آیا گولن از لابی‌های یهودی کمک مالی گرفته است؟

روزنامه «یئنی آکیت» ترکیه خبری منتشر کرد که بر مبنای آن، جماعت گولن برای اداره مدارس خود از لابی‌های یهودی کمک دریافت کرده است.

این روزنامه می‌نویسد گرچه این جماعت اسناد مربوط به کمک‌ها را مخفی کرده‌اند اما نهادهای یهودی کمک کننده به جماعت گولن، این اسناد را در سایت‌های رسمی خود منتشر کرده‌اند.

مؤسسات «مایکل و سوزان‌دل» و «گیتز» از جمله این مؤسسات هستند که تنها در سال‌های 2006 ـ 2007، مبلغ 180 میلیون دلار به جماعت گولن کمک مالی نموده‌اند.

در سایت مؤسسه «مایکل و سوزان‌دل» هم‌چنین از مبلغ 261 میلیون دلار کمک برای ساخت مدرسه عالی تگزاس متعلق به گولن سخن به میان آمده است.

به ادعای این سایت، این مبالغ گرچه به عنوان هزینه ساخت مدارس دریافت شده اما عملاً در پروژه‌های دیگر در ترکیه، آسیای میانه و آفریقا مصرف شده است.

بر این اساس از مجموع 30 میلیون دلار دریافتی در سال 2006، تنها 5 میلیون دلار آن در اسناد این جماعت ثبت شده است.

پیش تر از این نیز در خبرها آمده بود «مؤسسه گفت‌وگوی تمدن‌ها» که زیر نظر فتح‌الله گولن از چهره‌های مذهبی معروف ترکیه فعالیت می‌کند تصمیم به برگزاری مراسم یادبود برای کشته‌ شدگان یهودی سال 1942 میلادی گرفته است.

در این حادثه کشتی معروف استروما که حاملان مهاجران یهودی روسی و رومانیایی به فلسطین اشغالی بود، در آب‌های ترکیه منفجر شد و قریب به 770 سرنشین یهودی آن کشته شدند.

به گزارش برخی مطبوعات ترکیه، این در حالی است که فتح‌الله گولن در پی حمله مأموران اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره و کشته شدن 9 نفر از اتباع ترکیه در سال 2010، از شهید نامیده این 9 تن خودداری کرد و به جای اسرائیل، مؤسسه خیریه IHH را مسئول این واقعه دانست.

گفتنی است فتح‌الله گولن که ده‌ها مدرسه و دانشگاه در ترکیه و کشورهای مختلف راه‌اندازی کرده، اندیشه اسلام میانه‌رو و محافظه‌کار را تبلیغ می‌کند. گولن سال‌ها است در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند. بسیاری مدعی هستند که گولن به طور مستقیم از طرف آمریکا حمایت می‌شود اما خود همواره این ادعا را تکذیب می‌کند.

اخیراً نیز در پی تحولات و فسادهای مالی افشا شده در ترکیه، برخی گولن را مسبب اقدامات قوه قضائیه ترکیه برای تحت فشار قرار دادن و تضعیف حاکمیت می دانند. این در حالی است که حاکمان فعلی ترکیه شاگردان و تربیت‌یافتگان گولن هستند.

به گزارش دین آنلاین، این روزها رسانه‌های ترکیه در خصومت میان اردوغان و گولن اردوکشی می کنند.

پیش تر از این، روزنامه «طرف» با انتشار سندی مدعی شد که اردوغان قصد از میان بردن جنبش مذهبی فتح‌الله گولن را دارد. محمد باران‌سو، نویسنده سرشناس روزنامه طرف اواخر ماه نوامبر امسال سند محرمانه‌ای مربوط به سال ۲۰۰۴ میلادی منتشر کرد. در این نامه که به امضای اردوغان و عبدالله گل وزیر امور خارجه وقت رسیده بود، شورای امنیت ملی ترکیه آشکارا از دولت خواسته بود تدابیری را برای پایان دادن به فعالیت‌های جنبش فتح‌الله گولن به اجرا در آورد.

 

هرچند اردوغان خبرنگار روزنامه طرف را به افشای اسناد دولتی و خیانت متهم کرد و از دستگاه قضایی خواست تا وظیفه خود را در قبال روزنامه طرف انجام دهد، اما ویسل آک وکیل روزنامه طرف نیز اعلام کرد این روزنامه قصد دارد از اردوغان به خاطر سخنان افتراآمیز و اراده‌اش برای نفوذ در دستگاه قضایی شکایت کند.

 

جنگ لفظی اردوغان و گولن به رسانه‌های نزدیک به دولت و حامیان گولن نیز کشیده شد. روزنامه‌های نزدیک به دولت از جمله یئنی شفق در روزهای اخیر حملات خود به جماعت گولن را تشدید کردند. این روزنامه از وجود یک گروه وابسته به جماعت گولن در پلیس و قوه قضاییه که قصد سرنگونی اردوغان را دارند سخن به میان آورد.

 

در مقابل رسانه‌های وابسته به جماعت گولن از جمله زمان نیز به انتقادهای شدید از دولت اردوغان دست زدند. زمان نوشت: حزب حاکم عدالت و توسعه همانند خودرویی است که در مسیر عکس یک جاده حرکت می‌کند. این حزب در مسیر اشتباه حرکت می‌کند ولی فکر می‌کند که خودروهایی که از مقابل می‌آیند همگی در مسیر اشتباه هستند.

 

کارشناسان و بسیاری از رسانه‌های ترکیه اختلافات به وجود آمده بین اردوغان و گولن را به سود احزاب مخالف ملی و سکولار ترکیه می‌دانند. امید اوران معاون حزب جمهوری‌خواه خلق بزرگ‌ترین حزب مخالف در مجلس ترکیه روز سه‌شنبه با تقدیم نامه‌ای به رئیس مجلس ترکیه خواهان پاسخ‌گویی اردوغان در مورد ادعای سوء استفاده مالی فرزندان سه تن از وزرا و خواستار استعفای وی شد.

 

به گفته کارشناسان، انتخابات آتی ترکیه مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین رویداد سیاسی ترکیه است و ادامه تنش‌ها بین اردوغان و گولن موقعیت حزب اسلام‌گرای حاکم را تضعیف خواهد کرد. این نمایش قدرت توسط اردوغان پیش از انتخابات شهرداری‌ها (ماه آوریل ۲۰۱۴)، انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست‌جمهوری (ماه اوت ۲۰۱۴) بزرگ‌ترین چالش او خواهد بود.

 
روزنامه «یئنی آکیت» ترکیه خبری منتشر کرد که بر مبنای آن، جماعت گولن برای اداره مدارس خود از لابی‌های یهودی کمک دریافت کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.