جو بایدن و جامعه مسلمان آمریکا

با وجود برخی تغییرات به نفع مسلمانان در دولت جو بایدن، مسلمانان آمریکا همچنان با تبعات سیاستهای دولت قبلی این کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.

“وقتی بایدن در سال ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور آمریکا شد، مسلمانان آمریکایی امیدوار بودند که شاهد تغییر در میزان نمایندگی دولت از حقوقشان باشند.”

به گزارش ایسنا، پایگاه هیل در گزارشی درباره وضعیت مسلمانان آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نوشته است: در آن زمان، جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان رو به افزایش و لفاظی‌های ضد اسلامی در آمریکا در حال اوج گرفتن بود؛ منتقدان بخشی از تقصیر به وجود آمدن آن وضعیت را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت می‌دهند.

ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی در سال ۲۰۱۷، ورود اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا را ممنوع و موجی از شوک را به جامعه مسلمانان آمریکا وارد کرد. اما با گذشت تقریباً دو سال پس از روی کار آمدن جو بایدن، مسلمانان آمریکا نسبت به دستاوردها – و شکست – تلاش‌های دولت او برای نمایندگی کردن جامعه آنها اختلاف نظر دارند.

بایدن از زمان تحلیف خود، تلاش کرده تا مسلمانان را در رده‌های دولت خود بگنجاند و چندین چهره مسلمان آمریکایی را در مناصب دولتی بلندپایه منصوب کرده است.

از جمله این چهره‌ها عبارتند از: لینا خان، رئیس کمیسیون فدرال تجارت آمریکا؛ سمیرا فاضل، معاون مدیر شورای اقتصادی ملی آمریکا؛ ریما دودین، معاون مدیر دفتر امور قانونگذاری کاخ سفید؛ و رشاد حسین، سفیر آزادی مذهبی بین المللی.

علاوه بر این، از جمله اولین سیاست‌های بایدن پس از ادای تحلیف، لغو “ممنوعیت” جنجالی اعمال شده از سوی دونالد ترامپ علیه ورود اتباع مسلمان به آمریکا و محکوم کردن این سیاست سلف خود به عنوان “لکه‌ای بر وجدان ملی ما” بود.

با این وجود در اصل کابینه رئیس جمهور فعلی آمریکا هیچ مسلمان آمریکایی وجود ندارد و کارشناسان می‌گویند، جامعه مسلمانان در آمریکا همچنان با تبعات سیاستهای دولت قبلی این کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.

رابرت مک کاو، مدیر امور دولت در سازمان “شورای روابط آمریکایی-اسلامی” (CAIR)،‌ بزرگترین سازمان حمایت از آزادی های مدنی مسلمانان آمریکا، به پایگاه هیل گفت، ترامپ در زمان کاندیداتوری برای انتخابات ۲۰۲۰ “توانست از یک جریان عمیق سیاسی واقعی مبتنی بر احساس اسلام هراسی و مهاجر ستیزی که در آمریکا رو به افزایش بوده بهره بگیرد و این منجر به اعمال ممنوعیت علیه ورود اتباع مسلمان شد.”

او اضافه کرد: خود این ممنوعیت انگیزه‌ای برای جامعه مسلمانان آمریکا شد تا به لحاظ سیاسی بسیج شود، برای رای دادن ثبت نام کنند و در کنگره صدایمان را به گوش همه برسانند.

این بسیج در بین این جامعه مسلمانان تشدید شد. نظرسنجی اخیر CAIR نشان داد، بیش از ۹۱ درصد از افراد ثبت نام کرده به عنون مسلمان آمریکایی، احتمالاً در انتخابات میاندوره‌ای کنگره در پاییز پیش رو رای خواهند داد.

هر چند اقدام بایدن در لغو ممنوعیت ورود اتباع مسلمان با تمجید مدافعان حقوق مسلمانان مواجه شد، شورای CAIR اضافه کرد که هم دولت بایدن و هم کنگره هنوز باید “برای ترمیم آسیب وارد شده” به همه افرادی که از این ممنوعیت تاثیر پذیرفتند اقدام کنند.
مک‌کاو می‌گوید: ” رئیس جمهور آمریکا همان روز اول ممنوعیت دولت ترامپ علیه ورود اتباع مسلمان را لغو کرد، که عمیقاً با قدردانی جامعه مسلمانان آمریکا مواجه شد، اما پس از آن، او همه دریافت‌کنندگان ویزای گوناگونی را که شانسشان برای رسیدن به رویای آمریکایی را از دست دادند، مستاصل رها کرد.”

مک‌کاو افزود که حوزه امور بین‌المللی همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از اعضای جامعه مسلمانان آمریکا است.

نظرسنجی شورای CAIR نشان داد، پنج مساله مهم مرتبط با مسلمانان در سیاست خارجی آمریکا شامل درگیری اسرائیل و فلسطین، مسلمانان قوم اویغور در چین، سرکوب مسلمانان در هند، سرکوب مسلمانان قوم روهینجا در میانمار و قحطی در افغانستان است.

