رد پای ملک عبدالله در پرونده دادگاه قطب‌زاده

یکی از اتهاماتی که متوجه سید مهدی مهدوی شد، سفر وی به عربستان و دیدار با برخی مقامات عالی این کشور برای دریافت کمک مالی بود. در اعترافات دادگاه، دیدار با عبدالله بن عبدالعزیز نیز به عنوان شاهزاده برجسته سعودی و فرمانده گارد ملی عربستان ذکر شده بود.

مرگ عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه قدرتمند عربستان سعودی که حدود سه دهه، نقش مهمی در سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کرد، از منظر تاریخ معاصر حوزه علمیه نیز قابل بررسی است. در اواخر سال ۱۳۶۰ که عبدالله فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را در اختیار داشت و در آستانه ولایت‌عهدی برادر ناتنی‌اش فهد قرار گرفته بود، نامش در پرونده کودتای منسوب به قطب‌زاده مطرح شد.
در پرونده این کودتا، علاوه بر مرحوم آیت‌الله سید کاظم شریعتمداری، نام دو روحانی دیگر نیز مطرح شد: حجه‌الاسلام دکتر سید عبدالرضا حجازی، خطیب و نویسنده مشهور مذهبی دهه پنجاه شمسی و حجه‌الاسلام سید مهدی مهدوی، نوه دختری مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید جمال گلپایگانی و امام جماعت مسجد جامع قهلک تهران. هر دو روحانی در کنار قطب‌زاده جزو کسانی بودند که اعدام شدند و نامشان در فهرست متهمان براندازی علیه جمهوری اسلامی ثبت شد.
یکی از اتهاماتی که متوجه سید مهدی مهدوی شد، سفر وی به عربستان و دیدار با برخی مقامات عالی این کشور برای دریافت کمک مالی بود. در اعترافات دادگاه که مطبوعات اردیبهشت ۱۳۶۱ منتشر می‌کردند، دیدار با عبدالله بن عبدالعزیز نیز به عنوان شاهزاده برجسته سعودی و فرمانده گارد ملی عربستان ذکر شده بود.
سید مهدی مهدوی و سید صادق قطب‌زاده در دادگاه
روزنامه کیهان در شماره ۸ اردیبهشت ۶۱ از قول سید مهدی مهدوی نوشته بود: «این بنده حدود یک ماهی بود در مسافرت بودم. از این جا ابتدا رفتم به سوریه و چند روزی در سوریه بودم. از آن جا سفری کردم به آلمان و در آلمان با بعضی از شخصیت‌ها و مقامات آلمانی ملاقات کردم و برای آنها وضع ایران را تشریح کردم که در ایران اوضاع خیلی خراب است، مردم خیلی مخالف هستند و خفقان و فشار و اینها زیاد است و ناراحتی‌های مردم رو به شدت گذاشته. مقامات آلمانی هم حرف من را تأیید کردند و گفتند: بله ما اطلاع داریم و این طور هست و ما هم با این وضع موجود ایران با آقایان نمی‌توانیم همکاری بکنیم و اگر یک نظام صحیحی، درستی و افراد صحیحی روی کار باشند، ما حاضریم با آنها همکاری کنیم و رابطه داشته باشیم … بعد از آلمان بنده سفری کردم به عربستان سعودی، هواپیما که نشست و خواستیم پیاده شویم آنجا از ما استقبال محرمانه‌ای کردند… برای ایشان هم بنده شروع کردم همان حرف‌ها که در آلمان زده بودم زدم که در ایران وضع "اِلِه و بِلِه" است، ناراحتی زیاد است فشارها و مخالفت‌ها با رژیم زیاد است … پس از صحبت‌های من، شروع کرد به صحبت کردن که او هم دل پری داشت از مقامات ایران و رژیم ایران. می‌گفت: بله ایران منطقه را به آتش کشیده که ایران "اِلِه و بِلِه" کرده با اینها نمی‌شود کار کرد و ما هم آماده‌ایم اگر رژیم صحیحی در ایران باشد، همکاری کنیم و رابطه داشته باشیم. بعد با بعضی از مقامات دیگر در آنجا ملاقاتی دادند و ملاقات کردیم.»
