آیا توصیه وزیر اطلاعات در ۹ سال پیش درباره توسل به امامان برای ریشه‌کنی موادمخدر نتیجه داد؟

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان» و «شرق» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «دشمنان ضد هر چیزی هستند که نشانی از اسلام دارد/عده‌ای غافل به ‌دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی و اختلاف شیعه و سنی هستند/شیعه و سنی متعصب، علاقه‌ای به اسلام ندارند»، «نوآوری به معنای ارائه نظام معرفتی جدید و پشت پا به میراث گذشته نیست/پنج مرحله سیستم جدید آموزش حوزوی: آزمایشگاه، دانشگاه، کارخانه، بازار و خانه»، «قدیمی‌ترین و معتبرترین نشریه تخصصی فلسفه ایران»، «بسیاری از مسائل فلسفی بی‌معنی هستند!/بزرگان فلسفه تحلیل زبانی به وجود تناقضات بزرگ در این نظریه اعتراف کردند»، «آیا با فرمان رهبری، کودکان معصوم افغانی به مدرسه بازمی گردند؟/واکنش عملی تهرانی ها به سیاست فرزند آوری بیشتر»، «مصباح یزدی وارد فاز تعیین ایمان و کفر شخصیت ها شد/ افرادی با سابقه خوب، سخنانی شبیه سخنان کفار بیان می کنند/ برخی نگاه تمسخرآمیزی به «من یتوکل علی الله فهو حسبه» دارند/آیا ضعف ما نسبت به آمریکا بیش از ضعف مسلمانان صدر اسلام محصور در شعب ابی‌طالب است؟»، «قدردانی بوداپست از تلاش‌های رئیس‌‌جمهوری برای تسهیل گفت‌وگو بین ادیان/وزیر خارجه و تجارت مجارستان از روحانی قدردانی کرد یا خاتمی؟»، «حق «اهل حق» را با گزینش و ورود به حریم خصوصی خورده اند» و «هیچ کس احتمال نمی داد روزی علی مطهری سخنران مراسم گرامیداشت دوم خرداد باشد/سنجش عیار همدلی و هم‌زبانی مسئولان سیاسی»

روزنامه های امروز کشور، عموما به انعکاس «حذف یارانه ثروتمندان»، «اما و اگرهای تغییرات کابینه»، «داعش و پیشروی ها»، «مؤسسات مالی غیر مجاز» و «دور جدید مذاکرات هسته ای» پرداخته اند.

دشمنان ضد هر چیزی هستند که نشانی از اسلام دارد/عده‌ای غافل به ‌دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی و اختلاف شیعه و سنی هستند/شیعه و سنی متعصب، علاقه‌ای به اسلام ندارند
روزنامه فرهیختگان که عنوان « عده‌ای به دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی هستند» را از قول رهبری در صفحه اول منعکس ساخته، در شرح بیانات ایشان در دیدار اعضای ستاد کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان، به تجربه زیاد انگلیس در اختلاف‌افکنی مذهبی میان شیعه و سنی و بهره‌برداری از آن پرداخته و حتی طرح کنگره آمریکا در پوشش حمایت از اهل سنت عراق را نیز خالی از علاقه آنها به اهل سنت دانسته است. این روزنامه همچنین سایر نکات سخنان ایشان را به این شرح منتشر ساخته است:
– دشمن در ایران از تحریکات قومیتی در مورد کردها نمی‌تواند استفاده کند، اما عده‌ای به ‌دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی و اختلاف شیعه و سنی علیه یکدیگر هستند و عده‌ای نیز از روی غفلت بازیچه و اسیر این نقشه‌ها می‌شوند.
– هم آن کسی که در کسوت طرفداری از تسنن بنا به دشمنی و حمله کردن به شیعه می‌کند، در واقع علاقه‌ای به تسنن و اسلام ندارد و هم آن کسی که در شیعه محرک آتش تعصب بر ضداهل تسنن است، هیچ‌گونه ‌انگیزه دینی ندارد.
دشمنان ضد هر چیزی هستند که نشانی از اسلام دارد و برایشان نیز فرقی میان شیعه و سنی وجود ندارد، و مسائلی نظیر مذهب و قومیت برای آنها بهانه‌ای برای اختلاف‌اندازی است.
– انجام کارهای فرهنگی نظیر همین گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کرد و همچنین توجه به مسائل مربوط به جوانان ضروری است.

