شهید مطهری گفته بود دیگر با منبر رفتن کار پیش نمی‌رود؛ باید چند نفر از سران رژیم شاه به خاک افکنده شوند

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان»، «شرق» و «کیهان» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «حکیم دوران معاصر، تفسیر را در حوزه‌های علمیه زنده کرد»، «جلوگیری از تلاش‌های هنرمندان عرصه موسیقی، نابخردانه و تضعیف کننده بنیه فرهنگی و هنری کشور است/اگر به نیروی انتظامی دستوری دیکته شده است، آن را بیان کند»، «خانواده‌ها قانع شوند، خود ماهواره را کنار می گذارند/ احزاب از هر فردی حمایت نکنند، چراکه ممکن است کسی از «ترک امر به معروف» رای داشته باشد»، «در فلات ایران، دین بر زایش هنر نظارت داشته و از حیات آن تا دوره پختگی حمایت می‌کرده است»، «مشکلات باعث شده نتوانیم کارآمدی نظام اسلامی را به دنیا معرفی کنیم/قائل به لطف الهی هستیم اما متاسفانه در دل‌، بر خودمان متکی هستیم تا بر وعده الهی»، «رسوایی‌های مالی و اخلاقی فیفا، خیریه پاپ فرانسیس را از دریافت اعانه ۵۰۰هزار دلاری آن منصرف کرد»، «وصیت‌ شیخ زاید در خصوص تأمین آسایش مسیحیان امارات اجرایی شد»، «واتیکان دادگاه ویژه روحانیان و کشیشان تاسیس خواهد کرد»، «دانش آموزان مشغول به آزمون؛ پدران و مادران دست به دعا»، «شهید مطهری گفته بود دیگر با منبر رفتن کاری از پیش نمی‌رود؛ باید چند نفر از سران رژیم شاه به خاک افکنده شوند» و «بعد از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی، به رخنه فرهنگی رسیده‌ایم/همفکران آمریکا با یکدیگر متحد شدند تا فرهنگ اسلامی را خراب کنند»

حکیم دوران معاصر، تفسیر را در حوزه‌های علمیه زنده کرد
روزنامه فرهیختگان در کنار تیتر اصلی «دور از سیاست برای دانشگاه؛ فرجی‌دانا سکوتش را شکست»، عناوین «گشایش در مذاکرات»، «حامیان روحانی در میدان» و «اردوغانیسم: آفت همه‌گیر خاورمیانه» را در صفحه اول آورده و با تیتر «آیت‌الله جوادی‌آملی میراث‌دار حقیقی علامه طباطبایی» به گزارش آیین نکوداشت وی در چهارمین همایش «طبیب روحانی» پرداخته است. در این همایش که در دانشگاه علوم پزشکی د
انشگاه تهران برگزار شد، غلامعلی حدادعادل و حجت الاسلام احمد احمدی به سخنرانی پرداختند.
در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:

مصداق بارز حکیم در دوران معاصر
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به انتخاب نام طبیب روحانی برای این همایش گفت: «نفس انتخاب نام طبیب روحانی برای این همایش معنا و پیامی دارد، وقتی دانشگاهی که دانش طب جسمانی در آن تدریس می‌شود، همایشی درخصوص طب روحانی برگزار می‌کند در حقیقت اعلام می‌دارد که طب به تنهایی کافی نیست و درمان کامل وقتی حاصل می‌شود که علاوه‌بر آموختن دانش پزشکی، با طب روحانی نیز آشنا باشیم.»

وی در ادامه به ریشه واژه «حکیم» در تاریخ ادبی و واژگانی کشور پرداخت و بیان داشت: «در تاریخ اسلام و به‌ویژه در فرهنگ شیعی و ایرانی ما، واژه حکیم به تعداد معدودی از عالمان اطلاق می‌شده است، حکیم دارای شخصیت معنوی، عقلی، دینی، عرفانی و اخلاقی توأمان است که افرادی مانند ملاصدرا و شیخ‌بهایی مصداق آن هستند و بنده می‌خواهم عرض کنم که در عصر ما عالمانی مانند علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی‌آملی مصداق واقعی و بارز حکیم در فرهنگ اسلامی هستند.»