مک کاو خاطر نشان کرد: “رئیس‌جمهور آمریکا به رغم درخواست‌های متعدد جامعه مسلمان و کنگره آمریکا از وی برای تشکیل پست فرستاده ویژه رصد و مبارزه علیه اسلام هراسی – به ویژه در قبال چین، هند، برمه و فرانسه – در وزارت امور خارجه آمریکا با استفاده از اختیارات اجرایی خود اقدامی در این راستا نکرده است. حتی دموکرات‌های مجلس نمایندگان دسامبر گذشته لایحه‌ای را برای ایجاد چنین پستی که از حمایت سناتورهای مهمی مانند کوری بوکر، بن کاردین و برنی سندرز برخوردار شد، تصویب کردند.”

یکی از بزرگترین انتقاداتی که جامعه مسلمانان آمریکا از دولت این کشور دارد، نحوه رسیدگی آن به نزاع فلسطین و اسرائیل است.

این موضوع پس از کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار آمریکایی-فلسطینی که حین پوشش خبری حملات نظامی اسرائیل به کرانه باختری کشته شد، مجددا مورد توجه قرار گرفت. وزارت امور خارجه در اوایل ژوئیه در بیانیه ای گفت که بررسی انجام شده بر تحقیقات ارتش اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین بی نتیجه ماند.

طبق گزارش سی ان ان، ارتش اسرائیل در روزهای اخیر اعلام کرد که احتمالاً ابو عاقله در اثر تیراندازی اسرائیلی ها کشته شده است. با این وجود برخی از مسلمانان آمریکایی پاسخ بایدن به این اتفاق را ناامیدکننده دانستند. به گفته مک‌کاو، واکنش علنی دولت بایدن به مرگ ابوعاقله “آزار دهنده” بود.

برخی دیگر معتقدند که عملکرد بایدن در قبال موضوع نزاع فلسطین-اسرائیل هرگز تزلزل نیافته است.

حسین ایبیش، محقق ارشد مقیم در “موسسه کشورهای عرب خلیج فارس” در واشنگتن گفت: او سابقه بسیار طولانی در حمایت از اسرائیل دارد. او یک مدافع سرسخت فروش تسلیحات به اسرائیل و تضمین برتری نظامی کیفی برای آن است؛ همان وعده آمریکا به اسرائیل برای تضمین اینکه اسرائیل همیشه قادر باشد هر رقیب محلی یا ترکیبی از رقبای خود را در خاورمیانه، از جمله متحدان خود آمریکا، شکست دهد. بنابراین، آمریکا طبق قولش میخواهد که اسرائیلی‌ها را بهتر از هر کس دیگری مسلح نگه دارد. او (بایدن) حامی آن است. و او به نوعی با راستگرایان میانه‌روی اسراییل بسیار دوست است.”

اما ایبیش اضافه کرد که بایدن از راه حل دو کشوری حمایت می‌کند و خاطرنشان کرد که رویکرد رئیس جمهور کنونی آمریکا به این موضوع تفاوت چندانی با اسلافش تا زمان ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا، ندارد.

هر چند مسلمانان آمریکا بایدن را به ترامپ ترجیح می دهند، طبق نظرسنجی شورای CAIR، میزان محبوبیت او در میان این جامعه همچنان ۲۸ درصد است.

فاطمه احمد، مدیر اجرایی سازمان موسوم به “اتحادیه عدالت مسلمانان” گفت که بیشتر مساله مربوط به سیاست های داخلی بایدن است.

احمد زمانی که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داد، دانش آموز دبیرستانی بود. اما او از مدتها قبل از آن حادثه نژادپرستی “شدیدگ را علیه جامعه مسلمانان تحمل کرده بود و این مشکل بعد از این حملات افزایش یافت.

اکنون او نگران حملات از جانب چیزی است که به گفته او یک سیستم ناعادلانه است.

احمد گفت: من خیلی بیشتر از آنکه نگران سطح فردی یا شخصیتی خشونت ها باشم نگران جاسوسی روزانه اف.بی.آی از خودم هستم.

احمد خاطر نشان کرد، هیچ تغییر اساسی در نحوه برخورد روزانه اف.بی.آی و سایر سازمان های مجری قانون آمریکا با مسلمانان آمریکایی ایجاد نشده است.

او تاکید کرد: “هر وقت همتایان ما به فرودگاه می روند، فقط انتظار دارند مورد آزار و اذیت قرار گیرند. آنها انتظار دارند در آنجا بازجویی شوند. فقط هم بازرسی بدنی های تهاجمی مساله نیست. ماموریان سازمان گمرک و حفاظت از مرز آنها را به داخل اتاق می کشند و از آنها در مورد مذهب و سیاستهایشان بازجویی می کنند.”

او افزود که این موارد منجر به افزایش احساس بی اعتمادی نسبت به دولت نزد جامعه مسلمان آمریکا شده است، و افزود که هم بایدن و هم حزب دموکرات او باید با توجه به نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات میان دوره ای، برای کسب آرای مسلمانان، پیام های خود برای جامعه آنها را افزایش دهند.»

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.