حزب کارگر انگلیس اسرائیل را رژیم آپارتاید خواند

حزب کارگر بریتانیا امروز به طرحی رأی مثبت داد که بر مبنای آن اسرائیل یک رژیم آپارتاید تلقی می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست مانیتور، حزب کارگر بریتانیا، نخستین حزب سیاسی بزرگ در اروپا است که چنین موضعی را اتخاذ کرده است. این طرح حزب کارگر را ملزم به اعمال تحریم‌هایی از جمله توقف تجارت اسلحه میان بریتانیا و اسرائیل می‌کند.

در این طرح،  تعرض نظامی اسرائیل به مسجدالاقصی، اخراج فلسطینیان از محله شیخ جراح و حمله مرگبار به غزه محکوم شده است.

این طرح به گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر و گزارش سازمان مدافع حقوق بشر «بتسیلم» اشاره کرده که نشان می‌دهد چگونه سرکوب سیستماتیک اسرائیل علیه مردم فلسطین به منزله جنایت آپارتاید است.

اعضای حزب کارگر همچنین از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) برای انجام تحقیقات در مورد سوءاستفاده‌ها در سرزمین فلسطین از سال ۲۰۱۴ استقبال کردند.

همچنین در این طرح ضمن درخواست برای تحریم اسرائیل تصریح شده است که حزب کارگر باید با اعمال سیاست اخلاقی بر کل تجارت میان بریتانیا و اسرائیل، به توقف هرگونه تجارت اسلحه که برای نقض حقوق فلسطینی‌ها استفاده می‌شود و تجارت با شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل پایبند باشد.

در این طرح همچنین بر توقف شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، پایان محاصره غزه و احترام به حقوق ملت فلسطین بر مبنای قوانین بین‌المللی تأکید شده است.

با وجود تصویب این طرح، هنوز مشخص نیست که رهبری حزب کارگر چگونه به چنین فراخوان بی‌سابقه‌ای واکنش نشان خواهد داد. استارمر، رهبر حزب کارگر به شدت با آن دسته از اعضای این حزب که از اعمال قوانین بین‌المللی در مورد حقوق ملت فلسطین حمایت می‌کنند، درگیر است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.