حدیث «بین الجبلین روضه من ریاض الجنه» معتبر نیست

هر چند برگزاری کنسرت ها و لغو آن ها، دغدغه اکثریت مردم نیست، اما بررسی صحت و سقم حدیثی خاص که مستند لغو کنسرت در پایتخت معنوی ایران شده است، خالی از لطف نیست.

چندی پیش یکی از امامان محترم جمعه حدیث «بین الجبلین روضه من ریاض الجنه» را روایت کرده و آن را مستند نقد خود درباره اجرای کنسرت در مشهد مقدس کرده است.

در رسانه ها از این شخصیت نقل شده: پیامبر اکرم (ص) بر اساس «بین الجبلین روضه من ریاض الجنه» حدود حرم امام رضا(ع) را بین دو کوه اعلام کرده است؛ بنابراین محدوده حرم امام رضا(ع) زیر رواق و گنبد نیست بلکه بین دو کوه است.

با ذکر این نکته که البته رعایت حرمت حرم در جای خود موضوع بسیار مهمی است، صرفا در مورد صحت و سقم این حدیث با دو نفر از کارشناسان قرآن و حدیث گفتگویی صورت گرفته است:

آیت الله محمد هادی یوسفی غروی استاد تاریخ و حدیث شناس اظهار کرد: من سندی برای روایت منسوب به پیامبر (ص) «بین الجبلین روضه من ریاض الجنه» سراغ ندارم؛ آنچه در احادیث ائمه اطهار(ع) در رابط با حرمین آمده است، اولا، مکه مکرمه حرم خدا، دوم، مدینه منوره حرم پیامبر(ص) سوم، حرم امام علی(ع) در نجف و بعد هم حرم ائمه(ع) در قم است و من از روایت دیگر که مکانی دیگری تعبیر به حرم شده باشد، اطلاع ندارم.

دکتر ابوالفضل بهرام پور، استاد قرآن و حدیث نیز در خصوص اعتبار این حدیث گفت: محتوای احادیث وقتی به حلال و حرام اشاره می کند به کوه و زمین و شهر ارتباط ندارد. اینکه کارهایی مثل کنسرت تنها در برخی از شهرها ممنوع می شود درست نیست زیرا اگر حکم بر حرام بودن آن است پس در همه جا باید حرام اعلام شود و نباید به حضور امام رضا(ع) در مشهد استناد شود. پس اگر کاری خلاف است دیگر استناد به حضور یا عدم حضور ائمه علیهم السلام مورد ندارد. بنابراین به نظر من نباید برای نشان دادن درستی و یا نادرستی کاری، حدیثی که صحت و سقم آن مشخص نیست مطرح شود.

هر چند برگزاری کنسرت ها و لغو آن ها، دغدغه اکثریت مردم نیست، اما بررسی صحت و سقم حدیثی خاص که مستند لغو کنسرت در پایتخت معنوی ایران شده است، خالی از لطف نیست.گفت وگوی با دو تن از کارشناسان قرآن و حدیث

مطالب مرتبط
منتشرشده: 4
  1. حبیب

    جواب آقای بهرام پور نباشد ولی شأنیت چه جایگاهی دارد؟! شأن ائمه معصومین و بزرگان دینی را چگونه توجیه می کنید؟! آیا هر حلالی در هر مکانی جای دارد؟!

    1. محبوب

      منظورتان رعایت شان معصومان است؟ اگر این است مگر شأن معصومان از خداوند بالاتر است؟ مراد جناب بهرام پور اشاره دارد به مباحث فنی و اصطلاحی که برای حرمت باید دلیل موجه وجود داشته باشد و این نوع احادیث توجیه کننده نیست.

      1. متاسفانه اقای بهرام پور جایگاه وشانیت امام معصوم را در نظر نگرفته اند که بعضی از کارهای حلال در حرم ایمه علیهم السلام و در محضر ایشان اشکال دارد به عنوان مثال نماز خواندن پشت به ضریح ایمه باطل و حرام است با اینکه نماز خواندن در مکان های دیگر نه تنها حرام بلکه مستحب هم هست پس اینطور نیست که احکام در همه مکان ها یکجور باشد

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.