دل‌نگرانی از رواج ولنتاین در کشورهای اسلامی

با گسترش نمادهای فرهگ غرب، امروزه ولنتاین به یکی از نمودهای دل‌نگرانی‌ متدینان در کشورهای اسلامی شده است. این دل‌نگرانی اختصاصی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

چهاردهم فوریه روز ولنتاین قدیس است. جشن‌های روز ولنتاین آمیخته با افسانه و راز است. در حقیقت انگیزه‌های ایجاد شده در این روز و حتی خود ولنتاین قدیس در هاله‌ای از تردید و اختلاف نظر قرار دارد. روز ولنتاین زمانی از سال است که از نظر تاریخی با عشق و حاصلخیزی ارتباط می‌یابد. این روز با ازدواج مقدس زئوس وهرا در آتن باستان و عید لوپرکوس (خدای حاصلخیزی) در روم باستان مقارن است.
نقل است که این کشیش جوان در سال ۲۷۰ میلادی با برگزاری غیرقانونی جشن‌های ازدواج در پایتخت به امپراتور کلادیوس خیانت کرد و شهرت یافت. امپراتور کلادیوس ادعا می‌کرد که ازدواج، سربازان را ضعیف می‌کند و بنابر این فرمان داد ازدواج شهروندان جوان ممنوع شود. اما اسقف ولنتاین معتقد بود که ازدواج بخشی از برنامه و هدف خدا برای این دنیا است. او به نام عشق، مخفیانه بین افراد جوان پیوند ازدواج برقرار می‌کرد.
انتقادهای اسلامی به ولنتاین
بزرگداشت ولنتاین در میان جوامع اسلامی با واکنش‌های منفی همراه بوده است. علمای اهل سنت از آن رو که این یک رسم رومی و مسیحی است بزرگداشت آن را بدعت و حرام دانسته‌اند. با وجود این، علمای شیعه تاکنون به صورت مستقیم برگزاری این مراسم را حرام و مرادف با بدعت ندانسته‌اند. هرچند برخی از روحانیان از رواج ولنتاین به شدت انتقاد کرده‌اند و آن را نشانه‌ای از تلاش غرب برای تغییر هویت دینی کشورهای مسلمان دانسته‌اند، اما به نظر می‌رسد این‌گونه اظهار مخالفت‌ها جنبه فقهی ندارد.
کارشناسان و صاحب‌نظران در امور فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی ظهور و بروز گرایش جوانان به بزرگداشت روز ولنتاین را ناشی از دو چیز می‌دانند: برخی معتقدند گرایش جوانان به بزرگداشت ولنتاین ناشی از تهاجم فرهنگی غرب است و برخی دیگر مانند خانم دکتر شهلا کاظمی پور برآمده از خلأ فرهنگی می‌دانند و معتقدند باید برای پر کردن نیاز فرهنگی جوانان به احیای آموزه‌های ملی و فرهنگی خودمان برویم؛1
جمهوری اسلامی ایران
در ایران از سال ۱۳۸۹ تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم قلب، گل رز قرمز و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع اعلام شده است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود. گروهی دیگر به جای آن جشن اسفندگان را که برگرفته از آیین‌های ایرانی است و در روز پنجم اسفند (اسفندروز از اسفندماه) برگزار می‌شود، به جای والنتین پیشنهاد می‌کنند. اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی جشن مهرگان را روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی می‌داند و به نظر وی مردم باید به جای ولنتاین این روز را زنده کنند. با این همه،  این روز در میان معدودی از جوانان ایرانی محبوب است و آن را گرامی می‌دارند.
عربستان سعودی
در عربستان سعودی فروش محصولات مربوط به روز والنتین مانند گل رز در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ ممنوع شد و پلیس مذهبی این کشور از مغازه داران خواست تا چنین چیزهایی را به فروش نرسانند.
مالزی
در مالزی برخی مقامات حکومتی و مذهبی به‌دلیل آنچه «نامتناسب بودن» این جشن با فرهنگ مسلمانان آن کشور می‌دانند، با به‌راه‌اندازی کمپین ضد ولنتاین، تلاش کرده‌اند مردم را از برگزاری مراسم روز ولنتاین نهی کنند. در چند ایالت مالزی، مقامات در صدد وضع قوانینی هستند که مانع از برقراری رابطهٔ جنسی ـ پیش از ازدواج ـ میان دخترها و پسرهای مجرد در هتل‌ها شوند. اما همهٔ مردم آن کشور با مواضع ضد ولنتاین حاکمان آن کشور موافق نیستند و برخی برگزاری این جشن را بی‌ضرر می‌دانند.
ازبکستان
اقبال میرزا معاون امور جوانان اتحادیه نویسندگان ازبکستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در این‌باره گفته است: جوانان ما باید از تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی خودداری کنند. اسلام مخالف شادی و ابراز عشق نیست ام ما نبادی در این راه از آداب و رسوم غربی استفاده کنیم بلکه باید در داشته های فرهنگ خود به دنبال راهی برای آن باشیم.
وی افزوده است: روز ملی شعر که مصادف با سالروز تولد ظهیرالدین محمد بابر یکی از پادشاهان تاریخ این کشور که شاعر نیز بوده و اشعار عاشقانه زیادی هم از او بر جای مانده است می‌تواند جایگزین خوبی برای ولنتاین باشد؛ چون فکر نمی‌کنم ابیات عاشقانه بابرشاه چیزی از جملات عاشقانه کارت تبریک‌های ولنتاین کم داشته باشد.
عراق
پس از شکست حکومت بعثی در عراق و پایان اشغال این کشور از دست نیروهای بین‌المللی، اکنون که نهادهای ملی و مذهبی در حال شکل گرفتن و توسعه هستند دل‌نگرانی‌هایی از رواج فرهنگ غرب در این کشور نیز دیده می‌شود. چنانکه گزارش می‌شود توجه به بزرگداشت روز ولنتاین در عراق و حتی شهرهای مذهبی این کشور در چند سال اخیر رو به فزونی گذاشته است و همین مسئله، سبب‌ساز اعلام نگرانی مسئول دفتر یکی از مراجع تقلید نجف شده است.
شیخ علی نجفی، فرزند و مسئول دفتر آیت‌الله شیخ بشیر نجفی، از رواج ولنتاین به شدت انتقاد کرده و آن را نشانه‌ای از تلاش غرب برای تغییر هویت دینی کشورهای مسلمان دانسته است.
به گزارش خبرگزاری عراقی نون، آقای نجفی گفته که این پدیده، فرهنگ جوامع اسلامی را هدف گرفته و اغراض سیاسی نیز می‌تواند پشت آن نهفته باشد. وی افزوده است: افرادی با اهداف سیاسی و ایدئولوژیک در صدد هستند تا با ترویج ولنتاین، به هویت عراقی آسیب بزنند و با این برنامه‌ها دختران محترم جامعه ما را در معرض خطر قرار می‌دهند. وی همچنین از ترویج ولنتاین در شهرهای مقدس عراق انتقاد کرده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

   http://ebtekarnews.com/Ebtekar/News.aspx?NID=۴۴۳۲۵    .1
 

با گسترش نمادهای فرهگ غرب، امروزه ولنتاین به یکی از نمودهای دل‌نگرانی‌ متدینان در کشورهای اسلامی شده است. این دل‌نگرانی اختصاصی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.