پلیس مصدر تبیین احکام اسلامی و حدود شرعیه نیست

دین آنلاین، روزنامه های « شرق»، « اطلاعات» و « رسالت» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «ذات دینی کارگران باعث نجات آن ها از شعارهای کمونیسم شد»، «تندروی “اِخوان” مصر و اعتدال “النهضه” تونس؛ دو سوی عملکرد دین مداران/ در خزان مصر، لیبی، بحرین و سوریه، بهار عربی تونس به مدد میانه‌روی اسلامگرایان به گُل نشسته است»، «در تفسیر داعش از شریعت، خشونت نه جنبه‌ای ابزاری، بلکه جلوه ای ساختاری دارد»، «پلیس مصدر تبیین احکام اسلامی و حدود شرعیه نیست»، «دروازه‌های فرهنگی سد ناشدنی‌اند/ نیاز آن سوی مرز به “معرفی تشیع” و “مطالعات اسلامی بازنگری شده”/خدا یکی است و حرف پیامبران او نیز یگانه است/در اسپانیا اسلام‌شناسی بسیار قوی، اما شیعه‌شناسی بسیار ضعیف است» و «ربا زلزله‌ای است که هر مکانی را تخریب می کند»

روزنامه های امروز کشور، عموما به انعکاس «سخنان رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی»، «سخنان وزیر کشور در خصوص پول های کثیف » و «پرونده هسته‌ای ایران» پرداخته اند.

ذات دینی کارگران باعث نجات آنها از شعارهای کمونیسم شد
روزنامه شرق که خبر دیدار جمعی از کارگران با آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر ساخته است، به اشاره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به حضور همه جانبه کارگران در اتفاقات ماه های اول پس از پیروزی انقلاب و برنامه ریزی های احزاب چپگرای مارکسیست و سوسیالیست برای جذب آنان به عنوان پیاده نظام خویش پرداخته و می نویسد: « حتی در زندان هم خیلی صریح به ما می گفتند بدنه کارگران به خاطر روحیه کارگری با ماست، اما ما به خاطر آشنایی با ذات دینی کارگران ایران، مطمئن بودیم کارگران فریب شعارهای ادبیات کمونیسم را نمی خورند»

تندروی "اِخوان" مصر و اعتدال "النهضه" تونس؛ دو سوی عملکرد دین مداران/ در خزان مصر، لیبی،بحرین و سوریه، بهار عربی تونس به مدد میانه‌روی اسلامگرایان به گُل نشسته است
این روزنامه همچنین در صفحه ۹ در یادداشتی با عنوان « تأثیر مصر بر دنیای عرب» به قلم رها معتمدی به سابقه الگو بودن این کشور برای کشورهای عربی پرداخته و با مقایسه وضعیت فعلی مصر با وضعیت مطلوب و شرح تاثیر ناآرامی های مصر بر سایر کشورهای عربی، از تونس و آرامش سیاسی آن پس از بهار عربی به عنوان الگوی جدید میانه روی در جهان عرب یاد می کند.
در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «فعالان دموکراسی‌خواه که اکنون ناامید شده‌اند، شاید در ازای مصر، تونس را به عنوان الگویی قابل‌اعتماد بپذیرند. «ابراهیم شارقیه»، معاون دبیرکل مرکز تحقیقاتی دوحه که با بسیاری از سیاست‌مداران در لیبی، یمن و سوریه دیدار کرده است، می‌گوید: «من همیشه به اعراب می‌گویم به تونس نگاه کنند. این کشور درحقیقت، بهترین مدل برای اعراب است.»
