ایجاد نهادی برای تغییر مذهب شیعیان؛ واقعیت یا شایعه

در مرور مطالب دینی روزنامه های شرق، اطلاعات و مردمسالاری امروز این عناوین اقتباسی را برگزیده ایم: «ضرورت تطبیق مجدد «دست درازی به زوار عمره، حاکی از قصد و نیت قبلی جهت توهین به یک ملت و مذهب است»، «ایجاد نهادی برای تغییر مذهب شیعیان؛ واقعیت یا شایعه»، «به دست آوردن رأی و ذائقه‌ مردم سخت نیست»، «بی دینی داعشی ها جای سوال ندارد»، «ادبیات عرفانی حضرت زهرا(س)، مظهر جمال و رحمانیت حق»، «بین شریعت و معنویت منافاتی نیست» و «انگلیس و سنت‌های معنوی از دست رفته»

ضرورت تطبیق مجدد بیانیه‌های سیاسی با سیره اهل‌بیت(ع)
شرق امروز، مقاله «اخلاق‌گرایی فاطمی» به قلم علی‌اکبر گلقندشتی را در صفحه اول خود منتشر ساخته و نوشته است: « نگاه خودگرایی به اخلاق، علاوه‌ بر تعارض با سیره اهل‌بیت(ع)، نتایج تربیتی مخربی در جامعه پدید می‌آورد و باعث گسترش پدیده زشت حسادت می‌شود. متاسفانه رفتارهای برخی افراد و گروه‌ها در جامعه ما با سیره اخلاقی و تربیتی اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد؛ برای مثال ازدواجی که پایه آن محبت، عشق و مقدم‌ داشتن خواسته‌های دیگری بر خود است، به مقدم‌ داشتن و رسیدن به خواسته‌های خود تبدیل شده است. متاسفانه وضعیت سیاسی گروه‌ها نیز از این هم بدتر شده است. این افراد و گروه‌ها نه‌تنها در رفتار‌ها و اظهار عقیده، دیگرخواهی را فراموش کرده‌، بلکه از صفت خودگرایی عبور کرده‌اند و به صفت زشت خودبینی نیز گرفتار شده‌اند. این افراد چنان شیفته خودبزرگ‌بینی شده‌اند که منافع ملی و کرامت انسان‌ها را در نظر نمی‌گیرند و هرچه استدلال بر باطل‌بودن تحلیل‌های سیاسی آنها ارایه می‌شود را نمی‌پذیرند. لازم است گروه‌ها و شخصیت‌هایی که انگیزه رواج ارزش‌های اهل‌بیت(ع) در جامعه را دارند، نگاه دوباره‌ای به رفتارها و بیانیه‌های خود داشته باشند و آن را با سیره اهل‌بیت(ع) مقایسه کنند.»

دست درازی به زوار عمره، حاکی از قصد و نیت قبلی جهت توهین به یک ملت و مذهب است
صباح ‌زنگنه که سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی (جده) بوده است، در یادداشت خود برای روزنامه شرق که با عنوان «زمینه‌های حادثه فرودگاه جده» در صفحه اول منتشر شده است مواجهه با ترویج ذهنیت و فرهنگ ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در دستگاه‌های مختلف عربستان را از اجرای مجازات شرعی عاملان این دست درازی مهم تر می‌داند. وی چنین استدلال کرده که سم‌پاشی حاصل از این ذهنیت سازی است که مجوز انجام چنین اتفاق ‌شومی در یکی‌از مراکز دولتی را داده است و فضای روانی و ذهنی‌ای که مقامات مختلف مذهبی، دولتی و رسانه‌های سعودی ایجاد کرده‌اند، به‌طور قطع پیامدهای دیگری هم به دنبال خواهد داشت.
وی که بسیاری از اهل سنت شافعی و مالکی‌مذهب عربستان را علاقه‌مند ایران می داند، حساب پیروان تفکر وهابی و سازمان رسمی مذهبی وهابیت را جدا کرده و آنان را عامل دشمنی و کینه دانسته و می نویسد: «مصداق اخیر آن‌هم سخنان خارج از تدبیر و نزاکت مسئول جایگاه رفیع امام‌جمعه مکه علیه ایران است که نه سخنان یک مفتی سعودی که سخنان یک مقام بالا در این کشور به شمار می‌رود. مجموعه افرادی که زیر نظر سخنرانانی از جنس امام‌جمعه مکه و مدارس مذهبی وهابیت و کتاب‌های پرتیراژ و رایگان سازمان وهابیت تربیت می‌شوند، ناچیزبودن حرمت سایر انسان‌ها و مذاهب را باور کرده و نتیجه آن، سیل جوانان عرب است که در سوریه و عراق به تصور جهاد مقدس خود را ذیل داعش و النصره به کشتن می‌دهند و در داخل عربستان علیه دیگران اقدامات زشت انجام می‌دهند.»

