نکوهش طنزآلود آل سعود با عبارت “رحماء علی الکفار اشداءُ بینکم”»

مروری بر روزنامه های «اطلاعات»، «کیهان» و «ایران»، با عناوین اقتباسی دین آنلاین:
«نکوهش طنزآلود آل سعود با عبارت “رحماء علی الکفار اشداءُ بینکم”»، «احساسات و مراودات انسانی، چیزی نیست که صرفاً از یک سریال آموخته شود»، «شما درگیر نشوید، امام موسی صدر هم درگیر نشود؛ پس چه کسی باید درگیر شود؟»، «جنایت غنی‌‎ ترین کشور عرب در فقیرترین کشور عرب»، «مصاف امروز کم از مصاف‌های صدر اسلام نیست؛ اقتدایمان به کدام صحابه است؟ سلمان و مالک، یا زبیر و اسامه ؟»، «عصر ما، عصر نظارت و دخالت در تنظیم خبر است نه کتمان آن»، «منتظران ظهور مدیرانی سینه گشاده، افقی جهانی و تفکر و دورنمای مدیریتی درازمدت»، «پرواز زائران حج امسال از اول شهریور راهی می شوند/بالاترین قیمت عمره امسال: میلیون و هشتصد هزار تومان اما هزینه سفر ده روزه کیش، حدود سه تا چهار میلیون تومان»، «تبیین کننده اسلام اصیل و خنثی سازنده تلاش واعظان درباری »، «برای حضور زنان در ورزشگاه ها، مشکل امنیتی در کار نیست، بحث فقط بحث شرعی است»، «دکان های داعش در فیس بوک تخته می شود» و «سیاحتی غربی بر اساس منابعی اسلامی»

روزنامه های امروز کشور، عموما به انعکاس «سخنان رهبری در دیدار با ارتشیان»، «سفر رئیس جمهوری افغانستان به ایران» و «انتخابات مجلس» پرداخته اند.

چون نوکری غیر خدا را نمی کنیم، دشمنان هر ساعت توطئه‌ای برای کشورمان می چینند/نظام جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین معروف است/آنچه از رسانه‌ها در مورد یمن منعکس می‌شود، یک دهم اتفاقاتی نیست که در یمن به وقوع پیوسته/مردم تحمل دیدن تصاویر فجایع عربستان در یمن را ندارند
روزنامه اطلاعات با تیتر یک «ایران در برابر هر نوع تعرض مقتدرانه دفاع می کند » بیانات رهبری در دیدار فرماندهان ارتش را منتشر کرده و همچنین به انعکاس سخنان رئیس دفتر رهبری در پنجمین همایش تکریم حافظان قرآن کریم ناجا نیز پرداخته و این عنوان را برای آن انتخاب کرده است: «سقوط آل سعود شروع شده است».
محمدی گلپایگانی که سخنان رهبری در حوزه سیاست خارجی را جامع و کامل توصیف کرده، به بشارت ایشان در خصوص "به خاک مالیده شدن دماغ آل‌سعود" در آینده نیز اشاره کرده و گفته است: «همه آنچه که از رسانه‌ها دیده و شنیده می‌شود، یک دهم اتفاقاتی نیست که در یمن به وقوع پیوسته؛ چرا که احساسات مردم جریحه‌دار می‌شود و این آل‌سعود که ادعای مسلمانی دارد، آیا آنجا را که بمباران می‌کند پادگان نظامی است؟ مالک اشتر نخعی نیز اهل یمن بود و الان هم از این دست آدم‌ها در آن سرزمین بسیارند. چه می‌خواهد کند آل‌سعود؟ ‏قبلاً احساس می‌کردیم سیاست خارجی عربستان همراه با پختگی و وقار است، اما امروز آدم‌های لامذهب عیاش با ثروت بی‌حساب خود هر جور که بخواهند و هر چه که ارباب بزرگ آمریکا بخواهد، انجام می‌دهند.»
اطلاعات در ادامه این خبر آورده است: «بزرگ‌ترین معروف، نظام جمهوری اسلامی و فردی که صدمه‌ای به این نظام وارد کند، بدترین منکر را انجام داده است.‏ این که هر ساعت دشمنان توطئه‌ای برای کشورمان می‌چینند برای این است که نمی‌خواهیم بنده شرق یا غرب باشیم و نوکری غیر خدا را بکنیم.‏»