تونس؛ کشور کوچکی که تحولات خاورمیانه در دسامبر سال ۲۰۱۰ از آنجا آغاز شد، هرگز بین ارتش و جامعه مدنی تقسیم نشد…. هرچند احزاب سیاسی در تونس نیز اشتباهاتی مانند گروه‌های سیاسی در مصر داشته‌اند، اما سکان هدایت این کشور به دولت ائتلافی که توسط حزب «النهضه» اداره می‌شد، سپرده شد و این گروه اسلامی میانه‌رو بعد از پیروزی در نخستین انتخابات پس از بهار عربی، حاضر به ائتلاف با گروه‌های سکولار شد و رئیس این دولت یکی از فعالان سابق حقوق‌بشر است. این دقیقا‌‌‌ همان نسخه‌ای بود که برخی از تحلیلگران از‌‌‌ همان ابتدا برای اخوان‌المسلمین در مصر پیچیدند که با ارتش و باقی‌مانده‌های رژیم سابق این کشور همکاری کند. محبوبیت حزب حاکم تونس پس از آنکه «محمد الغنوشی»،‌ بنیان‌گذار این جنبش اعلام کرد قانون شریعت مبنای اصلی قوانین این کشور قرار نمی‌گیرد، بیش از گذشته افزایش یافت. درواقع، شهروندان تونسی به این سخن الغنوشی که همکاری حداقلی نخواهیم داشت، اعتماد کردند و سرنوشت خود را به کسانی سپردند که خواهان یکه‌تازی در عرصه قدرت نیستند.
دراین‌میان، برخی معتقدند تأثیر مصر بر انقلاب‌های منطقه بسیار اندک است، چراکه مسائل داخلی و اقتصاد شکننده برای تونسی‌ها، یمنی‌ها و مردم لیبی بسیار بااهمیت‌تر است و از سوی دیگر، نوگرایان دینی در مصر با آنکه خواهان تکیه بر کتاب و سنت هستند، معتقدند بین دین، عقل، علم و دموکراسی سازگاری وجود دارد و جریان سوم را در کنار سنت‌گرایان دارند. اما تجددگرایان مصری که خواهان سکولاریسم هستند، در بحث جنبش‌های اسلامی نمی‌گنجند و نمی‌توانند با اکثریت مسلمان در این کشورها هم‌نوایی و یک جنبش سیاسی گسترده را ایجاد کنند.»

در تفسیر داعش از شریعت، خشونت نه جنبه‌ای ابزاری، بلکه جلوه ای ساختاری دارد
شرق همچنین در شماره امروز به گفتگو با رئیس دپارتمان جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه «بوغازیچی» استانبول پرداخته و عنوان «داعش می‌رود و داعشیزم می‌ماند» را برای آن برگزیده است. در بخش هایی از این گفتگو که توسط "آزاد حاجی‌آقایی" تنظییم شده، می‌خوانیم:
-اگر به تاریخ فعلی خاورمیانه به‌ویژه بعد از بهار عربی نگاه کنیم، درمی‌یابیم بحران سیاسی در خاورمیانه وارد مرحله دیگری شده است.
-در زمان نوری المالکی، کردها و عرب‌های سنی ایزوله شده بودند و جامعه شیعی که قدرت را در دست داشت در درون خود نیز دچار فرقه‌گرایی شده بود و مالکی برای اینکه قدرت را به مرزهای قدرت شیعی محدود کند، حتی در این اجتماع هم به علت فرقه‌گرایی، وظایف و قدرت سیاسی خود را به حفظ حاکمیت شخصی و افراد اطراف خود محدود کرده بود.
-بقای سیستم‌های چندقومیتی و مذهبی که در شکل دولت- ملت تأسیس شده است، تنها منوط به خشونت سیاسی و نه اجرای قانون بوده است. به تاریخ خونین عراق و سوریه بنگرید که خشونت پشت قانون، همواره جای قانون را گرفته است.
-داعش یک حالت بسیار افراطی از سلطه غیرعقلانی و خرد ضدعقلانی است. در این ضدعقلانیتِ سیاسی، داعش مرزهای بین قانون و ضد قانون و قانون و خشونت را درهم شکسته است. تفسیر آنها از شریعت و خشونت در ساختار گفتمانی و عملکردی آنها نقش ساختاری دارد. برخلاف صدام و دیگر حکومت‌های دیکتاتور که در راستای حفظ آرامش در جامعه سعی در پوشاندن چهره خشونت داشتند، داعش سعی دارد آن را در سیمایی عریان به نمایش بگذارد. زیرا در تفسیر داعش از شریعت، خشونت نه جنبه‌ای ابزاری، بلکه جنبه ساختاری دارد. داعش درصدد به‌نمایش‌گذاردن خشونت است، زیرا مرز بین خشونت و قانون از بین رفته است.
