احمدی نژاد: آمریکا پرونده امام زمان را تکمیل کرده و برای دستگیریاش تنها عکس او را کم دارد
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «آمریکا می داند تنها خطر مبنایی و اساسی برای امپراتوری چندصدساله آنها امام زمان(عج) است/میخواهند کاری کنند که دیگر کسی جرئت نکند به دینداری و امام(عج) فکر کند»، «از دولت سابق که موج بزرگی را برای فروریختن اخلاق بلند کرد، ضربه کاری خوردیم/افراطکاران با شعار مسائل اخلاقی، مثل خوره در جان مردم و پیکر جامعه واقع میشوند/روحانیت بابت معرفی و حمایت از احمدینژاد انصافا مقصر است»، «در جامعه ایمانی طبیعی پس از هر رمضان ارزشها و نشاط جامعه گسترش می یابد»، «نخستوزیر با اظهارات تندوتیز درباره مسلمانان، جایگاه خود را در وضعیت خطر قرار میدهد» و «پوشیدن شلوار جین برای کارمندان قدغن شد»
روزنامه شرق در کنار تیتر اصلی «پاتک هستهای هیاترئیسه به تندروها»، عناوین «کمک یکمیلیاردو ۵۰۰ میلیون ریالی مقاممعظمرهبری برای آزادی زندانیان نیازمند» و « طرح استانیشدن انتخابات مجلس تصویب شد» را در صفحه اول آورده و با تیتر «غرب به دنبال دستگیری امام زمان است» به سخنان جدید احمدی نژاد پرداخته است. مسعود کاظمی در گزارش سخنان احمدی نژاد نوشته است:
«عجایب مربوط به احمدینژاد و دولتش هرروز فربهوفربهتر میشود؛ دولتی که دوسال از پایان کار آن میگذرد و با تمام حواشی عجیبی که در همان زمان داشت، روزانه مطالب جدیدی درباره آن افشا میشود. سایت «دولت بهار» متن سخنرانی رئیس دولتهای نهم و دهم در جمع طلاب و روحانیون به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان را منتشر کرده که حاوی نکاتی عجیب در راستای سخنان امامزمانی او در سالهای گذشته است. محمود احمدینژاد در این سخنرانی با اشاره به اینکه باید دست مردم را در دست امام زمان(عج) گذاشت میافزاید: «بیش از آنکه ما دنبال امام زمان(عج) باشیم، آنها دنبال امام زمان(عج) هستند. آنقدر در دانشگاههای علوم انسانی آمریکا راجع به امام زمان(عج) تحقیق کردهاند که اگر من بگویم هزاران برابر مجموع کار حوزههای علمیه قم و نجف و مشهد، زیاد نگفتهام، بلکه کمتر گفتهام که شما باور کنید. با بسیاری از کسانی که بهزعم آنان میتوانستهاند با امامزمان (عج) ارتباطی داشته باشند تماس گرفته و با آنها مصاحبه و اطلاعاتشان را تخلیه کردهاند. به قول دوستی که میگفت پرونده امامزمان (عج) را تکمیل کردهاند و برای دستگیریاش بستهاند، تنها عکسش را کم دارند. آنها میدانند که تنها خطر مبنایی و اساسی برای امپراتوری چندصدساله آنها امام عصر (عج) است.»
