سلیقه و سیاست روزنامه ها در پوشش سخنان رهبری

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان» و «شرق» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «ما می‌توانیم در مقابل جاهلیت مدرن بایستیم/ بیداری و بصیرت، سرکوب‌شدنی نیست/ ایران یاور مظلومین عراق، سوریه، لبنان و سرزمین‌های اشغالی خواهد بود»، «سلیقه و سیاست روزنامه ها در پوشش سخنان رهبری/خلیج فارس، تیتر مشترک 28 روزنامه»، «نمازخانه‌ای میزبان کتاب‌دوستان، اغذیه‌فروشان، دلالان و گردشگران/برگزاری نمایشگاه کتاب در این سال ها، شکست بزرگ کارنامه مدیریت فرهنگی‌ است»، «ایرانیان؛ دارای «ملیت ایرانی» یا ملیت «پیامبر و امیرالمومنین»؟»، «مرگ و زندگی رئیس جمهور قانونی کشور فراعنه در دست مفتی مصر»، «کنگره بزرگداشت دو اندیشمند سرشناس آملی در بابل»، «مبدع طرح «آزادسازی پرندگان»، ریشه درخت موسیقی در فرهنگسراها را از بیخ و بن زد»، «وظیفه دولت، مجلس و مردم، پاسداری از اسلام است/قلم‌های مسموم درصدد شکستن جایگاه بیت امام، بیت خاتمی و بیت صدوقی است»، «ای در لب لعل تو شکر تعبیه کرده» و «دولت ورق پاره، برای مذاکرات دیپلماتیک، فضایی توحیدی ایجاد کرده بود»

روزنامه های روز یکشنبه، عموما به انعکاس «سخنان رهبری در روز عید مبعث»، «سخنان رئیس جمهوری در افتتاحیه مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم»، «پیش بینی تغییرات در کابینه» و «پایان لیگ برتر و حواشی آن» پرداخته اند.

ما می‌توانیم در مقابل جاهلیت مدرن بایستیم/ بیداری و بصیرت، سرکوب‌شدنی نیست/ ایران یاور مظلومین عراق، سوریه، لبنان و سرزمین‌های اشغالی خواهد بود
روزنامه فرهیختگان که عکس صفحه یک خود را به دیدار رهبری با جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام اختصاص داده، این نکات را از سخنان ایشان منتشر ساخته است:
– بشریت نیازمند درس‌های بعثت و بازخوانی آن است.
– بعثت پیامبر(ص) برای مقابله با جاهلیتی بود که نه‌فقط مخصوص جزیره العرب، بلکه بر امپراتوری‌های آن روز دنیا نیز حاکم بود.
– اسلام در آن زمان به مقابله با عرصه وسیعی از گمراهی‌ها در زندگی انسان‌ها پرداخت که از یک طرف ناشی از «شهوات نفسانی و جنسی مهار گسیخته» و از طرف دیگر ناشی از «حاکمیت غضب و قساوت ویرانگر» بود.
– «جاهلیت مدرن» امروز بسیار خطرناک‌تر و مجهزتر از جاهلیت قبل از اسلام است.
– شرایط کنونی کشورهای اسلامی و «ناامنی»، «برادرکشی» و «تسلط گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه»، نمونه‌هایی از جاهلیت مدرن امروز است که نتیجه طراحی قدرت‌های استکباری و در رأس آنها آمریکاست.
– امروز نیز شاهد «شهوت‌رانی بی‌منطق و بی‌مهار» و «قساوت و کشتار بی‌حد و مرز» هستیم، با این تفاوت که جاهلیت کنونی متاسفانه مجهز به سلاح علم و دانش شده و بسیار خطرناک‌تر است.
– در حالی که در صدر اسلام، مشرکین مکه در ماه حرام، جنگ را متوقف می‌کردند، امروز در یمن، در ماه رجب که ماه حرام است، بر سر مردم بی‌گناه بمب و موشک ریخته می‌شود.
– امروز یمن به صحنه کشتار کودکان و زنان بی‌گناه تبدیل شده است که عامل آن کشورهای به ظاهر مسلمان هستند اما طراح و عامل اصلی آن، آمریکا است.
– حمایت از مظلوم دستور صریح اسلام است و ما هر اندازه که بتوانیم از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله خواهیم کرد.
– ایران با همه کسانی که در عراق، سوریه، لبنان و سرزمین‌های اشغالی در مقابل خطرناک‌ترین تروریست‌ها و صهیونیست‌های تروریست ایستاده‌اند، همکاری خواهد کرد.
– ملت ایران، امت بزرگ اسلامی و زمامداران کشورهای اسلامی، بدانید، ما می‌توانیم در مقابل این جاهلیت بایستیم.
– تجربه ۳۵ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران، نشان داده است که امت بزرگ اسلامی با حفظ دو اصل «بصیرت» و «عزم و همت» می‌تواند در مقابل جاهلیت مدرن بایستد و آن را شکست دهد.
– شاید بتوان بیداری اسلامی را برای دوره‌ای موقت سرکوب کرد اما بیداری و بصیرت، سرکوب‌شدنی نیستند و امروز ملت ایران و بیشتر ملت‌های منطقه، آگاه و هوشیار هستند.

