کتاب برای «سبد خانوار»

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های اخیر، بیشتر بازار کتاب‌های خرافی، ضعیف و عامیانه و آثاری بوده که معرفت لازم در آنها وجود نداشته است. در چند دوره اخیر، تعداد کتاب‌هایی که معرف عمق معارف اهل‌بیت(ع) باشند، کاهش پیدا کرده و این، مایه تاسف است.

 با نگاهی به گذشته می‌توان گفت بهترین دوره نمایشگاه کتاب از نظر ارایه آثار معرفتی و الهیات، سال‌های اول پس از انقلاب بوده است. به اعتقاد من ایران بعد از انقلاب در زمینه دانش الهیات به معنای وسیع کلمه آن که شامل دانش ادیان، تاریخ، فلسفه، فقه و حقوق می‌شود، پیشرفت‌های زیادی کرد و درحال حاضر در میان کشورهای همسایه به‌خصوص کشورهای عربی از جایگاه شایسته‌ای برخوردار است.

 

زمانی که من طلبه جوانی بودم دانشگاه «الازهر» در مصر، ایده‌آل‌ترین محل برای افرادی همچون ما بود که دوست داشتیم به دانش روز الهیات دسترسی پیدا کنیم اما اکنون ایران با سرعت چشمگیری که در این حوزه داشته، کتاب‌های قابل‌توجه زیادی منتشر کرده است. اشکال کار آنجاست که این کتاب‌ها به زبان فارسی نوشته شده‌اند و به همین دلیل قابلیت عرضه در عرصه بین‌المللی ندارند.

 

نویسندگان ما هنوز توفیق نیافته‌اند به زبان بین‌المللی بنویسند و به همین دلیل با اینکه کتاب‌های خوبی در زمینه الهیات منتشر شده اما هنوز در زمینه یافتن بازار جهانی برای آن کاستی‌هایی وجود دارد. این کتاب‌ها ترجمه می‌شوند اما ترجمه نمی‌تواند جای تالیف را بگیرد. بنابراین اگر نویسندگان ما قدرت نوشتن کتابی را به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی دارند، می‌توانند از این طریق مباحث روز جامعه را به دیگر‌کشورها منتقل کنند.

 

ایران از نظر الهیات «ام‌القری» کشورهای اسلامی محسوب می‌شود و پژوهشگران و نویسندگان توانایی در این رشته وجود دارند که هنوز فرصتی برای عرضه آثارشان در سطح جهان به‌وجود نیامده است.  از سوی دیگر با توسعه اینترنت و فضای مجازی روز‌به‌روز از تعداد کتابخوان‌ها کاسته شده اما در کشورهایی که مردم به کتابخوانی عادت کرده‌اند، از تمام فرصت‌های خود برای خواندن کتاب استفاده می‌کنند و حتی در قطار شهری و اتوبوس هم کتاب می‌خوانند درحالی که در کشور ما سهم کتاب در سبد زندگی مردم بسیار پایین است.

همچنین در برخی از کشورها، کتاب قیمت بالایی دارد و مردم برای اینکه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، از کتاب‌های دست‌دوم استفاده می‌کنند. کتاب‌های مرجع نیز در کتابخانه‌های عمومی عرضه می‌شوند. همه این تمهیدات برای رواج کتابخوانی و کاربرد آن در زندگی روزمره مردم به‌کار گرفته می‌شوند. در ایران نیز کتابخانه‌های زیادی وجود دارد با این‌حال موضوع مهم این است که کتاب‌های درون آن خوانده شوند که متاسفانه خیلی از این کتاب‌ها خوانده نمی‌شود. در برخی از موارد حتی کتاب‌ها به‌عنوان تزیین خریداری می‌شوند بدون اینکه خوانده شوند. به‌عنوان مثال تعدادی از دوستان ناشرم تعریف کرده‌اند که مراجعانی به کتابفروشی آنها می‌آیند و کتابی با عرض، طول یا رنگ خاصی می‌خواهند و عنوان یا موضوع کتاب برایشان مهم نیست چون این کتاب‌ها صرفا برای پرکردن قفسه کتابخانه، خریداری می‌شوند. بنابراین باید به این نکته اهمیت دهیم که کتاب جزیی از سبد خانوار مردم شود.

منبع:  روزنامه شرق دهم اردیبهشت
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های اخیر، بیشتر بازار کتاب‌های خرافی، ضعیف و عامیانه و آثاری بوده که معرفت لازم در آنها وجود نداشته است. در چند دوره اخیر، تعداد کتاب‌هایی که معرف عمق معارف اهل‌بیت(ع) باشند، کاهش پیدا کرده و این، مایه تاسف است.سیدمصطفی محقق‌داماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.