رئیس جمهور: تصمیم برای صلح سخت‌تر از تصمیم برای جنگ است

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شرق » را مرور کرده است: «اگر می‌خواهیم مردم حامی انقلاب و نظام اسلامی باقی بمانند، باید به سؤالات آنها پاسخ دهیم»، «امام حسن (ع) به ما یاد داده‌اند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد»، «مردمی که می‌خواهند در جامعه دینی زندگی کنند، باید خود در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وارد شوند»، «طراحی مسجد می تواند به‌گونه‌‌ای باشد که با پیوند مذهب با طبیعت، آرامش مذهبی را در حضور طبیعت ایجاد ‌کند»، «سو چی کدام را انتخاب می کند: دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی یا پیروزی احتمالی در انتخاب ریاست جمهوری»، «آیت الله سبحانی: جراحی بینی از آن دست امور بدی است که مردم از غربی‌ها یاد گرفته اند»

اگر می‌خواهیم مردم حامی انقلاب و نظام اسلامی باقی بمانند، باید به سؤالات آنها پاسخ دهیم
روزنامه شرق که در کنار تیتر اصلی «سخت‌جانی مذاکرات» به موضوع مذاکرات هسته ای پرداخته است، این عناوین را نیز در صفحه اول آورده است: «مقام معظم رهبری: شعر شرافتمندانه در دعوای حق و باطل، بی‌طرف نیست»، «اتمام حجت لاریجانی با مخالفان مذاکرات: پشت رهبری پنهان می‌شوند و مردم را تحریک می‌کنند»، «محمد‌نبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه: حذف لیدر تأثیر منفی دارد»
این روزنامه همچنین با انعکاس سخنان هاشمی‌رفسنجانی در در دیدار با جمعی از علما، فضلا و دانشگاهیان که با عنوان «به سؤالات و شبهات جوانان صادقانه پاسخ دهیم تا دچار تناقض نشوند» منتشر شده، آورده است:
– شیعیان مظلومیت امام‌حسن‌مجتبی(ع) را کمتر از امام‌حسین(ع) نمی‌دانند و هردو این امامان، متناسب با شرایط و مقتضیات زمانی خود، راه صلح و مبارزه را در پیش گرفتند».
– امام‌حسن‌مجتبی(ع) به خاطر خدا، مردم و مصالح مسلمین متحمل اهانت‌ها و ناسزاگویی‌های فراوان شده بودند و کیان شیعه و اهل بیت(ع) را با حلم و صبر خود که بسیار دوران سخت و تلخی بود، حفظ کردند و مانع ریخته‌شدن خون بسیاری از افراد در زمان خود شدند.
– امام‌حسن و امام‌حسین(علیهما‌السلام) به مقتضای زمان، هردو به تکلیف عمل کردند و فرقی بین آنها نیست.
– امام خمینی(ره) در زمان آیت‌الله‌العظمی بروجردی هیچ‌گونه اقدام و مبارزه‌ای نکردند و تنها به بیان و تشریح مسائل فقهی و حوزوی در کلاس‌های درس خویش بسنده می‌کردند.
– اگر می‌خواهیم مردم به‌ویژه جوانان همواره در صحنه باشند و حامی و وفادار به انقلاب و نظام اسلامی باقی بمانند، باید پاسخ سؤالات آنها را بدهیم و شرایط و اوضاع کشور را بدون کتمان حقایق، برای آنان بازگو کنیم. زیرا اگر اوضاع و شرایط کشور به مردم بازگو شود، آنان نیز صادقانه‌تر و وفادارانه‌تر حامی کشور و مسئولان در عرصه‌های داخلی و خارجی خواهند بود.
– ما باید در برابر نسل جوان به ویژه تحصیل‌کرده و دانشگاهی که سؤالات و شبهات متعددی درباره‌ی مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ذهن دارد و هر روز در برابر هزاران اخبار ضد و نقیض رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرد، صادقانه پاسخگو باشیم و به شیوه معقول و منطقی رفتار کنیم تا آنها دچار تناقض و دوگانگی نشوند.

امام حسن (ع) به ما یاد داده‌اند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد
این روزنامه برای گزارش سخنان رئیس‌جمهوری در ضیافت افطار با استانداران و معاونان وزرا، عنوان «تصمیم‌ برای صلح، سخت‌تر از تصمیم‌ برای جنگ است» را از میان گفته های وی انتخاب کرده و آورده است:
– زندگی امام حسن (ع) به ما نشان می‌دهد اگر مسئولی وظیفه‌ای را احساس کرد، ولو اینکه در شرایطی چنان که آن مسئولیت را انجام دهد، با مشکلات و زخم‌ زبان توأم می‌شود، نباید در انجام آن وظیفه تردید کند.