سلیقه و سیاست روزنامه ها در پوشش سخنان رهبری
روزنامه های سراسری و استانی، تیترهای زیر را برای انعکاس سخنان روز گذشته رهبری در «صفحه یک» برگزیده اند:
*خلیج فارس، تیتر مشترک 28 روزنامه
فرهیختگان، آفتاب یزد، آفرینش، ابتکار، اسرار، اعتماد، جوان، حمایت، راه مردم، شهروند،کلید، صاحب قلم، کائنات، روزان، نسل فردا، همشهری، همبستگی، ۱۹دی، تفاهم، جهان اقتصاد، فرصت امروز، صبح اقتصاد، امین، عصر اقتصاد، کسب و کار، هدف‌واقتصاد، خبر جنوب، خراسان جنوبی: خلیج فارس ناامن، برای همه ناامن خواهد بود
رویش ملت و کارون: اگر خلیج فارس ناامن باشد، برای همه ناامن خواهد بود
ابرار، پیام زمان، حسبان، تجارت و پیام آشنا: آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره امنیت خلیج فارس را ندارد
تعادل: آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره خلیج فارس را ندارد
افکار: عدم صلاحیت آمریکا درباره امنیت خلیج فارس
*حمایت از مظلومان
شرق: از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله خواهیم کرد
ایران: ایران مقابل تروریسم و حامی مظلومان است
کیهان: دفاع از مظلومان در مقابل ظالمان با همه توان
کار و کارگر: هر اندازه بتوانیم از مظلوم دفاع خواهیم کرد
اعتدال: آمریکا آشکارا از تروریسم حمایت می کند/از هر مظلومی حمایت خواهیم کرد
*جاهلیت مدرن
جمهوری اسلامی: تسلط گروه های تروریستی در کشورهای منطقه، جاهلیت مدرن است/ما در مقابل این جاهلیت می ایستیم
آرمان و جهان صنعت: هوشیارانه باید با جاهلیت مدرن مقابله کرد
گسترش صمت: امروز ملت ایران و بیشتر ملت های منطقه هوشیار هستند
حرف: ضرورت مقابله هوشیارانه با جاهلیت مدرن
رسالت: آمریکا عامل شکل گیری جاهلیت مدرن
سیاست روز: می توانیم در مقابل جاهلیت بایستیم
قانون، جام جم: مقابل جاهلیت مدرن می ایستیم
قدس: امروز جاهلیت قبل از اسلام، بازتولید شده است
عصر مردم: جاهلیت مدرن، خطرناک تر از جاهلیت قبل از اسلام است
عصر ایرانیان: ایران مقابل جاهلیت مدرن می ایستند
شما: درون سعودی ها یک تفکر جاهلانه تصمیم گیری می کند
هگمتانه: جاهلیت خطرناک مدرن، بازتولید جاهلیت اول اسلام
زاینده رود: استکبار ، عامل شکل گیری «جاهلیت مدرن» است
اقتصاد پویا: تجربه ۳۵ ساله ایران نشان داده است امت بزرگ اسلامی می توانند در مقابل جاهلیت بایستد
ستاره صبح: بیداری و بصیرت سرکوب شدنی نیست
*جنگ های نیابتی
اطلاعات: سیاست استکبار، ایجاد جنگ های نیابتی در منطقه است
دنیای اقتصاد: هدف استکبار، ایجاد جنگ های نیابتی است
خراسان: جنگ های نیابتی، استراتژی جدید استکبار
*مقایسه آل سعود و مشرکان صدر اسلام
شهرآرا: سعودی ها بدتر از مشرکین
وطن امروز: آل سعود بدتر از مشرکان مکه
مردمسالاری و پیام سمنان: مشرکین مکه هم در ماه های حرام جنگ را متوقف می کردند

انعکاس در روزنامه های غیرفارسی زبان پایتخت با سه عنوان امنیت خلیج فارس، منشاء تروریسم در کشورهای اسلامی و کمک به مظلومان منطقه:
Irandaily: Insecure Persian Gulf will be insecure for all
Tehrantimes: An insecure Persian Gulf will be insecure for all
Irannews: Washington is masterminding terrorism
Financialtribune: Terrorist Betray Modern Ignorance
Kayhan international: Iran Supports All Oppressed Nations
کیهان العربی: الشعب الیمنی والبحرینی والفلسطینی من الشعوب المظلومه ونحن سنحامی عن کل مظلوم
الوفاق: شعوب الیمن والبحرین وفلسطین، مظلومه ونحن ندعم المظلوم

