رئیس جمهور: ما نسل جوان دین باور می خواهیم نه دین نما

رئیس جمهور با بیان اینکه مدرسه باید پناهگاه نسل جوان باشد و نه گریزگاه گفت: معلمان باید نسل جوان را با نشاط، دین باور و نه دین نما، عالم، اخلاقی و مشارکت جو برای تولید، توسعه و تحقیق آینده کشور تحویل جامعه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در سی و یکمین نشست روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که عصر امروز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد گفت: اولین روز از هفته دولت فرصت پیش آمده تا در محضر شما معلمین فرهیخته، مسئولین مناطق و شهرستانها و آموزش و پرورش که رسالت مهمی بر دوش دارید، باشم.

وی گفت: مسئولیت آموزش و پرورش یا آموزش عمومی در دولت های مدرن بر دوش دولت آمده است اما اگر به یک قرن یا دو قرن پیش برگردیم آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت بر دوش دولت نبوده است.

وی ادامه داد: معمولا در گذشته در هر جمع و جامعه ای افراد اتاقی را از منزل خودشان به عنوان مکتب و مکتبخانه دایر می کردند و افراد علاقه مند نیز در آن مکتبخانه ها شرکت می کردند. گاهی تنها آموزش  و روخوانی قرآن بود و گاهی تعلیم در حد سواد خواند و نوشتن و ریاضیات و ادبیات فارسی در حد محدود بود و مثلا به خواندن گلستان اکتفا می شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت مدرن، آموزش و پرورش همچون تامین امنیت عمومی به عنوان یک وظیفه بر دوش دولت گذاشته شد تصریح کرد: خیلی از وظایف امروز به عنوان وظایف دولت ها تلقی می شود از جمله برنامه ریزی برای اقتصاد کشور، تامین اجتماعی و بسیاری از مسئولیت هایی که امروز تحت عنوان دستگاههای مختلف بر دوش دولت قرار گرفته است.

آموزش و پرورش مهمترین نهاد تزریق افکار و اقتدار دولت به نسل جوان است

وی آموزش و پرورش را به عنوان یکی از مهمترین نهادهایی نام برد که از طریق آن، دولت می تواند افکار و اقتدار خود را در میان نسل جوان تزریق کند و گفت: گاهی از این قدرت در برخی از کشورها سوءاستفاده می شود.

روحانی افزود: مثلا در آلمان نازی از مدارس برای نژادپرستی افراطی سوءاستفاده شد یا در کشورهای سوسیالیستی برای نشر الحاد و یا مثلا در رژیم گذشته از مدارس برای شاه دوستی و امثال اینها سوءاستفاده شد تا جایی که گاهی برخی ترجیح می دادند از مدرسه جدا شوند و فاصله بگیرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گذشته برخی از اقشار، مدارس را تحریم کرده بودند اظهار داشت: در رژیم سابق برخی مردم ارتباط خود را با مدارس جدید قطع کردند و برخی به فکر تشکیل مدارسی با شرایط خاص افتادند تا جایی که بسیاری از افراد فرهیخته به فکر تاسیس مدارس غیردولتی افتادند و حتی در قم مدارسی تحت عنوان دین و دانش تشکیل شد.

وی گفت: حتی در دوره ای شهید بهشتی و باهنر برای برخی از عناوینی که در کتابهای درسی بود علیرغم اتهامات، کمک کردند و برای نجات نسل جوان وارد عمل شدند؛ البته رژیم گذشته در اهداف نادرست خودش برای سوءاستفاده از مدارس موفق نشد.

روحانی با اشاره به دلایل عدم موفقیت رژیم سابق در سوءاستفاده از مدارس گفت: در گذشته معلمین بسیار شریف و متدینی تدریس می کردند که عدد آنان بسیار زیاد بود و باعث شد رژیم در اهدافش پیروز نشود و از شاگردانی که این معلمان تربیت کردند نسل انقلاب ظهور و بروز کرد.

