رئیس جمهوری: صاحبان فرهنگ ما نیاز به گشت ارشاد ندارند

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در پی سانسور دولتی نیست و حرمت اهل قلم را باید نگه داریم، گفت که امروز بیشترین نقد به دولت و دولتمردان می شود و به دولتی که شرایطی را به وجود آورده تا همه به راحتی حرف بزنند و نقد کنند و «گاهی از کاه، کوه می سازند»، افتخار می کنم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: «دولت در پی سانسور دولتی نیست، همانطور که می بینید بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می شود و من افتخار می کنم به دولتی که شرایطی به وجود آورده است تا همه به راحتی حرف می زنند و نقد می کنند، سخن می گویند و گاهی از کاه کوه می سازند.»

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بدین شرح است:

– کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند.

– حرمت کتاب و آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست بلکه باید در قانون ‌مان و حمایت‌ها و امنیت حقوقی و اجتماعی و فرهنگی خود تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را حفظ شود. پس قلم دارای حرمت و صاحب قلم دارای حرمت بیشتر است.

– باید تلاش کنیم مسیر خلق کتاب و کتابخوانی را بیشتر و بیشتر کنیم.

– اسلام آیینی است که تعلق به قوم و قبیله‌ای ندارد و داری عصبیت عشیره ای نیست و دریچه ورود حقایق را عقل و دل می‌داند و نه طایفه و سرزمین.

– کتاب، ارزشی فرای مرزهای سیاسی و جغرافیایی است. اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه خود را بیابد باید برای ناشر و خالق و عرضه کننده کتاب امنیت و آزادی تامین کنیم.

– کتاب بر روی کاغذ باشد صفحه مجازی باشد نقاشی باشد و خلق ساختمان باشد، نوعی کتاب محسوب می‌شود.

– کتاب به معنای این است که از دیروزمان باز نمانیم و از فکر فردایمان غافل نشویم.

– اگر کتاب میخواهد جامعه را در پیشرفت قرار دهد باید با نقد توام باشد.

– کدام اندیشه است که بدون نقد به پیش برود و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید باشد.

– در دنیای کتاب باید زمینه را برای نوشتن راحت‌تر و بدون دغدغه‌تر فراهم کنیم؛ اگر خلق اثر بدون دغدغه امکان داشت من بر امنیت و آزادی
تاکید نمی‌کردم.

– دولت در پی سانسور دولتی نیست.

– همانطور که می‌بیند بیشترین نقد در جامعه از دولت ودولتمردان می‌شود و من افتخار می‌کنم به دولتی که شرایطی را بوجود آورده است که راحت نقد می‌کند و گاهی از کاه کوه می‌سازند.

– نقد حق همه گروه‌ها است.

– اما آنچه پسندیده نیست این است که با پول مردم از دولت برآمده از مردم کسی بخواهد بجای نقد تخریب را پیشه گیرد؛ این جیزی است که دولت نمی‌پسندد.

– ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند و با نام جناح خود سخن بگویند و نه با نام ملت ایران.

– ملت ایران راهش روشن است و در عصر حاضر به دنبال آرامش، اعتدال و پیشرفت و اخلاق است.

– اگر گروهی می‌خواهد ذهن مردم را از تعالی اخلاقی بازدارد و یا گروهی میخواهد با تخریب و دروغ ضربه به اخلاق وارد کند یادشان باشد امسال سال فرهنگ و اقتصاد است و نه سال تخریب و دروغ و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیر واقعی و تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.

– همانطور که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم باید به دنبال فرهنگ مقاومتی نیز باشیم.

– فرهنگ ما در کنار دینی است که اساسش بر تعقل و تفکر است و ما را در همه جا هدایت می‌کند.

– ما در کنار هویت اسلامی و ایرانی‌مان هستیم و البته جامعه ما اعتقادات چارچوبی را برای همه آفرینندگان و نویسندگان ومولدان فرهنگ پیش رو می‌گذارد؛ آن چارچوب منافع و مصلحت ملی است و احترام به فرهنگ و عقاید مردم و احترام به اسرار کشور است.

– ملت اجازه نمی‌دهند به کسانی که بخواهند در جامعه تفرقه ایجاد کنند.

– همه کسانی که ارزش‌آفرینان جامعه بودند و نامشان کمتر نامبرده می‌شود، مادران و معلمان جامعه ما هستند.

– ما اگر امروز دنبال فرهنگ و اقتصاد و در پی اقتصاد مقاومتی و تعالی این کشور هستیم راهی جز اعتدال و وحدت و همزیستی مسالمت آمیز نداریم.

– اجازه ندهیم عده‌ای بخواهند در بین ما تفرقه ایجاد کنند و شرایط بین‌المللی که برای تعامل سازنده ما از دیروز فراهم است این فضا را برهم زند.

– نمایشگاه بین‌المللی یک دیپلماسی عمومی و تعامل سازنده با جهان است.

– اینجا تنها محل فروش کتاب نیست اینجا جولانگاه فرهنگ است.

– ما تابع همان پیامبری هستیم که گفت تا اقصی نقاط جهان هم راه را بپیماییم و علم را بیاموزیم؛ ما باید زمینه را برای فرهنگ دوستان آماده کنیم و مشکلات را از پیش پای نشر کتاب برداریم.

– من معلمین را در آغاز سال تحصیلی به زنگ انشا و کتابخوانی توصیه کردم.

– هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان افکار عمومی نیست؛ آنها می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در انزوا قرار دهند.

– دولت معتقد است دخالتش را باید در همه امور کم کند و کار را به صاحبان آن رشته واگذار کند.

– همه ما از جمله دولتمردان نیازمند به ارشاد صاحبان فرهنگ هستیم.

– صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها احترام جامعه و فرهنگ جامعه را خوب حفظ می‌کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در پی سانسور دولتی نیست و حرمت اهل قلم را باید نگه داریم، گفت که امروز بیشترین نقد به دولت و دولتمردان می شود و به دولتی که شرایطی را به وجود آورده تا همه به راحتی حرف بزنند و نقد کنند و «گاهی از کاه، کوه می سازند»، افتخار می کنم.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.