روزنامه همدلی نیز به چاپ عکسی از رهبری در صفحه یک بسنده کرده اما روزنامه های سراسری و استانی زیر به این موضوع در «صفحه اول» نپرداخته اند:
هفت صبح، ابرار اقتصادی، صدای اصلاحات، سایه، امتیاز، عصر رسانه، بانی فیلم، اصفهان امروز، هنرمند، آسیا، فناوران، مناقصه مزایده، ابتکار جنوب، اصفهان زیبا، پیام سپیدار، خبر شمال، خراسان رضوی، خراسان شمالی، نسیم کرمان، نصف جهان، همدان پیام، صبا، ارک، معین، مهد آزادی، سپید، واقعه، بشیر، توریسم، اخبار صنعت، شاپرک، آراز، آوای خراسان جنوبی و خزر

نمازخانه‌ای میزبان کتاب‌دوستان، اغذیه‌فروشان، دلالان و گردشگران/برگزاری نمایشگاه کتاب در این سالها، شکست بزرگ کارنامه مدیریت فرهنگی‌ است
روزنامه فرهیختگان در یادداشتی با عنوان «کتاب‌ها و ایرانی‌ها» به قلم آرمان اسلامبولچی، نکاتی را در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خاطرنشان ساخته و آورده است:
«هر سال یک نکته‌سنجی پیامکی تکراری در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، دست به دست می‌شود: «ایرانی‌ها در یکی از بزرگ‌ترین نمازخانه‌های دنیا، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا را برگزار می‌کنند.» اما چه‌چیز باعث می‌شود از وقتی نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۸۶ به مصلای تهران آمد این پیامک هنوز مردم را به تامل وابدارد؟ دو نکته در این پیامک نهفته است. درواقع دو پارادوکس شفاف. سازنده این پیامک انتقادی بجا کرده است از دو چیز: «۱- مگر نمازخانه جای برگزاری نمایشگاه کتاب است؟ ۲- آمار کتابخوانی بسیار پایین است.» تعجب نمی‌کنم اگر سازنده این پیامک از قضا فردی مذهبی و نمازخوان و از اینکه حرمت مصلای البته نیمه‌ساز تهران (که به بهانه نمایشگاه کتاب تهران تبدیل شده به جایی برای گردهمایی اغذیه‌فروشان و دلالان و گردشگران) زیرپا گذاشته شود، دل‌نگران بوده باشد. تعجب هم نمی‌کنم که به‌عنوان فردی کتاب‌دوست، ناراضی باشد از اینکه فضای نمایشگاه چنین باشد که می‌دانید و می‌دانم و لازم به توضیحش نیست. حالا ۲۸ سال از نخستین نمایشگاه کتاب تهران می‌گذرد. آیا ما نتوانسته‌ایم در نزدیک به سه دهه، برای چیزی که خودمان نامش را گذاشته‌ایم «بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی سال»، حداقل مکانی مناسب فراهم کنیم؟ فارغ از این همه خاک و بناهای نیمه‌کاره و سقف‌های رنگ نخورده و داربست و آجر و سیمان؟ آن هم در شهری به این بزرگی؟
…. زمستان سال ۱۳۸۵، محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد وقت (محمدحسین صفارهرندی) در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، ناگهان اعلام کرد که چندماه بعد که نوبت به برگزاری نمایشگاه کتاب برسد، خبری از «محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی» در بزرگراه چمران نیست. بعد گفت که امسال نمایشگاه کتاب در مصلای تهران برگزار می‌شود. بعضی از رسانه‌ها و افراد که دل‌ خوشی از سیاست‌های فرهنگی دولت نهم نداشتند، انتقاد را شروع کردند. حرف از تحریم نمایشگاه کتاب به میان آمد… برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلی یک «تصمیم درست» بود؟ یا آن‌گونه که معاونت فرهنگی وقت اعلام می‌کرد یک تصمیم درست اما موقت؟»
در بخش دیگری از این یادداشت می خوانیم:
«حالا هشتمین سال است که نمایشگاه کتاب تهران در همین محل که قرار بود موقت باشد برگزار می‌شود. دو سالش توسط دولت آقای روحانی بوده و شش سال در دولت احمدی‌نژاد. چندین نمایشگاه دیگر هم سر از مصلی درآورده‌اند. گمان نکنم دیگر بشود به آن «موقت» گفت. نمایشگاه مد و نمایشگاه قرآن و چندین چیز دیگر. ولی وقتی حتی موافقان برگزاری نمایشگاه تهران در مصلی از بحث موقت بودن به‌عنوان بهانه‌ای استفاده می‌کردند، یعنی اینجا جای نمایشگاه کتاب نیست. ما نباید پنهان کنیم که در هشت سال و حتی در ۲۸ سال گذشته یک شکست بزرگ در کارنامه مدیریت فرهنگی‌مان هست. حالا اگر نخواهیم انتقاد تند بکنیم باید بگوییم این‌ها اولویت دولت‌ و دولت‌ها نبوده و نیست وگرنه در این شهر به این بزرگی به‌هرحال جای بهتری پیدا می‌شد.»