نکوهش طنزآلود آل سعود با عبارت "رحماء علی الکفار اشداءُ بینکم"»
این روزنامه در صفحه ۳، سروده ای از آیت‌الله علی کاظمی اردبیلی با عنوان «در عرض ادب به ساحت مقدّس امام باقر(ع)» را منتشر ساخته و در همین صفحه نیز زیر عنوان «توضیح درباره یادداشت بهار و معاد جسمانی» آورده است: « در تاریخ یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴، آیت‌الله یحیی عابدی، یادداشت دنباله‌داری با عنوان «بهار و معاد جسمانی» در این صفحه نگاشته‌اند که در آن، در ذیل «پی‌نوشت»‌ها، از اقدام «شگفت‌آور» بانویی در «تجمع لبنانی‌ها علیه حملات رژیم آل سعود به یمن»، اظهار انزجار کرده‌اند.
گویا، در این تجمع اعتراضی نسبت به حمله ارتش سعودی به خاک یمن، برخی از معترضان، پلاکاردی طنزآلود با این عنوان: «رحماء علی الکفار اشداءُ بینکم» در دست داشته‌اند و حضرت آیت‌الله یحیی عابدی،آن را تعرض به نص صریح قرآن مبنی بر «محمد رسول‌الله و الذین معه اشداءُ علی الکفار رحماء بینهم» دانسته‌اند.
واقعیت این است که در تنگنای تبلیغ رسانه‌ای مفاهیم بلند قرآن، به زعم آیت‌الله عابدی، چنین تعرضی به آیات خداوندی، نه تنها رهگشا نیست، بلکه به فرموده حضرت علی (ع) «لُبس الاسلام لُبس الفُّرو مقلوباً» (خطبه ۱۰۷) است و نوعی «کُفر» به معنای اصطلاحی آن «پوشاندن حقیقت» از آن مستفاد می‌شود. هر چند که در نیت معترضان لبنانی و نکوهش طنزآلود آل سعود توسط بانوان لبنانی، شکی نیست. بر این اساس، یکی از خوانندگان محترم روزنامه اطلاعات، در نامه ای به روزنامه، نکاتی را در این خصوص ابراز داشته است….»

احساسات و مراودات انسانی، چیزی نیست که صرفاً از یک سریال آموخته شود
اطلاعات در صفحه ۵ با انتشار گزارشی به قلم ارمغان زمان فشمی به کندوکاوی درباره دلایل تضعیف بنیان‌های خانوادگی پرداخته و در بخشی از آن آورده است: « سریال‌های ترکیه‌ای، آمریکایی و کلمبیایی، شبکه‌های ماهواره‌ای را پُر کرده‌اند. عده‌ای از کارشناسان، نگران تاثیرات ناخوشایند این سریال‌ها بر روی کانون‌های گرم خانوادگی در کشورمان هستند و گریزان بودن جوانان از ازدواج یا علاقه نداشتن آنان به فرزند آوری را ناشی از فرهنگی می‌دانند که به وسیله این سریال‌ها به خانه‌های ایرانیان، راه پیدا کرده‌است؛ غافل از این که احساسات و مراودات انسانی، چیزی نیست که صرفاً از یک سریال آموخته شود. هر انسانی در شرایط نامناسب روحی و به ویژه در یک جامعه بحران زده، ممکن است دست به تصمیم گیری یا انتخابی نادرست بزند، کما این که در سریال‌های ژاپنی و هندی و کره‌ای هم چنین داستان‌هایی به تصویر کشیده می‌شود و ربطی به شرقی یا غربی بودن شان ندارد. تماشای این سریال‌ها فقط ممکن است به تسریع روند همسان سازی فرهنگ‌ها برای رسیدن به دهکده‌ای جهانی کمک کند و به تنهایی نمی‌تواند دلیلی محکم برای تضعیف کانون خانواده‌ها در ایران باشد….»