احیا‌کننده تفسیر در حوزه علمیه
حجت الاسلام احمد احمدی، دیگر سخنران چهارمین همایش «طبیب روحانی» به تشریح ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی، عرفانی و علمی آیت‌الله جوادی‌آملی پرداخت و اظهار داشت: «ارسطو می‌گوید برای فهم اخلاق باید به سراغ انسان‌های اخلاقی رفت. قرآن کریم نیز همواره در مسائل مختلف به ذکر نمونه‌ها می‌پردازد تا مفاهیم برای همه افراد قابل درک و فهم باشد. تاثیری که دیدن یک عارف یا فیلسوف که عرفان و فلسفه در وی محقق شده است، در جامعه می‌گذارد از چندین کتاب عرفانی یا فلسفی بیشتر است و آیت‌الله جوادی‌آملی مصداق همین نمونه‌های عینی است.»
وی به ذکر خاطرات درس‌های مشترک خود و آیت‌الله جوادی‌آملی در محضر علامه طباطبایی پرداخت و بیان داشت: «از همان دوران قدیم که بنده با آیت‌الله جوادی‌آملی در محضر علامه طباطبایی حاضر می‌شدم، صفات اخلاقی و علمی بسیاری مانند تواضع، پاکی، صفا، علمیت، ادب و ازخودگذشتگی در ایشان بروز و ظهور داشت.» دکتر احمدی، عارف حقیقی را دارای صفت شجاعت و در بین مردم بودن دانست و عنوان داشت: «عارف حقیقی برعکس دیدگاه بسیاری از افراد، کسی است که در حوادث اجتماعی بایستد و مبارزه کند که آیت‌الله جوادی‌آملی همواره در خط انقلاب بوده است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله جوادی‌آملی را میراث‌دار حقیقی علامه طباطبایی دانست و تصریح کرد: «بسیاری از مراجع در گذشته به تفسیر قرآن کریم نمی‌پرداختند و آن را کار طلاب و علمای ساده می‌دانستند، آیت‌الله جوادی‌آملی با ادامه راه علامه طباطبایی حقیقتا تفسیر را در حوزه‌های علمیه زنده کرد.»

جلوگیری از تلاش‌های هنرمندان عرصه موسیقی، نابخردانه و تضعیف کننده بنیه فرهنگی و هنری کشور است/اگر به نیروی انتظامی دستوری دیکته شده است، آن را بیان کند
فرهیختگان عکس صفحه نخست خود را با عنوان «امیدواری در روزهای سختی»، به آغاز به کار ارکستر ملی در تالار وحدت اختصاص داده و در گزارشی از این مراسم آورده است:
« ارکستر ملی پس از سال‌ها که فعالیتی نداشت، بالاخره با رهبر پیشینش فرهاد فخرالدینی به صحنه رفت. ارکستری که پای مقامات سیاسی و فرهنگی کشور را به آن باز کرد و محلی شد برای طرح سوالات خبرنگاران درباره وضعیت موسیقی این روزها در ایران. این روزها مدام از تعطیلی کنسرت‌ها خبر می‌رسد و حتی موج تعطیل‌شدن آنها از شهرستان به تهران رسیده است و تاکنون اجراهای کیهان کلهر، وحید تاج، همای، گروه «جیپسی کینگز فامیلی» و… لغو شده‌اند. مشکلی که وزارت ارشاد را بر آن داشته است برای این مساله راه‌حلی پیدا کند. کنسرت‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرا دریافت می‌کنند اما اداره اماکن برگزاری آنها را تایید نمی‌کند و بر همین اساس کنسرت‌ها لغو می‌شود.

ارشاد و تعامل با ارگان‌ها
در شب راه‌اندازی ارکستر ملی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد، اما معاون هنری او علی مرادخانی در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد. معاون هنری درباره لغو کنسرت‌ها گفت: «امیدوارم لغو کنسرت‌ها به‌زودی به پایان برسد. ما به دنبال ایجاد تعامل با دیگر ارگان‌ها هستیم تا دیگر شاهد لغو کنسرتی نباشیم.» او اظهار امیدواری کرد به‌زودی این تعامل ایجاد شود. او به صورت مشخص به لغو کنسرت وحید تاج در رشت اشاره کرد و گفت: «برنامه آقای تاج به دلیل سه روز عزای عمومی در رشت تعطیل شد. یکی از مسئولان عالی رتبه رشت فوت کرده و در حال حاضر سه روز عزای عمومی در این شهر اعلام شده است.»
پس از آن هم درباره لغو کنسرت «پرواز همای» گفت: «برای کنسرت همای با همه مبادی‌ای که مرتبط با این مسائل هستند هماهنگی‌های لازم انجام شده بود که متاسفانه با نامه‌ای از طریق دادستان لغو شد.» مرادخانی معتقد است: «ناهماهنگی‌هایی در برگزاری کنسرت‌ها وجود دارد که باید این مسائل حل شود، چون بروز چنین اتفاقاتی در سطح جامعه ناخوشایند است.» او در ادامه گفت: «خوب نیست که از یک طرف ارشاد مجوز بدهد و از طرف دیگر کس دیگری مجوز را لغو کند یا برعکسش اتفاق بیفتد.» ….