ایرانیان؛ دارای «ملیت ایرانی» یا ملیت «پیامبر و امیرالمومنین»؟
فرهیختگان در صفحه ۲ و در خبر دیدار سیدحسن خمینی با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، نوشته است: «اسلام، تشیع و شخص امیرالمومنین(ع) در جامعه ایران یک ملیت ساخته است…. موضوع عرب‌های خوزستان اساسا بحث ملی ندارد، زیرا ملیت ما ملیت قومی نبوده و ملیت پیامبر و امیرالمومنین(ع) است. هرچند شیعه بودن به معنی عدم اختلاف نیست و در استان‌های مختلف ممکن است میان شهرهای گوناگون اختلاف وجود داشته باشد اما نباید این اختلافات را ملی کنیم، بلکه باید ارتباطات خود را افزایش دهیم تا حل شوند.»
روزنامه شرق مطلب فوق را به صورت مفصل منعکس نموده و آورده است:
– نواندیشی را باید در چارچوب دینی دنبال کنیم
یکی از دلایل بارورنشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن باوجود مشخص‌شدن، تبیین نشد.
– جامعه ما دِین بسیار بزرگی به اهل بیت(ع) دارد.
– یکی از بحث‌های بسیار مهم امام در سال پایانی عمر شریفشان، مبارزه با تحجر است که متأسفانه با رحلت ایشان روی زمین ماند.
– اساسا اغلب انقلابیون مسلمانی که وارد مبارزه شدند، از طیف سنتی نبودند، بلکه نوعی نواندیشی و پویایی فقهی در نگاهشان بود و با همین نگاه وارد جهاد شدند و ساختار انقلاب را نیز همین جریان نواندیشی دینی شکل داد و تا آخر نیز امام روی این جریان فکری تأکید داشتند.

مرگ و زندگی رئیس جمهور قانونی کشور فراعنه در دست مفتی مصر
صدور حکم اعدام برای محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر نیز از مطالب مشترک اکثر روزنامه های کشور است و فرهیختگان نیز در این خصوص نوشته است: « دادگاه قاهره دیروز محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق این کشور را در پرونده فرار از زندان «وادی نطرون» مجرم شناخت و به اعدام محکوم کرد و پرونده را برای صدور رای شرعی برای مفتی مصر ارسال کرد. شعبان الشامی، قاضی دادگاه علاوه‌بر محمد مرسی، ۲۰ مقام بلندپایه اخوان‌المسلمین را نیز به همین جرم به اعدام محکوم کرده است. دادگاه جنایی قاهره همچنین اسامی برخی از رهبران اخوان‌المسلمین را در پرونده انتقال اطلاعات به حماس به مفتی ارجاع داد که اسم محمد مرسی بین این افراد نبود. قرار است جلسه بعدی دادگاه بعد از اعلام رای مفتی درباره این دو پرونده، دوم جولای برگزار شود. این نخستین حکم صادرشده برای مرسی نیست.
او نخستین رئیس‌جمهور مصر است که در روندی دموکراتیک انتخاب شده بود و در سال ۲۰۱۳ و یک سال پس از به قدرت رسیدن، توسط ارتش از مقام خود برکنار شد. مرسی حدود یک ماه قبل نیز به اتهام صدور دستور کشتار مخالفان خود در اعتراض‌های دسامبر ۲۰۱۲ در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ، به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود. از جولای ۲۰۱۳ و پس از برکناری مرسی از قدرت، حکومت مصر، اخوان‌المسلمین را ممنوع‌الفعالیت کرد.»

کنگره بزرگداشت دو اندیشمند سرشناس آملی در بابل
روزنامه فرهیختگان که در صفحه «اندیشه» امروز، گزارش تاریخی سجاد صداقت درباره کلنل محمدتقی‌خان پسیان با عنوان «داستان یک انقلابی» را منتشر ساخته، در مطلبی دیگر با عنوان «دو خورشید حکمت و عرفان» خبر از برگزاری کنگره بین‌المللی شخصیت‌شناسی آیت‌الله جوادی‌آملی و علامه حسن‌زاده‌آملی داده است. در ادامه این خبر آمده است: «این کنگره بین‌المللی با محوریت بررسی شخصیت علمی، اخلاقی، اجتماعی- سیاسی و همچنین بررسی آثار و آرای این دو در بابل برگزار خواهد شد. این کنگره بین‌المللی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، استانداری مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار به این کنگره بین‌المللی تا 94/10/24 است.»