احمدینژاد با اشاره به حوادث منطقه ادامه میدهد: «ظاهرا آنها میخواهند بیایند منطقه را بگیرند و حوادث را مدیریت کنند. همه ما نشانههای ظهور را خواندهایم، یکی از نشانهها جریان غیرانسانی سفیانی است. یکی از دوستان ما که انسان فاضلی است، میگفت و البته احتمال میداد که چهبسا حکومت شیطان تصمیم گرفته است خودش جریان سفیایی را راه بیندازد تا دست خودش باشد و البته ایشان این را هم اضافه کرد که خداوند هم نقشه دارد و همه در نقشه خدا هستند و چهبسا خداوند آن سناریو را نوشته تا به دست اینها اجرا شود. شیطان خیال میکند که جریانات را کنترل میکند درحالیکه در حقیقت اراده الهی را حاکم میکند. معلوم است که اگر بخواهند مسلط شوند باید اسم امام عصر(عج) را از بین ببرند. آقای کلهر میگفتند که من جدا معتقدم که اسم داعش را طوری انتخاب کردهاند که به شیعه نزدیک باشد. برای ما تفاوت این دو مشخص است، اما برای کسی که در آمریکایلاتین این دو کلمه به گوشش میخورد خیلی بهم نزدیک است. با برنامه میخواهند کاری کنند که دیگر کسی جرئت نکند به دینداری و امام(عج) فکر کند. البته بسیار قوی عمل میکنند. نباید فراموش کرد که در جریانات منطقه غفلت برخی از نیروهای دینی و انقلابی نیز مؤثر بوده است. خیلیها غفلت کردهاند با وجود اینکه بعضیها هشدار داده و گفته بودند که توطئه در کار است و این مسائل اتفاقی نیست.
محمود احمدینژاد در ادامه با یادآوری عملکرد دولت خود در برخورد با غرب گفت: «وزیر خارجه سابق آمریکا خودش گفته بود که برای خاورمیانه طرح جدید داشتهاند. آنها آمدند در مقابل انقلاب اسلامی یک جریان بدل راه انداختند. چراکه انقلاب اسلامی یک جهشی به سمت حکومت جهانی امام عصر(عج) ایجاد کرده است. او گفته که میخواهند یک خاورمیانه جدیدی متولد کنند که همانند زایمان سخت و دردناک است و کشتار دارد. آن خانم وزیر خارجه قبلی نوشته و اخیرا منتشر کرده که کارها درست پیش میرفت تا زمانی که در ایران یک دولتی سر کار آمد و مانع ایجاد کرد. مجبور شدیم وقت و هزینه بگذاریم تا آن دولت را تخریب کنیم و از سرراه برداریم. او میگوید الان برگشتیم به مسیر قبلی.»
ماجراهای محمود و امام عصر(عج)
سخنان محمود احمدینژاد درباره امام زمان(عج) و نقل قولهای دیگران در این مورد هم در سالیان سپری شده کم نبوده است. چه آن زمان که یارانهها را پول امام زمان نامید و چه دفعات بیشماری که امام زمان را در حال اداره کشور معرفی کرد. حتی کار تا جایی پیش رفت که احمدینژاد رئیسجمهور سابق ونزوئلا، هوگو چاوز را از یاران صدیق امام عصر معرفی کرد. اطرافیان رئیس دولتهای نهم و دهم در همین راستا به او کمک کرده و ادعاهای عجیبی درباره او مطرح کردند. غلامحسین الهام که روزگاری همسرش، فاطمه رجبی، احمدینژاد را معجزه هزاره سوم نامیده بود، سال ۹۲ ادعا کرد: «انشاءالله با ظهور حضرت امام زمان(عج) احمدینژاد نیز رجعتی دوباره خواهد داشت و در آن زمان به دنبال استقرار اسلام ناب خواهد بود!» احمدینژاد شهریور سال ۹۲ بین مردمی که در حوالی منزل مسکونیاش تجمع کرده بودند گفته بود امام زمان تا چهار سال دیگر ظهور میکند. او همچنین در مرداد ۹۲ مدعی شد سال ۱۳۸۶ با رابط امام زمان دیدار داشته است. از سویی دیگر حجتالاسلام محمدیریشهری در کتاب خاطرات خود مینویسد: «روز دهم ذیحجه اطلاع داده شد که آقای احمدینژاد قصد دارد شب به چادر بعثه در منا بیاید و در آنجا سخنرانی نیز داشته باشد… خلاصه صحبت ایشان آن بود که درحال حاضر، امام زمان( عج) جهان را اداره میکند و هدایت شخص ایشان هم با خود امام زمان است. ضمنا با اشاره به سخنرانی چندی پیش خود در دانشگاه کلمبیای آمریکا، آن سخنرانی را نیز با هدایت امام زمان دانست و همچنین بر این نکته تأکید ورزید که قضایای هستهای را هم آن حضرت هدایت میکند». احمد احمدی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، یکی از جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی را اینگونه نقل کرده بود: «این آقای احمدینژاد در آخرین جلسههای دوره دوم ریاستجمهوریاش در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی، میگفت بروید در این کوچهها بگردید تا امامزمان(عج) را پیدا کنید.»
