بررسی تحولات یمن/ حوثی‌ها چه می‌گویند؟

سیدمجید حسینی دستجردی: بالاخره جنگ ۲۵ روزه یمن تمام شد. بااین‌همه اما اطلاعات ما از یمن هنوز بسیار ناچیز است. دیروز نشستی دربارۀ تحولات یمن برگزار شد. این نشست موضوعاتی مانند «جریان‌های داخلی یمن، جنبش انصارالله، نقش گروه‌های سلفی و اهداف عربستان از حمله نظامی به یمن» بررسی شدند. این نشست می‌تواند آگاهی‌های ما را نسبت به کشور یمن و اوضاع داخلی آن بیفزاید.

به گزارش دین‌آنلاین عصر روز سه‌شنبه یکم اردیبهشت «نشست بررسی تحولات یمن» با حضور دکتر سید علی موسوی نژاد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر فرمانیان در مدرسه امیرالمؤمنین (ع) قم برگزار شد.

امروز حوزه به پانصد نفر محقق در حوزۀ سلفیت و وهابیت نیاز دارد
این نشست به همت موسسه دارالاعلام که تحت اشراف آیت‌الله مکارم شیرازی اداره می‌شود برپا شد. حجت‌الاسلام دکتر فرمانیان که ریاست این جلسه را بر عهده داشت با تشریح فعالیت‌های موسسه دارالاعلام در چند سال گذشته گفت: این موسسه با رویکرد شناخت سلفیت در دو پخش آموزش و پژوهش مشغول کار است و تاکنون در دو دوره، از میان طلاب علاقه‌مند و مستعد، افرادی جذب و آموزش داده‌شده‌اند.

رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان افزود: ما امروز به ۵۰۰ نفر محقق در حوزه سلفیت و وهابیت نیاز داریم درحالی‌که جمعاً ۵۰ نفر در این زمینه نداریم. وی با اشاره به مجلۀ "سراج منیر"-تنها مجله‌ای که با موضوع سلفیت منتشر می‌شود- گفت: تاکنون ۱۵ شماره از این مجله چاپ‌شده و توجه مراجع را به خود جلب کرده است. این مجله به علمای اهل سنت ایران هم فرستاده می‌شود که در عین تقریب و احترام، به‌نقد اوضاع موجود می‌پردازد.

حجت‌الاسلام دکتر فرمانیان در ادامه به یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه دارالاعلام که برپایی نشست‌های تخصصی با موضوع سلفیت و وهابیت است گفت: امروز از دکتر سید علی موسوی نژاد برای سخنرانی دربارۀ مسائل یمن دعوت کرده‌ایم. ایشان ۲۰ سال است که در موضوع زیدیه کار علمی تحقیقاتی انجام می‌دهند و از معدود متخصصان این موضوع در حوزه علمیه قم و ایران هستند.

ماه رجب، ماهِ یمن
دکتر موسوی نژاد ابتدا با تبریک حلول ماه رجب گفت: ماه رجب، ماه یمن است. ماه رجب ماهی است که حضرت علی (ع) به یمن فرستاده شد تا دین اسلام را در آنجا تبلیغ کند. وی افزود: تأسیس شهر قم نیز به دست اشعریون یمن اتفاق افتاده است، آنها بنای علمی قم را گذاشتند و تفکر اهل‌بیت علیهم‌السلام را رواج دادند.

حوثی‌ها، جریانی شیعی-اسلامی
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب از میان موضوعات اعلام‌شده سخنان خود را به انصارالله یا حوثی‌ها و حملات ظالمانه عربستان اختصاص داد و گفت: «"انصارالله" ریشه در مذهب زیدی دارد، مذهب زیدی در تشیع و تشیع در اسلام ریشه دارد؛ پس با جریانی اسلام‌گرا در یمن مواجهیم که قرائت شیعی دارند. نام "حوثی" از یکی از شاخه‌های خاندان حسنی که در شهری به نام "حوث" زندگی می‌کردند گرفته‌شده است.» دکتر موسوی نژاد با تصحیح شایعه‌ای دربارۀ حوثیان گفت: حوثی نه نام قبیله است نه نام حزب، بلکه نام بیتی از عالمان حسنی در یمن است که به امام علی(ع) بسیار ارادت داشته‌اند.