-شاید تفاسیر داعش از خشونت سیاسی را فقط بتوان در آثار تئولوژیکی یافت که در آن نشان می‌دهند چگونه خداوند عذاب خود را بر قومی نازل کرده است؛ چراکه اعمال خشونت در بطن خود دارای مشروعیت اعمال آن نیز هست. ویرانی آثار شهر اشکانی هترا را ببینید؛ این خشونتی است که بر تاریخ می‌رود؛ تاریخی که از نظر این گروه نباید وجود داشته باشد. از نظر داعش و تفسیر این گروه از مذهب، تفسیر گذر زمان بدون معناست.
‌-به نظر می‌رسد همراه با ابعاد پیچیده بحران، ما با بحران جدیدی در سطح مفهوم هم مواجه هستیم؛ چراکه می‌بینیم نمونه‌ای از اسلام لیبرال و کشوری که خود را نماینده کشورهای دموکراتیک اسلامی می‌خواند، با اسلام داعشی همگام و هم‌پیمان می‌شود. حکومت حزب «عدالت و توسعه» ترکیه برخوردی ابزاری با این مسئله داشته است؛ چراکه در سیاستی که در عراق و سوریه در پیش گرفت، موفق عمل نکرد. مشکلات سیاست خارجی ترکیه در سوریه خلاف سیاست خارجی ایران و عربستان و قطر بود؛ زیرا ترکیه در سوریه فاقد نیروی کارگزار بوده و داعش این امکان را برای ترکیه فراهم کرد تا مقاصدش را بدون دخالت مستقیم از طریق داعش به انجام برساند.
-در خود جامعه ترکیه نیز خطر داعش چندان ضعیف نبوده و حتی ممکن است در جامعه سنی‌مذهب افراطی ترکیه زیاد هم باشد.

پلیس مصدر تبیین احکام اسلامی و حدود شرعیه نیست
روزنامه اطلاعات که تیتر «مردم باید امنیت را احساس کنند» را از میان سخنان رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی انتخاب کرده، در بخشی از آن آورده است: «جولان دادن برخی جوان های سرمست غرور ثروت با خودروهای گرانقیمت در خیابان ها، یکی از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است» و « ایجاد امنیت فردی، اجتماعی، اخلاقی، روحی و روانی در جامعه از مهمترین مسئولیت های نیروی انتظامی است»
این روزنامه در ستون «محک» در یادداشتی با عنوان «امنیت یا امنیتی کردن جامعه!؟» به قلم ابوالقاسم قاسم زاده به بیان نکاتی در خصوص سخنان دیروز دکتر روحانی پرداخته و آن را متفاوت از سخنرانی های تشریفاتی چنین همایش‌هایی دانسته است و به برداشت های متفاوت از آن در ساحت سیاسی پرداخته و نوشته است: «اگر قرار باشد پلیس خود را در مصدر تبیین احکام اسلامی ببیند و صلاحیت‌های حدود شرعیه را با نگاه خود تبیین کند، اولاً، قانون و ضوابط قانونی از اولویت و جایگاه اصلی خود ساقط می‌گردد. ثانیاً هر پلیس یا فرد موظف، تشخیص شرعی خود را ملاک و معیار قرار خواهد داد که به جای نظم در عمل هرج و مرج رفتاری رایج خواهد شد.»

دولت هاله نور، لجنزاری با نام عملکرد اخلاقی و دینی بر جای گذاشت
اطلاعات در صفحه ۲ با انعکاس خبر برگزاری همایش «هشت دهه علوم اجتماعی در ایران» در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، سخنان حجت الاسلام دکتر احمد احمدی را چنین روایت کرده است: «فعالیت‌های دولت گذشته در تمامی زمینه های اخلاقی، دینی، ادبی، علمی، سیاسی، سیاست خارجی و غیره مانند آن است که گودال بسیار بزرگی ایجاد و آن را پر از لجن کرده باشند، به طوری که تا سال ها هیچ کس قادر به تخلیه لجن و پر کردن آن گودال نیست.»
اطلاعات نوشته: «این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به این که انجام کارهایی مانند دادن مبالغ کلان به دانشگاه پیام نور به منظور از رونق انداختن دانشگاه آزاد، فاجعه بود، افزود: «این که چنین مسئولانی دوباره بخواهند وارد عرصه مدیریت شوند، گستاخی و مسخره کردن مردم است.» وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به این که جامعه شناسی در یک جامعه دینی باید با توجه به شرایط چنین جامعه ای انجام شود، گفت: کسی که به خدا و دنیای پس از مرگ اعتقاد دارد، رفتار متفاوتی هم دارد و هنگام انجام هر کاری، خدا را ناظر می داند. ما بر روی مسایلی مانند برادری، صله رحم، تکریم انسان و محبت تاکید می کنیم و اگر قرار است جامعه شناسی اسلامی داشته باشیم، باید این مسایل را در نظر بگیریم.»