فرهیختگان در ستون «خبرنامه» صفحه اندیشه به سه خبر کوتاه پرداخته است:
کارگاه گفت‌وگوی آزاد و خلاقانه
از سوی خانه اخلاق‌پژوهان جوان یازدهمین کارگاه گفت‌وگوی آزاد و خلاقانه درباره فلسفه اخلاق با حضور ابوالقاسم فنایی ۲۸ اردیبهشت از ساعت شش عصر در قم برگزار می‌شود. این کارگاه به صورت کامل گفت‌وگومحورخواهد بود و استاد ارائه مستقلی نخواهد داشت. همچنین در این نشست کتاب دین در ترازوی اخلاق نوشته ابوالقاسم فنائی توسط حمید دستجردی معرفی می‌شود. فنایی استاد موسسه مطالعات اسلامی بیرمنگام، از دانش‌آموختگان حوزه علمیه قم و دارای دکترای «فلسفه اخلاق» از دانشگاه شفیلد است.
بررسی فرصت‌های شغلی رشته تاریخ
از سوی انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران سومین جلسه بررسی فرصت‌های شغلی رشته تاریخ؛ کار در مراکز اسناد با حضور علی ططری و طیبه منصوری برگزار می‌شود. این نشست دوشنبه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تالار استاد باستانی‌پاریزی برپا می‌شود.
انتشار تاریخ ائمه بقیع(ع) در ‌آستانه مبعث
مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به مناسبت فرا رسیدن بیست و هفتم رجب و مبعث پیامبر اکرم(ص)، دوره آموزشی «آشنایی با تاریخ ائمه بقیع» را منتشر کرد. در این دوره آموزشی که در چهار جلسه ارائه شده است، علی نبوی از استادان حوزه و دانشگاه تاریخ ائمه بقیع(ع) را به صورت مالتی‌مدیا به دانش‌آموختگان ارائه می‌کند.
در این دوره ضمن پاسخگویی به برخی از مهم‌ترین سوالات و شبهات درباره تاریخ ائمه بقیع و پیامبر اکرم(ص)، مواضع علمای شیعه و اهل تسنن در مورد حضرت محمد(ص) و امامان معصوم(ع) مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس در جلسه اول، تاریخ زندگی پیامبر اسلام(ص) و ماجرای مبعث حضرت در ۱۳ سال قبل از هجرت بررسی شده و در جلسه دوم تاریخ زندگانی و ویژگی‌های حضرت‌زهرا(س) در زمان پیامبر(ص) ارائه می‌شود. همچنین در درس سوم و چهارم، تاریخ زندگی امام حسن(ع)، امام سجاد و امام باقر(ع) بازخوانی می‌شود و در جلسه پنجم زندگی سیاسی و اجتماعی امام صادق(ع) به دانش‌آموختگان ارائه خواهد شد.

در صفحه اندیشه همچنین این عنوان به چشم می خورد:
فیلم‌های فلسفی به روایت فیلسوفان – ۷؛ آیا چیزهایی که ما تخیل می‌کنیم واقعا وجود دارند؟ به قلم زهرا سلیمانی اقدم
(در شماره مورخه ۲۳ اردیبهشت، بخش ششم این گزارش ارائه شده و به اشتباه به عنوان هفتمین بخش، شماره گزاری و چاپ شده بود.)

مبدع طرح «آزادسازی پرندگان»، ریشه درخت موسیقی در فرهنگسراها را از بیخ و بن زد
فرهیختگان در صفحه ۱۳ در گزارش «سرنوشت‌ مبهم‌ موسیقی‌ در شهر» به قلم حمیدرضا ابراهیم‌زاده به یک ساله شدن منع تدریس موسیقی در فرهنگسراها اشاره کرده و نوشته است: «تقریبا یک سال پیش بود که ابلاغیه‌ای از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همه را شگفت‌زده کرد. شهاب مرادی، رئیس وقت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری به فرهنگسراها دستور داده بود از برگزاری کلاس‌های تدریس موسیقی اجتناب کنند. البته مرادی تنها رئیس در سازمان فرهنگی و هنری نبود که موسیقی با مذاقش سازگار نبود و آموزش موسیقی پیش از او هم با محدودیت‌هایی در فرهنگسراها روبه‌رو بود، اما دستور مرادی ریشه تدریس موسیقی در فرهنگسراها را از بیخ و بن زد. این دستور رئیس وقت سازمان فرهنگی و هنری صدای اعتراض بسیاری را بلند کرد ازجمله عبدالحسین مختاباد، خواننده و عضو شورای شهر تهران را که در این‌باره مستقیم به شهردار تهران تذکر داد.
….کمتر از یک ماه پیش مرادی جایش را به محمود صلاحی داد. این تغییر و تحول بسیاری را امیدوار به برگزاری دوباره کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها کرد. از جمله این افراد حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی است که ابراز امیدواری کرده با مدیریت جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران دایر شود. تغییر مدیریت در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری حتی عبدالحسین مختاباد را هم امیدوار کرده است. این عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با فرهیختگان از «حل‌شدن مشکل تدریس موسیقی در فرهنگسراها» خبر می‌دهد. به گفته او چند روز پیشتر به او اطلاع داده شد که برخی فرهنگسراها «برای ثبت‌نام هنرآموزان در رشته موسیقی اقدام کرده‌اند.»…. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. محمود صلاحی، رئیس جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران آنقدرها هم که مختاباد از ثبت‌نام در رشته موسیقی اطمینان دارد درباره این موضوع مطمئن نیست، چراکه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی کلاس‌های موسیقی شروع به کار می‌کنند عنوان کرده که نمی‌توان با یک کلمه پاسخ این پرسش را داد و باید درباره آن گفت‌و‌گوی زیادی انجام شود. رئیس این سازمان همچنین گفته باید برای آغاز به کار دوباره کلاس‌های موسیقی بررسی‌های بیشتری انجام شود.
این تردیدها و دودلی‌های رئیس جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اطمینان خاطر مختاباد در تناقض است. صلاحی به نحوی به پرسش‌ها درباره برگزاری کلاس‌های موسیقی پاسخ می‌دهد که تعهدی ایجاد نکند. اما شاید همین موضوع نشانی از پایان یافتن دوره مهجور ماندن موسیقی در شهر است و زمان آن رسیده که به قول مدیرعامل خانه موسیقی «خون هنر و موسیقی در رگ‌های این شهر» جریان پیدا کند.»