این نوع سخنان و ادعاهای محمود احمدینژاد از سوی حامیان اصولگرای او بیپاسخ نماند؛ پاسخی که شاید دیرهنگام بود. آیتالله مصباحیزدی که اوایل دولت نهم امامزمان(عج) را در حال دعا برای احمدینژاد معرفی کرد، اواخر دولت دهم در اعتراض به ادعاهای آخرالزمانی احمدینژاد و نزدیکانش، گفت: «کمال استادی این شیاطین در اینجا ظاهر میشود که با القای این فکر که امامزمان(عج) کشور را اداره میکند، سعی در تضعیف جایگاه ولیفقیه دارند و نیاز به وجود ولیفقیه را زیر سؤال میبرند». همچنین حجتالاسلام مهدی طائب روند انحراف احمدینژاد را اینگونه ذکر کرد: «مشایی، مرتاضی با ظاهر دینی است؛ اخبار غیبی میگوید و تحقق هم پیدا میکند؛ در این مدتزمانی که مشایی با احمدینژاد بوده است، القائات بسیار وحشتناکی به احمدینژاد داشته است.»
گمشدن نامههای رهبری در دولت نهم و دهم
صدالبته اتفاقات عجیبوغریب اطراف محمود احمدینژاد به همین نکات خلاصه نمیشود. میتوان پیشبینی کرد این روند با شتاب بیشتر همچنان ادامه خواهد داشت. اخیرا کتاب خاطرههای حجتالاسلام محمدیریشهری منتشر شده است که در صفحات ۷۵۶ و ۷۵۷ آن، از گمشدن نامههای مقاممعظمرهبری به دولت احمدینژاد میگوید. حجتالاسلام محمدیریشهری در خاطرات خود به نامه مقاممعظمرهبری و اقدام احمدینژاد، آنهم برخلاف حکم رهبر انقلاب در الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی اشاره میکند و میگوید: «سابقه داشت وقتی احمدینژاد با نظری مخالف بود، بعضی از نامهها گم میشد». محمدیریشهری با توضیح اینکه رهبر انقلاب همواره در تمام دولتها با توجه به جایگاه ولایی خود، نامهها و تذکراتی را به رئیسجمهوری و دیگر مسئولان ارشد نظام ارسال و نقطهنظرات و احکام موردنظر خود را ابلاغ میکنند و این مسئله امری کاملا بدیهی و مرسوم است، میافزاید: «آنچه دراینبین سبب تعجب و تأمل میشود، بیتوجهی و سستی بعضی از نهادها و مسئولان درباره اجرای تذکرات و اوامر رهبر انقلاب است». حجتالاسلام ریشهری، نماینده سابق ولیفقیه در امور حج درباره گمشدن نامه رهبر انقلاب در دولت احمدینژاد و توجهنکردن دولت به تذکر مقاممعظمرهبری درباره ادغامنکردن سازمان میراث فرهنگی با سازمان حج و زیارت در زمان ریاست مشایی بر میراث فرهنگی، مینویسد: «در وضعیت جدید با پیشنهاد آقای مشایی و پذیرش آن از سوی آقای احمدینژاد، دولت به فکر ادغام کل سازمان حج و زیارت در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افتاده بود و در تاریخ ۲۹/۱/۸۸ نیز اعلام شد در شورای اداری دولت، ادغام این دو سازمان تصویب شده است. بلافاصله بعد از اعلام این خبر، در تماس تلفنی با آقای حجازی، ماجرا را پرسیدم. ضمناً من شنیده بودم جلسه مزبور