آل سعود و ساخت و سازهای کلان در مکه به گزارش گاردین

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «ورود مشکل گشای روحانی به موضوع لغو کنسرت ها»، «آل سعود و ساخت و سازهای کلان در مکه؛ ساعت مکه، توسعه مسجدالحرام و اکنون هتل ده هزار اتاقی»، «طرح دیدگاه‌های جدید جهان اسلام و غرب در کتاب۹۰ ساله سنهوری!»، «مثنوی دایره‌المعارف معارف دینی و اندیشه‌ها و تاملات عرفانی است»، «شرح تاریخ و زندگی مولانا و خاندانش در کتاب مناقب‌العارفین» و «صومعه چینی کیارستمی و راهبه‌هایی که ازدواج نمی‌کنند»

روزنامه فرهیختگان که با تیتر اصلی «شهیدان ملی‌اند» همراه است، در همان صفحه، با دو عنوان «آیت ‌الله هاشمی ‌رفسنجانی: آرمان شهدا متعلق به همه مردم ایران است» و «انتقاد قاضی‌زاده هاشمی از حواشی تشییع پیکر شهدا/میتینگ سیاسی زیر سایه شهدا، پیمودن راه نفاق است» نیز به غواصان شهید پرداخته است.

ورود مشکل گشای روحانی به موضوع لغو کنسرت ها
این روزنامه همچنین از جلسه مشترک جنتی با وزیر کشور با موضوع لغو کنسرت ها خبر داده و نوشته است: «پس از آنکه کنسرت‌های گروه «همای» لغو شد، این‌بار دادسرای فرهنگ و رسانه «قرار منع تعقیب» برای «همای» صادر کرده و اعلام شده که این هنرمند مشکلی برای اجرای کنسرت ندارد. ۲۰ خرداد بود که قرار شد «همای» پس از هشت سال در تالار وزارت کشور برنامه اجرا کند اما در ادامه لغو کنسرت‌ها بود که با حکم قضایی این کنسرت که قرار بود پنج شب برگزار شود نیز لغو شد. کنسرتی که به سرعت بلیت‌هایش تمام شد و گروه برگزارکننده مجبور به تمدید آن شده بودند. اما لغو کنسرت‌ها دامن کیهان کلهر را هم گرفت و اداره اماکن کنسرت این نوازنده جهانی را لغو کرد و تعطیلی‌های پی‌درپی تا جایی پیش رفت که اعتراض حسن روحانی رئیس‌جمهور را نیز در پی داشت که «لغو مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانونا حق این کار را ندارند، کاملا نادرست است و اگر هم در موردی قوه قضائیه می‌خواهد وارد عمل شود، باید مواردی باشد که کاملا توجیه قانونی برای ورود قوه قضائیه داشته باشد.» علی مراد‌خانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این ورود گفت: «امیدوارم ورود رئیس‌جمهور این امر خیر را ایجاد کند.» علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیروز از جلسه مشترکی با وزیر کشور ورایزنی درباره لغو کنسرت‌ها خبر داد. او در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت گفت:« برخی مصوبات دولت قبلی به نیروی انتظامی اجازه می‌دهد که در اداره اماکن در برخی موارد دخالت کند. ما قصد داریم این مصوبه را اصلاح کنیم که وقتی وزارت ارشاد اجازه برگزاری کنسرت را داد کسی نتواند جلوی آن را بگیرد»
شاید بتوان قرار منع تعقیب برای «همای» را همین امر خیر به شمار آورد و آرام آرام کنسرت‌های دیگری که به هر بهانه‌ای لغو شده‌اند به صحنه بروند. پس از لغو کنسرت «همای» برگزار‌کننده آن اعلام کرد که مبالغ بلیت خریداران را تا هفت روز کاری عودت می‌دهد. با برطرف‌شدن مشکل این کنسرت‌ها انتظار می‌رود کنسرت «پرواز همای» پس از ماه رمضان دوباره برنامه‌ای برای اجرا داشته باشد.»