لغو هر مجوز قانونی مساوی باز کردن ناهنجاری
حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران بیشترین پاسخگویی را درباره لغو مجوزها داشت. او در شب آیین گشایش ارکستر موسیقی ملی از عوامل اجرایی این ارکستر به نام ارتش بزرگ فرهنگی کشور یاد کرد و درباره جریان لغو کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها به آسیب‌های آن اشاره کرد و گفت: «لغو هر مجوز قانونی؛ یعنی باز کردن راه برای موسیقی زیرزمینی، موسیقی غیرقانونی و موسیقی هنجارشکن. وقتی کشور می‌تواند چنین موسیقی‌های نجیب، محترم، پرمحتوا و پرارزشی را به فرزندان ارائه کند، جلوگیری نابخردانه از تلاش‌های هنری عزیزان این ملت هیچ معنی‌ای ندارد، مگر تضعیف بنیه فرهنگی و هنری این کشور.»
آشنا درباره مقابله با این نوع اعمال سلیقه‌ها و لغو کنسرت‌ها نیز گفت: «مقابله دولت یک مقابله سلبی نیست، بلکه مقابله‌ای اثباتی است. تشکیل مجدد ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر موسیقی ملی ایران و اجراهایی از این نوع یکی از پاسخ‌های مناسب دولت به برخی از اعمال نامناسب و ناشایستی است که انجام می‌شود.» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری نیز درباره تعامل با اداره اماکن نیروی انتظامی گفت: «تعاملی که با نیروی انتظامی وجود دارد، از مسیر داخلی نیروی انتظامی نیست بلکه از مسیر فرماندهی عالی نیروی انتظامی است. ما امیدواریم اتفاقات به‌گونه‌ای رقم بخورد که نیروی انتظامی حافظ حرمت مجوزهای داده شده باشد. حتما هماهنگی‌های بیشتری با فرماندهی جدید نیروی انتظامی که رویکردهای جدیدی را در فعالیت‌های پیش‌روی خود عنوان کرده است، اتفاق خواهد افتاد و ما هم امیدواریم نیروی انتظامی وضعیت جدید کشور را درک کند.» آشنا در حاشیه مراسم افتتاح ارکستر ملی معتقد است: «سوگیری‌هایی که برخی از افراد در نیروی انتظامی دارند تناسبی با وضعیت جاری کشور ندارد و بهتر است اگر دستوری خارج از نیروی انتظامی هست، آن را بیان کنند.»

خانواده‌ها قانع شوند، خود ماهواره را کنار می گذارند/ احزاب از هر فردی حمایت نکنند، چراکه ممکن است کسی از «ترک امر به معروف» رای داشته باشد
فرهیختگان در خبری کوتاه، سخنان سرتیپ محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین را منعکس ساخته و از قول وی نوشته که نباید ماهواره‌ها را با اجبار از بین خانواده‌ها جمع کرد، بلکه باید با استفاده‌کنندگان آن به بحث نشست و آنها را قانع کرد. در واقع باید از درون انضباط ایجاد کرد.
همچنین در خبری دیگر از قول آیت الله محی الدین حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری آمده است: «در انتخابات نباید معیار احزاب برای انتخاب فرد، رای داشتن وی باشد، چراکه ممکن است کسی از ترک امر به معروف رای داشته باشد یا ممکن است از راه ارتباطاتش رای داشته باشد؛ از این رو رای داشتن ملاک خوبی برای جذب افراد نیست.»

در فلات ایران، دین بر زایش هنر نظارت داشته و از حیات آن تا دوره پختگی حمایت می‌کرده است
روزنامه فرهیختگان در صفحه ۱۲، یادداشت «مذهب در هنر ساسانی» به قلم میلاد وندایی را منتشر ساخته و به بررسی جلوه های دین در حکومت شاهان ساسانی پرداخته و به ایجاد شکافی در فرهنگ دینی زرتشتیان اشاره می کند که تا امروز نیز غیر قابل توجیه مانده است.

