گزارش دوره علم و دین دانشگاه کمبریج تابستان ۱۴۰۱

مهدی نساجی: دانشگاه کمبریج، تابستان هرسال، دوره‌ای یک هفته‌ای با عنوان «علم و دین» برگزار می‌کند که در آن دانشمندانی از حوزه‌های مختلف دانش به بحث و بررسی درباره رابطه میان علم و دین، با رویکردی مثبت می‌پردازند.

در این دوره‌ هفتگی دانشگاه کمبریج، افراد گوناگونی، از آقای فرانسیس کولینز که مدیر پروژه ژنوم انسانی (بزرگ‌ترین و تأثیر گذارترین پروژه زیست شناسی جهان)، تا خانم جنیفر وایزمن، فضانوردی که به کره ماه سفر کرده است، تا متخصصان هوش مصنوعی که به مقایسه هوش در کامپیوترها با هوش انسانی می‌پردازند، دیدگاه‌های خود را درباره چگونگی تعامل میان علم و دین از منظر دانش تخصصی خود ارائه می‌کنند.

در دوسال گذشته، تلاش مرکز تحقیقات روانشناسی و دین دانشگاه شهید بهشتی و با رایزنی‌هایی که با دانشگاه کمبریج صورت گرفته است، شماری از دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث علم و دین، با دریافت بورسیه، در این دوره یک هفته‌ای به صورت آنلاین شرکت داشته‌اند. این دوره که تا قبل از کرونا، صرفاً حضوری بود، از آن پس به صورت ترکیبی برگزار می‌شود و این فرصت را ایجاد کرده است که علاقه‌مندان بیشتری از سراسر جهان، در این دوره‌ها حضور داشته باشند.

به منظور استفاده فارسی‌زبانانی که امکان حضور در این دوره را نداشته‌اند، مرکزتحقیقات روانشناسی و دین دانشگاه شهید بهشتی، تصمیم بر این گرفت که به کمک دانشجویانی که در دوره تابستان امسال (تیرماه 1401) مشارکت داشته‌اند، گزارش مختصری از هر کدام از جلسات سخنرانی، به فارسی، تهیه و تنظیم کند و در اختیار عموم قرار دهد. با حمایت‌های مدیران محترم تارنمای دین آنلاین، هم اکنون پرونده‌ای ویژه برای ارائه گزارش این سخنرانی‌ها تشکیل شده است که در اختیار شما علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

آنچه در این پرونده خواهید خواند، گزارش سیزده سخنرانی ارائه شده در کنفرانس سال جاری است. البته این گزارش‌ها، انعکاس دهنده تمام آنچه در این جلسات گذشته، نیست، ولی می‌تواند شما را با حال و هوای آنچه در این دوره گذشته است، آشنا کند و از آنجا که مرکز علم و دین دانشگاه کمبریج، شناخته‌شده‌ترین مرکز در این زمینه است، با مرور این گزارش‌ها، شما می‌توانید تصویری کلی از به‌روزترین مباحث در این زمینه را به دست آورید. علاقه‌مندان به موضوعات مربوط به علم و دین همچنین می‌توانند برای مطالعه بیشتر، به تارنمای مرکز علم و دین دانشگاه کمبریج مراجعه نمایند.

از همه دانشجویان عزیزی که زحمت برگردان و تنظیم گزارشها را متقبل شدند، همچنین از سرکار خانمها، ریحانه رضوی و غزاله خسروی و نیز جناب آقای رضا نباتی که مسئولیت هماهنگی و ویراستاری نوشته‌ها را برعهده داشتند، تشکر می‌کنم.

امید است مطالعه این پرونده، برای شما خوانندگان فرهیخته، مفید و لذت بخش باشد.

 

  • دکتر مهدی نساجی، پژوهشگر علم و دین دانشگاه کانتربری، مدرس و عضو مرکز تحقیقات روانشناسی و دین دانشگاه شهید بهشتی

 

 

بشریت در عصر هوش مصنوعی

 

آیا ما برده ژن‌های خود هستیم؟

 

 

تلسکوپ جیمز وب، زندگی فراتر از زمین و جایگاه انسان‌ها در کیهان

 

انسان بودن در پرتو بلایای طبیعی؛ گذر از تجربه تروماتیک

 

درمان سرطان: علم است یا هنر؟

 

دیدگاه انسان‌شناسی تکاملی؛ درباره تکامل انسان خردمند

 

نظم تصادفی و معنای زندگی

 

آزادی انسان در جهانی که علم آن را توصیف کرده است

 

جنبه‌های زیبایی‌شناختی دین‌داری در علم

 

توسل به فرشتگان اهل‌ ایمان، نه واکسیناسیون دربرابر کووید۱۹

 

به سوی الهیات مبتنی بر عقل علم محور

 

تاریخ جهانی علم و دین

 

جستجوی الهی در تصویرسازی علمی

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.