دروازه‌های فرهنگی سد ناشدنی‌اند/ نیاز آن سوی مرز به "معرفی تشیع" و "مطالعات اسلامی بازنگری شده"/خدا یکی است و حرف پیامبران او نیز یگانه است/در اسپانیا اسلام‌شناسی بسیار قوی، اما شیعه‌شناسی بسیار ضعیف است
روزنامه اطلاعات در صفحه نظرها و اندیشه ها، بخش سوم و پاپانی گفتگو با دکتر سید یحیی یثربی با عنوان «فیلسوف عقل گرا»، اولین بخش از گفتگوی مسعود فریامنش با دکتر فتح‌الله مجتبایی با عنوان «داستانهای هندی در ادب فارسی» و «گزارش نشست مطالعات اسلامی در اسپانیا» را منتشر ساخته است.
در نشست مطالعات اسلامی در اسپانیا با عنوان «رد پای فرهنگ ایرانی در اسپانیا» که در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شده بود، از ترجمه اسپانیایی کتاب «ادیان در خدمت انسان» اثر امام موسی‌صدر رونمایی گردید. در این مراسم "جعفر گونزالس" مترجم کتاب و رافائل مائوریلو، نجمه شبیری و مهدی فیروزان به سخنرانی پرداختند که در گزارش روزنامه اطلاعات این نکات به چشم می خورد:
مهدی فیروزان:
– اسپانیا یکی از کشورهایی است که با ایران مشترکات فرهنگی و دینی متعدد دارد؛ رد پای فرهنگ اسلامی و حتی ایرانی در اسپانیا دیده می‌شود.
– ارتباط فرهنگی، بسیار سیال صورت می‌گیرد و هیچ حد و مرزی آن را در بر نمی‌گیرد؛ از این‌روی پرداختن به این مسأله از اولویت های شهر کتاب است.
-می‌توان با عواملی چون تحریم های اقتصادی و سیاسی دروازه‌های سیاست، اقتصاد و تبادل های گوناگون بین کشورها را بست، اما هیچ‌گاه دروازه فرهنگ بسته نمی‌شوند. ‏
-بحث امروز نیز در حوزه روابط فرهنگی است، اما این‌بار گسترده‌تر از گفتگو بین دو ملت؛ امروز یک گفتمان دینی با عنوان مطالعات اسلامی در اسپانیا را پی می‌گیریم. مصداق آن نیز رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب «ادیان در خدمت انسان» است.
– این کتاب تعدادی مقاله را به زبان عربی در بر دارد که برگرفته از سخنان امام موسی صدر در کنفرانس ها، همایش های مختلف و مؤسسه‌ای به نام سرای گفتگو (در لبنان) هستند. این مقاله‌ها عموماً مفاهیم معرفتی در اسلام را طرح می‌کنند.
نجمه شبیری:
-این قبیل رویکردها بسیار مبارک است؛ چراکه چهره دیگری از جهان اسلام، به ‌ویژه شیعه را معرفی می‌کند. -امام موسی صدر در جهان تشیع چهره‌ای محبوب است.