شما درگیر نشوید، امام موسی صدر هم درگیر نشود؛ پس چه کسی باید درگیر شود؟
صفحه «نظرها و اندیشه ها»ی اطلاعات، یادداشت « امام محمد باقر(ع)، شکافنده دانش» را به قلم دکتر عباس زریاب خویی منتشر ساخته و در کنار آن، زیر عنوان «صدق و صفای صادق» به دومین بخش از گفتگو با استاد سید‌هادی خسروشاهی در خصوص خدمات مرحوم دکتر صادق طباطبایی پرداخته است که در بخشی از آن می خوانیم: « ….این نمونه‌ای از نوع فعالیت های کنفدراسیون با اسلام‌گرایان بود. درباره سخنرانی این جانب که در مراجعت از کنفرانس اندیشه اسلامی (ملتقی الفکر الاسلامی) که با شرکت دهها نفر از علما و شخصیت‌های برجسته علمی و روحانی بلاد اسلامی در الجزایر تشکیل شده بود و امام موسی صدر از لبنان و این جانب همراه مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی از ایران در آن شرکت کرده بودیم، به آخن رفتیم و صادق اصرار کرد که علاوه بر جلسات گفتگو و بحث خصوصی، باید در یک جلسه عمومی با حضور همه جناحها و طیفهای چپ و راست ـ به‌ویژه مائوئیست‌ها که خیلی فعال شده بودند ـ یکی دو سخنرانی درباره مسائل اجتماعی ـ اقتصادی اسلامی ایراد بکنم. به صادق گفتم: «در جوّ حاکم بر اوضاع کنونی، فکر نمی‌کنم که صلاح باشد درگیر مناقشه با این آقایان بشویم.» صادق گفت: «خوب شما درگیر نشوید، امام موسی صدر هم درگیر نشود. پس چه کسی باید درگیر شود؟» حرف او منطقی بود و من پذیرفتم که درباره «جامعه و اقتصاد اسلامی» سخنرانی کوتاهی بکنم….»

جنایت غنی‌‎ ترین کشور عرب در فقیرترین کشور عرب
اطلاعات در صفحه «روابط بین الملل»، هشتمین بخش از گفتار « یمن؛ ویتنام آل سعود» را با عنوان «عربستان؛ مأیوس از بازیابی نفوذ سنتی در یمن» منتشر ساخته که در قسمتی از آن آمده است: « به محض اینکه عربستان سعودی تجاوز نظامی خود به یمن را با حمایت آشکار آمریکا و برخی از کشورهای عربی و غربی آغاز کرد، سئوالات بسیاری پیرامون ماهیت این تجاوز و اهداف آن مطرح شد که سعودی‌ها تا به امروز به آنها پاسخی نداده‌اند. اولین سئوالی که در این رابطه به ذهن متبادر شد، این بود که چرا عربستان با تشکیل یک ائتلاف عربی ـ آمریکایی به بهانه بازپس‌گیری مشروعیت از دست رفته «منصور هادی»، دست به چنین حملات وحشیانه‌ای زد، درحالی که بارها شاهد تجاوزهای آشکار رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و کشته شدن هزاران غیرنظامی بی‌دفاع بود، اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از این جنایت‌ها نکرد؟
سئوال دیگر این است که چرا مقامات سعودی دقیقا در همین برهه از زمان که کشورهای منطقه با بحران‌های گسترده دست و پنجه نرم می‌کنند و منتظر یافتن راه‌حل‌های فوری برای حل این بحران‌ها هستند، دست به چنین حمله وحشیانه‌ای می‌زنند؟ اسناد و شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان سعودی در رأس کشورهای حامی تروریسم در منطقه قرار دارد، اما با این وجود، آل‌سعود هیچگاه به این سئوال پاسخ نداده است که به چه علت به طور مستقیم و دوشا وش تروریست‌های تحت امر خود وارد میدان شده است؟
سئوال سوم این است که چیزی باعث شد تا عربستان سعودی تا این حد در حمله به یمن عجله کند و حتی برای این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل که تنها نهاد رسمی برای صدور مجوز حمله نظامی است، مراجعه نکند؟ این درحالی است که مقامات سعودی نمی‌توانند نسبت به این موضوع که حمله بدون مجوز شورای امنیت، تجاوز آشکار به تمامیت ارضی یک کشور تلقی می‌شود، اظهار بی‌اطلاعی کنند….»

در صفحه آخر روزنامه اطلاعات نیز این عناوین به چشم می خورد:
خودزنی آل سعود
تقویت نیروهای سعودی در مرز یمن
داعش ۲۸ مسیحی را در لیبی اعدام کرد
دبیرکل سپاه بدر عراق: زیر پرچم آمریکا نمی‌جنگیم
برگزاری تظاهرات «فرمول خون را متوقف کنید» در بحرین
«صعده» یمن هدف حملات شیمیایی جنگنده‌های سعودی قرار گرفت
فرار صدها تروریست به ترکیه همزمان با آغاز عملیات ارتش سوریه در «ادلب»
تشکیل زنجیره بزرگ انسانی در تونس به نشانه همبستگی با اسرای فلسطینی