نوآوری به معنای ارائه نظام معرفتی جدید و پشت پا به میراث گذشته نیست/پنج مرحله سیستم جدید آموزش حوزوی: آزمایشگاه، دانشگاه، کارخانه، بازار و خانه
فرهیختگان در صفحه ۷ نگاهی به فعالیت‌های فرهنگستان علوم اسلامی قم انداخته و گزارش "پیوند نیک‌پی" را با عنون «فرهنگستان به‌روز» به چاپ رسانده است، هرچند برخی جملات این گزارش، قربانی سرعت تنظیم و ارائه شده است.
این روزنامه فرهنگستان علوم اسلامی قم را دارای رسالتی متفاوت از سایر موسسات فعال در زمینه علوم حوزوی دانسته و همین تفاوت را سبب تبدیل شدن این مرکز به یکی از مراکز نوین علوم عقلی در میان کشورهای منطقه می داند.
این گزارش، سخنرانی‌های سال‌های گذشته رهبری در تبیین معنای جنبش نرم‌افزاری در علوم دینی و واژه‌هایی همچون پاسخ به سوالات، تولید اندیشه و نظریه‌پردازی را سرلوحه کار «فرهنگستان علوم اسلامی قم» برشمرده است.
در بخش هایی از این گزارش آمده است:
«همزمان با پیشرفت علم و فناوری، فعالان حوزه‌های دینی و معرفتی، ضرورت ایجاد فضایی که آنها هم از این پیشرفت عقب نمانند را حس کردند؛ امکانی که بتواند آنها را در این پیشرفت سهیم کند و طلاب حوزه‌های معرفتی شان را قرص و محکم پای مواضع شان نگه دارد. جنبش نرم‌افزاری و تغییراتی که در علم ایجاد کرده است رنگ و بوی دیگری به این همسویی داد، چنانکه دیگر کتاب و نوشته جوابگوی فضای پیشرفت نبود و همین موضوع باعث شد که نهاد‌هایی برای پر کردن این خلأها ایجاد شوند….

پویایی در جنبش نرم‌افزاری
…. پرورش روحیه علمی که همراه با اراده فهمیدن و گسترش تفکر انتقادی عالمانه و نوآوری باشد به‌عنوان یکی از دلایلی که باعث ایجاد این موسسه شد رسالت این موسسه است؛ رسالتی که امروزه به‌عنوان…. برگ برنده‌ای است در دست مسئولان این مجموعه.
در این میان کم نبودند انتقاداتی که…. خواهان شفافیت در زمینه نوآوری به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم این مجموعه بودند، چرا که بر این باور بودند تا زمانی که هنوز در بسیاری از زمینه‌های دینی ابهام وجود دارد، چرا باید موسسه‌ای باشد که به دنبال نوآوری در این شرایط باشد. همین موضوع باعث شد حتی پس از گذشت چندین سال از تاسیس این موسسه، هر چند سال یکبار مدیریت این مجموعه برای توجیه منتقدان و تبیین مواضع مجموعه در زمینه نوآوری جلسات خبری و هم‌اندیشی را در این زمینه برگزار کند و بارها نوآوری را براساس وظیفه مجموعه این گونه تعریف کرده است: «نوآوری به این معنا نیست که حتما یک پایه و نظام معرفتی جدید ارائه شود و به تمام میراث گذشته پشت پا بزند. یک مرتبه نوآوری، پاسخ به سوالات و شبهات جدیدی است که در جامعه وجود دارد و ما در تلاش برای فعالیت در این زمینه هستیم.»

رویکرد متفاوت؛ از آغاز تا اکنون
دوری از شتابزدگی در زمینه هم پایی علم دینی با پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شد فرهنگستانی با سازوکاری متفاوت و با حوزه فعالیتی به روز وارد کار شود. فرهنگستان علوم اسلامی قم، موسسه‌ای علمی، پژوهشی و مذهبی است که بعد از انقلاب و در راستای حرکت در جهت جنبش نرم‌افزاری در تولید علم توسط علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی در شهر قم تاسیس شد. این موسسه در زمینه نظریه‌پردازی در تولید علم دینی فعال است و تاکنون ایده‌های جدیدی را در این زمینه طرح کرده است. بعد از مرگ علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی در سال ۱۳۷۹ سید محمدمهدی میرباقری مسئولیت این فرهنگستان را عهده‌دار است. میرباقری به‌عنوان انتخابی به‌جا برای ریاست مجموعه‌ای که هدفی جز توسعه مناسب علوم دینی با توجه به پیشرفت علم و فناوری ندارد، توانسته است رضایت مجموعه و جامعه دینی و دانشگاهی را جلب کند. او به‌عنوان مدیری که بعد از به عهده گرفتن مدیریت این مجموعه، خودش هم فعالیت‌های تحقیقاتی‌اش را به این موضوع اختصاص داده است، حالا یکی از پیشروان در زمینه بررسی فرآیند به‌روز بودن دین و توسعه است.

