بیانیه دموکرات‌ها علیه اظهارات ایلهان عمر

دموکرات‌های آمریکا از جمله نانسی پلوسی، رهبر مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای اظهارات ایلهان عمر درباره جنایتکار خواندن آمریکا و اسرائیل و تشبیه آنها به گروه‌های تروریستی مانند طالبان را محکوم کردند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر اعضای گروه رهبران دموکرات این مجلس در یک بیانیه مشترک نادر، از اظهارنظرهای اخیر ایلهان عمر، نماینده دموکرات، که ظاهرا در آن آمریکا و رژیم صهیونیستی را همچون طالبان “جنایتکار” خوانده انتقاد کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، آنها در این بیانیه گفتند “معادل دانستن غلط آمریکا و اسرائیل با گروه‌هایی “دخیل در تروریسم همچون طالبان به تعصب دامن زده و پیشرفت به سمت آینده‌ای برخوردار از صلح و امنیت برای همه را تضعیف می‌کند.”

این بیانیه همچنین از سوی استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چند تن دیگر امضا شده و ظاهرا ختم کلام در قبال مناقشه‌ای است که در روزهای اخیر از بابت اظهارات ایلهان عمر به راه افتاده این حزب را با تهدید اختلاف و چند دستگی مواجه ساخته است. همچنین این بیانیه عنوان کرده که عقب نشینی ایلهان عمر از اظهاراتش را می‌پذیرد.

عمر که نخستین زن مسلمان انتخاب شده به نمایندگی کنگره آمریکاست، نخست این اظهار نظر مناقشه برانگیز خود را روز دوشنبه گذشته مطرح ساخت و در توئیتی در ضمن انتشار یک ویدیو، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا را مورد پرسش قرار داد.

او نوشت: ما باید برای تمامی قربانیان جنایات علیه بیشری سطح یکسانی از عدالت و پاسخگویی را داشته باشیم.

او در ادامه این توئیت با اشاره به اینکه شاهد جنایات غیرقابل تصور از سوی آمریکا، اسرائیل، افغانستان و طالبان بوده عنوان کرد: “من از بلینکن پرسیدم که قرار است کجا افراد به سراغ حمایت از عدالت بروند.”

او در این ویدیو پرسید که چرا دولت فدرال آمریکا با تحقیقات دیوان کیفری بین المللی درباره جنایات جنگی مخالفت می‌کند.

با توجه به این که ایلهان عمر در این توئیت آمریکا و اسرائیل را با گروه‌های شبه نظامی همچون طالبان کنار هم آورد با واکنش تند از جمله از سوی اعضای حزب خودش مواجه شد. ۱۲ دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که برخی از آنها یهودی هستند، با امضای بیانیه مشتری اظهارات او را “توهین آمیز” و “گمراه” خوانده و خواستار شفافسازی شدند.

حزب جمهوری‌خواه نیز خواستار اخراج ایلهان عمر از کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان شد.

عمر ابتدا با انتقادهای دموکرات‌ها مجددا برخورد کرده و گفت، این “شرم‌آور” است که همکارانش که به دنبال جلب حمایتش هستند، حالا بیانیه‌های علنی علیه او منتشر می‌کنند.

او تاکید کرد “عبارات اسلام هراسانه مطرح شده در این بیانیه توهین آمیز هستند” و امضا کنندگان نامه را متهم به “اذیت و آزار و خاموش ساختن افراد” کرد.

او گفت که استناد به پرونده‌های باز اسرائیل، آمریکا و طالبان در دیوان کیفری بین المللی مقایسه کردن یا اقدامی از روی “تعصب عمیق” نیست.

با این حال عمر روز پنجشنبه بیانیه دیگری را منتشر ساخته و در آن این بار درباره اظهاراتش “شفاف سازی” کرد.

او گفت که “به هیچ وجه” قصد معادل دانستن “کشورهای دموکراتیک برخوردار از نظامهای قضایی جا افتاده با سازمانهای تروریستی” را نداشته است.

نانسی پلوسی از این شفافسازی او “استقبال کرد”.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.