مصاف امروز کم از مصاف‌های صدر اسلام نیست؛ اقتدایمان به کدام صحابه است؟ سلمان و مالک، یا زبیر و اسامه ؟
روزنامه کیهان که عنوان اصلی خود را از میان سخنان رهبری انتخاب کرده و نوشته: « پاسخ ملت به لاف نظامی آمریکا، مشت محکم است»، در ستون «یادداشت روز» خود، مقاله ای با عنوان « فرزند یا فرمانده؟» به قلم محمد ایمانی منتشر کرده که در بحش هایی از آن آمده است: « ….قابل تحسین و تأمل‌برانگیز بود عبارات آقای هاشمی ۴ آذر ۸۴ در همایش «۳۰ سال انقلاب، دستاوردها و آسیب‌ها و فرصت‌ها» در دانشگاه شریف، مبنی بر اینکه «عشق من آقای خامنه‌ای است. در موارد اختلاف میان من و رهبری، قانوناً و شرعاً باید از رهبرم اطاعت کنم. من نمی‌توانم صرفاً به نظر خود عمل کنم، زیرا حجت دارم و باید قانوناً و شرعاً تبعیت کنم» همچنان که ۷ مرداد ۱۳۸۷ در مصاحبه با روزنامه جام جم تصریح کرد «زیر آسمان آبی به هیچ کس به اندازه آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد ندارم… ایشان بر من حق ولایت دارند… به یاد دارم در زمان ریاست جمهوری یک بار در نماز جمعه اعلام کردم حاضرم کاغذهای سفیدی را امضا کنم و به ایشان بدهم تا هرچه خواستند در این کاغذها [درباره من] بنویسند… من معتقدم اگر در کشور بحرانی پیش بیاید باز هم ولی فقیه است که می‌تواند بن‌بست شکنی کند». قبیل همین جملات را آقای هاشمی درباره امام دارد که خطاب به ایشان و با عنوان «امام و رهبر و مرجع تقلید عزیز و معظم» می‌نویسد «اینجانب جنابعالی را مثل جانم دوست دارم». در عین حال چنین اظهار محبت‌هایی لوازمی دارد که البته مختص آقای هاشمی نیست و برای هر نخبه همراه انقلاب و ولایت فقیه الزام‌آور است. بی‌تعارف باید نوشت جناب زبیر و جناب سلمان دو صحابی خاص پیامبر(ص) بودند که درباره‌شان از زبان اولیای دین گفته شد «منا اهل البیت» و در عین حال دو صحابه، عاقبت کاملاً متفاوتی پیدا کردند. واقعیت این است که درباره هیچ یک از صحابی انقلاب اسلامی تعبیر «منا اهل البیت» به کار نرفته اما حتی همین تعبیر، چک سفید امضا و ضمانت‌نامه عاقبت به خیری جناب زبیر نبود و نشد.»
این مقاله اما با این نتیجه گیری به آخر می رسد که: « مصاف امروز در اهمیت، کم از مصاف‌های صدر اسلام ندارد. جبهه همان جبهه و دشمن همان دشمن عنود است. باید دید خواص که ژنرال‌ها و فرماندهان میانی محسوب می‌شوند به سیره کدام صحابه اقتدا می‌کنند؟ سلمان یا زبیر؟ مالک و عمار یا اشعث و اسامه؟»

عصر ما، عصر نظارت و دخالت در تنظیم خبر است نه کتمان آن
کیهان، گزارش این شماره خود را به موضوع «شیوه های نوین رسانه های بیگانه و چگونگی مقابله با آن» پرداخته و تلاش کرده تا تکنیک‌ها و تاکتیک‌های رسانه‌ها در جذب و القای افکار به مخاطب و شیوه جلب اعتماد عمومی آن ها را بیان کند. در نخستین بخش این مقاله که با عنوان « مخاطب در محاصره شارلاتانیزم رسانه ای غرب» منتشر شده، از « ایجاد هراس در مخاطب»، « شانتاژ خبری»، « ترور شخصیتی» و « ایجاد ابهام و سردرگمی» به عنوان تکنیک؛ و از «تقابل»، «بیان خبر دروغ با ظاهر درست» و «پیشینه‌نویسی» به عنوان بخشی از تاکتیک های رسانه های بیگانه سخن به میان آورده است.