در بخش هایی از این یادداشت آمده است:
«رابطه میان دین و هنر، از دیرباز یکی از مسائل فرهنگ بوده و شباهت‌هایی در راهبرد و مرجع نهایی آنها به‌وجود آمده است. گفته‌اند که دین نیروی الهام‌بخش هنر است و هنر هم خدمتگزار و ملازم دین. این همبستگی نزد تاریخ‌نویسان معروف است. بررسی سرآغاز تاریخ هنر ایرانی پرتو تابناکی بر این مساله اساسی می‌افکند؛ به‌ویژه آنکه با این بررسی روابط و دین از خلط مبحث نگران‌کننده تداعی‌های متداول آزاد می‌شود. جدای از این سخن، ایران، خواسته یا ناخواسته در پرورش و رشد فرهنگ‌های دیگر، در شرق و غرب نقش داشته است. بر همین اساس تاریخ‌نویسان هنرهای ملل دیگر باید از تاریخ هنر ایران کسب روشنایی کنند….
از آنجا که در فلات ایران پرورش هنرهای بسیار پخته با ظهور نخستین تمدن پیشرفته همراه است، به کمک این هنرها می‌توان معلوم کرد که انگیزه زیبایی‌شناسی انسان تا چه حد ازلی و دیرین و بنیادین است و خصلت و کارکرد و ارزش آن در بقای انسان چگونه است. در این منطقه، دین بر زایش هنر نظارت داشته و از نحوه حیات آن تا دوره پختگی حمایت می‌کرده است. از همین رو، دین رابطه پرمعنای میان این دو مشغله اساسی و مرکزی انسان را که هنوز هم کاملا روشن نشده، نشان می‌دهد.
از سوی دیگر پرورش و رشد هنر، پیوند ویژه‌ای با ثبات سیاسی هر سرزمینی دارد. «اردشیر ساسانی» با به وجود آوردن یک حکومت متمرکز، توانست از هنر و معماری حمایت کند…. اردشیر پاپکان زمانی که بنیاد سلسله خود را نهاد، برای آن ایدئولوژی مذهبی تعریف کرد و سعی در یافتن زبانی مشترک بین هزاره پیش و پس از خود می‌گشت، پس چه زبانی بهتر از هنر تا بتواند با بهره بردن از نمادهای پیش از خود، اساس و بنیاد هنری را بگذارد تا بتواند از آن به‌عنوان پلی برای ارتباط به آیندگان بهره ببرد…..
مذهب در این بین نقشی شگرف و اساسی را بازی می‌کرد. او در یکی از نخستین نقوش برجسته خود در فیروزآباد، با ساختن هیکلی برای اهورامزدا در دین زرتشتی بدعت‌گذاری کرد و با هنری ترکیب شده به مذهب توانست برای سلطنت خود مشروعیت کسب کند. در نقوش دیگری ازجمله در نقش رستم و نقش رجب دگر باره استفاده مذهبی از هنر را تکرار کرد تا به نحو چشمگیری بتواند هنر را در خدمت مذهب و ایدئولوژی خود درآورد؛ کاری که شاهان و نوادگان پس از وی نیز از آن بهره بردند.
…. شاهان ساسانی سعی در ترکیب سلطنت و دنیای خود با ماوراءالطبیعه داشتند و با در هم آمیختن دین و دنیاپنداری، افسانه‌ای را برای مردم زمان خود و همچنین آیندگان داشتند؛ آنان با افزودن تمثیل‌های نمادین از جمله گرفتن دیهیم از اهورامزدا، شکافی در فرهنگ دینی خود به وجود آوردند که تا امروز نیز قابل توجیه از سوی پرستندگان این دین نیست.
مذهب عنصری جدا نشدنی از هنر این سلسله است که پس از آن نیز در هنرهای اسلامی تجلی پیدا کرد. حضور آتشدان در رایج‌ترین هنر این دوران یعنی سکه‌ها، بخشی مهم از تعریف این ایدئولوژی برای اثبات وصلت با دنیای مینوی است که در دیگر هنرها نیز قابل پیگیری است. با افزایش درجه بلوغ و کمال فرهنگی و هنری جامعه ساسانی، نیروهای بدوی هم تکثیر پیدا کردند. در آسمان‌ها، ایزدان توانا ساکن شدند. آسمان تا پایان دوره ساسانی برترین نیرو است و خورشید که برادر ناتنی ایزد آسمان است و در باور مردم به همان اندازه اهمیت دارد، سرانجام به‌عنوان نماد ملی ایرانیان ظاهر می‌شود. کاربرد حیوانات اساطیری و بخشیدن شاخ و برگ به آنان نیز بخش دیگری از این تفکرات است که تفاوت و منحصر بودن در این هنر را به وجود آورد. شناخت سمبل‌ها و نشان‌های مذهبی امروزه در مهرهای ساسانی یکی از مهم‌ترین و در عین حال، پیچیده‌ترین جنبه‌های تاریخ هنر این دوران را شامل می‌شود که کمبود متون پهلوی این عدم شناخت را دوچندان کرده است.»