آل سعود و ساخت و سازهای کلان در مکه؛ ساعت مکه، توسعه مسجدالحرام و اکنون هتل ده هزار اتاقی
خبر ساخت «بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین هتل جهان در مکه» در صفحه «دانش و زندگی» منتشر شده و آمده است: «بزرگ‌ترین هتل جهان سال ۲۰۱۷ در مکه افتتاح می‌شود و در میان هتل‌های لوکس جهان، نمونه مشابهی ندارد و قرار است به حجاجی که برای زیارت به مکه می‌روند خدمات ارائه کند. این هتل که برای خدمات‌دهی در زمان‌های پرجمعیت مکه طراحی شده است، ارزشی معادل سه‌میلیارد و ۶۰۰ هزار دلار دارد و قرار است دارای ۱۰هزار اتاق باشد. این تعداد اتاق برای یک هتل، بسیار چشمگیر است. همچنین قرار است در این مجموعه ۷۰ رستوران و چهار زمین فرود هلی‌کوپتر وجود داشته باشد. ساختمان‌های اصلی این هتل نیز شبیه قلعه‌های قدیمی که در زمین‌های صحرایی و بیابان‌ها ساخته می‌شدند، طراحی شده است. در مجموع ۱۲ برج در کنار یک ساختمان اصلی قرار گرفته‌اند.

در هتل مورد نظر بخش‌های ویژه‌ای برای فروشگاه‌ و طبقات خاص در نظر گرفته شده است. در مجموع این ساختمان‌ها پنج طبقه وجود دارد که ورود و استفاده از آن برای عموم مردم ممکن نیست و به صورت اختصاصی برای میهمانان خاصی در نظر گرفته شده است.
یکی از این طبقات به صورت اختصاصی برای خانواده سلطنتی عربستان در نظر گرفته شده و قرار است تنها برای استفاده آنها خدمات‌رسانی کند. این گزارش اخیرا توسط گاردین به عنوان یکی از عجایب معماری مطرح شده است.»

طرح دیدگاه‌های جدید جهان اسلام و غرب در کتاب۹۰ ساله سنهوری!
سجاد صداقت در صفحه «کتابخانه»، به معرفی کتاب «فقه حکومت اسلامی و تحول آن» پرداخته و نوشته است: «سنهوری در میان حقوقدانان عرب به‌عنوان «پدر حقوقدانان و قوانین کشورهای عربی» شناخته می‌شود. این لقب بی‌جهت به سنهوری داده نشده است و با مطالعه فعالیت‌های حقوقی و مدنی او در کشور‌های عرب اهمیت کارهایش مشهود می‌شود. سنهوری بعد از پایان تحصیل در فرانسه به تدریس «قانون مدنی» در دانشکده حقوق دانشگاه قاهره پرداخت .در این مدت نیز به تالیف کتاب‌ها و تدریس موضوعات مهمی مانند عقد اجاره، نظریه عقود و مقدمه قانون پرداخت.