تبارشناسی حوثیان یمن
دکتر موسوی‌نژاد نویسندۀ کتاب "‎تراث الزیدیه" دربارۀ تبارشناسی حوثیان یمن گفت: "سید حسین الحوثی" حدود ۲۰ سال قبل رهبریِ نهضتی اسلامی و بیدارگرایانه را به عهده گرفت و کارش را از کوه و روستایی به نام "مرّان" آغاز کرد. او سعی کرد مردم را از تعالیم وهابیت دور کند. سال‌ها بود که مدارس علمیه و آموزش قرآن به دست وهابیان افتاده بود. امام جماعت مساجد نیز حتی از عربستان تأمین می‌شد و عربستان یمن را به مستعمره خود تبدیل کرده بود. شخصیت‌ها و ژنرال‌های یمن دو حقوق دریافت می‌کردند: یکی حقوق ناچیزی بود که دولت یمن می‌داد و دیگری حقوقی ماهیانه که عربستان به شخصیت‌ها و شیوخِ قبایل پرداخت می‌کرد.

وی با اشاره به نفوذ وهابیت به شهرهای شیعیِ یمن افزود: شهر "سَعده" که مرکز اصلی تشیع زیدی در یمن است و حوزه‌ها و مدرسه‌های تشیع آنجاست. وهابیت در شهر "دَمّاج" که نزدیکی این شهر است مدرسه‌های وهابی ایجاد کرده بود. وهابیان وابسته به عربستان شخصی به نام "وادعی" را در رأس کار گذاشته بودند. او نیز مرکزی را به نام "دارالحدیث" ایجاد کرد که مطالب بسیاری را در نقد شیعه و انقلاب اسلامی ایران منتشر می‌کرد. زیدیان نیز نمی‌توانستند دراین‌رابطه کاری بکنند زیرا حکومت یمن حکومتی سکولار و نظامی بود. مرحوم حسین الحوثی بر این وضعیت شورید و تلاش کرد علما، مردم و قبایل یمن را در مواجهه با شیوع و نفوذ وهابیت توجیه کند.

فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی-سیاسی و نظامی حسین الحوثی
دکتر موسوی نژاد تغییر و تحول فعالیت‌های حسین الحوثی را در سه دورۀ فرهنگی، سیاسی و نظامی تحلیل کرد و گفت: البته "علامه بدرالدین الحوثی" پدر "سید حسین الحوثی" پیش‌ازاین مبارزه با وهابیت را با نوشتن کتاب‌های متعددی در رد وهابیت دارد مانند "تحریر الافکار" و "زیاره القبور" آغاز کرده بود.

دکتر موسوی نژاد معتقد است رفتار حوثیان با مسائل جهان اسلام بسیار خیرخواهانه است. وی افزود: سید حسین راه پدر را ادامه دارد و با فعالیت‌های اجتماعی وارد فاز سیاسی شد. وی با هوشمندی جریانی حکیمانه راه انداخت. او دشمن اولش را علی عبدالله صالح نمی‌دانست. حسین الحوثی حتی وهابیت و عربستان را نیز دشمن اصلی خود نمی‌دانست و از آنان به حکومت‌های مزدور و وابسته تعبیر می‌کرد. وی آنها را بازی‌خوردۀ قدرت‌های جهانیِ آمریکا و اسرائیل می‌دانست و با استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی مشکل داشت. شعار مردم یمن هنوز "الموت لآمریکا و اسرائیل" است و هنوز "الموت لآل‌سعود" نگفته‌اند.

چرا حوثیان وارد فاز نظامی شدند
دکتر موسوی نژاد گفت: دولت یمن به علت مسائل پیش‌آمده در یازده سپتامبر برای مبارزه با القاعده از جانب آمریکا تحت‌فشار بود. آنها برای خوش‌خدمتی به آمریکا سر اسلحه را به سمت مردم شیعه یمن گرفتند که چرا علیه آمریکا شعار می‌دهید. حوثی‌ها ازاینجا وارد فاز نظامی شدند و در ۶ یا ۷ حمله پاسخ‌های درخوری به ارتش یمن دادند.

یمنی‌ها مانند خراسانی‌ها و دیلمی‌ها موتور محرک نیروی انسانی در جهان اسلام
عضو هیئت‌علمی دانشکده شیعه شناسی در ادامه گفت: هواپیماهای ارتش یمن در سال ۲۰۰۴ توانست حسین الحوثی را که در غاری با خانواده‌اش مشغول دفاع بود به شهادت برساند؛ اما یمنی‌ها مانند خراسانی‌ها و دیلمی‌ها موتور محرک نیروی انسانی در جهان اسلام بوده و هستند. حسین الحوثی با مظلومیت کشته شد چراکه او جنگ را آغاز نکرده بود.