ایجاد نهادی برای تغییر مذهب شیعیان؛ واقعیت یا شایعه
شرق در خبر کوتاهی با عنوان «تلاش امارات برای تغییر مذهب شیعیان» به نقل توئیت «ضاحی خلفان تمیم»، رییس پلیس سابق امارات متحده عربی پرداخته که از ایجاد نهادی به قصد تغییر مذهب شیعیان خبر می دهد. او که این خبر را در قالب پوستر منتشر کرده، نوشته است:« این جمعیت کار خود را از عراق، بحرین و خوزستان آغاز خواهد کرد و برای آن، سالانه ١٠میلیارد بودجه اختصاص یافته است»
شرق که این خبر را از پایگاه «تسنیم» نقل کرده است، فراموش کرده است که برای مبلغ «۱۰ میلیارد» واحد پولی‌ای درج کرده و عنوان کند که این پول توسط چه دولتی تامین خواهد شد. احتمالا این موضوع، در میزان باورپذیری این خبر از سوی خوانندگان تاثیر گذاشته و برای برخی اصل خبر را غیرقابل باور جلوه دهد.

زنان بی سرپناه پایتخت و میزان غیرت جامعه اسلامی
فرشته طائرپور در یادداشتی با عنوان «سرپناهی برای زنان» در صفحه آخر شرق، به حمایت از هنرمندان خیری پرداخته که بخشی از جوایز یا اثر هنری خود را صرف ایجاد سقفی برای زنان بی سرپناه کرده اند. در این یادداشت آمده است: « چگونه می‌توان زن بود و در جامعه‌ای اسلامی شب‌ها کنار کوچه‌ای یا کنج میدانی خوابید؟ کدام حجاب میان جسم آسیب‌پذیر زن با ناامنی‌های خیابانی حفاظ می‌شود تا زن، خواهر و خانم و بانو بماند؟ آن‌هم نه به تعارف. اینکه چه‌چیزی سرنوشت زنانی از جامعه ما را به جایی رسانده که روزها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر پرسه بزنند و شب که می‌رسد باز در همان کوچه و خیابان، حریر خواب، بر روان و پیکرشان پرده کشد و جسم مچاله و فروپیچیده‌شان در سپری به مقاومت یک تن‌پوش، زیر تابلو تبلیغاتی بزرگی که از کرامت زن می‌گوید، بر زمین بیفتد، بحثی است با دیگران؛ اما آنچه سخن زنان با زنان، هنرمندان با بی‌سرپناهان و انسان با انسان است، سخنی نیست که ناشنیده و ناگفته بماند. این یک پرسش وجدانی است از خود و همه خانه‌داران که آیا هر ‌شبی که یک زن بی‌سرپناه، در خیابان نخوابیده باشد، خوابمان خوش‌تر نخواهد بود؟»

به دست آوردن رأی و ذائقه‌ مردم سخت نیست
روزنامه اطلاعات که در صفحه اول خود از قول آیت الله مکارم شیرازی نوشته است: «مسئولان ما باید فکر کنند که آیا ما تا کی قرار است که به مکه و حج مستحبی برویم؟ در مسجد النبی به علمای ما اهانت می‌کنند و در فرودگاه هم اهانت می‌کنند؛ نباید این چنین تحقیر شویم.» در صفحه ۲ به نشر یادداشت «ادبیات متین و نزاکت دلنشین» به قلم دکتر محمدعلی فیاض‌بخش پرداخته و با این پرسش که راستی چه اصرار و ضرورتی در میان است که همگان در بسیاری چیزها و یا بعضی کسان در همه چیز نظر دهند؟ آورده است: «آن جایی که پای مصالح جمعی و یا منافع اجتماعی و یا صلاح ملک و مردمی در میان است، سنجیده سخن گفتن و عصبانیت را وانهادن و مغلوب جو نشدن، نه تنها پسندیده و نیکو، بلکه فریضه و واجب است.»
وی در ادامه نوشته است: «انصاف دهیم. منافع و مصالح ملک و مملکت در برهه‌ها و دفعاتی پرتکرار، از گفتارهای نسنجیده، خطاب‌های عتاب‌آلود و یا پرگویی‌های غیرضروری، کم خسارت ندیده است. انصاف و سزا نیست که به محض پرشدن گلو از باد و بروت عصبانیت و یا پیشداوری، زمام سخن را در ملأ عام رها کنیم و به الزامات گفتار خویش ملتزم نمانیم و بر تبعات و نتایج بعضاً ناخوشایندش بی‌باکی و بی‌خیالی بورزیم.»
وی به شیرینی در آخر جای یادداشت، گویی که سخن از دل مردم گفته و نوشته است: «آن جایی که پای منافع ملی و مصالح عمومی در میان است، بعید است که نتوان ذائقه‌ مردم را درک کرد و از برآیند نظرات و رأی ملت سر در نیاورد. این کار دشوار نیست.»
هر چند این یادداشت با تحسین ادبیات متین و نزاکت دلنشین مذاکرات هسته ای اخیر به پایان می رسد، اما با همین عبارات نیز می توان به نقد سخنان کسانی پرداخت که زبان به تبریک درگذشت شاه سابق سعودی گشودند و خواسته یا ناخواسته و از سر کهولت جسم یا فکر، عبارت های سخیف و دور از شان ایرانیان متمدن را در صفحات کاغذی و مجازی خود منتشر ساختند و با این سخنان مشعشع، به سهو یا عمد، راه سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت به کشوری را سد کردند که دیروز و امروز با هتک حرمت زائران و عودت عمره گذاران و فردا با شیوه ای دیگر دندان نشان می دهد.