وی در سال ۱۹۳۴ ریاست هیات حقوقدانان مصری در اجلاس بین‌المللی قانون تطبیقی در لاهه را به عهده گرفت. سال ۱۹۳۸ دولت مصر از او دعوت کرد به تنقیح قانون مدنی مصر بپردازد. سنهوری این کار را با همکاری استاد فرانسوی‌اش به عهده گرفت و در نتیجه قانون مدنی مصر سرانجام در سال ۱۹۴۸ به تصویب پارلمان مصر رسید. در بین همین سال‌ها او قائم‌مقام وزیر معارف مصر شد اما با تغییر دولت بر کنار شد. سوریه نیز برای تدوین قانون مدنی از وی دعوت کرد و با وجود مخالفت‌های دولت، سنهوری به سوریه رفت و به تدقیق قانون مدنی سوریه و عراق پرداخت .با بهتر شدن شرایط برای او به مصر بازمی‌گردد و دومین رئیس دیوان عدالت اداری مصر می‌شود.
در این دوره وی لایحه توسعه اختیارات و صلاحیت‌های دیوان را تدوین می‌کند و آن را به تصویب می‌رساند. در دوره ریاست سنهوری، دیوان عدالت اداری پناهگاه شهروندانی شد که از ظلم وزرا و دستگاه دولتی به ستوه آمده بودند. در این دوران، مصونیت‌های گسترده دولتمردان محدود و حقوق عامه مردم تامین شد.
وی بعد‌ها به دعوت شخص امیر کویت به کویت رفت و به تدوین قانون اساسی آن پرداخت. او در سال‌های پایانی عمر خود کتاب‌های اساسی‌اش را تدوین می‌کند.کتاب «فقه خلافت» یکی از همین آثاری است که به تازگی با عنوان «فقه حکومت اسلامی و تحول آن» توسط صباح زنگنه ترجمه شده است. این اثر از معدود کتاب‌های مرجع در فقه سیاسی و حقوق اساسی از دیدگاه اسلام است.
سنهوری در این کتاب دیدگاه‌های جدید در جهان اسلام و غرب را به خوبی شناخته و پاسخ‌های مناسبی به آن داده است.
کتاب «فقه حکومت اسلامی و تحول آن»، از معدود کتاب‌های مرجع در فقه سیاسی و حقوق اساسی از دیدگاه اسلام محسوب می‌شود.
سنهوری که پدر معنوی و فکری حقوقدانان عرب به شمار می‌آید سال ۱۹۲۶ میلادی این کتاب را تالیف کرد که یکی از آثار مهم منتشر شده بعد از سقوط دولت عثمانی و پایان خلافت به حساب می‌آید. بحث محوری کتاب خلافت است. در واقع بحث خلافت یا حکومت اسلامی از مهم‌ترین مباحث فقه اسلامی و حقوق سیاسی محسوب می‌شود.»

مثنوی دایره‌المعارف معارف دینی و اندیشه‌ها و تاملات عرفانی است
حامد زارع در یاداشت «شرح مشروح اشتیاق» به معرفی کتاب «نصاب مولوی» پرداخته و آورده است است:
«نصاب مولوی» که در اصل «غنچه صد برگ از کلام جلال‌الدین الرومی» نام داشته است، به اهتمام ملک‌الکتاب نخستین بار در بمبئی و در سال ۱۳۰۹ هجری قمری منتشر شده است. در چاپ نخستین که چاپ سنگی است، نامی از مولف فرزانه نیامده است، اما اخیرا با جست‌وجو در منابع مولاناشناسی کاشف به عمل آمده که تالیف این شرح توسط اسماعیل انقروی انجام شده است. در سال ۱۳۸۸ انتشارات دانشگاه تهران اقدام به بازانتشار این اثر با تکیه بر همان چاپ سنگی و بدون انجام تصحیحات لازم می‌کند. اما اخیرا انتشارات حکمت به همت محمودرضا اسفندیار اقدام به انتشار نسخه منزه و تصحیح شده این اثر با عنوان نصاب مولوی کرده است. اسفندیاری در بخشی از مقدمه‌ای می‌نویسد: «مثنوی شریف که در نوع خود یگانه و بی‌همتا است نه‌تنها در عرفان و ادب فارسی بلکه در ادبیات جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

مثنوی در واقع دایره‌المعارف معارف دینی و اندیشه‌ها و تاملات عرفانی به شمار می‌رود.» وی می‌افزاید: «از مثنوی گزیده‌ها و شرح‌های فراوانی به زبان‌های مختلف مخصوصا فارسی و ترکی فراهم آمده است که خود گواه اهمیت، جایگاه ممتاز و تاثیر گسترده آن در جهان اسلام و اقصی نقاط عالم است.»
مصصح سپس به بررسی گزیده‌های مثنوی معنوی در سرزمین عثمانی می‌پردازد و نگاهی اجمالی به آنها می‌اندازد. بی‌شک یکی از مهم‌ترین گزیده‌های مثنوی معنوی در سنت فرهنگی عثمانی‌ها معطوف به کار سترگ اسماعیل انقروی است که شهره به نصاب مولوی است.
محمودرضا اسفندیاری درباره انقروی می‌نویسد: «انقروی ابتدا به طریقه بایرامیه پیوست و تا مقام شیخی پیش رفت. پیش از ورود به این طریقه، از طریقه مولویه از طریقه خلوتیه نیز اجازه داشته است. او که با تصوف و تجربیات عرفانی آشنایی داشت طی مدت اقامتش در قونیه آداب و اصول مولویه را فراگرفت و پس از اتمام مراتب سیر و سلوک در مقام شیخ طریقه مولویه به مولوی‌خانه غلطه در استانبول رفت»
انتشار شرح منزهی از کتاب نصاب مولوی را باید به فال نیک گرفت. اگر چه زبان این کتاب فاقد شیوایی است و ترکیبات نامانوس و جملات ناقص و نارسا در نوشته‌های اسماعیل انقروی کم نیست، اما کار انتشارات حکمت در توجه کردن به معاریف و مشاهیر حوزه فکری عثمانی و نشر آثار تصحیح شده نظیر «نصاب مولوی» را باید ارج نهاد.
این کتاب که کار سی ودوم انتشارات حکمت از مجموعه عرفان است، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با استقبال خوبی مواجه شد.