وی افزود: با شهادت او بیداری جدی‌تری میان مردم یمن به وجود آمد. سخنان او بازگشت به قرآن و تعالیم اهل‌بیت بود. برادر ایشان "سید عبدالملک الحوثی" مانند شیر به میدان آمد. بنده مطمئنم یمنی‌ها تا بینی عربستان را به زمین نمالند کنار نخواهند رفت. استواری این سید مانند استواری سید حسن نصرالله در برابر اسرائیل است.

قیام زیدیه، تاکتیک تشیع
دکتر موسوی نژاد معتقد است: مذهب زیدیه مذهبی مستقل از شیعه نبوده است، بلکه زیدیه و قیام‌هایش تاکتیکی سیاسی بود که در عصر امام صادق علیه‌السلام برای قیام و مبارزه انجام می‌شده است. گرچه تاکتیک حضرات ائمه علیهم‌السلام کار نظامی نبود. آنها سیاست تقیه را پیشه کردند تا با حضور در مراکز اصلی جهان اسلام به تربیت شاگردان بپردازند.

وی در ادامه گفت: این تاکتیک به سمت گفتمان‌سازی رفت و برای خود فقه و کلامی یافت. به نظر من امروز خط‌کشی میان شیعه امامی و زیدی درست نیست. آنها مانند دیگر شیعیان در عصر غیبت به حرکت‌های پویا و فعالانه و تبعیت از کسی که فقیه و از نسل پیامبر باشد به میدان آمده‌اند.

اختلاف در جزئیات مذهبی، اتفاق در عرصۀ سیاسی
دکتر موسوی نژاد با اشاره به تفاوت‌های زیدیه و امامیه گفت: ما با زیدیه اختلافاتی نیز در جزئیات مذهب داریم آنها فقط سه امام اول را امام می‌دانند، به مهدویت امام زمان آن‌گونه که ما معتقدیم اعتقاد ندارند و در یک صورت کلی مهدویت را می‌پذیرند. متأسفانه برخی در داخل، حوثی‌ها و زیدی‌ها را شیعۀ امامی پنداشته‌اند اما این درست نیست. مواضع ما در عرصه سیاسی یکی است اما در جزئیات مذهب باهم تفاوت داریم.

حوثیان چه می‌گویند؟
دکتر موسوی نژاد در ادامه دربارۀ شناخت حوثیان یمن گفت: "محمد بدرالدین" که در حضور سید عبدالملک شخصیت پس پردۀ حوثیان یمن است و شخصیت مهمی به شمار می‌آید در مصاحبه و گفتگوهایش که به چاپ رسیده است دربارۀ هویت حوثیان و خواسته‌هایشان می‌گوید ما از مردم یمن را دعوت می‌کنیم تا با محوریت و مرجعیت اهل‌بیت پیامبر گرد قرآن جمع شوند.

وی افزود: زیدیه عموماً عقل‌گرا هستند تا جایی که آنها را متأثر از معتزله خوانده‌اند. آنها با جبرگرایی به‌خصوص سلفیت و وهابیت مخالف‌اند. بنابراین اعتقاد راسخ بعدی آنها عدل الهی است.

دکتر موسوی نژاد افزود: یکی دیگر از مسائل مهم زیدیه یمن، بحث توحید است و ولایت امام علی علیه‌السلام است که به‌عنوان کلیدی‌ترین گفتمان انصارالله یمن محسوب می‌شود. آنها به تولی و تبری نیز اعتقاددارند و ازاین‌روی در ۱۵ سال اخیر برای گرامیداشت تولی، عید غدیر را جشن می‌گیرند. بیشترین وجه تبری در مواجهه با استکبار جهانی است. آنها نه کشتار را که اعلام برائت را در برابر استکبار پیشه خود قرار داده‌اند. مقابله با صهیونیسم می‌تواند محور وحدت‌گرایی مسلمانان جهان باشد.