تلاش برای گره‌گشایی
وقتی به جزئیات فعالیت‌های این مجموعه دقت می‌کنیم، موضوعاتی به‌عنوان سرفصل‌های فعالیتی مطرح می‌شوند که نه‌تنها گره‌گشای مشکلات علوم دینی در زمینه توسعه علم و فناوری هستند بلکه کمک به نظام برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی هم یکی از سرفصل‌های فعالیتی آنها است. فقه حکومتی به‌عنوان یکی از کار‌گروه‌های ویژه این مجموعه با تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه این مرکز به مسائلی که حکومت با آن مواجه می‌شود به وجود آمده است. هدف این کارگروه آن است که به لحاظ فقهی این مشکلات را حل کنند. کارگروه اصلی دیگر فرهنگستان «علم دینی در تحول علوم انسانی» است؛ این کارگروه هم با تاکید مقام معظم رهبری بر حل مشکل بیگانگی علوم انسانی با نیازهای روز جامعه ما ایجاد شده است و هدف آن حل چالش‌های بومی‌سازی علوم اسلامی است. کارگروه سوم به‌عنوان مهم‌ترین کارگروه این مجموعه به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای پیشرفت توام با عدالت براساس فرهنگ ایرانی است که تاکنون بخش زیادی از فعالیت‌های این مجموعه را به خود اختصاص داده است. در کنار اینها لزوم توجه به مباحث بنیادین در زمینه حکمت و فلسفه باعث شده است کارگروه دیگری در این مجموعه به نام «حکمت و فلسفه» شکل بگیرد که فعالیت کارشناسان در این زمینه توجه به حکمت اسلامی- ایرانی میان دانشگاهیان و حوزویان است.

نوآوری در فرآیند تحقیق
وقتی حرفی از فرهنگستان علوم اسلامی قم به میان می‌آید بی‌انصافی است اگر از بنیاد نوینی که بنیانگذار این مجموعه در زمینه تحقیق و تفحص براساس نیازهای روز دنیا گذاشت، بگذریم. مرحوم سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی موسس و بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی با سال‌ها پژوهش در زمینه کارامد کردن تحقیقات درباره علوم عقلانی بر این باور بود که میان «زبان تولید» و «زبان توزیع» علم وجود دارد. حسینی‌الهاشمی با راه‌اندازی سیستم جدیدی در زمینه آموزش حوزوی، پنج مرحله را برای کشف علمی در این زمینه مطرح کرد: مرحله اول در این زمینه «آزمایشگاه» نام دارد که در این مرحله عناصر کشف می‌شوند و سپس در جایگاه مناسب خودشان و در ارتباط منطقی با یکدیگر قرار می‌گیرند. مرحله بعدی «دانشگاه» است که در آن عناصر تبیین و تبدیل به گزاره و تئوری می‌شوند.
مرحله سوم مرحله‌ای که گزاره‌ها و تئوری‌ها را تبدیل و منتج به صنعت می‌کند «کارخانه» نام دارد و مرحله چهارم که عرضه این دانش به‌عنوان کالای مصرفی را به دنبال خواهد داشت «بازار» نام گرفته است و در مرحله «خانه» محصولات صنعتی وارد حیات انسانی شده و مصرف می‌شوند. از نظر حسینی‌الهاشمی، تولیدات فرهنگستان در زمان حیات‌شان مربوط به مرحله آزمایشگاه بوده و بر آن اساس، هنوز به مرحله توزیع نرسیده تا ادبیات توزیع اندیشه‌های خود را تولید کنند. این در حالی است که در دوره ریاست میرباقری، این مجموعه تقریبا توانسته بود به مرحله کارخانه برسد و اکنون با انتشار تعداد زیادی نشریه و چند رسانه توانسته است میان دانشگاهیان و حوزویان مورد استقبال قرارگیرد.»

قدیمی‌ترین و معتبرترین نشریه تخصصی فلسفه ایران
روزنامه فرهیختگان در شماره امروز همچنین به معرفی نشریه «فلسفه» پرداخته و نوشته است: «نشریه فلسفه که از اوایل دهه پنجاه شمسی در گروه فلسفه دانشگاه تهران ویرایش و منتشر شده، علی رغم فراز و نشیب‌ها در حال حاضر به صورت دو فصلنامه و با درجه علمی – پژوهشی چاپ می‌شود و در ادامه تحولی که اکنون به‌منظور بهینه کردن کیفی و ارتقای آکادمیک این مجله در سطح بین‌المللی انجام گرفته است، به صورت دو زبانه منتشر می‌شود و مقالات پژوهشی ارسال شده از سوی اهل فلسفه را به فارسی و انگلیسی در همه حوزه‌های فلسفی برای چاپ ارزیابی می‌کند.
اهل فلسفه مقالات پژوهشی با کیفیت مقبول را براساس رای حداقل دو داور برای چاپ برمی‌گزیند. مقالات ارسال شده باید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ صورت با موازین پژوهشی و معیارهای آکادمیک نگارش یافته و حاوی نظر یا نکته تازه‌ای در وادی فلسفه باشند. این نشریه از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون نزدیک به ۲۰ شماره از آن منتشر شده است. سردبیری مجموعه به عهده حسین غفاری است.»
متاسفانه در این معرفی کوتاه، به ناهمخوانی عبارت های ««نشریه فلسفه که از اوایل دهه پنجاه شمسی در گروه فلسفه دانشگاه تهران ویرایش و منتشر شده» و « این نشریه از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده» توجه نشده و توضیحی ارائه نگردیده است.