شرح تاریخ و زندگی مولانا و خاندانش در کتاب «مناقب‌العارفین»
صفحه «ادبیات» در این شماره فرهیختگان، به اهمیت کتاب «مناقب العارفین» پرداخته و در یادداشتی مقدماتی آورده است:
«در طول تاریخ ادبیات فارسی، کتاب‌های بسیاری درباره شرح‌حال، زندگی و تاریخ بزرگان و مشاهیر ایرانی نوشته شده که برخی از این آثار به دلایلی چون هم‌دوره بودن با شاعر یا نویسنده و از طرفی نوع نثر و شکل روایت بسیار مهم هستند. شاید اگر زیست‌نامه‌ای معتبر در زمان یا پس از زندگی شاعرانی همچون «حافظ» و «سعدی» نوشته می‌شد زندگی آنها مانند امروز ناشناخته و مرموز نبود. «مناقب‌العارفین» از احمد افلاکی و «رساله سپهسالار»نوشته فریدون سپهسالار از جمله کتاب‌های مهم و تاریخی هستند که به شرح تاریخ و زندگی مولانا و خاندانش می پردازند و آگاهی‌های بسیاری به مخاطب خود می‌دهند. اما چرا کتابی همچون مناقب‌العارفین مهم است؟»
فرهیختگان برای پاسخ به سوال فوق، یادداشت، گفتگو و گزارشی منتشر ساخته که توضیح جامعی در این خصوص در بر دارد:
یادداشت «زیست‌نامه‌ای ارزشمند» به قلم جلال‌الدین کزازی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
«غنیمتی مهـجور در پستو»، گفتگو با شاپور جورکش درباره کتاب «مناقب‌العارفین»، با تنظیم محسن بوالحسنی
گزارش «روایت یک تاریخِ تاریخی»، به قلم کاوه سالاری

صومعه چینی کیارستمی و راهبه‌هایی که ازدواج نمی‌کنند
فرهیختگان در صفحه «ادب و هنر» از تصمیم عباس کیارستمی برای ساخت فیلمی در چین خبر داده و نوشته است: « او در نظر دارد داستان راهبه‌های یک صومعه را که به دلیل باورهای دینی‌شان ازدواج نمی‌کنند، شهریور در چین کارگردانی کند. برنده نخل طلای جشنواره کن برای بازدید از لوکیشن فیلمش از صومعه‌ای بازدید می‌کند که همانجا ایده فیلم جدیدش شکل می‌گیرد.»

عکاسخانه

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «ورود مشکل گشای روحانی به موضوع لغو کنسرت ها»، «آل سعود و ساخت و سازهای کلان در مکه؛ ساعت مکه، توسعه مسجدالحرام و اکنون هتل ده هزار اتاقی»، «طرح دیدگاه‌های جدید جهان اسلام و غرب در کتاب۹۰ ساله سنهوری!»، «مثنوی دایره‌المعارف معارف دینی و اندیشه‌ها و تاملات عرفانی است»، «شرح تاریخ و زندگی مولانا و خاندانش در کتاب مناقب‌العارفین» و «صومعه چینی کیارستمی و راهبه‌هایی که ازدواج نمی‌کنند»مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه ۲۸ خرداد/ روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.