معناداری موج سنگین هتاکی به امام، چند روز پس از استفتای جنجالی

چند روزی است که کاربران شبکه های اجتماعی به صورت ناگهانی با حجمی انبوه از مطالبی رو به رو می شوند که تقریبا همگی با یک مضمون و یک ادبیات مشابه درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی جملاتی وهن آمیز را در قالب طنز ارائه می کند.

 

به گزارش دین آنلاین در حالی که هفته گذشته رسانه های مخالف دولت تدبیر و امید «استفتایی» را تنها از یکی از مراجع قم تولید و منتشر کردند تا بدین وسیله جهت حملات آینده خود را متوجه دولت کنند و دست و پای مجریان دولت را در ورود به اینترنت پرسرعت و توسعه شبکه های اجتماعی، بسته نگه دارند، همزمان دسته ای از مطالب وهن آمیز نسبت به امام خمینی در شبکه های عموماً قابل استفاده برای تلفن های همراه، منتشر شده که همزمانی انتشار این دست مطالب و برخورداری آنها از یک مضمون و ادبیات یکنواخت، این مظنه را تقویت می کند که مجری یا مجریان آنها هدفی واحد را تعقیب می کنند.

 

این در حالی است که دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته در برابر فشارهای مخالفان برای فیلتر کردن شبکه های اجتماعی مورد استفاده عمومی در اینترنت و تلفن های همراه مقاومت کرده و به خواسته های آنها در این زمینه تن نداده است،

 

همچنین رسانه ای شدن پرسشی بسیار مشکوک در قالب استفتا از آیت الله مکارم که معمولاً بر خلاف دیگر مراجع در این دست مطالب از ورود به موضوعات و مصادیق اجتناب نمی کنند این گمان را تقویت می کند که عده ای از مخالفان برنامه های زیرساختی دولت، به صورت همه جانبه گام پیش نهاده اند تا از جنبه های متفاوت و حتی استفاده ابزاری از مراجع، مانع محقق شدن وعده های انتخاباتی روحانی شوند.

 

مشکوک بودن آن به ظاهر استفتا از مواردی است که دین آنلاین امید دارد در گزارشی دیگر به آن رسیدگی کند اما اینک در چند روز اخیر برخی از کاربران شبکه های اجتماعی، با موجی از پیام ها و عبارات موهن و تمسخرآمیز علیه رهبر فقید انقلاب اسلامی مواجه شده اند که به دلایلی روشن سبب سوء ظن آنان به تولیدکنندگان این پیامها شده است.

 

برخی فعالان شبکه های اجتماعی با اشاره به پایان بندی یکسان و ساختار مشابه این پیام ها، احتمال داده اند که منبع واحدی در تولید این توهین ها نقش داشته باشد و برخی دیگر از کاربران این نگرانی را مطرح کرده اند که شاید پروژه امنیتی جدیدی در کار باشد که هدف آن، زمینه سازی برای فیلتر کردن دسترسی به نرم افزارها و شبکه های اجتماعی باشد.

در این میان، نقطه تمایز این حرکت از دیگر موارد هتاکی به افرادی مانند دکتر شریعتی، این است که موج توهین به شخصیت امام راحل یکباره و بدون هیچ مقدمه و بهانه خارجی تنها در سه یا چهار روز اتفاق افتاده است، در حالی که مورد مشابه درباره دکتر شریعتی بیش از چندین ماه زمان برای ترویج آن جسارت ها وقت برده است.

 

گفته می شود چندی پیش برخی اعضای کمیته فیلترینگ که از دولت قبل باقی مانده اند، تلاشی غیر قانونی را برای فیلتر دو برنامه وایبر و واتس‌آپ آغاز کردند که با ایستادگی شخص رئیس جمهوری، این پروژه متوقف شد. حالا به نظر می رسد تندروها برای رسیدن به هدف خود، مسیر غیراخلاقی دیگری را در پیش گرفته اند تا با استفاده ابزاری از احترامی که افکار عمومی برای امام خمینی(ره) قائل است، دست دولتمردان و تصمیم گیران را برای دفاع از آزادی های عمومی ببندند.

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.