مشکلات باعث شده نتوانیم کارآمدی نظام اسلامی را به دنیا معرفی کنیم/ قائل به لطف الهی هستیم اما متاسفانه در دل‌ بیشتر بر خودمان متکی هستیم تا بر وعده الهی
این روزنامه در صفحه ۱۳ از قول وزیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشکل امروز کشور را اخلاق دانسته و به این نکات اشاره کرده است:
– اتفاقات زیادی در این سال‌ها در کشور رخ داده است و این اتفاقات و مشکلات باعث شده که نتوانیم کارآمدی نظام اسلامی را به خوبی به دنیا معرفی کنیم.
– مشکل امروز کشور اخلاق است؛ مشکل اخلاق به خاطر خودبینی، قدر‌ت‌طلبی، ظن و گمان و متهم کردن یکدیگر رخ داده است و باعث شده ما متفرق شویم و هرکدام در مسیری قرار بگیریم.

– امام(ره) خطر تفرقه و گروه‌بازی را گوشزد کرده بود، ولی بشر جایزالخطاست و این اتفاقات باعث شد به جایی که امروز هستیم، برسیم.
– اگر بخواهیم مشکلات را حل کنیم باید به اخلاق، صمیمیت، صداقت و به همان روزهای خوشی که قبلا داشتیم بازگردیم.
– امروز تابلوهای زیبای زیادی در دستمان هست، اما پشت آنها چیزی جز خودخواهی و مایوس کردن مردم نیست.
– ضمن بازگشتن به اخلاق باید به لطف و رحمت الهی باور داشته باشیم و مشکل ما این است که این وعده را در زبان قبول داریم، اما در دل‌مان بیشتر بر خودمان متکی هستیم تا بر وعده الهی.

رسوایی‌های مالی و اخلاقی فیفا، خیریه پاپ فرانسیس را از دریافت اعانه ۵۰۰هزار دلاری آن منصرف کرد
در آخرین جای روزنامه فرهیختگان نیز عنوان «واتیکان پول فوتبال را فاسد می‌داند» منتشر شده و آمده است که اتفاقات اخیر فیفا و فاش شدن رسوایی‌های مالی و اخلاقی این نهاد باعث شده است واتیکان از خیر ۵۰۰ هزار دلاری که قرار بود از عواید برگزاری کوپاآمریکا (جام ملت‌های آمریکای جنوبی) نصیبش شود، بگذرد.

در این خبر آمده است: این مبلغ قرار بود از سوی کنفدراسیون این منطقه طبق یک قرارداد به حساب واتیکان واریز شود اما حالا سازمان خیریه پاپ فرانسیس اعلام کرده است این مبلغ را نخواهد پذیرفت. به گزارش دیلی‌میل، ابتدا مارسلو سانچز، اسقف اعظم آرژانتین با ارسال نامه‌ای به کونمبول، اتحادیه فوتبال آرژانتین و همچنین در گفت‌وگو با یک تلویزیون محلی این خبر را اعلام کرد؛ خبری که در ادامه از سوی فدریکو لمباردی، سخنگوی واتیکان تایید شد. قرار شده بود واتیکان به ازای هر گلی که در این مسابقات به ثمر می‌رسد مبلغ ۱۰ هزار دلار دریافت کند. در کوپاآمریکای سال ۲۰۱۱ در برزیل، ۵۴ گل به ثمر رسید و اگر این تعداد گل در مسابقات امسال در شیلی به ثمر می‌رسید مبلغ واریزی تا۵۴۰ هزار دلار افزایش می‌یافت. مارسلو سانچز گفته است: «با وجود مسائل عمومی که از ۲۷ می به‌وجود آمده است، تصمیم گرفتیم تمام مبالغ پرداختی از این طریق را تا اطلاع ثانوی رد کنیم. لطفا از واریز وجه خودداری کنید.»

در شماره امروز روزنامه فرهیختگان، این مطالب نیز منتشر شده است:
۵۶شیعه بحرینی بدون ملیت
فرید زکریا: عربستان در انزوا فرو می‌پاشد
حضور داعش در سودان

روزنامه شرق در کنار تیتر اصلی «۵ سال زندان برای «ضراب» ؛دادگاه ترکیه همتای بابک زنجانی را محکوم کرد»، عناوین «محسنی‌اژه‌ای اعلام کرد: حکم مهدی هاشمی ١٠سال حبس قطعی»، «صادق زیباکلام: اصلاح‌طلبان پشت چک روحانی را امضا کردند» را در صفحه اول آورده و سرمقاله امروز خود را با عنوان «رأی فقط رأی است، بیعت نیست» منتشر نموده است.