– امام حسن (ع) در شرایط حساس تاریخی امانت{؟!} مسلمین را بر عهده گرفتند که امت اسلامی دچار انشقاق، افتراق و فاصله بود و تصمیم‌گیری در چنین مقطعی بسیار سخت است؛ البته برخی تصور می‌کنند تصمیم‌گیری برای شهادت سخت است، اما بی‌تردید تصمیم‌گیری برای صلح، سخت‌تر از تصمیم‌گیری برای جنگ است و آمادگی برای نثار آبرو مهم‌تر از نثار جان و خون در راه خدا است.
– زمانی که امام مجتبی (ع) تصمیم‌ به صلح گرفتند، یکی از یاران امام علی (ع) پیش ایشان آمد و گفت:‌ ای کاش من مرده بودم و این منظره را نمی‌دیدم و امام در پاسخ وی گفت وقتی دیدم اکثریت مردم این را می‌خواهند نخواستم چیزی که مردم نمی‌خواهند بر آنها تحمیل شود.
– امام حسن (ع) می‌خواهند به ما یاد بدهند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت.
– امام حسن (ع) کار بسیار بزرگی انجام دادند و در شرایطی که امت اسلامی می‌توانست مضمحل شده و خونریزی ادامه پیدا کند، یک تصمیم بسیار مهم برای امت اسلامی اتخاذ کردند، با وجود همه سختی‌هایی که این تصمیم برای ایشان داشت.
– شجاعت در مراحل و مقاطع مختلف و در برابر شرایط گوناگون تاریخی معنای خاص خود را دارد و امام مجتبی (ع) آن تصمیم سخت را اتخاذ کردند و ما هم باید راه و مسیر امام مجتبی را دنبال کنیم.

مردمی که می‌خواهند در جامعه دینی زندگی کنند، باید خود در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وارد شوند
شرق در خبری کوتاه، به سخنان آیت‌الله احمد علم‌الهدی پرداخته و آورده است:
– اگر بنا بود براندازی دین‌ستیزی به عهده مردم نباشد، کمال اجتماعی برای مردم به وجود نمی‌آمد؛ چراکه مردم می‌خواهند در جامعه دینی زندگی کنند و این جامعه را باید خودشان بسازند، ازهمین‌رو در مسائل اجتماعی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مسئول‌اند و باید در آن وارد شوند.
– جوان مجردی که در عنفوان جوانی و فشار شدید غریزه جنسی چشمش در خیابان به زن بدحجابی می‌افتد و با وجود اینکه غریزه و گرایش‌های نفسانی به او می‌گویند نگاه کن، چشمش را روی هم می‌گذارد و از قیافه‌ای که کانون اجرائی ارضای گرایشش است، آن‌قدر بدش می‌آید که منفورتر از آن در نظرش نیست، خدا را می‌خواهد و به عشق خدا چشمش را روی هم می‌گذارد، چراکه بدحجابی مظهر غضب خداست.

طراحی مسجد می تواند به‌گونه‌‌ای باشد که با پیوند مذهب با طبیعت، آرامش مذهبی را در حضور طبیعت ایجاد ‌کند
شرق که صفحه ۱۰ را با نام «معماری» منتشر کرده است، گزارش «مرز درون و بیرون» به قلم آرک دیلی و ترجمه لاله عنبری را منتشر ساخته و در خصوص معماری جذاب نسجد سنکاک استانبول آورده است:
«مسجد سنکاک با طراحی مشاوران معمار امره آرولات با فاصله‌‌گرفتن از بحث‌های جاری معماری پیرامون فرم و تمرکز صرف بر ماهیت فضای مذهبی، مسائل بنیادین طراحی مسجد را موردتوجه قرار می‌دهد. دیوارهای بلندی که پارک بویوک‌چکمک، محله‌ای خارج از شهر و در حاشیه استانبول را پیرامون حیاط بالایی محصور کرده‌اند، مرزی مشخص میان دنیای آشفته بیرون و فضای آرام پارک عمومی ترسیم می‌کنند.