در این شماره روزنامه فرهیختگان همچنین این مطالب منتشر شده است:
«دست از پا درازتر»، سران عرب کمپ دیوید را بدون گرفتن «تضمین امنیتی» ترک کردند
یادداشت «کمپ‌دیوید، اوباما و نمایش اسب» به قلم حسین دهشیار، استاد دانشگاه
رئیس سازمان حج و زیارت: صدور حکم دو پلیس خاطی عربستان شایعه است

نکند دیگران راست بگویند و ما دروغ
روزنامه شرق، عنوان اصلی خود را به این سخن رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اختصاص داده که گفته است: « نکند دیگران راست بگویند و ما دروغ». این روزنامه نکات ذیل را در متن خبر منتشر ساخته است:
– نکند دیگران خبر راست را بگویند و ما خبر دروغ را.
– نکند در شرایطی قرار بگیریم که دیگران و غیرمسلمانان در عمل به مفهوم قرآن از ما پیشی بگیرند.
– نکند اجناس تقلبی در دنیای اسلام رواج داشته باشد و در جوامع دیگر که غیرمسلمانند تقلب و فساد راه نداشته باشد.
– نکند ما به دوران و زمانی بازگردیم که در جامعه ما ظاهر و قرائت و تجلیل از قرآن حاکم باشد، اما عمل به قرآن وجود نداشته باشد.
– نکند روزی فرارسد که ما از علم که قرآن ما را به آن دعوت کرده فاصله بگیریم و دیگران و حتی غیرمسلمانان به آن عمل کرده و عالم و اندیشمند شده باشند.
– نکند در شرایطی قرار بگیریم که برادری و اخوت و دوستی و صفا و صمیمیت در جوامع دیگر حاکم شود و ملت‌های دیگر که سال‌ها با هم در جنگ و ستیز بودند در کنار هم قرار بگیرند و اتحادیه تشکیل دهند و قانون اساسی واحدی به وجود آورند و میان ما مسلمانان تفرقه و اختلاف بیشتر و بیشتر شود.
– نکند در روزی قرار بگیریم که از اسلام فقط نامش و از قرآن فقط نشان و کتابش در میان ما باقی مانده باشد. اگر چنان شود، آن روز خدای‌نکرده روزی می‌شود که ساختمان‌های بسیار زیبا و قشنگ به‌عنوان مساجد در میان ماست و از هدایت خبری نیست.
– نکند روزی فرارسد که آنها که در مسجد و کنار خانه خدا با هم اجتماع می‌کنند، در کنارشان بدترین انسان‌های روی زمین باشند؛ آن روزی که در جمع ما مسلمانان خدای‌نکرده فتنه برخیزد و همه خطاها در میان ما مسلمانان باشد.
– نکند روزی فرارسد که در شامات، عراق، افغانستان، یمن و همه‌جا ببینیم که گروهی به‌عنوان خشونت‌طلبان و تروریست‌ها در میان مسلمانان راه افتاده‌اند و ما مسلمانان ساکت و نظاره‌گر در برابر آنها هستیم.
– باید شاخصی وجود داشته باشد که نشان دهد در جامعه اسلامی و در میان مسلمانان ادای امانت در چه حدی وجود دارد.
– شاخص ها باید به ما نشان دهد که آیا در جامعه رشوه و ربا وجود دارد و آیا در این جامعه فقر وجود دارد یا نه؟»
– باید شاخصی باشد که نشان دهد خدای نکرده در جامعه اسلامی فساد در چه حد وجود دارد و مبارزه با فساد و مفاسد تا چه اندازه مورد توجه قرار دارد.
– قرآن از ما صلاه، صوم و حج می‌خواهد و از ما می‌خواهد که جامعه‌ با شور و مشورت اداره شود و اثری از استبداد در آن نباشد.
– باید عمل به قرآن در سایت، کتاب، نوشتار کاغذی و دیجیتالی ما باشد.
– اسلام یعنی صداقت، برادری، مدارا، دست‌ هم‌ را گرفتن و طرد افراط و خشونت
– اگر به‌جای کمک به فقرا به تروریست‌ها پول دادیم، آیا اسلامی و قرآنی عمل کرده‌ایم؟
– امروز دنیای اسلام نیاز به عمل به قرآن و اجرای راه و سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) دارد.
– باید معیار و شاخصمان عمل به قرآن در زندگی، خانه، خانواده، روزنامه و مجله‌مان باشد.
– همه آمار و ارقام در دنیای امروز ما را در یک مسابقه با دیگر امت‌ها و ملت‌ها قرار داده است.
– یکی از نعمات بزرگ پروردگار به مسلمانان این است که هیچ اختلافی امروز در مورد متن قرآن در دنیای اسلامی وجود ندارد.
– یکی از مسائلی که باعث اتحاد و وحدت مسلمانان شده است این است که خوشبختانه همه مسلمانان قرآن را به زبان وحی و زبان عربی قرائت می‌کنند.
– آیا اگر ما برای تفوق منطقه‌ای خود بر سر همسایه بمب و موشک ریختیم، می‌توانیم ادعای قرآنی‌بودن و اسلامی‌بودن داشته باشیم؟
– آنچه مهم است این است که ما باید از قرآن پیروی کنیم و آیات قرآن را در زندگی‌مان و جامعه‌مان مشاهده کنیم. آن هنگام است که ما مورد رحمت خداوند قرار می‌گیریم.
– گرچه خواندن و حفظ قرآن، عبادت و ارزش والایی دارد، اما آنچه مهم است پیروی از قرآن است و باید اجرای دستورات آیات قرآن مجید را در زندگی و جامعه مشاهده کنیم.
– قرآن از جوامع اسلامی چه می‌خواهد؟ وحدت و اتحاد، الفت میان مسلمانان، دعوت مردم به خیر و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، ازجمله خواسته‌های قرآن از جوامع اسلامی است.
– در جامعه اسلامی به شاخص عمل به قرآن نیازمند هستیم. آنچه قرآن از ما می‌خواهد درنهایت تقوا، وحدت، اتحاد در میان مسلمانان، الفت با یکدیگر و دعوت مردم به خیر و نهی‌ازمنکر است.

