مقصر طولانی‌شدن بحران یمن کیست؟

در حالی که حتی عربستان در تلاش است نقش خود را از طرف جنگ به ارایه دهنده راه‌حل‌ صلح در یمن تغییر دهد و همه طرف‌ها بر لزوم صلح در این کشور تاکید می‌کنند، پرسش اینجاست که مقصر طولانی‌شدن بحران یمن کیست؟

عربستان سعودی که ابتکارعمل‌هایی را برای بازگشایی مشروط فرودگاه صنعا و بندر حدیده مطرح کرده بود، اکنون در سیاست خارجی خود در قبال یمن دچار تزلزل شده است و با دور زدن حقایق جنایات علیه یمن؛ در تلاش برای تبدیل شدن از رهبر جنگ به میانجی صلح بین طرف‌های محلی یمن است و واشنگتن نیز با آگاهی از اینکه ثبات در یمن یک مشکل برای آمریکا به شمار می‌رود؛ جنگ در این کشور را طولانی‌تر کرد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری المیادین در یادداشتی با اشاره به تحولات یمن نوشت: با ورود ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حومه مأرب، صنعا ابتکارعمل‌های بیشتری را برای دستیابی به صلح واقعی با هدف پایان دادن به تجاوز و اشغالگری عربستان سعودی مطرح می‌کند. آیا این ابتکارعمل موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

همزمان با تعیین “هانس گروندبرگ”، دیپلمات سوئدی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در یمن دولت صنعا نیز نقشه راهی را برای دستیابی به راه حل بحران یمن پیشنهاد کرده است.

ابتدا عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن به این نقشه راه اشاره کرد و خطاب به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی گفت: مقاصد خود را در پرونده بشردوستانه مشخص کنید، سپس حملات را متوقف کرده و به اشغالگری پایان دهید و ما نیز حملاتمان را متوقف می‌کنیم و برای صلح واقعی آماده‌ایم.

با ورود ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حومه مأرب، صنعا ابتکارات بیشتری را مطرح کرده است که ابتکارعمل مأرب آخرین مورد آن است و بر تشکیل یک مدیریت مشترک برای شهر متشکل از مردم آن و اخراج عناصر “القاعده” از آن تاکید دارد.

سوالاتی که پس از گذشت هفت سال از تجاوز عربستان سعودی اکنون مطرح است این است که آیا ابتکارعمل صنعا راهی برای خروج ائتلاف سعودی از باتلاق خواهد بود؟ آیا ائتلاف سعودی به دنبال توقف نظامی جنگ با حفظ محاصره و حملات برای فرار از شکست در میدان است؟ آیا تصمیم پذیرش یا رد ابتکارعمل در دست ریاض است یا آمریکا تصمیم گیرنده است؟

دورهای قبلی مذاکرات برای پایان دادن به جنگ یمن نتیجه جدیدی به همراه نداشت و همان پیشنهادات گذشته تکرار شد؛ پیشنهاداتی که رهبران صنعا هدف از مطرح کردن آنها را توقف پیشروی نیروهای خود به سمت شهر مأرب و خلاص کردن دولت آمریکا از فشارها برای متوقف کردن جنگ یمن با سرزنش انصارالله می‌دانند.

صنعا این پیشنهادها را رد کرد و سیاست مذاکره را بر اساس جداسازی اقدامات بشردوستانه از دیگر مسائل در پیش گرفت.

عربستان سعودی که ابتکارعمل‌هایی را برای بازگشایی مشروط فرودگاه صنعا و بندر حدیده مطرح کرده بود، با دور زدن حقایق جنایات علیه یمن؛ درصدد تبدیل شدن از رهبر جنگ به میانجی صلح بین طرف‌های محلی یمن بود.

با لغزش مذاکرات، واشنگتن با آگاهی از اینکه ثبات در یمن یک مشکل برای آن محسوب می‌شود جنگ را طولانی‌تر کرد و به سیاست اعمال فشار حداکثری بر صنعا متوسل شد و صنعا را بارها متهم کرده است که صلح را رد کرده و آن را مسئول مانع‌تراشی در مسیر دستیابی به راه حل سیاسی می‌داند.

برخلاف سیاست باج خواهی آمریکا، عربستان سعودی در سیاست خارجی خود در قبال یمن دچار تزلزل شده است و درحالی که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با اشاره به اینکه گرایش انصارالله ریشه “عربی” دارد، تلاش کرد تا صنعا را”دوست” بخواند، اما عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل با نادیده گرفتن این موضوع که انصارالله به بزرگترین و برجسته‌ترین جزء در صحنه یمن تبدیل شده است، آن را یک سازمان “تروریستی” خواند!

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله به المیادین گفت: آنچه امروز می‌پذیریم‌، با تغییر موازنه قوا در آینده آن را نخواهیم پذیرفت. یمن در وضعیت محاصره و تجاوز از سوی ۱۷ کشور مواجه است و صحبت درباره فساد صنعا گمراه کننده است.

در همین حال، دیوید دِ روشه، کارشناس نظامی در مرکز موسوم به “خاور نزدیک و جنوب آسیا” در دانشگاه دفاع ملی آمریکا، گفت: در مواضع صنعا درباره نقش و تاثیر واشنگتن در جنگ یمن اغراق شده است، عربستان سعودی سلاح های آمریکایی را انباشته کرده است و بر اساس منافع خود وارد این جنگ شد.

در مقابل البخیتی تاکید کرد: صنعا مشروعیت نبرد خود را از منطق دفاع از خود می‌گیرد و در صورت توقف تجاوز آمادگی صلح را دارد.

وی همچنین افزود: واشنگتن به کشورهای متجاوز و مزدوران آنها در یمن کمک نظامی می‌کند.

دِ روشه در این باره مدعی شد: تحریم‌های آمریکا رهبران حوثی‌ها (انصارالله) را هدف قرار داده است نه ملت یمن. واشنگتن معتقد است که طرف‌های درگیر در یمن نمی‌خواهند به راه حلی دست یابند.

وی معتقد است که عرصه یمن نقطه کانونی در سیاست آمریکا نیست و واشنگتن به عربستان سلاح می‌دهد، اما در بمباران یمن شرکت نمی‌کند.

طبق گفته البخیتی، صنعا از یک روند سیاسی حمایت می کند که همه را در بر گرفته و موازنه موجود در یمن را در نظر می‌گیرد.

این مقام یمنی معتقد است که ادامه جنگ علیه یمن به نفع ایالات متحده آمریکا است و جنگ علیه یمن از واشنگتن نشات گرفت؛ آمریکایی که امروز می‌خواهد خودش را میانجی جلوه دهد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.