شیوه تربیت نسل جوان تدبیر و دلسوزی است نه القا و اقتدارگرایی

وی افزود: اگر می خواهیم به نسل جوان یاد بدهیم راهش نه القا، نه تنبیه و نه اقتدارگرایی است بلکه راهش تدبیر و دلسوزی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کار تعلیم و تربیت تنها بر دوش مدرسه نیست گفت: اثر خانه و خانواده و همچنین جامعه نیز زیاد است بنابراین خانواده از یک طرف و مدرسه و جامعه نیز از سوی دیگر که در آن فرهنگ عمومی، رسانه ها و دولت حاکم است باید دست به دست هم دهند و هر کدام نقش خود را در تعلیم و تربیت نسل نوجوان و جوان ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه بدون همکاری این سه محیط تاثیرگذار، تعلیم و تربیت جوانان امکان پذیر نیست، گفت: اگر صدا و سیما یک چیز بگوید و روزنامه ها نیز یک چیز دیگر در این صورت کاری از پیش نمی رود و اینها باید دست به دست هم دهند.

روحانی کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز را پیچیده و سخت عنوان کرد و گفت: ما نسل جوان را تنها برای امروز تربیت نمی کنیم بلکه آنان را برای جامعه فردا  و زمانی که می خواهند برای کار و فعالیت وارد جامعه شوند تربیت می کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که این دنیا به هم متصل است و ارتباط است و ترس از دنیا مشکل را حل نمی کند چرا که برخی می خواهند این اتصال را قطع و یا ضعیف کنند این راه حل نیست ما باید نسل بیدار، هشیار و آگاه از دنیای امروز تربیت کنیم، نسلی که تعلق خاطر کافی به دینش، ایمانش و فرهنگش داشته باشد.

وی با ذکر خاطره ای از شهید بابایی گفت: در همین دبستانها جوانانی تربیت شده اند که وقتی به خارج رفتند نه تنها آن محیط آنها را منحرف نکرد بلکه برعکس آنها توانستند بر همشاگردی ها و معلمین خود تاثیر بگذارند همچون شهید بابایی.

روحانی افزود: من از روزهای اول انقلاب با وی آشنا بودم و تا روز شهادت نیز با این شخصیت والامقام همراه بودم. شهید بابایی در همین مدارس و خانواده ایرانی بزرگ شد اما آنچنان رشید بار آمد که نه محیط غرب و نه محیط نظامی در آمریکا نتوانست بر او اثر بگذارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید در دنیای امروز سیستم جدید آموزشی را در اختیار داشته باشیم، تصریح کرد: ما باید در کنار بهره بردن از سیستم های جدید آموزشی، فرهنگ دینی و فرهنگ ایرانی خودمان را حفظ کنیم.

وی افزود: ما امروز شرایط خاصی در کشور داریم و قرار است در مدارس کاری کنیم که نسل جوان ما از انقلاب و تاریخش باخبر باشد از دفاع مقدس مطلع باشد ما همان آموزش و پرورشی می خواهیم که در دفاع مقدس 36 هزار دانش آموزش شهید و 5 هزار معلم شهید در راه انقلاب داد. ما باید کاری کنیم که نسل جوان از این فرهنگ باخبر باشد.

سیستم تعلیم و تربیت باید بازسازی شود

روحانی ادامه داد: بزرگترین مشکل مدارس ما این بود که مدارس ما حفظ محور بود و وقتی دانش آموز از مدرسه جدا می شد بعد از چند سال همه چیز را فراموش می کرد. بنابراین امروز نیاز به یک تحول بنیادین داریم.

بدنبال توسعه تدریجی مدارس غیردولتی هستیم

رئیس جمهور تاکید کرد: ساختمان مدارس و سیستم تعلیم و تربیت باید بازسازی شود و دولت به تنهایی قادر نیست تمام مشکلات آموزش و پرورش را حل کند و آحاد مردم باید کمک کنند تا این امر مهم را به ثمر برسانیم و قدم به قدم کار را به تدریخ به نهادهای غیردولتی واگذار کنیم.