سایت پروژه در چمن‌زاری واقع شده است که به وسیله بزرگراهی شلوغ از جامعه محصور حاشیه‌ای دربرگیرنده آن، جدا می‌شود. سایبان درازی که از پارک گسترده می‌شود، تنها عنصری است که از بیرون قابل دیدن است. ساختمان، پایین این سایبان واقع شده است و به‌وسیله یک مسیر از طریق حیاط بالایی، از میان پارک قابل دسترسی است. ساختمان کاملا با توپوگرافی درمی‌آمیزد و همچنان‌که شخص برای واردشدن به مسجد از میان منظر پایین تپه و میان دیوارها حرکت می‌کند، دنیای خارج را پشت‌سر می‌نهد.
فضای غارمانند ساده داخل عمارت، تبدیل به فضای الهام‌بخشی چشمگیر و مهیب برای عبادت و تنهابودن با خدا می‌شود. شکاف‌ها و شکستگی‌ها فضای عبادت را در راستای دیوار قبله جهت‌دار می‌کند و اجازه می‌دهد که نور خورشید به درون سرسرا بتابد. این پروژه دائما در کشاکش میان طبیعی و انسان‌ساز در نوسان است. تضاد میان پله‌های طبیعی سنگی در امتداد شیب طبیعی زمین و صفحه نازک بتن مصلح با دهانه بیش از شش متر که سایبان را شکل داده است، این ارتباط دوگانه را تسهیل می‌کند.
طراحی بنا به‌گونه‌‌ای است که مذهب را با طبیعت پیوند می‌زند و آرامش مذهبی را در حضور طبیعت جست‌وجو می‌کند، ازاین‌رو، دست‌‌ساخته انسان را در خدمت فضای شاعرانه طبیعت قرار می‌دهد و قصد تسلط بر آن را ندارد. نمونه چنین معماری‌ای را می‌توان در آثار تادائو آندو، معمار ژاپنی، جست. کلیسای نور و کلیسای آب این معمار ژاپنی، دارای همین خصلت آمیختن طبیعت با احساسات مذهبی است. به‌نظر می‌رسد معماری این بنا سعی دارد تخیلات شاعرانه را وارد طرحی مذهبی کند، نه به‌منظور ساخت معماری شاعرانه، بلکه برای ساختن نوع خاصی از معماری که می‌تواند احساسات مذهبی را تجلی دهد.

سو چی کدام را انتخاب می کند: دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی یا پیروزی احتمالی در انتخاب ریاست جمهوری
در صفحه «روزنامه» که به نقل مطالب منتخب از روزنامه های خارجی اختصاص دارد، به تیتر نخست روزنامه «وال استریت ژورنال آسیا» با عبارت «ریسک مسلمانان روهینگیا برای سو چی» چنین پرداخته شده است: « برنده جایزه صلح نوبل و چهره مقاومت و آزادی‌خواه میانمار دچار دردسر بزرگی شده است.

خانم سو کی از یک طرف می‌خواهد در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری میانمار برنده باشد و با توجه به اینکه میانمار کشور بودایی‌هاست و مسلمانان روهینگیا در این کشور اقلیت به‌شمار می‌آیند، حمایت از آنها می‌تواند برایش دردساز شود. اما از طرفی هم او چهره‌ای مبارز و آزادی‌خواه است و به همین خاطر جایزه نوبل صلح گرفته و نمی‌تواند حقوق اقلیت‌ها را نادیده بگیرد و دست از حمایت از روهینگیا بردارد. روزنامه وال‌استریت ژورنال آسیا در تیتر یک خود به این سوژه توجه کرده است. در تیتر یک آمده سو چی با حمایت از روهینگیا، ریسک می‌کند.»

جراحی بینی از آن دست امور بدی است که مردم از غربی‌ها یاد گرفته اند
شرق در خبر کوتاهی به نقل از «عصر ایران» که در صفحه «جامعه» منتشر شده، به «انتقاد یک مرجع تقلید از عمل زیبایی بینی» اشاره کرده و آورده است:
«آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، گفت: مردم ما سعی می‌کنند بینی خود را که آفریده خداست، به شکل غربی‌ها در بیاورند، به‌همین‌دلیل این کار به هیچ عنوان درست نیست. این مرجع تقلید ظهر روز چهارشنبه در جلسه تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه قم، افزود: متأسفانه امروز مردم ما چیزهایی از غربی‌ها یاد می‌گیرند که جای تأسف دارد و جراحی بینی، ازجمله آنهاست.»

شرق در شماره امروز، این عناوین را نیز منتشر ساخته است:
«پیش‌بینی احتمال بروز مجدد آسیب دختران فراری از سال ٩۵»، گفتگو با مدیر نخستین مرکز ساماندهی دختران فراری، با تنظیم فاطمه جمال‌پور
گزارش «زن‌ها به ورزشگاه نیایند از میزبانی محروم می‌شویم» با موضوع هشدار چندباره رئیس فدراسیون والیبال

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شرق » را مرور کرده است: «اگر می‌خواهیم مردم حامی انقلاب و نظام اسلامی باقی بمانند، باید به سؤالات آنها پاسخ دهیم»، «امام حسن (ع) به ما یاد داده‌اند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد»، «مردمی که می‌خواهند در جامعه دینی زندگی کنند، باید خود در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وارد شوند»، «طراحی مسجد می تواند به‌گونه‌‌ای باشد که با پیوند مذهب با طبیعت، آرامش مذهبی را در حضور طبیعت ایجاد ‌کند»، «سو چی کدام را انتخاب می کند: دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی یا پیروزی احتمالی در انتخاب ریاست جمهوری»، «آیت الله سبحانی: جراحی بینی از آن دست امور بدی است که مردم از غربی‌ها یاد گرفته اند»مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ ۱۳ تیر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.