بسیاری از مسائل فلسفی بی‌معنی هستند!/بزرگان فلسفه تحلیل زبانی به وجود تناقضات بزرگ در این نظریه اعتراف کردند
روزنامه فرهیختگان پس از چند روز که در بخش عمده صفحه هر روزه «اندیشه»، مقالاتی تاریخی را منتشر کرده بود، سرانجام عنوان اصلی این صفحه را اصلاح و به «تاریخ و اندیشه» تغییر داده است.
امروز در این صفحه، یادداشت « فیلسوف زمان و مکان» به قلم زهرا سلیمانی‌اقدم به چاپ رسیده و از دریچه دانشنامه بزرگ فلاسفه راتلج، نگاهی به اندیشه و زندگی رودلف کارناپ انداخته است. در بخش هایی از این یادداشت آمده است:
«کارناپ فیلسوف آلمانی‌الاصل یکی از متفکران بزرگی است که آثارش در فلسفه‌های تحلیل زبانی بسیار موثر بوده است. دانستن از و فلسفه‌اش و اهمیت آن در سیر تاریخ اندیشه مهم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت….

از عشق کانتی تا شاگردی فرگه
کارناپ زندگینامه خودنوشتی دارد که در کتاب «فلسفه رودلف کارناپ» به وسیله پل آرتورشلیپ به چاپ رسیده که بهترین اثر درباره کسب اطلاعات از زندگینامه وی است. کارناپ سال ۱۸۹۱ متولد شد و پیش شخصیت‌هایی چون برنوباخ، از فلاسفه نوکانتی و گتلوب فرگه درس خواند. او شیفته بحث مکان در فلسفه کانت شده بود و به مدت یک سال در مورد نقد عقل محض کانت به تحقیق پرداخته بود. او مدت سه سال پشت هم سر کلاس‌های فرگه نشست؛ کلاس‌هایی که به خاطر دشواری گاهی فقط سه شاگرد در آن حضور داشتند.
کارناپ پس از پایان‌یافتن جنگ، طرح تحقیقی درباره «نظام اصل موضوعی تئوری فیزیک درباره زمان و مکان» را تهیه کرد و آن را به ماکی وین، فیزیکدان و مدیر انستیتوی فیزیک دانشگاه ینا و برنوباخ ارائه کرد. هر دو نفر طرح را جالب ارزیابی کردند اما باخ معتقد بود نظریه وی کاملا با علم فیزیک مرتبط است و وین به وی گفته بود که طرح تحقیقی و نظریه وی به فلسفه مربوط است. او هم سرانجام رساله خود را با راهنمایی باخ به رشته تحریر درآورد.

آشنایی با حلقه وین
کارناپ سال ۱۹۲۵ با اعضای حلقه وین دیدار کرد و در همان سال به وین منتقل شد و به سمت استادیاری دانشگاه وین درآمد. او در جلسات حلقه وین شرکت کرد و همانجا بود که با افرادی همچون هانس هان، اوتو برات، کورت گودل، لودویگ ویتگنشتاین و کارل پوپر آشنا شد. او در همان سال‌ها به یکی از اعضای اصلی حلقه وین و نیز پوزیتیویسم منطقی تبدیل شده بود و در سال ۱۹۲۹ با کمک هان و اتو نویرات مانیفست حلقه وین را منتشر کرد.
در همین سال‌ها، کارناپ با همکاری رایشنباخ مجله شناخت را تاسیس کردند. همان زمان بود که کارناپ با آلفرد تارسکی آشنا شد. او روی «نظریه معنا‌شناسی حقیقت» کار می‌کرد. کارناپ به منطق ریاضیات نیز علاقه داشت و پیش‌نویس آن را تحت عنوان Abriss der Logistik تهیه کرد.

آثار برجسته کارناپ
کارناپ در سال ۱۹۲۸ «مبانی منطقی علم» را نوشت که در آن دیدگاه‌های صوری از تجربه‌پذیری را تشریح کرده بود. در همین سال کتاب «شبه‌مسائل فلسفی» را نوشت و منتشر کرد که در آن مدعی شده بود بسیاری از مسائل فلسفی بی‌معنی هستند. در سال ۱۹۲۹ نیز کتاب «طرح مقدماتی منطق» را نوشت. وی همچنین کتاب «نحو منطقی زبان» را به‌عنوان مهم‌ترین اثر منطقی خودش در سال ۱۹۳۴ نوشت و منتشر کرد. او بعد از قدرت گرفتن آدولف هیتلر و رفتن به آمریکا و پذیرفتن تبعیت آنجا درس در دانشگاه شیکاگو و هاروارد را آغاز کرد.
وی در سال‌های حضورش در آمریکا کتاب‌هایی با محوریت نظریه معنی نوشت؛ و همچنین «مقدمه‌ای بر نظریه معنی» در سال ۱۹۴۲ و «صوری کردن منطق» ۱۹۴۳ و «معنی و ضرورت» را در سال ۱۹۴۷ به رشته تحریر درآورد. دو اثر مهم دیگر کارناپ که سال‌های بعد از این نوشت «اصل موضوعه معناداری» و «زبان مشاهده و زبان نظری» در سال ۱۹۵۸ بود که بیانگر نگرش توصیفی کارناپ درباره تمایز تحلیلی – ترکیبی است.

