کتاب «فیلسوف وطن» روانه بازار نشر شد

کتاب «فیلسوف وطن(حکیم ملاصدرا و استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی)» به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی در 368 صفحه منتشر شد.

کتاب «فیلسوف وطن(حکیم ملاصدرا و استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی)» به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی در 368 صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به باور نگارنده، ملاصدرا فیلسوف وطن است، چرا که نه تنها عقل و اندیشه را مولود هستی می‌داند، بلکه عقل را هم زبان هستی می‌داند و با سفر چهارگانه، به تفسیر یافته‌ها و حقایق و اسرار نهفته در آن می‌پردازد.

از نظر ملاصدرا سالک راه خدا عقل است که از لوازم حرکتش ذکر و توجه به خداست. استاد دینانی نیز به طور بین و روشن، از خاستگاه هستی سخن می‌گوید و زلف اندیشه او، خاصه در باب جبر و اختیار به آرای ملاصدرا گره می‌خورد.

اثر حاضر با عنوان «فیلسوف وطن» با معنای خاصی که از وطن و فیلسوف اراده می‌کند، نخست ملاصدرا و به تبع او استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی را مصادیق بارز این مفهوم می‌داند و به کمک آرا و استدلال‌های مندرج در آثار این دو متفکر، آن‌ها را در قامت فیلسوف وطن به علاقه‌مندان معرفی می‌کند.

این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که با عنوان «فیلسوف وطن کیست؟» نگارش یافته، به پیدایش عقل و ساحت قرب الهی و همچنین معیار شناخت اشاره شده است. «براهین و اشارات» عنوان دومین فصل از کتاب حاضر است که در این فصل به 10 برهان پرداخته شده که از جمله این براهین می‌توان به برهان شاهد(آغاز پیدایش جهان)، برهان صبغه الله، برهان محبت، برهان حقیقت ایمان، برهان عهد الست، برهان علم لدن، برهان معرفت نفس، برهان معیت، و برهان نور پرداخت.

در فصل سوم با عنوان «دین، زبان عقل و هستی»، در دو مبحث دین به عنوان زبان عقل و هستی معرفی شده و چهار داستان با عناوین دیالوگ هدهد با حضرت سلیمان، مورچه و فخر دانایی، نماز و تسبیح پرنده، و نطق اعضا و جوارح تبیین شده است.

نویسنده در چهارمین و پنجمین فصل به «حکیم ملاصدرا، فیلسوف وطن» و استاد ابراهیمی دینانی اشاره کرده و نظرات و آرای مطرح در آثار این دو فیلسوف تشریح شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.