بی دینی داعشی ها جای سوال ندارد
روزنامه مردمسالاری در صفحات ویژه اندیشه به پاسخ آیت الله یوسف صانعی به پرسش پایگاه «شفقنا» پرداخته و عنوان «آیا داعش می‌تواند مدعی اجرای احکام الهی و شرعی باشد؟» را برای آن برگزیده است. در پاسخ آیت الله صانعی آمده است: «به طور قطع و یقین آنچه توسط گروه‌های تروریستی همچون داعش انجام می‌شود با هیچ یک از موازین اسلامی و حقوقی انسانی تطابقی ندارد و جای سوال ندارد که هیچ یک از شرایط معتبر در قضاوت و صدور حکم و اثبات آن و رعایت حقوق متهم و حق دفاع از خود در شرایط عادلانه، وجود ندارد.»

ادبیات عرفانی حضرت زهرا(س)، مظهر جمال و رحمانیت حق
این روزنامه در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر سیدسلمان صفوی، موضوع « تجلی حضرت فاطمه زهرا (س) در عرفان و تصوف ایران» را به بحث گذاشته است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: «سروده‌هایی که به نقش حضرت فاطمه (س) در عالم هستی و همچنین بیان مقام معنوی و عرفانی بی‌بی دو عالم می‌پردازد، دارای رویکرد عرفانی است. در ادبیات فارسی از دیرباز تاکنون با این مضمون، اشعار بسیاری سروده شده است. در ادبیات عرفانی حضرت فاطمه زهرا(س)؛ مظهر جمال و رحمانیت حق وَ ستیز حق با باطل است.»
در ادامه این گفتگو آمده است: «از دیدگاه عرفا روایت «فاطمهُ ام اَبیها» که در کتب روایی اهل سنت نیز مکرر آمده، شاید بیان این واقعیت است که مقام فاطمی، اصل حقیقت محمدی است، ذات است، بلکه عین ذات است. امام حسن عسکری(ع) در روایتی فرمودند: «مادرمان فاطمه(س) حجت خدا بر ما بود» در این روایت، نکات بدیع و عمیق معرفتی و عرفانی نهفته است. به طور قطع حقیقت تعابیر و القابی نظیر «عصمت‌‌الله الکبری» با تفاسیر عرفانی در وصف آن حضرت(س)؛ برتر از دیدگاه‌های کلامی است.»