حوثیان خواهان حاکمیت بر یمن نیستند
دکتر موسوی نژاد معتقد است: انصارالله که از سال ۹۷ که کار فرهنگی می‌کرد و از سال ۲۰۰۴ وارد فاز نظامی شد هیچ‌گاه درخواست حکومت نکردند. آنها اگرچه به‌صورت سنتی یازده قرن بر یمن حکومت کرده بودند و این حق را داشتند که بر حکومت برسند؛ اما درخواست‌های آنها بسیار مدرن، عادلانه و دموکراتیک بود. آنها خواهان این موارد هستند:
۱. آزادی مذهبی و عقیدتی و عدم تلاش برای از بین بردن شیعیان؛ (سکولارها تلاش می‌کردند آثار شیعی را در شمال یمن از بین می‌بردند)
۲. برابری در حقوق شهروندی؛
۳. مقابله و پایان دادن به فقر اقتصادی

چرا یمن فقیر است
دکتر موسوی نژاد دربارۀ علت فقیر نگه‌داشته شدن یمن گفت: یمن منابع نفتی بسیاری دارد و از جهت طبیعی بسیار کشوری سرسبزی است و می‌تواند صنعت توریسم فعالی داشته باشد. آنها دارای آب‌های بین‌المللی هستند و بر بخشی از کانال سوئز احاطه دارند. بااین‌همه یمن، فقیرترین کشور عرب است. یمن ۲۵ میلیون جمعیت دارد که تقریباً جمعیتی دو برابر عربستان است. سرمایه بزرگ یمن نیروی انسانی است. آنها برخلاف برخی از کشورهای عرب که مردمان تن‌پروری هستند، نیروهای کیفی و مستعدی دارند. عربستان نیز خوب می‌داند که اگر یمن قوی باشد برای عربستان تهدیدی خواهد بود.

تاریخ تجاوزها و سیاست‌های توسعه‌طلبانه عربستان در قبال یمن
این متخصص شیعه‌شناسی گفت: تاریخ تعدیات عربستان به یمن آن‌قدر زیاد است که می‌توان درباره آن کتاب نوشت؛ اما بااین‌حال عربستان و برخی کشورها ما را به دخالت در یمن متهم می‌کنند. دکتر موسوی نژاد معتقد است یمن دارای رهبری مستقل است: آنها از سید عبدالملک به "السید القائد" تعبیر می‌کنند که با "سید القائد" ما تفاوت دارد.

دکتر موسوی نژاد دربارۀ سیاست‌های توسعه‌طلبانه عربستان گفت: از زمانی که "ملک عبدالعزیز" به روی کارآمد مداخلات و سیاست‌های توسعه‌طلبانه عربستان آغاز شد. آنها به منطقۀ "مهامه" چشم طمع دوخته بودند. در دوره دوم آل سعود، جنگی بین دولت یمن و امامان زیدی درگرفت. نجران منطقه‌ای از مناطق یمن بود که متجاوزان عربستانی به همراه آن دو استان دیگر را از یمن جدا کردند. آن روزها یمن با عثمانی‌ها در جنگ بود و در برابر جنگ با عربستان ضعیف شده بود ازاین‌روی برای ترک مخاصمه به مدت ۲۰ سال اعلام آتش‌بس شد و قراردادی موقتی از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۵۴ نوشته شد.

وی افزود: در سال ۱۹۵۳ این عهدنامه تمدید شد اما عربستان بخشی از خاک یمن را تصاحب کرد. بااین‌همه حوثی‌ها با بزرگواری و سیاست‌مداری هیچ‌گاه سخن از این تجاوز نگفتند.

ترور شخصیت‌های مهم یمن
دکتر موسوی نژاد این بار از ترور شخصیت‌های مهم یمن که علیه عربستان و وهابیت کار می‌کردند سخن به میان آورد: یمن پیش از "علی عبدالله صالح" رئیس‌جمهوری داشت به نام ابراهیم الحمدی. او اعلام می‌کرد که دولت سعودی چرا این‌قدر در کار یمن دخالت می‌کند او را در سال ۱۹۷۷ کشتند. مردم یمن او را شهید می‌دانند.

روابط ایران و یمن
دکتر موسوی نژاد دراین‌باره گفت: روابط ایران و یمن از قبل از اسلام بسیار متعادل بوده است. سرداران ایرانی در جنگ‌های متعددی پیش از اسلام به دفاع از یمن پرداخته‌اند و این در ذاکره و خاطره مردم یمن باقی‌مانده است. بخشی از مردم یمن "ابناءالفرس" هستند که آنها را "ابناء" می‌نامند. "دیلمیان" نیز در آنجا هستند. من نمی‌خواهم مانند برخی بگویم یمن جزء کشور ماست، اما روابط حسنه و خیرخواهانه ما با یمن بسیار زیاد بوده است.

