مجوز دادگاه هند به هندوها برای عبادت در یک مسجد جنجالی

تصمیم دادگاه هند در مورد مسجد گیانواپی در بنارس می تواند تنش های مذهبی را در این کشور افزایش دهد.

به گزارش دین آنلاین به نقل از گاردین، یک دادگاه هندی حکم داد که هندوها می توانند در داخل یک مسجد جنجالی در منطقه بنارس عبادت کنند، حکمی که بیم آن می رود تنش های مذهبی را افزایش دهد و ادعاها بر سایر اماکن مذهبی مسلمانان را افزایش دهد.

مسجد گیانواپی، در شهر مقدس بنارس، در قرن هفدهم به دستور امپراتور مغول، اورنگ زیب، ساخته شد و از آن زمان تاکنون محل ادای نماز بوده‌است.

از سال ۲۰۲۱، هندوها ده‌ها درخواست قانونی برای حق دعا در آنجا ارائه کرده‌اند و ادعا می‌کنند که این مسجد محل یک معبد باستانی هندو است و خدایان هندو در آن حضور داشتند. آنها همچنین ادعا کردند که رهبران مذهبی هندو تا سال ۱۹۹۳ در سرداب مسجد عبادت می‌کردند.

کمیته مسجد با این استدلال که صدها سال است که این مکان فقط توسط مسلمانان استفاده می‌شود و تحت قانون مربوط به مکان‌های عبادت است، با این پرونده مبارزه کرده است. این قانون که اندکی پس از استقلال هند وضع شد، وضعیت همه اماکن مذهبی مذهبی را که در ۱۵ اوت ۱۹۴۷ وجود داشتند، تثبیت و گرویدن آنها به هر دین دیگری را ممنوع کرد.

از آنجایی که اختلافات حقوقی علیه مسجد به ۲۴ دادخواست رسید، یک قاضی دستور بررسی محل را صادر کرد و بر اساس آن ادعا شد که نماد مذهبی خدای هندو، لرد شیوا در مسجد پیدا شده‌است. با این حال، کمیته مسجد استدلال کرد که این یک نماد مذهبی نیست، بلکه بخشی از یک فواره برای شستن پاها است.

هفته گذشته، بر اساس تحقیقات باستان شناسانه به دستور دادگاه، ادعا شد که شواهدی وجود دارد که “قبل از ساختن بنای موجود، یک معبد بزرگ هندو در آنجا وجود داشته است”. در نتیجه، دادگاه عالی الله آباد حکم داد که متقاضیان هندو می توانند در زیرزمین مسجد عبادت کنند. قاضی گفت که موانع اطراف مسجد باید تا پایان هفته برداشته شود تا راه را برای هندوها باز کند.

سید محمد یاسین ۷۷ ساله، که بیش از ۳۲ سال خادم مسجد گیانواپی بوده است، گفت که این دستور برای جامعه مسلمانان “ناامیدکننده” است. همچنین وکیل کمیته مسجد گیانواپی در پی این حکم و اقدامات دیگر دولت هند گفت”دولت متعلق به آنهاست. کل سیستم متعلق به آنهاست. ما هیچ قدرتی نداریم.”

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.