منتظران ظهور مدیرانی سینه گشاده، افقی جهانی و تفکر و دورنمای مدیریتی درازمدت
کیهان که در صفحه پاورقی، دوهزارو هفتصد و نودمین بخش «نیمه پنهان» را منتشر کرده، در صفحه «تصوبر روز» در کنار عناوین «رد پای سفارتخانه‌های غربی در سینمای ایران/ سینمای سفارتی با چاشنی مرض هلندی» و «نگاهی به سریال در حاشیه؛ چاه خشک شده در تیمارستان!»، در اولین بخش از یادداشت «چگونه برای کودکانمان برنامه دینی بسازیم؟» با عنوان « برنامه‌های کودک و ایدئولوژی» به قلم زهرا مرادیان کرهرودی، می نویسد: « ….ادبیات اسلامی ما خصوصاً در قرون ششم و هفتم با اقتدا به قرآن، مفاهیم عظیم عرفانی را با تمثیل به ساده ترین شکل بیان می کند. به گونه ای که هنوز هم از ماندگاری بی نظیری برخوردار است…. ادبیات ما بیش از ۸۰۰ سال است که به این مهم دست یافته که وقتی می توان مفاهیم عمیق را در "ناخودآگاه” مخاطب نشاند که از داستانی ساده آغاز نمود و با تکثیر و بسط آن توسط هنر، صورتی و دلچسب و شیرین ایجاد نموده و مفهومی عمیق را منتقل نمود. مفهومی که اگر قرار باشد مستقیم و بی‌واسطه و با صورتی عبوس برای مخاطب که خصوصاً نوجوان و کودک باشد طرح کرد، گریز از مکتبخانه ساده ترین واکنشی است که "دشت” می کنیم….
چه باید کرد؟ تمرکز ویژه بر ادبیات کهن
شنگول و منگول و حبه انگور، سه حیوان پر اشتباه و مایه عبرتی که می توانند هنوز هم الگوی بسیاری از تولیدات ما باشند. این خوب است که صدا و سیما داستان هایی درباره دفاع مقدس به قالب انیمیشن در آورده و پخش می کند. اما خوبتر اینجاست که بتواند در کنار این تولیدات با مصرف داخلی و مخاطب محدود، بدون اشاره به کوچکترین «نماد ایدئولوژیک»، فرهنگ «مقاومت» و «استکبار ستیزی» را در نهاد مخاطب خویش پایه بنهد. یعنی باید تفکر و دورنمای مدیریتی در سیما و خصوصاً انیمیشن از محدوده «مدیریت چند صباحی و چند ساله» فراتر رود و با حضور مدیرانی سینه گشاده، افقی جهانی بیابد. بگذارید مثالی ساده بزنیم: دهکده ای را تصور کنید که اهالی اش حیوانات اهلی بوده و شنگول و منگول و حبه انگور اکنون بزرگ شده و معتمدین دهکده‌اند. گرگ‌ها این دهکده را محاصره نموده و مادر را به اسارت درآورده‌اند. حالا ورود علف دهکده‌های دیگر هم در این تنگنای محاصره بسیار دشوار است. چه باید کنند؟ تسلیم شوند؟ مقاومت کنند؟ همین چند خط ابتدایی می‌تواند ظرفیت دراماتیک بسیار ویژه‌ای را پدید آورد، به گونه‌ای که برای بیش از ۹۰ قسمت انیمیشن یا عروسکی مواد لازم و به روز و متناسب با نهال‌های آینده ایران تامین نمود.
خوب فکر کنیم آیا غرب با انیمیشن‌هایی که‌در صدد ترویج انحرافات جنسی بر نیامده است؟ خوب بیاندیشیم که با چنین انیمیشن‌هایی که صورت ظاهری آنها خالی از هر ایدئولوژی است و باطن آن به شدت در خدمت اهداف انقلاب اسلامی، چقدر می‌توانیم بازار ذهن نسل آتی جهان را پی سفره اسلام و انقلاب بنشایم؟»

زائران حج امسال از اول شهریور راهی می شوند/بالاترین قیمت عمره امسال: دومیلیون و هشتصد هزار تومان اما هزینه سفر ده روزه کیش، حدود سه تا چهار میلیون تومان
این روزنامه در صفحه ۱۰ به انعکاس این سخن رئیس مجلس در صحن علنی پرداخته که گفته است: «لعنت خدا و مردم، نتیجه جنگ‌طلبی آل سعود در یمن است» و همچنین با عناوین «آیت‏ الله علوی گرگانی: آل سعود برای جبران ضعف قدرت خود به یمن حمله کرده است» و «بیانیه‌ علمای اهل سنت جنوب ایران در محکومیت حمله عربستان به یمن» به جنگ یمن پرداخته است و در همین حال از قول  رئیس سازمان حج و زیارت خبر داده است که حجاج ایرانی اول شهریور عازم سرزمین وحی می‌شوند.
در ادامه این خبر که مهندس اوحدی از حادثه فرودگاه جده به عنوان جفا در حق زائران کشورمان یاد می کند، آمده است: «شایعاتی مبنی بر درآمد هنگفت سازمان حج و زیارت از اعزام زائران به سرزمین وحی صحت ندارد.» کیهان همچنین نوشته ۴۵۳ کاروان در قالب ۱۹۹ کاروان مدینه بعد و ۲۵۲ کاروان مدینه قبل به حج تمتع امسال اعزام خواهند شد که نخستین پرواز زائران ۸ ذی‌القعده برابر با اول شهریورماه و آخرین پرواز بازگشت زائران نیز ۴ محرم انجام می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفته است: «بالاترین قیمت عمره امسال که شامل خدمات درجه یک و استقرار در بهترین امکانات اقامتی می‌شد، دو میلیون و هشتصد هزار تومان بود در حالی که یک سفر ۱۰ روزه کیش حدود سه تا چهار میلیون تومان با خدمات ضعیف هزینه می‌خواهد.»