وصیت‌ شیخ زاید در خصوص تأمین آسایش مسیحیان امارات اجرایی شد
شرق در صفحه «روزنامه» که به بررسی اخبار روزنامه های خارجی می پردازد، در بررسی صفحات روزنامه نشنال نیوز (روزنامه انگلیسی زبان امارات) آورده است: «وزیر فرهنگ امارات در کنار نمایندگان کلیسای کاتولیک، دومین کلیسای پایتخت امارات، ابوظبی، را افتتاح می‌کند تا به وصیت‌نامه شیخ زاید عمل کرده باشد.

روزنامه نشنال‌نیوز در عکس یک خود به این موضوع اشاره کرده است. حالا مسیحیان امارات راحت‌تر از گذشته می‌توانند آداب و رسوم مذهبی خود را در پایتخت این کشور انجام دهند و تسهیلات بیشتری دارند. در گزارش روزنامه نشنال‌نیوز آمده تأمین آسایش مسیحیان امارات بخشی از وصیت‌نامه شیخ زاید بوده که حالا عملی شده است.{شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، از ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۴ حاکم امارات متحده عربی بوده است} در بخش دیگری از صفحه یک نشنال‌نیوز نیز می‌خوانیم حزب‌الله گفته جنگ علیه داعش آغاز شده است. نشنال‌نیوز از قول سیدحسن نصرالله نوشته: ما تضمین می‌کنیم تهدیدات داعش را جواب‌گو باشیم و همه آنها را از روی زمین پاک کنیم.

واتیکان دادگاه ویژه روحانیان و کشیشان تاسیس خواهد کرد
شرق در خبری با عنوان «وعده‌های پاپ» از عزم واتیکان برای تعیین تکلیف پرونده های روحانیان و کشیشان خاطی خبر داده و آورده است:
«پاپ فرانسیس، بعد از سخنرانی عمومی در میدان سنت‌پیتر واتیکان‌ رو به مخاطبان انبوه مسیحی دستی تکان داد و با خوش‌رویی محفل پیروان را ترک کرد. او در دیدار تازه خود با کاتولیک‌های معتقد میدان سنت‌پیتر، خیلی‌واضح دستور داد تکلیف پرونده روحانیان و کشیشان خاطی روشن شود. از آن مهم‌تر اینکه پاپ خواسته دادگاهی خاص برای رسیدگی به اتهامات کشیشان تشکیل شود.

اتهامات عمده کشیش‌ها، روابط نامشروع و آزار جنسی کودکان است؛ سوژه‌ای که مدت‌هاست کلیسای کاتولیک با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند و پاپ فرانسیس هم قول داده آن را به سرانجام برساند.»

دانش آموزان مشغول به آزمون؛ پدران و مادران دست به دعا
شرق در صفحه آخر در یادداشت کوتاهی با عنوان «کنکور و قرآن» به قلم وجیهه همامی به انس اکثر خانواده هایی که فرزندشان کنکور دارد با قرآن و دعا پرداخته و بر این نکته تاکید کرده که از روی ظاهر افراد نمی توان در مورد معتقدات آنان قضاوت کرد.
«روزهایی که گذشت کنکور سراسری سال ۹۴ برگزار شد. می‌توانید سراغ پدران و مادرانی بروید که فرزندانشان در گیرودار آماده‌شدن برای کنکور هستند و آنها برای همراهی با فرزندانشان گاهی یک‌سال ارتباطات خود را با همه فامیل و قوم و خویششان به حداقل می‌رسانند تا شاید فرزندانشان نتیجه بگیرند.

بگذریم که مسئولان برگزاری کنکور هم در مصاحبه‌هایشان می‌گویند همه در کنکور قبول می‌شوند. اما میان ماه من تا ماه گردون/ تفاوت از زمین تا آسمان است. اما آنچه باعث نگارش این چند سطر شد، نه خود کنکور بلکه صحنه‌ای بود که دیدم ماراتن یک‌ساله ما هم پایان رسید و دخترم را برای شرکت در آزمون به دانشگاه الزهرا بردم. پدرومادر‌ها بچه‌ها را با گذراندن از زیر قرآن بدرقه می‌کردند. اما نکته این بود که پدرومادر‌ها قرآن همراه داشتند و عملا فضا به محفل انس با قرآن و برگزاری دعا و نیایش تبدیل شد. و باز هم نکته قابل‌تأمل‌تر قیافه‌های ظاهری آنان بود که در نگاه اول خیلی از آنها با این معیار‌های به‌هرحال مرسوم نمی‌خواندند. اما چنان غرق دعا بودند که گویی دارند بخشی از اعمال حج واجب را انجام می‌دهند. اینجا بود که به خود نهیبی زدم و گفتم ببین ایرانیان چقدر با قرآن مأنوس و محشورند و قرآن به‌قدری با فرهنگ ایرانیان عجین است که بخشی از مواریث تاریخی آنان حاصل همین عشق و ارادت است و آنگاه اقلیتی می‌آیند و در میان گروه‌های مختلف ایرانی حصار می‌کشند.»