به ریاست آقای احمدینژاد برگزارشده بود، اما آقای حجازی اظهار کرد سهشنبه هفته قبل در جلسه شورای اداری به ریاست آقای دکتر داوودی، معاوناول رئیسجمهور، ادغام این دو سازمان با یکدیگر به تصویب رسید و بهدلیل مخالفت مقاممعظمرهبری با آن، قرار شد این مصوبه اعلام نشود، ولی آقای احمدینژاد برخلاف نظر قبلی، دستور اعلام این خبر را داد. پس از آن در تاریخ ۴/۲/۸۸ اطلاع دادند آقای بقایی، قائممقام آقای مشایی در سازمان میراث فرهنگی، پیگیر ملاقات اینجانب برای برکناری آقای قهرودی بودند که من به ایشان پیغام دادم با توجه به نظر مخالف مقاممعظمرهبری با ادغام، ما نمیتوانیم اقدامی دراینباره انجام دهیم. بقایی نیز گفته بود نظر مقاممعظمرهبری به ما ابلاغ نشده است. اتفاقا آن شب آقای حجازی را دیدم و پاسخ آقای بقایی را با ایشان در میان گذاشتم و ایشان گفت هفته قبل نظر مقاممعظمرهبری در نامهای بهصورت کتبی به رئیسجمهوری ابلاغ شده است و فردا هم مجددا نسخهای از این نامه را ارسال خواهیم کرد. من تا آن موقع از این موضوع بیاطلاع بودم و ازهمینرو برایم سؤال شد چگونه باوجود ابلاغ نظر رهبری، آقای احمدینژاد دست به چنین اقدامی زده است؟! گرچه پیش از آن هم سابقه داشت که وقتی ایشان با نظری مخالف بود، بعضی از نامهها گم میشد!»
البته این ماجرا یادآور همان نامه معروف مقاممعظمرهبری درباره معاوناولی مشایی است؛ ماجرایی که با تمرد رئیس دولت دهم، به افشای نامه توسط نایب رئیس مجلس و معاوناولی رحیمی انجامید. از طرفی خانهنشینی ۱۱روزه احمدینژاد در ماجرای برکناری مصلحی را هم میتوان در این کانتکست بررسی کرد.»
از دولت سابق که موج بزرگی را برای فروریختن اخلاق بلند کرد، ضربه کاری خوردیم/افراطکاران با شعار مسائل اخلاقی، مثل خوره در جان مردم و پیکر جامعه واقع میشوند/ روحانیت بابت معرفی و حمایت از احمدینژاد انصافا مقصر است
شرق در صفحه ۳ به سخنان آیتالله هاشمیرفسنجانی در دیدار با جمعی از مردم دزفول پرداخته و عنوان «۸ سال به جامعه سم تزریق شد» را برگزیده است. در این سخنان آمده است:
– دوران جنگ دوران مجاهدت بود و کارهای خلاف اخلاق خیلی زمینهای نداشت و شرایط به گونه دیگری بود؛ ولی کمکم وقتی که وارد مسائل دیگر شدیم، رفتهرفته به این روز رسیدیم و در آن هشت سال دوره دولت سابق آن موج بزرگ را بلند کرد برای اینکه اخلاق را فرو بریزد و ضربه کاری خوردیم.
– میبینم یکی از گلههای مردم این است که الان چرا اینجوری شده است و وضع اخلاق در جامعه متزلزل شده؟ بله، این اتفاق بد افتاده، در کشوری که واقعا برای اخلاق اسلامی انقلاب کرده بود. مردمی که مقدار زیادی از ادله خشمشان به رژیم سابق این بود که اخلاق داشت آسیب میدید.