عبدالرضا حجازی، قطب‌زاده و مهدوی با پیراهن سفید در دادگاه ارتش
همچنین در مصاحبه تلویزیونی که محمدی ری‌شهری با آیت‌الله شریعتمداری انجام داد و تحت عنوان اعترافات وی پخش شد، آقای شریعتمداری به این سفر اشاره کرده و گفته است: «در آخرین ملاقات که مهدوی با آقای مناقبی [داماد علامه طباطبایی] با ما داشتند، … مهدوی می‌گفت به سعودی رفتم و با مقامات سعودی ملاقات کردم و آنچه که یادم می‌آید، با امیر عبدالله ملاقات کرده است و به امیر عبدالله هم همان حرف‌هایی را که در آلمان زده، گفته است و سعودی‌ها هم شکایت مفصلی از ایران به ایشان کرده‌اند.»
آیت‌الله شریعتمداری در پاسخ به سؤال ری‌شهری که درباره محتوای مذاکرات سید مهدی مهدوی با عبدالله بن عبدالعزیز پرسیده، گفته است: «یادم می‌آید می‌گفت من به امیر عبدالله گفتم که شما شریعتمداری را می‌شناسید؟ گفت: اسمش را شنیده‌ام. مهدوی از طرف خودش به امیر عبدالله گفته که اگر فلان کس [آیت‌الله شریعتمداری] بخواهد از ایران خارج شود و برای سکونت به کشور شما بیاید، او را می‌پذیرید یا خیر؟ او گفته از نظر ما مانعی ندارد، ولی خب اگر تنها برای اقامت مثلا در مکه و مدینه بخواهد بیاید چه فایده‌ای دارد؟!»
در اتهامات قطب‌زاده نیز عنوان «فرستادن سید مهدی مهدوی به عنوان نماینده به عربستان برای گرفتن پول» ذکر شده بود. گفته می‌شود که وساطت‌ها برای جلوگیری از اعدام سید مهدی مهدوی سودی نداشت و امام خمینی بر اجرای حکم دادگاه انقلاب ارتش به ریاست محمدی ری‌شهری تأکید کرده بود. از میان دیگر متهمان حوزوی این کودتا، عباسی (داماد آیت‌الله شریعتمداری) و دکتر جواد مناقبی (داماد علامه طباطبایی) اعدام نشدند.
تنش میان ایران و سعودی در نیمه نخست دوره ولایت‌عهدی عبدالله بن عبدالعزیز به اوج خود رسید و این شاهزاده برجسته سعودی در کنار برادرش ملک فهد نقش مهمی در تضعیف موقعیت سیاسی ایران در منطقه و جهان ایفا کرد. وی در اواخر دوره پادشاهی خود نیز خواهان حمله نظامی غرب به ایران شده بود و از مخالفان برنامه هسته‌ای محسوب می‌شد. با این حال، وی در نیمه دوم دوره ولایت‌عهدی و نیز در اوایل پادشاهی‌اش کوشید روابط عربستان با ایران را بهبود بخشد و حتی سال ۱۳۷۶ به ایران سفر کرد و به ملاقات آیت‌الله خامنه‌ای رفت.

یکی از اتهاماتی که متوجه سید مهدی مهدوی شد، سفر وی به عربستان و دیدار با برخی مقامات عالی این کشور برای دریافت کمک مالی بود. در اعترافات دادگاه، دیدار با عبدالله بن عبدالعزیز نیز به عنوان شاهزاده برجسته سعودی و فرمانده گارد ملی عربستان ذکر شده بود.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. حسینی تبار

    موضوع درباره ردپای ملک عبدالله در ماجرای پرونده قطب زاده است اما نویسنده به موضعات دیگر هم پرداخته. با این همه دست مریزاد!

  2. سعیدی

    کاش به روابط امام موسی صدر هم اشاره میشد

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.