بایدن: من صهیونیست هستم

جو بایدن علی‌رغم اشاره به روابط پیچیده‌ و اختلافاتی که با «بنیامین نتانیاهو» دارد، گفت «من یک صهیونیست هستم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنرانی در کاخ سفید به مناسبت جشن یهودی «حانوکا» از روابط دیرینه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سخن گفت.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن خاطرنشان کرد که روی یکی از عکس‌های قدیمی‌اش با نتانیاهو (بی‌بی) نوشته است: بی‌بی، دوستت دارم اما با یک چیز لعنتی که باید میگفتی، موافق نیستم.

بایدن تاکید کرد: امروز هم ماجرا از این قرار است. اسرائیل در موقعیت سختی قرار دارد و من اختلاف نظراتی با نخست‌وزیر اسرائیل دارم.

اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا به جزئیات این اختلافی که همچنان میان این دو وجود دارد، اشاره نکرد اما در هفته‌های اخیر موضوعاتی را درخصوص جنگ جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و نحوه رفتار با فلسطینی‌ها عنوان کرده است.

بایدن که به مناسبت جشن «حانوکا» میزبان یهودیان در کاخ سفید بود، گفت: ایالات متحده به ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل ادامه خواهد داد اما ما و آنها باید مراقب باشیم. گرمی و ارتباطی که من با جامعه یهودی احساس می‌کنم، غیرقابل انکار است. وقتی که چند سال پیش گفتم برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید، انتقادات زیادی به من وارد شد اما من یک صهیونیست هستم.

جو بایدن خطاب به یهودیانی که این تعطیلات را در کاخ سفید جشن گرفتند، گفت: اگر اختلافات با نخست‌وزیر اسرائیل را کنار بگذاریم، تعهد من به دولت مستقل یهودی تزلزل‌ناپذیر است. ای مردم، اگر اسرائیل نبود، هیچ یهودی در جهان وجود نداشت. کمک به اسرائیل تا زمانی که حماس سرنگون نشود ادامه خواهد داشت اما افکار عمومی ممکن است برای امنیت اسرائیل تغییر پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به آزادسازی اسرای صهیونیستی افزود: ایالات متحده آمریکا برای آزادی اسرا در غزه همکاری خواهد کرد و سرعت ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها را افزایش خواهد داد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.