– دوران جنگ دوران مجاهدت بود و کارهای خلاف اخلاقی خیلی زمینهای نداشت و شرایط به گونه دیگری بود؛ ولی کمکم وقتی که وارد مسائل دیگر شدیم، رفتهرفته به این روز رسیدیم و این هشت سال دوره دولت سابق آن موج بزرگ را بلند کرد برای اینکه اخلاق را فرو بریزد و ضربه کاری خوردیم. ما تا آن موقع آلودگی به آن شکل وسیع نداشتیم، چیزی بود که در همهجا دیده میشد، در اینجا هم دیده میشد، (اما در آن هشت سال) یکدفعه مردم با یک چیزهای عجیب غریبی مواجه شدند. (این موضوع) عوامل زیادی دارد. یکی از این عوامل در جامعه ما، افراطکاریهاست. افراطکاریها خیلیجاها را فلج میکند. فقط به اخلاق صدمه نمیزند. اتفاقا به نام اخلاق، افراطکاریها انجام میشود! یعنی کسانی که دنبال این افراطکاری میروند، شعارشان مسائل اخلاقی و از این چیزهاست که انجام میدهند. گاهی هم شعارهای سیاسی افراطی دارند. با این حرکتی که میکنند، مثل خوره در جان مردم در پیکر جامعه واقع میشوند و جامعه را اینجوری به این صورت درمیآورند.
-. آن هشت سال کافی است برای اینکه مدتها مثل هاری در بدن جامعه ما دائما تزریق سم بکند. مثل مرض هاری این حالت را دارد به جامعه ما میدهد و همهاش هم شعار بود؛ مثلا میگفتند عصر ظهور و آمدن امام زمان(عج) است. علنی نمیشود این حرفها (را زد) ولی هنوز هم میزنند. آنطرفتر که رفتند میزنند این حرفها را. روحانیت هم انصافا مقصرند در معرفی او (احمدینژاد) و حمایت از او که هنوز هم خیلیهایشان دست برنداشتهاند!
در جامعه ایمانی طبیعی، پس از هر رمضان ارزشها و نشاط جامعه گسترش می یابد
یادداشت محمد توسلی با عنوان «آثار اجتماعی رمضان» در صفحه آخر شرق به چاپ رسیده و نویسنده با مرور مراحل خودسازی در ماه رمضان، تاکید می کند اگر وضعیت فردی و اجتماعی جامعه پس از ماه رمضان فاقد رشد ارزشهای اجتماعی باشد، اهتمام جدی برای شناخت علل و رفع آنها ضروری است. در این یادداشت آ»ده است:
«آموزههای قرآنی درباره فریضه روزه ماه مبارک رمضان (بقره – ۱۸۳)، دعاهای مستند از امامان(ع) و الگوهای شاخص آموزههای قرآنی که در روزها و سحرهای ماه مبارک رمضان میخوانیم، نویدبخش خودسازی انسانهای مؤمن و تقویت ملکه «تقوی» و پرهیزکاری است. مروری بر مفاهیم این آموزهها و دعاهای روحبخش نشان میدهد که انسان مؤمن در این فرایند میهمانی ربوبی به استناد «ایاک نعبد و ایاک نستعین» فقط به ربوبیت پروردگار توجه دارد و مرتب تکرار میکند: «یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم انت الرب العظیم» و خواستار بهترین و کاملترین صفات الهی است: «اللهم انی اسئلک من رحمتک باوسعها» و با نگاه آخرتنگر بهدنبال خدایی و متصف شدن به صفات الهی است. در فرایند خودسازی این ماه مبارک به مراسم شبهای «قدر» که میتواند زمینه «احیا»ی انسان را فراهم کند، میرسیم و سرانجام در پایان یک ماه خودسازی در جشن «فطر» و شکرگزاری برکات و دستاوردهای خودسازی که خداوند بهبندگان مؤمن خود ارزانی داشته است، نماز شکر برپا میکنیم و در خطبههای آن «۹بار» محورهای این فرایند مطالبات خودسازی را تکرار میکنیم: «اللهم اهل الکبریاء و العظمه… اهل العفو و الرحمه و اهل التقوی و المغفره…» و در نهایت مصداق عینی مطالبات خود را در اسوهها و الگوهای بهرهمندشده از این فرایند یعنی «محمد» پیامبر(ص) و شاگردان اول این پیام «آل محمد» مطرح میکنیم: «ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد…».
