«توحید فائق در معرفت خالق» منتشر شد

کتاب «توحید فائق در معرفت خالق» اثر آیت الله سید علی موسوی بهبهانی از فقها و علمای خوزستان به تصحیح و تحقیق آیت الله ماجد کاظمی منتشر شد.

کتاب «توحید فائق در معرفت خالق» با تحقیق و توضیح آیت الله ماجد کاظمی به زبان عربی، و به صورت موجز و بلیغ با موضوع خداشناسی و توحید، اولین بار در خرم آباد در ۲۶ صفحه رقعی منتشر شد و چند بار در زمان حیات مؤلف آن (آیت الله سید علی موسوی بهبهانی) به ضمیمه کتاب های دیگری به چاپ رسید.

مؤلف انگیزه تألیف را پاسخ دادن به درخواست مؤمنین در دفع شبهات طبیعیین و مخالفین توحید خالص بیان کرده است و رساله را بر شش مرحله استوار ساخته؛ اثبات حدوث عالم و رد ازلی بودن و قدم آن، حتمیت وجود صانع و مدبری که واجب بالذات است، و دارنده بودن تمام صفات کمال و عدم راهیابی هیچ نقصی در او، عینیت صفات با ذات او، توحید او و راه نداشتن تعدد، عدم اشتراک وجود او با وجود ممکنات.

روش مؤلف، بهره گیری از مباحث عقلی برای تحلیل مفاد اخبار رسیده از ائمه معصومین است و در بسیاری موارد در نقدی صریح و شجاعانه آنچه را در برخی کتب فلسفی غرب و شرق در شمار بدیهیات شمرده شده، نقد و رد کرده است؛ به عنوان نمونه بحث ماتریالیست ها بر پایه نظریات علوم طبیعی مانند فرضیه داروین را مردود، نظریه اصاله الوجود را فارغه المحتوى، و اشتراک الوجود و نیز سنخیت بین خالق و مخلوق را باطل اعلام کرده است!

این اثر تألیف آیت الله علی موسوی بهبهانی، از فقها و اصولی های شیعه است. وی در ۱۳۰۲یا ۱۳۰۳ قمری در بهبهان متولد شد و تحصیلاتش در بهبهان و نجف نزد اعاظم علما مانند صاحب کفایه و صاحب عروه بوده است. هرچند بیشترین آموخته هایش رامرهون سیدحسین کوه کمری بود.

تألیف کتب و رساله های علمی متعدد فقهی، اصولی، کلامی و ادبی که مصباح الهدایه فی اثبات الولایه مشهورترین آنها است و خدمات اجتماعی گسترده و بیش از پنج دهه تدریس در نجف، کربلا، اهواز، رامهرمز، بهبهان و اصفهان از اقدمات این مرجع تقلید خوزستانی است.

کتاب « توحید فائق در معرفت خالق» در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 27 هزار تومان از سوی انتشارات چتر دانش منتشر شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.