در صفحه بین الملل کیهان نیز این عناوین منعکس شده است:
۱۹ سال از جنایت صهیونیست‌ها در قانا گذشت
سیاستمدار انگلیسی اسرائیل را رژیم نژادپرست و آپارتاید خواند
ضربات سنگین ارتش سوریه به تکفیری‌ها در حلب، حماه و الرقه
گزارش خواندنی گاردین از شهروندان آمریکایی که با داعش می‌جنگند
بمباران شیمیایی صعده و صنعا آل سعود روی صهیونیست‌ها را سفید کرد
ادامه اعتراض‌ها به مسابقات اتومبیلرانی بحرین مسابقات فرمول خون را متوقف کنید
بسیج مردمی عراق اراده داعش را شکست آزادی روستاهای کرکوک یکی پس از دیگری
مرکز مطالعات راهبردی رژیم صهیونیستی: سقوط ژنرال السیسی برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

تبیین کننده اسلام اصیل و خنثی سازی تلاش واعظان درباری
روزنامه ایران که صفحه اول خود را با دو عنوان اصلی زیر ارائه کرده است: « فرمانده معظم کل قوا: ایران هرگز تهدیدی برای همسایگان نبوده است» و « با مذاکرات حسن روحانی و اشرف غنی رقم خورد؛ پایه گذاری روابط جدید تهران وکابل»، در یادداشتی با عنوان « امام محمد باقر(ع) تبیین‌گر خط رسالت» به قلم اسماعیل علوی می نویسد: « طلیعه ماه رجب با بشارت خجسته میلاد امام محمد باقر(ع) همراه است. پنجمین پیشوای برحق از خاندان رسول خاتم که از خاندانی پاک ریشه می‌گیرد، خاندانی که در اوج عظمت و کمال بوده و افراد آن هر یک قله‌ای سربر فلک کشیده فضیلت و به نص نبوی(ص) همتراز قرآن و برترین الگوی مسلمانی‌اند. …. امام محمد باقر(ع) پس از یک دوره طولانی – نزدیک به یک قرن – که گوهر دین را خطر انحراف یکسره تهدید می‌کرد، فرصتی به دست آورد تا به شکلی تفصیلی به تشریع و تشریح اسلام بپردازد و شریعت محمدی(ص) را به نسل‌های بعد بشناساند، از این رو هر عامل مقومی که نسبت آن حضرت را با رسول خدا(ص) تقویت می‌نمود، زمینه‌ای بود برای تسهیل این مأموریت الهی. امام محمد باقر(ع) در یک فاصله زمانی کوتاه ضمن تبیین مکتب اسلام به بسیاری از ابهامات امت پاسخ گفت و به تصحیح عقاید عامه از طریق احتجاج با منحرفین و گمراهان پرداخت و توانست شاگردان بسیاری تربیت کند و به اقصی نقاط سرزمین اسلامی گسیل دارد تا عقاید حقه را ترویج نمایند. آن حضرت ضمن تربیت فقیهان و عالمان بسیار توانست گوهر‌های ناب مکتب اسلام را در همه عرصه‌های زندگی بر امت عرضه نماید وبا طرح تفصیلی خط رسالت، آموزه‌های دین خاتم را تبیین و تشریح کند.
امام محمد باقر(ع)با تبیین اسلام اصیل، کژی‌های خط خلافت را آشکار و عامه مردم را نسبت به آن حساس نمود و از قدرت مانور خلفای جور اموی روی مسائل اعتقادی کاست وتلاش واعظان درباری را که به اقدامات دستگاه خلافت بنی امیه رنگ دینی و شرعی می‌دادند خنثی نمود.»