افراط در جوهریت بخشیدن
آثار کارناپ در رشد دو عرصه علمی یعنی علم دلالت و منطق استقرایی متمرکز است. وی چنین باور داشت که رسالت افلاطون و ارسطو ناتمام مانده بود و گوتلوب فرگه و پیرس هم در تکمیل آن توفیق کامل نیافته بودند و او قصد داشت این کار را تمام کند. در سال ۱۹۵۰ کتاب «مبانی منطقی» احتمال را نوشت و ارائه طرح جامع و مانع در معرفی زبان ارتباطی خاص زبان علم را به جلد دوم که هرگز به رشته تحریر درنیامد، احاله کرد.
معرفت تکوینی دلمشغولی اصلی او بود. او دنبال این بود که همه مفاهیم را به تعدادی مفاهیم اصلی تاویل کند و بعد همانند منطق ریاضی با استناد به قواعدی آنها را ترکیب کرده و به این ترتیب به ترکیبات پیچیده دست یابد. همچنین وی تلاش داشت از طریق تحلیل زبان به وجود ذهنی و احیانا واقعیات عینی راه یابد.
فلاسفه پیش از او در تحلیل وجودشناسانه عالم واقعیات به تعدادی عناصر اولیه ‌رسیدند که مبنای پیدایش بقیه موجوداتند. کارناپ هم در تحلیل خود به تجربیات بدوی رسید و با طرح‌کردن نسبت‌های عام که هرکدام تعدادی از قضایا را تحت پوشش قرار می‌دادند، سعی در تبیین همه قضایا و در نتیجه زبان داشت. او در این کار به قدری افراط به خرج داد که بعضی از متفکران او را به فلسفه افلاطونی و جوهریت بخشیدن به مفاهیم متهم کردند. کارناپ هیچ یک از این نسبت‌ها را نپذیرفت و این مجادله علمی آنقدر ادامه یافت تا بزرگان فلسفه تحلیل زبانی نیز به وجود تناقضات بزرگ در این نظریه اعتراف کردند.»

فرهیختگان در ستون «خبرنامه» صفحه اندیشه به سه خبر کوتاه پرداخته است:
– همایش «آینده فرهنگ»
همایش بین‌المللی «آینده فرهنگ» به‌منظور همفکری و مشارکت در باب پرسش‌های بنیادین فرهنگ در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌شود. این همایش سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت با حضور اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود. این همایش ساعت ۹ صبح امروز آغاز به کار می‌کند و طی دو روز بیش از ۹۰ پژوهشگر و صاحب‌نظر به سخنرانی و ارائه مقالات و پژوهش‌های خود در ۲۸ پنل تخصصی می‌پردازند.

– نشست دین و خرافه
نشست تخصصی «دین و خرافه» به همت قطب علمی فلسفه دین، با حضور استادان حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان، اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار می‌شود. در این نشست علمی که ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه، ۳۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، سیدحسین شرف‌الدین و قاسم جوادی سخنرانی می‌کنند. علاقه‌مندان برای حضور در نشست دین و خرافه به نشانی قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند.

– تاریخ فلسفه منتشر شد
نوزدهمین شماره فصلنامه تاریخ فلسفه منتشر شد. نوشته‌های خواجه‌نصیرالدین طوسی در اخلاق، سعادت از منظر ارسطو و ابن‌مسکویه رازی، فارابی و نظریه تمایز وجود از ماهیت، مقایسه دو سنخ خردورزی خودبنیاد و وحی‌بنیاد، ارزیابی انتقادی خوانش هگل از بنیاد آموزه‌های هراکلیتوس، مقایسه نظریات منطقی ـ زبان‌شناختی فارابی با اصول و نظریات زبان‌شناسی معاصر و فهم حقیقت نزد پیشاسقراطیان در شماره نوزدهم فصلنامه علمی – پژوهشی تاریخ فلسفه دیده می‌شود.

در صفحه «تاریخ و اندیشه» همچنین این عناوین به چشم می‌خورد:
«گاریبالدی ایران»، درباره یپرم‌خان ارمنی به قلم سجاد صداقت
خبر برگزاری کنگره «زندگی و زمانه یک نویسنده تاثیرگذار» با هدف نگاهی جامعه‌شناختی به جلال آل‌احمد در ۲۹ اردیبهشت در دانشگاه علامه طباطبایی

آیا با فرمان رهبری، کودکان معصوم افغانی به مدرسه بازمی گردند؟/واکنش عملی تهرانی ها به سیاست فرزند آوری بیشتر
روزنامه فرهیختگان که در گزارش «پایان فغان کودکان افغان» به قلم سعیده علیپور، به دستور راهگشای رهبری در خصوص الزام ثبت‌نام
همه کودکان افغانستانی، چه با مدارک حضور قانونی و چه بدون مدارک قانونی حضور در ایران در مدارس دولتی اشاره کرده است، در خبری دیگر از «کاهش ۶ درصدی زاد و ولد در تهران» گفته و آورده است: «گویا تبلیغات ساده برای فرزندآوری بیشتر، حداقل در تهران نتیجه عکس داده است. فرماندار تهران با اعلام کاهش شش درصدی زاد و ولد در شهر تهران در پارسال، گفته است: «باید درمورد افزایش جمعیت برنامه‌ریزی کنیم و همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند، چراکه این مساله یک خطر جدی است. در ۱۰ سال آینده با رویکرد فعلی با کاهش فزاینده جمعیت مواجه می‌شویم به‌طوری که ظرف ۹ سال آینده مرگ‌ومیر و زاد و ولد تقریبا برابر می‌شود.»