-تشیع و مطالعات اسلامی در آن‌سوی مرز‌ها نیاز به بازنگری و معرفی دوباره دارد. در اسپانیا ترجمه آثاری از این‌دست مغتنم است؛ چراکه هرچه از جهان اسلام و ایران به آنجا می‌رسد، خواه ناخواه به مسائل سیاسی آغشته و جوی خاص را رغم زده است. ‏
-در اسپانیا رابطه بین ادیان در شکل و صورتی غیررسمی صورت می‌گیرد و انسجامی ندارد، جز در شهری به نام سویل که به نوعی مرکز ادیان است؛ حتی در آنجا حرکت منسجمی در این‌باره صورت نمی‌گیرد. البته می‌توان به نوعی همبستگی بین مسلمانان اشاره کرد که تعدادشان متأثر از انقلاب ایران، افزوده شده است. ‏
-طرح این قبیل مسائل در جامعه اسپانیا بسیار مطلوب است. این مطالب دغدغه‌‌های سیاسی روز هستند و اگر به درستی درک شوند و مثلا یک اسپانیایی آنها را بخواند و فجایع امروز را (که به بهانه دین صورت می‌گیرند) نیز از نظر بگذراند، به یگانگی ادیان پی خواهد برد. امام موسی صدر در این‌باره می‌گوید: «ادیان یکی بوده‌اند؛ زیرا در خدمت هدفی واحد بوده‌اند. دعوت به سوی خدا و خدمت انسان و این دو نمودهای حقیقی یگانه‌اند و آنگاه که ادیان در پی خدمت به خویشتن برآمدند، میانشان اختلاف بروز کرد. توجه هر دین به خود آنقدر شد که تقریباً به فراموش هدف اصلی انجامید. اختلافات شدت گرفت و رنجهای انسان فزونی یافت. ادیان یکی بودند و هدف مشترکی را پیش گرفتند؛ جنگیدن در برابر خدایان زمینی و طاغوتها و یاری مستضعفان و رنجدیدگان و این دو نیز نمودهایی حقیقی و یگانه‌اند، چون ادیان در نهایت پیروز خواهند شد.»
جعفر گونزالس؛ مترجم کتاب:
– نکته خاصی درباره کتاب نمی‌گویم، چراکه شما عمل و حرف سید موسی صدر را خوب می‌شناسید. ما تصمیم گرفتیم یک انتشارات تأسیس کنیم و ترجمه‌ و چاپ این اثر را به مثابه گامی مؤثر و مطلوب در شروع این امر پنداشتیم. محیط ما مسیحی است و من خود را شاگرد کسانی چون امام موسی صدر و امام خمینی می‌دانم.
– به نظر من اسلام به این معناست که خدا یکی و حرف پیامبران او نیز یگانه است؛ ما این حرف یگانه را با نام های مختلف می‌خوانیم.
-خداوند در کتاب خود اسلام را به شکلی تکوینی معرفی کرده است؛ می‌گوید: همه کسانی که خدا را می‌شناسند و به روز قیامت اعتقاد دارند و عمل صالح انجام می‌دهند، از سوی پرودگار خود پاداش می‌گیرند. سید موسی صدر به خوبی این فهم و معرفت را عملی کرد.
-ما در عصری زندگی می‌کنیم که ظلمی فراگیر را تجربه می‌کند و صهیونیسم آن را سامان‌ می‌دهد. صهیونیست‌ها که در فلسطین و غزه مردم را می‌کشند، همانهایی هستند که در اسپانیا نیز فعالیتهای سیاسی می‌کنند. ما در یک سنگر مشترک قرار داریم و برای ما حرف و عمل صدر به‌ عنوان یک مرجع مهم و اصیل است.
-ما در پی این بودیم که این معرفت و فهم را به جماعت اسپانیایی‌زبان انتقال دهیم و عمق و زیبایی و دیدگاه وسیع اسلام را به آنها نشان دهیم. معرفت اهل بیت در محیط اسپانیایی‌زبان شناخته شده نیست و متاسفانه کار فراگیر و مؤثری در این‌باره صورت نگرفته است. ‏
-من در پی این هستم که بر مبنای گفته امام جعفر صادق(ع) زیبایی اسلام را برای مردم بازنمایی کنم تا آنها دریابند اسلام جز آن‌چیزی است که با رسانه‌های صهیونیستی معرفی می‌شود. ‏
-این کتاب شامل ده مقاله است که مقاله‌‌های اول و آخر درباره سید موسی صدر و زندگی اوست. مقالات دیگر، موضوعاتی چون زیبایی اسلام، وحدت لبنان و اهمیت وحدت فرقه‌ها و قبیله‌ها، ادیان و اندیشه‌های مختلف و نزدیکی اعتقاد دینی بین مسیحیت و اسلام را تشریح می‌کنند. اقدامات و اندیشه‌های او درباره وحدت بین ادیان در این زمانه بسیار اهمیت دارد؛ چراکه امروزه دشمنی خطرناک و خداناشناس در برابر ما قرار دارد. ما در مقابل این رویکرد وحشتناک، تکلیفی سنگین داریم؛ از این‌روی دعوت به گفتگو بین ادیان بسیار مهم است؛ صدر این کار را انجام داده است. ‏
-ما از سید موسی صدر درسهای مختلف می‌گیریم؛ فهم تازه‌ای از دین می‌یابیم و ضرورت مقاومت در برابر ظلم، ضرورت وحدت بین ادیان مختلف، زیبایی انسان در اسلام و چون آنها را درمی‌یابیم. فهم ما از این کتاب می‌تواند در پیشبرد تمدن اسلامی و وحدت بین ادیان مؤثر باشد.