برای حضور زنان در ورزشگاه ها، مشکل امنیتی در کار نیست، بحث فقط بحث شرعی است
ایران در صفحه ۳ به انعکاس سخنان علی مطهری در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها پرداخته و عنوان کرده که این حضور از نظر امنیتی دردسرساز نیست.
در ادامه این خبر آمده است: «عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه «لازم است برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها ضوابط شرعی رعایت شود»، تصریح کرد: «باید برای تدوین هر آیین‌نامه‌ای در این باره، نظر مراجع تقلید جلب شود زیرا احتمال دارد آنها با این کار مخالفت کنند.»
علی مطهری افزوده است: «باید برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها،‌ ضوابط شرعی رعایت شود؛ مثلاً اگر حضور خانم‌ها برای بازی خاصی اشکالی نداشته باشد، لازم است تمهیداتی همچون جداکردن راه ورود و خروج خانم‌ها از آقایان یا جداکردن جایگاه آنها در ورزشگاه از آقایان و نظیر این قبیل موارد در نظر گرفته شود. حضور زنان در ورزشگاه‌ها از نظر امنیتی دردسرساز نیست و صرفاً بحث شرعی مطرح است.» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از به سرانجام رسیدن موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها ابراز «بی‌اطلاعی» کرد و گفت: «قرار است مسئولان ذی‌ربط به کمیسیون فرهنگی مجلس بیایند و جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شود.»

دکان های داعش در فیس بوک تخته می شود
ایران در صفحه «فناوری» گزارش میثم لطفی درباره تلاش شرکت‌های اینترنتی برای جلوگیری از فعالیت سایبری تروریست‌ها را با عنوان « داعش زیر ذره‌بین شبکه‌های اجتماعی» منتشر ساخته که در بخشی از آن می خوانیم: «مؤسسه امریکایی بروکینگز در یکی از جدیدترین بررسی‌های خود به نحوه فعالیت گروه‌های تروریستی در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و توضیح داد که طی ماه‌های سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۴ داعش به میزان گسترده از این فضا بهره برده است. این نخستین باری بود که فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و طی آن «جاناتان مورگان» و «جی.. ام برگر» حساب‌های کاربری این گروه در شبکه‌های اجتماعی را مورد مطالعه قرار دادند.
داعشی‌ها در توئیتر
در گزارش نهایی مربوط به مطالعه اخیر مرکز بروکینگز آمده است که تعداد صفحات رسمی منتسب به گروه تروریستی داعش در توئیتر می‌تواند بیشتر از ۴۶ هزار عدد باشد و البته این نکته حائز اهمیت است که کمیت صفحات نمی‌تواند میزان اثرگذاری آنها را هم مشخص کند.
بسیاری از هواداران داعش در توئیتر دستکم ۱۰۰۰ نفر را در فهرست دوستان خود جا داده‌اند که این رقم نسبت به میانگین تعداد دوستان کاربران امریکایی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر است. البته افرادی که در توئیتر هوادار صفحات اختصاصی داعش بودند به صورت مستقیم اطلاعات و پیام‌های مربوط به این گروه تروریستی یا برنامه‌های سیاسی را منتشر نمی‌کردند.
داعشی‌ها در فیس‌بوک
به دنبال افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش در فیس‌بوک، این شبکه اجتماعی هفته گذشته استانداردهای ارتباطی خود برای حضور مشترکان و انتشار مطالب را تغییر داد و ضمن حفظ هسته مرکزی سیاست‌ها برای نحوه فعالیت کاربران، اعلام کرد از این پس این حق را برای خود قائل می‌شود تا جلوی هرگونه فعالیت تروریستی و صفحات وابسته به گروه‌های تروریستی را بگیرد و آنها را غیرفعال کند.
در بیانیه جدید فیس‌بوک گفته شد موضوعات وابسته به سازمان‌های خطرناک از جمله داعش و صفحاتی که احتمال می‌رود زیر نظر این گروه‌ها اداره شود به صورت خودکار غیرفعال می‌شوند. از آنجایی که فیس‌بوک بیش از ۳/۱ میلیارد مشترک فعال دارد، خود را بستر مناسب برای فعالیت گروه‌های تروریستی می‌داند و به همین خاطر تلاش می‌کند حضور این مراکز را کمتر کند.
«مونیکا بیکرت» مدیر مرکز سیاست‌های بین‌المللی فیس‌بوک توضیح داد که استانداردهای جدید برای تقویت سیستم مانیتورینگ اعمال شده است و هر زمان که احساس شود محتوای به اشتراک گذاشته شده با فعالیت‌های تروریستی داعش در ارتباط است، جلوی آن گرفته می‌شود. فیس‌بوک می‌گوید در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد صفحات مسدود شده‌ای که احتمال می‌رفت با گروه تروریستی داعش در ارتباط است نسبت به نیمه نخست این سال ۱۱ درصد بیشتر شد. در ۶ماه نخست سال ۲۰۱۴ میلادی این شبکه اجتماعی ۸هزار و ۷۷۴ صفحه اختصاصی مرتبط با داعش را مسدود کرد که این رقم در نیمه دوم سال به ۹ هزار و ۷۰۷ عدد رسید….
گروه‌های تروریستی هوشمندانه‌ عمل می‌کنند و اگر شبکه‌های اجتماعی بزرگ را فضای مناسب برای حضور خود نبینند، به شبکه‌های رسانه‌ای کوچکتر از جمله اینستاگرام، اسنپ‌چت و … رو می‌آورند تا از این طریق محدودیت کمتری پیش‌روی خود ببینند. به هر حال باید دید استانداردها و سیاست‌های جدیدی که برای مقابله با فعالیت‌های اجتماعی این گروه‌های تروریستی در فضای آنلاین تدوین شده است، چقدر می‌تواند در مقابل آنها بازدارنده باشد.»

