اعتراض علیه رهبر دولت، گناه کبیره است

رئیس شورای علمای اسلامی تاجیکستان می‌گوید که در اسلام هرگونه تلاش برای برانگیختن مردم علیه رهبران دولت و ناآرام ساختن جامعه و وحدت ملی، گناه کبیره محسوب می‌شود.

سعیدمکرم عبدالقادرزاده در خطبه نماز جمعه در مسجد مرکزی دوشنبه به فتوای شورای علمای اسلامی تاجیکستان در این زمینه اشاره‌ کرد که روز پنجشنبه در جلسه این شورا تصویب شده است.

عبدالقادرزاده از مسلمانان دعوت کرد که از ارتباط و همکاری با تشکیلات‌های وطنی و خارجی، رسانه‌ها و گروه‌ها و احزابی که مقصدشان بر هم زدن امنیت و ثبات جامعه و وحدت ملی است، خودداری کنند.

به گفته او، این اعمال، گناه کبیره و عظیم بوده، هر نفری که این کردارها را مرتکب می‌شود، به غضب خدا گرفتار شده، روز قیامت به عذاب دردناک گرفتار می‌گردد.

رئیس شورای علمای اسلامی تاجیکستان گفت که محض ایجاد فتنه در برخی از کشورهای مسلمان منجر به ریختن خون ناحق شده و آن کشورها را به درگیری و خرابی‌ها کشیده است.

او گفت: مثلا در لیبی. در آغاز نزاع‌ها در لیبی در کنفرانسی شرکت داشتم. نرخ 45 لیتر بنزین یک دلار بود، معارف و بهداشت رایگان بود. یک گروه جوانان تندرو کشور را به نزاع کشیده و رهبر دولت را وحشیانه کُشتند. حالا این کشور به دام بلا کشیده شده و این مردم از کرده خود پشیمان هستند.

به اعتقاد سعیدمکرم عبدالقادرزاده، حتی سخن حق که در پشتش اراده باطل دارد، می‌تواند به درک متقابل و وحدت در جامعه لطمه وارد کند.

وی تأکید کرد: عمل کردن به فتوای شورای علمای اسلامی برای همه مسلمان تاجیکستان حتمی است.

در همین حال، سیدعمر حسینی، معاون اول رهبر حزب نهضت اسلامی، حزب عمده مخالف دولت تاجیکستان، فتوای شورای علمای اسلامی را نادرست خواند.

حسینی گفت: این فتوا برای کشور اسلامی و نظام اسلامی که بر اساس فرموده‌های خدا و پیامبر عمل می‌کنند، درست است. یعنی، در این کشورها علیه امیر یا رهبر دولت قیام کردن از نگاه شریعت اسلام گناه و ممنوع است.

اما به گفته او، نظام دولت تاجیکستان که طبق قانون اساسی دموکراتیک یا غیرمذهبی است، صدور چنین فتوایی نادرست بوده، این دولت نه بر اساس فتوای روحانیان، بلکه طبق قانون اساسی و معیارهای حقوقی فعالیت می‌کند.

هم‌زمان، مسئولان این حزب ابراز نگرانی کردند که ممکن است از این فتوا علیه فعالان حزب نهضت اسلامی که مکرراً از اعمال ناروا و غیرمشروع دولت و مقامات آن انتقاد می‌کنند، به اتهام برانگیختن مردم علیه مقامات کشور استفاده شود.

آن‌ها به عنوان مثال از فتوای شورای علمای اسلامی تاجیکستان در مورد منع رفتن زنان به مسجد و شرکت در ادای نماز دسته‌جمعی که چند سال قبل صادر شده بود، یادآور شدند.

به گفته حسینی، این فتوای شورای علمای اسلامی خلاف قوانین تاجیکستان بوده و کسی که چنین فتوایی صادر کرده است، باید مجازات شود. زیرا این فتوا با اصل آزادی وجدان که قانون اساسی تضمین کرده، مغایر است.

از فتوای فعلی شورای علمای اسلامی تاجیکستان در شبکه‌های اجتماعی اینترنت، به خصوص از سوی کاربران فیس‌بوک انتقاد شده و برخی آن را غیرمنطقی عنوان کرده‌اند.

به گفته آن‌ها، حق مردم به اعتراض و تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه دولت از حقوق بنیادین بشر است که در موازین بین‌المللی و قوانین تاجیکستان به ثبت رسیده است.

از جمله، سیدیونس استروشنی، دانشمند علوم اسلامی و مؤسس و مسئول سایت کیمیای سعادت می‌نویسد که اگر برانگیختن مردم علیه راهبران عدالت‌پیشه و دادگر را گناه کبیره می‌خواندند، تا حدی درست بود.

وی نوشته است: بر مبنای فتوای اخیر شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان، از این پس، ما باید حضرت ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع)، محمد(ص) و دیگر پیامبران الهی را در فهرست افرادی که مرتکب گناه کبیره شده‌اند، بگنجانیم؛ فتوایی که به صورت مطلق و بدون هیچ قید و شرطی می‌گوید: برانگیختن مردم بر ضد رهبران خود گناه کبیره است. زیرا ابراهیم(ع) مردم را علیه نمرود برانگیخته، موسی(ع) علیه فرعون، عیسی(ع) علیه قیصر و محمد(ص) علیه ابوسفیان و ابوجهل و ابولهب‌ها.

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که دولت تاجیکستان از احتمال نارضایتی مردم به شدت نگران است و با استفاده از شورای علمای اسلامی می‌خواهد مردم را به اطاعت از دولت وادار کند.

این در حالی است که به گفته آن‌ها، نارضایتی مردم ریشه در فساد گسترده و سیاست‌های منطقه‌گرایانه و نژادپرستانه مقامات دارد که موجب فقر بخش اعظمی از جامعه و به حاشیه‌ رانده شدن افراد شایسته و اهل فن در تاجیکستان شده است.

منبع: بی‌بی‌سی
مفتی تاجیکستان:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.