در این شماره روزنامه فرهیختگان همچنین این مطالب منتشر شده است:
یادداشت «آزمون و خطا در جنگ با داعش» به قلم مازیار آقازاده
مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری: عربستان میزبان مناسبی نیست
از سر‌گیری حملات یه یمن
نگاه واتیکان به خاورمیانه

مصباح یزدی وارد فاز تعیین ایمان و کفر شخصیت ها شد/ افرادی با سابقه خوب، سخنانی شبیه سخنان کفار بیان می کنند/ برخی نگاه تمسخرآمیزی به «من یتوکل علی الله فهو حسبه» دارند/آیا ضعف ما نسبت به آمریکا بیش از ضعف مسلمانان صدر اسلام محصور در شعب ابی‌طالب است؟
روزنامه شرق که به مناسبت سالروز میلاد دکتر مصدق، مطالبی را به وی اختصاص داده است، در صفحه نخست، به سخن آیت الله مصباح یزدی با عنوان «برخی اعتمادشان را به خدا از دست داده‌اند» پرداخته و در مقدمه این خبر نوشته است: «آیت‌الله این‌بار پا را یک‌قدم فراتر نهاده و درباره ایمان و کفر برخی افراد اظهارنظر کرده است. محمدتقی مصباح‌یزدی که از زمان روی‌کارآمدن دولت روحانی، هربار که او اظهارنظری درباره موضوعات فرهنگی و دینی داشته، به آن واکنش نشان داده است، از اسفندماه سال گذشته وارد فاز نقد از عملکرد سیاست خارجی و تیم هسته‌ای دولت شده است. این‌بار هم در جمع دانشجویانی که آنها را تربیت کرده است، عملکردها را وابسته به کفر و ایمان دانسته است….. مصباح‌یزدی پیش‌تر، یعنی اسفندماه گذشته در دیداری که عباس عراقچی، از اعضای مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای، با او داشت، نقدهای صریحی از تیم هسته‌ای را مطرح کرد. او گفته بود که صرف‌نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسئولان امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤال‌برانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم‌اعتمادی نسبت به دولت جدید است. او همچنین اشاره کرده بود که ما انتقاداتی مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است….»
شرق سخنان جدید وی در جمع انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) را با این نکات منعکس ساخته است:
– باید ضعف‌ها را شناخت و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرد؛ به‌عنوان نمونه رهبر معظم‌ انقلاب بارها و بارها در موارد مختلف به‌ویژه درباره مسئله فرهنگی هشدار داده‌اند، اما آن‌گونه که باید، از سوی مسئولان جدی گرفته نشده است.
– اگر همه جامعه به ضعف دین مبتلا شوند، قطعا جامعه به انحطاط کشیده می‌شود.
– گاه انسان ضعف ایمان را از کسانی می‌بیند که با قرآن و محافل علمی رابطه داشته و دارند و بنابراین تعجب می‌کند.
– باید ببینیم واقعا تا چه اندازه به خدا اطمینان داریم. برخی افراد، وقتی تکنولوژی و مظاهر پیشرفت در آمریکا را می‌بینند، اعتماد خود را به خدا از دست داده و خود را نیازمند رابطه با آمریکا می‌بینند.
– مسلمانان صدر اسلام که نسبت به مشرکان ضعیف بودند و در شعب ابی‌طالب محصور بودند، در نهایت پیروز شدند. آیا ضعف امروز ما نسبت به آمریکا، بیش از ضعف مسلمانان صدر اسلام در شعب ابی‌طالب نسبت به کفار است؟
– رزمندگان حزب‌الله لبنان نیز در نبرد با صهیونیست‌ها، امدادهای الهی را به چشم دیده‌اند؛ به‌گونه‌ای که صهیونیست‌ها با این‌همه امکاناتشان، به‌گونه‌ای مرعوب شده بودند که فرار می‌کردند.
– در بسیاری از موارد منشأ انحراف، عده معدودی هستند که از روی علم ولی بر اثر بی‌ایمانی، حوادثی…. را ایجاد می‌کنند.
– منشأ انحراف عظیم مسلمانان بعد از رحلت رسول اکرم(ص)، ضعف ایمان و نفاق همان عده معدود بود، درحالی‌که فریب‌خوردن و پیروی سایرین از این عده ناشی از جهل آنها بود؛ بنابراین تقویت ایمان و علم، راه مقابله با انحرافات فردی و اجتماعی است.
– هرکسی قیمتی دارد، برخی افراد با یک وعده ناهار، رأیشان را می‌فروشند، برخی با چند میلیون تومان و عده‌ای نیز با چند میلیارد. بنابراین باید سعی کنیم با تقویت علم و ایمان خود و دیگران، قیمت خودمان را بالا ببریم.
– گاه افرادی که سابقه خوبی هم دارند، سخنانی را بیان می‌کنند که شبیه سخنان کفار است؛ گویا واقعا باور ندارند که «من یتوکل علی الله فهو حسبه»؛ حتی گاهی نه‌تنها باور ندارند، بلکه با حالتی تمسخرآمیز به آن می‌نگرند، چون چنین سخنانی را عوامانه تلقی می‌کنند.