اهداف حمله عربستان به یمن چه بود
دکتر سید علی موسوی نژاد معتقد است: عربستان به هیچ‌کدام از اهداف در جنگ با یمن دست پیدا نکرد. هدف اول برگرداندن "منصور الهادی" بود که همه امروز می‌دانند که او دیگر جایگاهی در یمن ندارد. او مهره سوخته و بی‌عرضه‌ بود که در دو سال نتوانست کاری از پیش ببرد. هدف دوم جلوگیری از نفوذ ایران در یمن بود. باید گفت این نفوذ در دل‌های مردم یمن بوده است. وقتی ملت یمن ما را قبول دارند دیگران چه می‌توانند بکنند. عربستان حتی امیدوار بود بتواند حرکت رو به جنوب انصارالله را مانع شود که نتوانست.

وی افزود: تنها هدفی که عربستان تا حدودی توانست به آن برسد از بین بردن زیرساخت‌های یمن بود. آنها حتی به شهرهایی که مأمن اهل سنت و القاعده بود حمله کردند. عربستان متوجه شده است که یمن را ازدست‌داده است، ازاین‌روی تلاش می‌کند از یمن ویرانه‌ای بسازد؛ اما مردم یمن که بافت قبایلی دارد و این نفرت را از یاد نخواهد برد. بزرگان یمن گفته‌اند که تحولات یمن منطقه را متحول خواهد کرد که حقیقت نیز همین‌طور است.

علت ائتلاف حوثی‌ها با علی‌عبدالله‌صالح
دکتر موسوی نژاد در پاسخ به سؤالی دربارۀ ائتلاف حوثی‌ها با یکی از مخالفانشان گفت: علی‌عبدالله‌صالح وابسته به "حزب سکولار و کنگره" است. او گرایش‌ها ناسیونالیستی دارد و طبق منافع خودش حرکت می‌کند ما قبلاً نمونۀ این افراد را در جهان اسلام داشته‌ایم: قذافی و عمرالبشیر هم چنین رفتارهایی داشتند. علی‌عبدالله‌صالح از طایفۀ "آل‌احمر" است که به‌صورت سنتی، زیدی هستند. قبیله آل‌احمر به حمایت از انصارالله برخاسته است. علی‌عبدالله‌صالح نیز از همین طایفه است.

"آل احمر" در سال‌های اخیر گرایش‌های سلفی وهابی پیداکرده بود اما علی‌عبدالله‌صالح سکولار باقی ماند و منافع خود را دنبال کرد. او از سال ۲۰۱۱ که او را کنار گذاشتند، از عربستان زخم خورد و کینه سعودی را به دل گرفت و در خلأ قدرت به سمت انصارالله رفت. او توانسته بخشی از ارتش یمن را در اختیار بگیرد. در یمن نمی‌توان حزب کنگره را نادیده گرفت. حزب کنگره قوی‌ترین حزب یمن است. حوثی‌ها نیز به دنبال دولت ملی هستند.

چه مذاهب و جریان‌هایی در یمن زندگی می‌کنند
دکتر موسوی نژاد در پاسخ به یک سؤال گفت: تشیع و تشیع زیدی در یمن از قرن سوم ریشه دارد. تقریباً ۱۲ میلیون جمعیت زیدی‌های یمن است؛ یعنی حدود ۴۵ درصد از کل یمن. زیدی‌ها اکثریت نیستند. قسمت شرقی‌ یمن، دو سه استان خشک و بی‌آب‌وعلف است و ارزش سیاسی و اقتصادی ندارد و اکنون القاعده در بخشی از آن حضور دارد. قسمت غربی اما سرزمین پرباران و سبزی است که شمال آن عمدتاً زیدی‌نشین است. جنوب این منطقه نیز محل اهل سنت است که شافعی مذهب‌اند. در میان آنها سادات شافعی یا حضرموت هستند که با تجارت با جنوب شرق آسیا اسلام را به اندونزی و مالزی بردند. جمعیت پویایی هستند که دارای طرق صوفیه و جمعی از سادات هستند. اقلیت وهابی-سلفی هم در دل این جمعیت شکل‌گرفته که حدود ۳ میلیون هستند. عمدتاً در استان‌های "ابین" و "شقّه" هستند. اقلیت اسماعیلی به تعداد ۴۰۰ هزار نفر و شیعه اثناعشری ۱۵۰ هزارنفری نیز در یمن زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به حضور القاعده در یمن گفت: هیچ‌گاه انصارالله با القاعده درگیر نشد مگر اینکه در این مبارزه پیروز شد. القاعده در حضرموت فعال است که ارزش زیادی ندارد.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از یمن دست انصارالله است.۲۰ درصد یمن در حال ردوبدل شدن بین آنها و دیگران است و ۴۰ درصد یمن از احاطه انصار خارج است.