بین شریعت و معنویت منافاتی نیست
مردمسالاری در بخش دیگری از صفحات اندیشه، به نقل گفتگوی «مهر» با حجت‌الاسلام دکتر قاسم کاکایی پرداخته و عنوان «دین، پیکره‌ای متناسب و همگون از اعتقادات، اخلاقیات و احکام است » را برگزیده است. در بخشی از این گفتگو آمده است: «نباید تصور کنیم که معنویت برای بشر کافی است و اگر شریعت نباشد برای بشر بهتر است. یعنی نباید بین شریعت و معنویت منافات دید. اگر ما به شریعت به عنوان پدیده‌ای برآمده از دین نگاه کنیم، آن را در جهت تکامل بشر می‌یابیم. تعبد به شریعت باعث می‌شود بتوانیم در تمامی ساعات شبانه‌روز در معنویت بسر ببریم و نه فقط ساعت‌هایی که مدیتیشن داریم یا به یوگا مشغولیم و یا نماز می‌خوانیم. چرا که در شریعت، برای من در هر زمان و در هر حالتی حکمی وجود دارد که باعث می‌شود که در آن حالت، خود را در پیشگاه خدا ببینم. حتی وقتی که می‌خواهم غذا بخورم یا بخوابم. بیست و چهار ساعت شبانه روز من همه‌اش می‌شود ذکر و این، سریان جریان معنویت است در کل زندگی. این معنی و معنویت خود خداست. هر چقدر که ما توجه بیشتری به معنویت داشته باشیم متوجه می‌‌شویم که معنویت چیزی جدای از زندگی و رفتار روزمره نیست و در تمامی ‌ابعاد و عرصه‌هایش جاری است. در این حالت یک زندگی سراسر معنوی پیدا می‌شود. معنویت گمشده بزرگ بشر امروز است‌. شریعت می‌تواند کمک کار جریان معنوی باشد. پس نگوییم دینی که شریعت دارد کمتر کمک کار معنویت بشر امروز است.»

انگلیس و سنت‌های معنوی از دست رفته
روزنامه مردمسالاری به نقل گفتگوی پایگاه «شقفنا» با ربکا مسترتون پژوهشگر فلسفه اسلام شیعی و استاد برجسته در کالج اسلامی لندن که در شبکه تلویزیونی Ahlulbayt TV نیز فعالیت دارد، پرداخته و با عنوان «دروغ‌های علیه شیعه را باید برملا کرد» از قول وی می نویسد: «از زمان کودکی به طور ذاتی به مسائل روحانی و عرفانی علاقه و گرایش خاصی داشتم و به نوعی نسبت به این جهان احساس گسستگی می‌کردم. همچنین در مورد ذهن و روح و اینکه چطور می‌شود آن را پرورش داد، علاقه داشته‌ام. این مسائل معمولا در جامعه سکولار ما به حاشیه رانده می‌شود و کمتر کسی اهمیتی برای آنها قائل است. مردم به شکلی زندگی می‌کنند که گویی دنیایی ورای این جهان و یک عالم روحانی و معنوی وجود ندارد؛ در شرایطی که بسیاری از ادله خلاف آن را ثابت می‌کند. این کشور (انگلیس) بیشتر قدرت شهودی و سنت‌های معنوی خود را از دست داده و اگر شما به دنبال مسائل معنوی باشید به چیز زیادی دست نخواهید یافت و تنها تکه‌های از هم جدا گسیخته و فلسفه‌ای بدون انسجام وجود دارد. در مقابل وقتی من با اسلام آشنا شدم، با مجموعه‌ای تعلیماتی آشنا شدم که به طرز تفکر من نزدیک بود و بر روی مسائل روحانی و معنوی تمرکز کرده بود. بنابراین، خیلی زود جذب اسلام شدم و مطالعاتم را در مورد آن آغاز کردم.»
وی در خصوص شیعه هراسی می گوید:« شیعه هراسی اهل سنت به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. زمانی که دولت‌های وقت برای جلوگیری از برملا شدن واقعیت‌های تاریخ اسلام از زبان شیعیان، سعی می‌کردند با پروپاگاندا و تبلیغات از گرایش توده‌های مردم به تشیع جلوگیری کنند. با این تبلیغات بود که بخشی از مردم به تدریج یاد گرفتند که از شیعه بترسند‌ و شایعات و دروغ‌هایی شکل گرفت تا مردم را از تلاش برای یافتن حقیقت در مورد اسلام و شیعه دور نگه دارد. شیعیان باید تلاش کنند تا این دروغ‌ها را برملا کنند و به انتشار و آموزش تعالیم واقعی اهل بیت بپردازند.»

در مرور مطالب دینی روزنامه های شرق، اطلاعات و مردمسالاری امروز این عناوین اقتباسی را برگزیده ایم: «ضرورت تطبیق مجدد «دست درازی به زوار عمره، حاکی از قصد و نیت قبلی جهت توهین به یک ملت و مذهب است»، «ایجاد نهادی برای تغییر مذهب شیعیان؛ واقعیت یا شایعه»، «به دست آوردن رأی و ذائقه‌ مردم سخت نیست»، «بی دینی داعشی ها جای سوال ندارد»، «ادبیات عرفانی حضرت زهرا(س)، مظهر جمال و رحمانیت حق»، «بین شریعت و معنویت منافاتی نیست» و «انگلیس و سنت‌های معنوی از دست رفته»بررسی مطبوعات/ پنجشنبه ۲۰ فروردین (۲)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.