رافائل مائوریلو:
– پژوهش درباره ظهور اسلام در اسپانیا مستلزم در نظر داشتن کارکرد زبان است و وقتی در این‌باره بحث می‌کنیم، باید کارکرد زبانهای عربی، فارسی و دیگر زبانها را در نظر آوریم.
– دانشگاههای اسپانیا در حوزه زبان عربی بسیار قوی هستند؛ اما وقتی از منظر زبان فارسی و شیعه‌شناسی به آنها می‌نگریم، درمی‌یابیم از این حیث بسیار ضعیف‌اند.
– از نظر اسپانیایی‌ها ایران جایی دور و عجیب‌وغریب است. در آنجا اسلام‌شناسی بسیار قوی، اما شیعه‌شناسی بسیار ضعیف است. این کتاب اولین ترجمه‌ از اندیشه‌های امام موسی صدر به زبان اسپانیایی است. البته حرف و اندیشه او بسیار به‌روز و کارآمد است و از این‌روی من مطمئنم برای اسپانیایی‌ها قابل استفاده و مفید خواهد بود. ‏
-من پانزده سال است که درباره خاندان امام موسی صدر تحقیق می‌کنم و قبلا کتابهای او را به زبانهای مختلف خوانده‌ام. وقتی این کتاب را دوباره خواندم، سؤالی در ذهنم مطرح شد، مبنی بر اینکه چرا پس از چندین‌بار خواندن، باز از آنها لذت می‌برم؟ پاسخ آن زیبایی است؛ واقعاً او اندیشه‌ و عملی زیبا دارد. من سعی کرده‌ام از اندیشه و عمل وی یک لغتنامه صورت دهم؛ این لغتنامه کلماتی را در بر دارد که امام موسی صدر خود از آنها استفاده کرده است یا مربوط به وی هستند؛ کلماتی چون تنش‌زدایی، آشتی‌دادن، وحدت، اعتماد، شهروندی، جوانان، مردان، نیازهای شغلی، اخلاق، فرزند من، بستنی، بی‌طرف، نیکوکاری، حضور علمی، دینی و اجتماعی و حمایت. این کلمات بسیار، شفاف، روشن و زیبا هستند.
-عنوان این کتاب «ادیان در خدمت انسان است»، در حالی که می‌توانست «دین در خدمت انسان» باشد و این عنوان برای نمایاندن اندیشه وی کافی است. او آنقدر از دین خود مطمئن است و ارتباط خوبی با آن دارد که می‌تواند با ادیان دیگر گفتگو کند. او اولین مسلمانی است که در واتیکان سخنرانی کرده است؛ در انجام بسیاری کارها اولین بوده است؛ مثلا اولین روحانی است که به دانشگاه رفته است. این همه به زیبایی رویکرد او می‌افزاید. امام موسی صدر نام محبوب دیگری، «علی شریعتی»، را به یاد من می‌آورد. جالب توجه است که چطور این همه ویژگی در یک انسان جمع می‌شود. من پاسخی برای این سوال ندارم! ‏

در این شماره روزنامه اطلاعات همچنین این مطالب منتشر شده است:
هزینه سفرحج تمتع کاهش یافت
ایجاد بورس اسناد و نسخ خطی در کشور
کاتوزیان، مردی که همه عمر به دنبال عدالت بود
وزیر ارشاد: در حوزه فرهنگ نباید سیاسی فکر کنیم
قم، میزبان همایش اهداف و راهبردهای پیشرفت از منظر قرآن و حدیث
امیرعبداللهیان: اقدامات عربستان در یمن بی پاسخ نمی‌ماند
فاکس نسوز: عربستان حامی تروریسم است، نه ایران
هلاکت یک نظامی صهیونیست در عملیات شهادت طلبانه قدس
قتل عام ۵۳ نیروی مردمی عراق در «الثرثار» الانبار به دست داعش
بخش چهاردهم مقاله «یمن؛ ویتنام آل سعود/تلاش عربستان برای فرار از مهلکه»
تروریست‌ها پس از اشغال شهر «جسر الشغور» سوریه دهها غیرنظامی را قتل عام کردند

ربا زلزله‌ای است که هر مکانی را تخریب می کند