سیاحتی غربی بر اساس منابعی اسلامی
این روزنامه با انعکاس خبر برگزاری مراسم رونمایی از جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام و پایگاه جدید اینترنتی بنیاد دایره‌المعارف اسلامی در روز چهارشنبه ۲ اردیبهشت ساعت ۱۵ در بنیاد دایره‌المعارف اسلامی با حضور غلامعلی حدادعادل، مدیر عامل این بنیاد و جمعی از استادان و مدیران فرهنگی؛ در یادداشت «صفحه آخر» خود به قلم رضا سلیمان نوری با عنوان «خاموشی چراغ زندگی نویسنده سیاحت غرب» می نویسد: «اگر از اهل مطالعه و کتاب بخواهید تا منبع و کتابی را درباره عالم پس از مرگ معرفی کنند، بی‌شک یکی از نخستین انتخاب‌های آنان «سیاحت غرب» خواهد بود. کتابی که نویسنده آن تلاش کرده بر اساس منابع اسلامی کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح پس از مرگ را تشریح کند و آنچنان هم در این راه قوی گام برداشته که بسیاری پس از خواندن آن تصور می‌کنند، نویسنده خود چنین عوالمی را طی کرده است.
نویسنده این کتاب کسی جز آقانجفی قوچانی نیست که در چنین روزی از سال ۱۳۲۳ خورشیدی پس از ۶۷ سال زندگی در عالم فانی دعوت حق را لبیک گفت و در زادگاهش قوچان به دیدار یار رفت. او که نزد آخوند خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی شاگردی کرده و در سی سالگی به درجه اجتهاد رسیده بود آثار برجسته‏ دیگری علاوه بر سیاحت غرب از خود به یادگار گذاشته که سیاحت شرق و اثبات رجعت از آن جمله هستند.»

مروری بر روزنامه های «اطلاعات»، «کیهان» و «ایران»، با عناوین اقتباسی دین آنلاین:
«نکوهش طنزآلود آل سعود با عبارت “رحماء علی الکفار اشداءُ بینکم”»، «احساسات و مراودات انسانی، چیزی نیست که صرفاً از یک سریال آموخته شود»، «شما درگیر نشوید، امام موسی صدر هم درگیر نشود؛ پس چه کسی باید درگیر شود؟»، «جنایت غنی‌‎ ترین کشور عرب در فقیرترین کشور عرب»، «مصاف امروز کم از مصاف‌های صدر اسلام نیست؛ اقتدایمان به کدام صحابه است؟ سلمان و مالک، یا زبیر و اسامه ؟»، «عصر ما، عصر نظارت و دخالت در تنظیم خبر است نه کتمان آن»، «منتظران ظهور مدیرانی سینه گشاده، افقی جهانی و تفکر و دورنمای مدیریتی درازمدت»، «پرواز زائران حج امسال از اول شهریور راهی می شوند/بالاترین قیمت عمره امسال: میلیون و هشتصد هزار تومان اما هزینه سفر ده روزه کیش، حدود سه تا چهار میلیون تومان»، «تبیین کننده اسلام اصیل و خنثی سازنده تلاش واعظان درباری »، «برای حضور زنان در ورزشگاه ها، مشکل امنیتی در کار نیست، بحث فقط بحث شرعی است»، «دکان های داعش در فیس بوک تخته می شود» و «سیاحتی غربی بر اساس منابعی اسلامی»بررسی مطبوعات/ دوشنبه ۳۱ فروردین (1)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.