قدردانی بوداپست از تلاش‌های رئیس‌‌جمهوری برای تسهیل گفت‌وگو بین ادیان/وزیر خارجه و تجارت مجارستان از روحانی قدردانی کرد یا خاتمی؟
شرق در گزارش دیدار روز گذشته رئیس‌جمهوری با «پیتر سیارتو»، وزیر خارجه و تجارت مجارستان، از قول دکتر روحانی به معضل افراطی‌گری و خشونت در دنیای امروز اشاره کرده و نوشته است: «امروز عده بی‌شماری از انسان‌های بی‌گناه در یمن خانه و زندگی خود را از دست داده‌‌اند. مصیبت‌های فراوانی را به‌خاطر بمباران‌ها به دوش می‌کشند و خسته و مجروح و درمانده، نیازمند کمک جامعه جهانی هستند. حمایت نوع‌دوستانه از این انسان‌ها اهمیت بسزایی دارد و امیدواریم با همکاری هم بتوانیم آتش جنگ در یمن را برای همیشه خاموش کنیم.»

حق «اهل حق» را با گزینش و ورود به حریم خصوصی خورده اند
شرق که از قول وزیر علوم خواستار اطلاع‌رسانی به موقع نهادهای امنیتی در خصوص افرادی که منعی برای سخنرانی در دانشگاه دارند، شده است تا به گفته او «با فضای آزاداندیشی در تقابل نباشد» در صفحه ۳ با عنوان «تذکر به دولت در مورد اهل حق» به تذکر حیدری‌طیب، نماینده کرمانشاه، به وزیر دادگستری و رئیس‌جمهوری در خصوص توجه بیشتر به وضعیت اقلیت‌های مذهبی و به‌ویژه اهل پرداخته است.
در این خبر آمده است: «شهروندان اهل حق نگرانی‌ها و مسائلی را با او در میان گذاشته‌اند و او نیز به‌عنوان نماینده بنا دارد این دغدغه‌ها را با وزیر دادگستری و شخص رئیس‌جمهوری در میان بگذارد. حسن روحانی با تعیین مشاور اقوام و اقلیت‌های دینی بنا دارد تا با دقت‌نظر بیشتری به مسائل اقلیت‌های دینی در ایران بپردازد، بااین‌حال انتقاداتی در همین زمینه به دولت یازدهم وارد است. علی لاریجانی، رئیس مجلس، چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ در سفری یک‌روزه به استان کرمانشاه، با تعدادی از بزرگان جامعه اهل حق این استان دیدار و گفت‌وگو کرد. چندی پیش «سیدفرزاد افضلی» به نمایندگی از جامعه‌ اهل حق در دیدار سران عشایر و طوایف استان کرمانشاه با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفته بود: «جامعه‌ اهل حق در سراسر ایران جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر دارد که متأسفانه اغلب آنها در وضعیت ضعیفی به‌سر می‌برند».به گفته او، گزینش‌های سلیقه‌ای در استخدام اداره‌ها، به‌کارنگرفتن مردمان اهل حق در پست‌های مدیریتی، ورود به حریم شخصی و خصوصی مردمان این آیین و توهین و بی‌مهری توسط برخی روزنامه‌ها، مجله‌ها و مواردی از این قبیل، از جمله مشکلات جامعه‌ اهل حق به‌شمار می‌آید. نمایندگان جامعه‌ اهل حق معتقدند با روی‌کارآمدن دولت حسن روحانی، گشایشی در وضعیت آنها صورت گرفته و انتظار دارند توجه بیشتری به آنها شود. اهل حق یا «یارسان» آیینی است با مناسک عرفانی که به طور عمده در کردستان ایران و عراق پیرو دارد. تاریخ دقیق شکل‌گیری این آیین مشخص نیست، ولی پیروان آن به ازلی و ابدی‌بودن آیین خود باور دارند. بیشتر پیروان این مسلک در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند، اما اقلیتی از اقوام آذری، فارسی‌زبانان و لرها نیز پیرو آن هستند.»

هیچ کس احتمال نمی داد روزی علی مطهری سخنران مراسم گرامیداشت دوم خرداد باشد/سنجش عیار همدلی و هم‌زبانی مسئولان سیاسی
شرق که خبر سخنرانی علی مطهری در سالگرد دوم خرداد را در صفحه ۳ منتشر ساخته، می نویسد: «همایش گرامیداشت سالگرد دوم خرداد ٧۶ با سخنرانی دکتر علی مطهری در شهرکرد برگزار می‌شود. دبیر حزب آزادی استان چهارمحال‌وبختیاری با اعلام این مطلب گفت: درخواست مجوز برگزاری همایش بزرگداشت سالگرد دوم خرداد به فرمانداری شهرکرد تقدیم شده است. حسین فرهادی‌بابادی افزود: این همایش با هماهنگی و تعامل با نیروهای اصلاح‌طلب استان و به‌منظور ایجاد نشاط سیاسی در استان و بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی روز برگزار می‌شود. او تأکید کرد درخواست مجوز این برنامه در دستور کار فرمانداری شهرکرد قرار گرفته است و امیدواریم مسئولان سیاسی استان با درنظرگرفتن شعار همدلی و هم‌زبانی مطرح‌شده از طرف مقام‌معظم‌رهبری در راستای تحقق عملی این شعار کلیدی را وجهه همت خود کنند.»

