افتتاح معبد جنجالی در هند

نخست وزیر هند امروز (دوشنبه) یک معبد مناقشه برانگیز هندو را که بر روی خرابه‌های «مسجد بابری» در شهر «آیودیا» ساخته شده، افتتاح کرد؛ اقدامی که حزب مودی امیدوار است بتواند او را در مسیر انتخابات پیش رو موفق کند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در لباس سنتی مراسم افتتاحیه معبد رام بر خرابه‌های مسجد بابری را آغاز کرد.

میلیون‌ها هندی این مراسم را در تلویزیون تماشا کردند و کانال‌های خبری نیز به پخش زنده آن پرداختند.

نزدیک به ۷۵۰۰ نفر، از جمله صنعتگران نخبه، سیاستمداران و ستارگان سینما، در حالی که یک هلیکوپتر نظامی مراسم را گلباران می‌کرد، شاهد این مراسم بودند.

تحلیلگران و منتقدان می‌گویند این مراسم آغازگر کارزار انتخاباتی برای نخست وزیر است که خود را یک ملی‌گرا و یکی از مهمترین رهبران هند می‌داند که به دنبال تبدیل کردن کشور از سیستم دموکراسی سکولار به یک کشور کاملا هندو است.

این معبد واقع در یکی از مکان‌های به شدت مذهبی هند قرار است فرصتی برای مودی باشد تا بتواند برای بار سوم در انتخابات پیروز شود.

این سازه با هزینه ۲۱۷ میلیون دلار و در مساحتی به وسعت سه هکتار، بر خرابه‌های مسجد قرن شانزدهم «بابری» ساخته شده که در سال ۱۹۹۲ توسط هندوهای افراطی که باور داشتند آنجا محل تولد «رام» بوده، تخریب شد.

این مناقشه در سال ۲۰۱۹ و زمانی پایان یافت که دیوان عالی هند در تصمیمی مناقشه برانگیز اعلام کرد که ساخت این مسجد، نقض جدی قوانین است و این مکان به هندوها تعلق دارد و به مسلمانان هم محلی متفاوت برای ساخت مسجد داده شد.

این مساله همچنان زخمی باز برای بسیاری از مسلمانان است که ساخت این معبد را آزمونی برای سیاست “هندو اول” مودی می‌دانند.

مقام‌های هند می‌گویند، این معبد سه طبقه ساخته شده با سنگ‌های رسوبی صورتی رنگ قرار است پس از مراسم به روی مردم گشوده شده و انتظار می‌رود که ۱۰۰ هزار نفر در روز از آن بازدید کنند.

این مراسم همچنین در حالی برگزار شده که چهار تن از مقام‌های اصلی مذهب هندو در آن حضور نداشتند و گفتند تقدیس یک معبد ناتمام برخلاف متون مقدس هندو است.

برخی از رهبران ارشد از حزب اپوزیسیون «کنگره» هند نیز این رویداد را بایکوت و بسیاری از قانونگذاران اپوزیسیون نیز، مودی را به سوءاستفاده از معبد مذکور برای منافع سیاسی متهم کردند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.