وظیفه دولت، مجلس و مردم، پاسداری از اسلام است/قلم‌های مسموم درصدد شکستن جایگاه بیت امام، بیت خاتمی و بیت صدوقی است
شرق به نقل از ایلنا به مراسم چهلمین روز درگذشت مادر حجت الاسلام سید محمد خاتمی پرداخته و نکات مهم سخنرانی حجت‌الاسلام مجید انصاری را اینگونه برشمرده است:
– وظیفه آحاد مردم و دولت و مجلس است که از اسلام پاسداری کنند و نگذارند بدخواهان فضای جامعه را آلوده کنند.
– دست‌هایی در کار است تا نفرت ایجاد کنند و کینه و دشمنی را جایگزین این امنیت کنند.
– جامعه پیامبر(ص) که باید با دشمن مدارا کند، نمی‌تواند زبان خشن، قلم خشن و زبان توهین و قلم افترا و رسانه‌ای در خدمت دروغ‌پراکنی داشته باشد.
– توانستیم چهره‌ای رحمانی از اسلام و ایران را در جهان مطرح کنیم؛ چهره‌ای که توانست روحانیت اصیل را آن‌گونه که هست، معرفی کند.
– امروز که غبار کینه‌ها کم‌وبیش فرونشسته است و آمار و ارقام خود را نشان می‌دهد، می‌توان گفت یکی از پرافتخار‌ترین دولت‌ها به‌لحاظ – بیت امام(ره)، بیت خاتمی و بیت صدوقی، کانون‌های ارائه ارزش‌های بعثت هستند و بی‌دلیل نیست قلم‌های مسموم دشمنان درصدد شکستن جایگاه این الگوهاست.

ای در لب لعل تو شکر تعبیه کرده
روزنامه شرق در انعکاس خطبه جمعه حجت الاسلام موحدی‌کرمانی نوشته است: « مردم عربستان هم باید در این زمینه امتحان خود را می‌دادند؛ شما که ساعت‌ها قرآن می‌خوانید چقدر از قرآن را فهمیده‌اید؟ چرا از حکومت ظالم ابراز تنفر نمی‌کنید؟ چرا خفقان گرفته‌اید؟» و در همان صفحه به نقل از حجت الاسلام علم‌الهدی آورده است: «مسئولان ما مگر با غربی‌ها مراوده‌ای دارند که به برخی انتشارات «ضددین» و «ضدانقلاب» اجازه حضور و جولان را در نمایشگاه کتاب تهران می‌دهند؟ نمایشگاه کتاب میدان آزادی و جولان کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های «یک مشت مزدور» و «عوامل ضدانقلاب» نیست.
خاطر نشان می شود حجت الاسلام علم الهدی ید طولایی در متصف ساختن هر که نمی پسندند، به اوصاف و کلماتی نه چندان منزه دارند و به احتمال قوی، قائل به جذب حداکثری و رحماء بینهم نبوده و نخواهند بود. متاسفانه استعمال کلمات نه چندان شایسته، می رود تا حضرتشان را همچون امام جمعه معروف سال های دهه هفتاد، بی ارج و قرب و منزلت سازد.