روزنامه رسالت خبر دیدار آیت‌الله حسین‌ نوری‌همدانی با مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را با عنوان «ربا همانند موریانه‌ای اموال را از بین می‌برد» را منتشر ساخته و نوشته است: «دین اسلام مانند درختی است که شاخه‌های متعددی دارد و هر یک از این شاخه‌ها متصدی یک مورد از فعالیت‌های اجتماعی هستند که از جمله آنها می‌توان به فرهنگ، تعلیم و تربیت، سیاست و… اشاره کرد. قرض دادن به کسانی که به پولی نیاز دارند از ثواب فراوانی برخوردار است، البته باید اولویت‌بندی صورت گیرد، به عنوان مثال کسانی در زندان بوده‌اند یا کسانی که معتاد بودند و برای ترک اعتیاد به پول نیاز دارند از اولویت برخوردار هستند.»
رسالت در ادامه نوشته است: «در قرآن دو گناه ذکر شده که از همه گناهان بالاتر است، ربا از جمله این گناهان است که امور اقتصادی را در بر می‌گیرد و خداوند در هفت بخش از قرآن ما را از ربا نهی کرده است، زیرا در هر مکانی راه پیدا کند، سبب تخریب می‌شود. رباخواری سبب می‌شود که روز به روز نیازمندان بی‌بضاعت‌تر شده و ثروتمندان نبض اقتصاد کشور را در دست بگیرند و دولت‌ها را به وجود ‌آورند. خداوند در قرآن ربا را جنگ با خود حساب می‌کند که بزرگترین گناه در بخش اقتصادی است و همانند موریانه‌ای اموال را از بین می‌برد؛ ولی گناه بزرگ در سیاست زیر بار سلطه قرار گرفتن و در برابر سلطه‌گری وسلطه‌پذیر شدن است.

در این شماره روزنامه رسالت همچنین این مطالب منتشر شده است:
دبیر مسابقات قرآن: اصحاب رسانه نگاه عالمانه ای به مسابقات دارند
طراحی غرفه های بازیافت درتهران با بهره گیری ازمعماری ایرانی-اسلامی
استقبال پرشور مردم شهرستان دلیجان از باب الرأس حرم مطهر علمدار کربلا
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری: حضور جوانان در اعتکاف، مانوری از معنویت است
آیت‏الله جوادی‌آملی: اگر در جامعه رفاه دیده نمی شود از بی عرضگی مسئولان است
ولایتی: عربستان در حد و اندازه دخالت در رفت و آمد هواپیماهای ایرانی به یمن نیست

دین آنلاین، روزنامه های « شرق»، « اطلاعات» و « رسالت» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «ذات دینی کارگران باعث نجات آن ها از شعارهای کمونیسم شد»، «تندروی “اِخوان” مصر و اعتدال “النهضه” تونس؛ دو سوی عملکرد دین مداران/ در خزان مصر، لیبی، بحرین و سوریه، بهار عربی تونس به مدد میانه‌روی اسلامگرایان به گُل نشسته است»، «در تفسیر داعش از شریعت، خشونت نه جنبه‌ای ابزاری، بلکه جلوه ای ساختاری دارد»، «پلیس مصدر تبیین احکام اسلامی و حدود شرعیه نیست»، «دروازه‌های فرهنگی سد ناشدنی‌اند/ نیاز آن سوی مرز به “معرفی تشیع” و “مطالعات اسلامی بازنگری شده”/خدا یکی است و حرف پیامبران او نیز یگانه است/در اسپانیا اسلام‌شناسی بسیار قوی، اما شیعه‌شناسی بسیار ضعیف است» و «ربا زلزله‌ای است که هر مکانی را تخریب می کند»بررسی مطبوعات/ دو‌شنبه ۷ اردیبهشت (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.