در معارف اسلامی علاوهبر عید «فطر»، عید «قربان» نیز مورد تأکید قرار گرفته است که یکی نگاه به بازگشت انسان به «فطرت» پاک الهی خویش و بیشتر جنبه خودسازی فردی دارد و دیگری «عید قربان» است که به خودسازی جمعی برای حرکت بهسوی ارزشهای توحیدی تأکید میکند.
آنچه مایلم در این مختصر به اشاره مورد بررسی و تأکید قرار گیرد پایش آثار اجتماعی این خودسازیها و تحولات درونی انسانها در عرصه عمومی است. ما باید بعد از هر رمضان در درجه اول خودمان را ارزیابی کنیم و در مرحله بعد بتوانیم با شاخصهایی، آثار اجتماعی رمضان را در جامعه مورد ارزیابی و پایش قرار دهیم. بهطور طبیعی در جامعه ایمانی باید انتظار داشته باشیم که در پی هر رمضان بهتدریج ارزشهای ناشی از «تقوی» چون اخلاق، صداقت و پاکدستی، روحیه خدمت به مردم، پایبندی به تعهدات اجتماعی، التزام به قانون و… در خلقوخوی مردم افزایش پیدا کرده باشد و شاهد نشاط و آرامش بیشتری در فضای جامعه باشیم. اگر ما شاهد رشد این ارزشهای اجتماعی پس از هر رمضان در وضعیت فردی و اجتماعی خودمان نباشیم ضرورتا باید برای شناخت علل و رفع آنها اهتمام جدی بورزیم. بهطور کلی آفت و عوامل تضعیفکننده «تقوا»ی فردی و اجتماعی هواهای نفسانی انسان چون خودخواهیها، حسادتها و کینهورزیهاست که میتوان در فرصت بیشتری به تحلیل این شرایط پرداخت. اما آنچه آموزههای قرآنی بهعنوان ریشههای اصلی اینگونه ناهنجاریهای اجتماعی برای دوری انسان از فطرت انسانی خود مطرح میکند دو عامل «ظلم» و «جهل» است که سرمایه «اختیار» و «آزادی» را که خداوند بهصورت امانت در اختیار انسان قرار داده است، به چالش میکشد (احزاب- ۷۲). بنابراین راهکار راهبردی برای رفع ناهنجاریهای اجتماعی، تعمیم و گسترش عدالت و خشکاندن ریشههای جهل و نادانی در جامعه است. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات آگاهانه و توفیق دستیابی به آثار فردی و اجتماعی ماه مبارک رمضان.»
نخستوزیر با اظهارات تندوتیز درباره مسلمانان، جایگاه خود را در وضعیت خطر قرار میدهد
شرق در صفحه «روزنامه» که به منتخبی از مطالب روزنامه های جهان می پردازد، از قول روزنامه «گاردین» آورده است: «آقای نخستوزیر شما درباره مسلمانان اشتباه میکنید»
شرق نوشته است: «اظهارنظرهای جدید نخستوزیر بریتانیا درباره جامعه مسلمانان در این کشور و ارتباط شهروندان غیرمسلمان انگلیسی با آنها باعث واکنش تندوتیز یکی از وزرای سابق انگلیس شده است. تیتر یک روزنامه گاردین درباره همین واکنش است.