دولت ورق پاره، برای مذاکرات دیپلماتیک، فضایی توحیدی ایجاد کرده بود
شرق در ستون «آینه دیروز» که به عناوین روزنامه های نه سال قبل کشورج می پردازد، عناوینی را بازتاب داده که مرور آنها خالی از لطف نیست:
اعتماد ملی- آیت‌الله‌العظمی صانعی: نشاط جامعه درحال کم‌شدن یا ازبین‌رفتن است

ایران- ابراز علاقه دختر کلینتون [رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا] به اسلام-آیت‌الله سیدکمال فقیه‌ایمانی، ضمن بیان این مطلب گفته: «چندسال پیش دختر کلینتون با ارسال نامه‌ای به مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین در اصفهان، درخواست تعدادی کتاب تفسیر و دیگر آثار اسلامی کرد که مؤسسه نیز این کتاب‌ها را برای وی ارسال و پس از مدتی، رئیس دفتر بیل کلینتون، مرسوله پستی را اعلام وصول کرد». «بنابر برخی اخبار رسیده، دختر کلینتون که با مطالعه کتاب‌ها به اسلام علاقه‌مند شده بود، مادرش [هیلاری کلینتون] را نیز با این تعالیم آشنا کرده و در مورد مبانی اسلام با او گفت‌وگو کرده است.»

شرق- سخنگوی دولت درباره برنامه احمدی‌نژاد اظهار کرد: ایجاد فضای توحیدی برای مذاکره دیپلماتیک
شرق- آیت‌الله صانعی: مذاکره مستقیم در مناقشه هسته‌ای بهترین چاره کار است
شرق- انتقاد هادی خامنه‌ای از رادیکالیسم

روزنامه شرق در صفحات اندیشه، این عناوین را منتشر ساخته است:
یادداشت «نظریه‌ عدالت باید با سرشت بشر سازگاری داشته باشد»، ترجمه‌ای جدید از بزرگ‌ترین اثر فلسفه‌ سیاسی سده‌ بیستم به قلم محمدهادی حاجی‌بیگلو
یادداشت «برهان وُلهایم راه به جایی نمی‌برد» به قلم منیره پنج‌تنی
گفتگوی مجله «روآر» با «تونی نگری»، «از کارخانه به متروپلیس »، با ترجمه ارسلان ریحان‌زاده
معرفی کتاب «از مصائب معنا» به قلم حسین پروانه
امیر کمالى
ناشر: اختران
نوبت چاپ۱۳۹۴

معرفی کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت»
گوردن گرام
ترجمه: محمدرضا امین ناصرى
ناشر: کویر
قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان» و «شرق» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «ما می‌توانیم در مقابل جاهلیت مدرن بایستیم/ بیداری و بصیرت، سرکوب‌شدنی نیست/ ایران یاور مظلومین عراق، سوریه، لبنان و سرزمین‌های اشغالی خواهد بود»، «سلیقه و سیاست روزنامه ها در پوشش سخنان رهبری/خلیج فارس، تیتر مشترک 28 روزنامه»، «نمازخانه‌ای میزبان کتاب‌دوستان، اغذیه‌فروشان، دلالان و گردشگران/برگزاری نمایشگاه کتاب در این سال ها، شکست بزرگ کارنامه مدیریت فرهنگی‌ است»، «ایرانیان؛ دارای «ملیت ایرانی» یا ملیت «پیامبر و امیرالمومنین»؟»، «مرگ و زندگی رئیس جمهور قانونی کشور فراعنه در دست مفتی مصر»، «کنگره بزرگداشت دو اندیشمند سرشناس آملی در بابل»، «مبدع طرح «آزادسازی پرندگان»، ریشه درخت موسیقی در فرهنگسراها را از بیخ و بن زد»، «وظیفه دولت، مجلس و مردم، پاسداری از اسلام است/قلم‌های مسموم درصدد شکستن جایگاه بیت امام، بیت خاتمی و بیت صدوقی است»، «ای در لب لعل تو شکر تعبیه کرده» و «دولت ورق پاره، برای مذاکرات دیپلماتیک، فضایی توحیدی ایجاد کرده بود»بررسی مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ ۲۷ اردیبهشت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.