در شماره امروز روزنامه شرق، این مطلب نیز منتشر شده است:
گزارش «آیین چهارمین سالگرد هدی صابر» با تنظیم لیلا ابراهیمیان

روزنامه کیهان در کنار تیتر اصلی « خطیب جمعه تهران: مجلس خطوط قرمز هسته‌ای را تبدیل به قانون کند»، عناوین «محکومیت مهدی هاشمی به ۱۰ سال زندان قطعی شد» و «خطاهای استراتژیک اردوغان» را در صفحه اول آورده، و با تیتر « فرید ذکریا: عربستان نمی‌تواند یک خودرو بسازد چه رسد به فناوری هسته‌ای!» به تمسخر بلوف سفیر عربستان سعودی در انگلیس پرداخته است.

شهید مطهری گفته بود دیگر با منبر رفتن کاری از پیش نمی‌رود؛ باید چند نفر از سران رژیم شاه به خاک افکنده شوند
روزنامه کیهان در صفحه ۳ به سخنرانی دبیرکل یک حزب سیاسی پیش از خطبه های جمعه دیروز تهران پرداخته و مدعی شده است که شهید مطهری پس از ایجاد فضای پر از رعب و وحشت که رژیم شاه ایجاد کرده بود، می‌گوید که دیگر با اطلاعیه و منبر رفتن کاری از پیش نمی‌رود. باید چند نفر از سران رژیم شاه به خاک افکنده شوند. وی افزوده است:
– متأسفانه فقط چهره فلسفی و علمی شهید مطهری شهرت یافته اما چهره مبارزاتی ایشان مغفول مانده است
– حزب مؤتلفه پس از رهنمود شهید مطهری تصمیم به کار مسلحانه می‌گیرد….
– بعضی‌ها انقلابی بودن بر اسلامی بودنشان غلبه پیدا می‌کند که این به درد جامعه اسلامی نمی‌خورد.

بعد از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی، نوبت به رخنه فرهنگی رسیده‌ است/همفکران آمریکا با یکدیگر متحد شدند تا فرهنگ اسلامی را خراب کنند
کیهان همچنین از سخنرانی «دبیر کل جبهه پایداری و معلم اخلاق کابینه احمدی نژاد» در پیش از خطبه های جمعه تهران خبر داده و در بخش هایی از آن آورده است:
– رهبر انقلاب سال ۶۸ هشدارهایی راجع به تهاجم فرهنگی دادند اما عده‌ای جدی نگرفتند و گفتند تفاهم فرهنگی است. چندی بعد وقتی غربی‌ها خودشان گفتند ما تهاجم فرهنگی داشتیم، این افراد گفتند که تهاجم فرهنگی اتفاق افتاد. چندی بعد ما گرفتار شبیخون فرهنگی شدیم و رهبر انقلاب در این زمینه هم هشدار دادند که شبیخون فرهنگی در پیش است، مردم هوشیار باشند، مع‌الاسف آنهم اتفاق افتاد و سپس مطرح شد که ناتوی فرهنگی در پیش است، باز هم اقدامی انجام ندادند و ما گرفتار ناتوی فرهنگی شدیم و همه همفکران آمریکا در غرب و شرق با یکدیگر متحد شدند برای اینکه فرهنگ اسلامی را خراب کنند و در این جهت بسیار اقدام کردند و در آخر هم به رخنه فرهنگی رسیده‌ایم.
– یکی از کارهایی که اخیراً شروع کردند این است که می‌خواهند مبانی فکری نظام اسلامی را تحریف کنند یعنی بیانات خود امام (ره) را طور دیگری جلوه دهند، عده‌ای از ما در دوران حیات امام حضور داشتیم اما جوانان نسل سومی در آن دوران حضور نداشتند که بدانند امام چه می‌گفت و مواضعش چه بود، این افراد و برخی دشمنان به دنبال تحریف تاریخ هستند، مثلا کاری کنند که گویا امام می‌خواست کار دیگری انجام دهد.
– بنده به حساسیت‌های مقام معظم رهبری توجه کرده‌ام، رهبر انقلاب مدتی است که راجع به تحریف امام(ره) نکاتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه عده‌ای می‌خواهند امام و انقلاب را طور دیگری جلوه دهند، عده‌ای می‌خواهند بگویند اهداف انقلاب موارد دیگری بوده است، گاهی گفته می‌شود اسلامیت نظام موضوع تشریفاتی بوده است و متاسفانه این سخنان از دهان کسانی در می‌آید که آدمی اصلا احتمال هم نمی‌دهد این افراد چنین سخنانی را مطرح کنند.
– این سخنان را عده‌ای در حالی می‌گویند که ۱۶ هزار و ۳۰۰ مرتبه امام در صحیفه خود از واژه «اسلام» استفاده کرده است. امام به قول ما «نان از دهانش می‌افتاد اما اسلام از دهانش نمی‌افتاد». امام آمده بود که یک حاکمیت اسلامی و انقلابی که مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد را راه‌اندازی کند اما در گفته‌هایی که عده‌ای دارند اصلا امام گویا چنین هدفی نداشته و به دنبال اهداف دیگری بوده است.
– باید برنامه زندگی‌مان را عوض کنیم و باید طرح‌ یا لایحه‌ای از سوی دولت یا مجلس ارائه شود که اقتصاد مقاومتی در آن مدنظر باشد؛ چرا باید بگوییم ابر و باد و مه و خورشید و فلک و حتی آب و همه چیزمان مربوط به هسته‌ای است؟! چرا باید اینگونه بیان شود؟ به چه کسی می‌خواهیم با این سخنانمان علامت بدهیم؟ نباید مردم را از تحریم بترسانیم چون هرگز این گونه نبوده است.
– نباید به دشمن بهانه داد، در موقعیت‌های خاص باید بیشتر حواسمان جمع باشد، نباید مردم تحت فشار قرار گیرند و البته از آن طرف هم نباید زیر بار فشار تحریم‌ها و تهدید‌های آنان رفت، گره زدن اقتصاد کشور به هسته‌ای اصلا از ابتدا کار درستی نبود.

