تغییر قانون در عربستان؛ مجوز باز بودن مغازه‌ها هنگام نماز

در ادامه اصلاحات سیاسی و اجتماعی در عربستان، به علت شیوع کرونا درب‌های مغازه‌ها برای جلوگیری از تجمع می‌تواند هنگام نماز باز بماند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک روزنامه برجسته وابسته به دولت عربستان سعودی روز جمعه ۲۵ تیر (۱۶ژانویه) گزارش داد، فروشگاه‌ها در عربستان‌ سعودی ممکن است اجازه یابند تا در مواقع نماز باز بمانند.

این تصمیم، قوانین سختگیرانه پادشاهی در مورد بستن مغازه‌ها و مشاغل تجاری برای نماز را تغییر می‌دهد.

به نظر می‌رسد این آخرین اصلاحات از سری تغییرات قوانین اجتماعی و اقتصادی است که با هدف نوسازی پادشاهی محافظه‌کار سعودی و تقویت سهم بخش خصوصی در اقتصاد نفتی این کشور انجام می‌شود.

این تصمیم توسط فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عربستان ابلاغ شد. به نوشته روزنامه دولتی عکاظ در بخشنامه این فدراسیون آمده است: «برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، حفظ سلامت مشتریان و پیشگیری از شیوع کرونا، از صاحبان مغازه‌ها و مشاغل می‌خواهیم که در تمام ساعات کار، از جمله اوقات نماز، باز بمانند.»

در عربستان فروشگاه‌ها در زمان نماز، پنج نوبت در روز، حداقل نیم ساعت تعطیل می‌شوند. به نوشته خبرگزاری رویترز این احتمال وجود دارد که این درخواست تنها به دوره شیوع کرونا محدود نماند.

از زمانی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شده، عملاً اداره حکومت سعودی را به دست گرفته و می‌گوید، درپی احیای “اسلام معتدل” است.

او نقش پلیس شریعت را کاهش داده و ممنوعیت کنسرت‌های موسیقی، سینما و رانندگی زنان را لغو کرده است. به این ترتیب محدودیت‌های جدی اجتماعی کاهش قابل توجهی یافته‌اند.

با وجود این تغییرات هنوز آزار و تعقیب مخالفان سیاسی حکومت عربستان مورد انتقاد نهادهای بین‌المللی است. از جمله قتل جمال خاشقچی که به نام ولیعهد عربستان ثبت شده است.

بر اساس گزارش نهادهای امنیتی آمریکایی، جمال خاشقجی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول توسط یک گروه کماندوی ویژه که از ریاض اعزام شده بود، به قتل رسید.

این نهادها می‌گویند، دستور قتل به احتمال زیاد توسط بن‌سلمان صادر شده است. عربستان سعودی این گزارش را نادرست خواند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.