خانم صیدا وارسی خطاب به دیوید کامرون گفته: آقای نخستوزیر شما جامعه مسلمانان را نمیشناسید و درباره آنها اشتباه میکنید. شما با آگاهی کم درباره مسلمانان اظهارنظر میکنید و باعث میشوید جو انتقادی اشتباهی علیه آنها به وجود آید. خانم صیدا وارسی متعلق به حزب محافظهکار بریتانیاست. او گفته آقای نخستوزیر با این اظهارنظرهای تندوتیز درباره مسلمانان جایگاه خود را در وضعیت خطر قرار میدهد.»
پوشیدن شلوار جین برای کارمندان قدغن شد
این روزنامه در خبری با عنوان «پوشیدن شلوار جین برای کارمندان ممنوع» از بخشنامه وزارت کشور درباره حجاب کارمندان دولتی و بخش خصوصی خبر داده و نوشته است:
« بهتازگی بخشنامهای حاوی دستورالعمل پوشش برای کارمندان زن و مرد ادارات دولتی و خصوصی از سوی یکی از استانداریهای کشور در فضای مجازی منتشر شده که بحثهای زیادی را در پی داشته است. در سربرگ این بخشنامه نام استان صادرکننده بخشنامه قلم گرفته شده و هنوز وزارت کشور درباره این موضوع واکنشی نشان نداده است. براساس این بخشنامه با عنوان دستورالعمل ۱۰گانه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان کشور ابلاغ شده، اما تنها دو بند آن منتشر شده است که حدود پوشش کارکنان زن و مرد دستگاههای اجرائی کشور و مراکز خصوصی در آن به شرح زیر اعلام شده است: ۱- پوشش کارکنان زن شامل: چادر یا مانتوی غیرچسبان با آستین بلند تا زیر زانو و بدون علائم، شلوار پارچهای، مقنعه بلند، بهطوریکه تمام سر، مواه و نواحی گردن پوشیده شود، با رنگهای متعارف، عدماستفاده از زینت و زیورآلات غیرمتعارف و عدماستفاده از هرگونه لوازم آرایشی ۲- پوشش کارکنان مرد شامل: رعایت آراستگی و متانت ظاهری، اجتناب از پوشیدن تیشرت، پیراهن تنگ یا آستین کوتاه، شلوار تنگ یا جین و لباسهای دارای نشانههای غربی، عدماستفاده از زیورآلات، کمربندهای پهن با سگک غیرمتعارف و پیرایش نامناسب موی سر و صورت در ادامه این بخشنامه استانداری مذکور، آمده است که این حدود پوشش جهت اطلاع و اجرا به آگاهی کارکنان دستگاهها و ادارات شهرستانها و مراکز خصوصی رسیده و درباره رعایت آن، نظارت لازم صورت بگیرد.»
شرق در شماره امروز، این عناوین را نیز منتشر ساخته است:
یادداشت «دردسری به اسم افراطگری» به قلم نجفقلی حبیبی
انتشار خاطرات امام(ره) فقط با مجوز مؤسسه تنظیم و نشر
حضور بانوان محجبه در کشتی آلیش مجاز شد
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «آمریکا می داند تنها خطر مبنایی و اساسی برای امپراتوری چندصدساله آنها امام زمان(عج) است/میخواهند کاری کنند که دیگر کسی جرئت نکند به دینداری و امام(عج) فکر کند»، «از دولت سابق که موج بزرگی را برای فروریختن اخلاق بلند کرد، ضربه کاری خوردیم/افراطکاران با شعار مسائل اخلاقی، مثل خوره در جان مردم و پیکر جامعه واقع میشوند/روحانیت بابت معرفی و حمایت از احمدینژاد انصافا مقصر است»، «در جامعه ایمانی طبیعی پس از هر رمضان ارزشها و نشاط جامعه گسترش می یابد»، «نخستوزیر با اظهارات تندوتیز درباره مسلمانان، جایگاه خود را در وضعیت خطر قرار میدهد» و «پوشیدن شلوار جین برای کارمندان قدغن شد»مرور مطبوعات/ دوشنبه ۱ تیر/ روزنامه شرق