آیا توصیه نه سال پیش دری‌نجف‌آبادی درباره توسل به امامان برای ریشه‌کنی موادمخدر نتیجه داد؟
شرق در ستون «آینه دیروز» که به عناوین روزنامه های نه سال قبل کشور می پردازد، عناوینی را بازتاب داده که مرور آنها خالی از لطف نیست:
اطلاعات
معاون وزارت ارتباطات: طراحی اینترنت ملی تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد
شرق
تحلیل احمدی‌نژاد از پیشنهادهای اروپا- گردو در برابر طلا- هم‌زمان با اعلام تعویق نشست ١+۵، به‌منظور بررسی بیشتر پیشنهاد هسته‌ای اتحادیه اروپا به ایران، محمود احمدی‌نژاد خطاب به ارائه‌کنندگان این مشوق‌ها گفت: «ما می‌گوییم مشوق پیشکش خودتان. ما را به خیر شما امیدی نیست، شر نرسانید.»

کیهان
کروبی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از جنتی انتقاد کرد- «متأسفانه جنابعالی با غلو درباره جایگاه نامه مورد اشاره [احمدی‌نژاد به بوش] عملا ملت ایران را تحقیر کرده‌اید.»

اعتماد ملی
احمدی‌نژاد درباره نامه به بوش: نامه من حرف مردم پنج‌قاره بود
خوش‌چهره [نماینده مجلس]: از نفت سر سفره مردم خبری نشد- «ما با ایشان دوست بودیم و هنوز هم هستیم اما ایشان شعارهایی دادند که واجد ارزش بود… اما در عمل نکته قابل‌توجه این است که این هدف‌ها چگونه می‌خواهند اجرا شوند.»
دری‌نجف‌آبادی، دادستان کل کشور: برای ریشه‌کنی موادمخدر به امامان متوسل شوید

در این شماره روزنامه شرق همچنین این مطالب منتشر شده است:
«الرمادی در محاصره»، درخواست العبادی از نیروهای شیعه برای کمک به پاک‌سازی الانبار
از سرگیری حملات عربستان به یمن؛ پیش‌نویس سند ریاض به رأی گذاشته می‌شود
سران طالبان گذرنامه سیاسی می‌گیرند
برگزاری نشست مشورتی آمریکا و روسیه درباره سوریه
داعش در ایتالیا اعلام حضور کرد

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان» و «شرق» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «دشمنان ضد هر چیزی هستند که نشانی از اسلام دارد/عده‌ای غافل به ‌دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی و اختلاف شیعه و سنی هستند/شیعه و سنی متعصب، علاقه‌ای به اسلام ندارند»، «نوآوری به معنای ارائه نظام معرفتی جدید و پشت پا به میراث گذشته نیست/پنج مرحله سیستم جدید آموزش حوزوی: آزمایشگاه، دانشگاه، کارخانه، بازار و خانه»، «قدیمی‌ترین و معتبرترین نشریه تخصصی فلسفه ایران»، «بسیاری از مسائل فلسفی بی‌معنی هستند!/بزرگان فلسفه تحلیل زبانی به وجود تناقضات بزرگ در این نظریه اعتراف کردند»، «آیا با فرمان رهبری، کودکان معصوم افغانی به مدرسه بازمی گردند؟/واکنش عملی تهرانی ها به سیاست فرزند آوری بیشتر»، «مصباح یزدی وارد فاز تعیین ایمان و کفر شخصیت ها شد/ افرادی با سابقه خوب، سخنانی شبیه سخنان کفار بیان می کنند/ برخی نگاه تمسخرآمیزی به «من یتوکل علی الله فهو حسبه» دارند/آیا ضعف ما نسبت به آمریکا بیش از ضعف مسلمانان صدر اسلام محصور در شعب ابی‌طالب است؟»، «قدردانی بوداپست از تلاش‌های رئیس‌‌جمهوری برای تسهیل گفت‌وگو بین ادیان/وزیر خارجه و تجارت مجارستان از روحانی قدردانی کرد یا خاتمی؟»، «حق «اهل حق» را با گزینش و ورود به حریم خصوصی خورده اند» و «هیچ کس احتمال نمی داد روزی علی مطهری سخنران مراسم گرامیداشت دوم خرداد باشد/سنجش عیار همدلی و هم‌زبانی مسئولان سیاسی»بررسی مطبوعات/ ‌سه‌شنبه‌ ۲۹ اردیبهشت (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.