یمن و علائم ظهور
دکتر موسوی نژاد پاسخ این سؤال دربارۀ یمن و علائم ظهور را به دکتر فرمانیان احاله کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر فرمانیان دراین‌باره گفت: متأسفانه در حوزه علمیه قم تا «تقّی به توقّی» می‌خورد از علائم ظهور می‌گویند. وی گفت: یمن از این لحاظ در طول تاریخ همیشه فعال بوده و خروج سادات بارها در یمن اتفاق افتاده است و تطبیق آن با "سید یمانی" کار خطرناکی است.

دکتر فرمانیان که ریاست این جلسه را نیز بر عهده داشت گفت: «ما به‌شدت با تطبیق علائم ظهور مخالفیم اگرچه خواهان ظهور حضرت حجت علیه‌السلام برای تمام شدن همۀ درگیری‌ها و خونریزی‌ها هستیم اما در طول تاریخ این اتفاقات بارها تکرار شده و علما تطبیق اشتباه داده‌اند و باعث تضعیف ایمان مردم و انکار اصل وجود امام زمان شده‌اند.» او از مردم و علما خواست وارد این قصه نشوند.

تفاوت یمن با سوریه و عراق
دکتر موسوی نژاد در پاسخ به آخرین سؤال این نشست که پرسیده بود: «چرا ایران مانند دیگر کشورها در یمن حضور جدی نداشت و به حمایت بیانی بسنده کرد؟» گفت: مردم یمن به معنای واقعی مظلوم‌اند و چشم امید به حمایت‌های زبانی ما دارند؛ اما یمنی‌ها با سوریه و عراق تفاوت مهمی دارند، آنها نیازی به نیروی ما ندارند. چون افراد پای‌کاری آنجا هستند، آنها نیازی به اسلحه و نیروی جنگی ندارند. البته مخفی نیست که ما در سوریه و عراق هم نهایتاً کار مستشاری کردیم.

وی گفت: عربستان یمن را در محاصره تمام‌عیار قرار داده و سوخت و غذا به آنها نمی‌رسد. تا جایی که شرایط اجازه می‌دهد ما به مردم یمن کمک کرده‌ایم. مقام معظم رهبری نیز به مجمع جهانی اهل‌بیت و حوزه‌ها گفتند که شیعیان زیدی، ایتام آل محمد هستند و باید آنها را زیر بال‌وپر گرفت و مصلحت بیش این اجازه کمک بیشتر به مردم یمن نمی‌داده است.

بیش از ۱۰۰۰ مقاله علیه ایران، در ۲۴ روز
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر فرمانیان نیز در آخر دربارۀ فضای ملتهبی که علیه جمهوری اسلامی ایران ساخته‌شده است گفت: در این ۲۴ روز بیش از ۱۰۰۰ مقاله علیه ایران در کشورهای عربی نوشته‌شده و فضا را به سمت جنگ شیعه و سنی برده‌اند، حتی سکولارهای شمال غرب آفریقا نیز به این فضا اضافه‌شده‌اند. وی افزود: این فضا باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران با احتیاط عمل کند. حمایت‌های خودجوش و مردمی ایران به نفع یمن است.

وی دربارۀ علت التهاب منطقه و فعالیت برخی کشورهای عربی علیه ایران گفت: شاید یکی از دلایلش این باشد که این روزها، ایران هسته‌ای از جانب غرب پذیرفته است و از قدرت برخی کشورهای عربی کاسته می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد، حمایت‌های دیپلماتیک ایران از یمن به این جنگ خاتمه بدهد.

سیدمجید حسینی دستجردی: بالاخره جنگ ۲۵ روزه یمن تمام شد. بااین‌همه اما اطلاعات ما از یمن هنوز بسیار ناچیز است. دیروز نشستی دربارۀ تحولات یمن برگزار شد. این نشست موضوعاتی مانند «جریان‌های داخلی یمن، جنبش انصارالله، نقش گروه‌های سلفی و اهداف عربستان از حمله نظامی به یمن» بررسی شدند. این نشست می‌تواند آگاهی‌های ما را نسبت به کشور یمن و اوضاع داخلی آن بیفزاید.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.