کیهان در این روزها در صفحه معروف «پاورقی» سلسله یادداشت های «دربار شیطان/پیدا و پنهان شکل‌گیری وهابیت» را منتشر می سازد و در شماره امروز خود به موضوع «خدمات متقابل اخوان التوحید و عبدالعزیز» اولین پادشاه سعودی پرداخته است.

در شماره امروز روزنامه کیهان، این مطالب نیز منتشر شده است:
یادداشت « معیار ارزیابی سخنان منسوب به امام راحل(ره)» به قلم حسین معینی
«اول امان‌نامه دادند بعد همه را سر بریدند»؛ گزارش کیهان از تازه‌ترین جنایت تکفیری‌ها در سوریه
هلاکت فرمانده نیروی هوایی آل‌سعود در حمله موشکی انصارالله
روزنامه صهیونیستی هاآرتص: مواضع مصر علیه مقاومت فلسطین از اسرائیل هم تندتر است

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان»، «شرق» و «کیهان» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «حکیم دوران معاصر، تفسیر را در حوزه‌های علمیه زنده کرد»، «جلوگیری از تلاش‌های هنرمندان عرصه موسیقی، نابخردانه و تضعیف کننده بنیه فرهنگی و هنری کشور است/اگر به نیروی انتظامی دستوری دیکته شده است، آن را بیان کند»، «خانواده‌ها قانع شوند، خود ماهواره را کنار می گذارند/ احزاب از هر فردی حمایت نکنند، چراکه ممکن است کسی از «ترک امر به معروف» رای داشته باشد»، «در فلات ایران، دین بر زایش هنر نظارت داشته و از حیات آن تا دوره پختگی حمایت می‌کرده است»، «مشکلات باعث شده نتوانیم کارآمدی نظام اسلامی را به دنیا معرفی کنیم/قائل به لطف الهی هستیم اما متاسفانه در دل‌، بر خودمان متکی هستیم تا بر وعده الهی»، «رسوایی‌های مالی و اخلاقی فیفا، خیریه پاپ فرانسیس را از دریافت اعانه ۵۰۰هزار دلاری آن منصرف کرد»، «وصیت‌ شیخ زاید در خصوص تأمین آسایش مسیحیان امارات اجرایی شد»، «واتیکان دادگاه ویژه روحانیان و کشیشان تاسیس خواهد کرد»، «دانش آموزان مشغول به آزمون؛ پدران و مادران دست به دعا»، «شهید مطهری گفته بود دیگر با منبر رفتن کاری از پیش نمی‌رود؛ باید چند نفر از سران رژیم شاه به خاک افکنده شوند» و «بعد از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی، به رخنه فرهنگی رسیده‌ایم/همفکران آمریکا با یکدیگر متحد شدند تا فرهنگ اسلامی را خراب کنند»بررسی مطبوعات/ ‌شنبه ۲۳ خرداد (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.