وی  گفت: باید به تدریج بتوانیم مدارس غیردولتی را توسعه دهیم و نهادهای دیگر هم بیایند تحت نظارت آموزش و پرورش و مدارسی را برعهده بگیرند؛ مثلا اگر یک کارخانه یا نهاد تولیدی بزرگ مدرسه ای ایجاد کند، حتی شهرداری و حوزه ها هم می توانند مدرسه ایجاد کنند و رقابت سالمی بین وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادها ایجاد شود. دولت هم اعتبارات لازم را برای آنان در نظر خواهد گرفت.

روحانی با تاکید بر اینکه باید از نخبگان برای تحول در تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استفاده کنیم گفت: امروز از کتابهای دبستانی در این مراسم رونمایی شد ما حتی می توانیم جامعه نخبگان را که تجربه بیشتری دارند از آنان بخواهیم که کتابهای بهتری به ما ارائه دهند.

رئیس جمهور افزود: چه اشکالی دارد که کتابهای متناسب با فرهنگ های مناطق مختلف کشور ارائه دهیم. مثلا در یک منطقه عشایری، کشاورزی و یا صنعتی متناسب با ویژگی های منطقه شان کتابهای درسی متفاوت باشد. هیچ اشکالی ندارد که کتابهای درسی فلان استان با استانهای دیگر متفاوت باشد و حتی در برخی از کتابها و در برخی از زمینه ها می توانیم چند کتاب را در اختیار دانش آموز بگذاریم تا دانش آموز خود انتخاب کند که یکی از کتابها را بخواند.

باید دانش آموز را برای تولید و توسعه فردا تربیت کنیم

وی با تاکید بر اینکه باید شیوه های متنوع را در تعلیم و تربیت در نظر بگیریم ادامه داد: ما باید دانش آموز را برای تولید و توسعه فردا تربیت کنیم و این رسالتی است که بر دوش ما است و دولت نیز در این زمینه هر توانی که داشته باشد بی منت تقدیم معلمان خواهد کرد.

روحانی با اشاره به کلاس های گفتگو و انشا در مدارس گفت: ما نیاز به دانش آموز سالم از لحاظ جسم و روح، منتقد، مشارکت جو، اخلاقی، مسلمان، شجاع و ایثارگر داریم چرا که همه جوانهایی که به جبهه رفتند از همین مدارس بودند که عشق به کشور، امام، رهبری و هویت دینی را از درس شما آموختند.

رئیس جمهور معلمان را آموزگاران اخلاق و مهارت اجتماعی نامید و افزود: دولت نه تنها در زمینه اعتبارات و اجرای سند تحول بلکه هر کاری از دستش بربیاید برای این قشر فرهیخته انجام می دهد.

به خاطر قومیت، حزب و جناح میان دانش آموزان تفاوت قائل نشویم

روحانی افزود: من دوره هایی سراغ دارم که به دانش آموزی به خاطر اینکه پدرش عضو این جناح یا آن جناح بود نمره کمتر یا بیشتر داده اند این یک فاجعه است. همه دانش آموزان باید مساوی باشند و معلم باید به یک چشم به همه آنها نگاه کند و ما نباید به خاطر قومیت، حزب و جناح تفاوتی میان دانش آموزان قائل شویم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما نیاز به اعتدال داریم و این اعتدال با فکر شما، معلمین و تربیت شما در جامعه امکان پذیر است و شما باید جوانان را با امید و با نشاط  تربیت کنید تا ان شاءالله با کمک شما و هدایت های رهبری از همه مشکلات عبور کنیم.

ما نسل جوان دین باور می خواهیم نه دین نما

روحانی در پایان تاکید کرد: مدرسه باید پناهگاه نسل جوان باشد و نه گریزگاه و این شما معلمان هستید که نسل جوان را باید با نشاط، دین باور و نه دین نما، امیدوار، عالم، اخلاقی، مشارکت جو، جامعه پذیر برای تولید، توسعه و تحقیق آینده کشور تحویل دهید.

 
رئیس جمهور با بیان اینکه مدرسه باید پناهگاه نسل جوان باشد و نه گریزگاه گفت: معلمان باید نسل جوان را با نشاط، دین باور و نه دین نما، عالم، اخلاقی و مشارکت جو برای تولید، توسعه و تحقیق آینده کشور تحویل جامعه دهند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.