حذف چند نام از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در هیئت نظارت بر کتاب

شورای عالی انقلاب فرهنگی، نام رسول جعفریان، مهدی شجاعی و مهدی فیروزان را از فهرست نهایی هیئت نظارت بر کتاب حذف کرده و نامهایی دیگر را به جای آن معرفی کرده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از نام‌های پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای عضویت در هیئت‌های نظارت بر نشر کتاب حذف کرده و با افزودن چند نام دیگر، اعضای نهایی این هیئت ها را معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی فیروزان (مدیرعامل شهر کتاب) و رسول جعفریان (رییس مستعفی کتابخانه مجلس شورای اسلامی) مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته اند و مهدی خاموشی و حسین کچوئیان (هر دو، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)، فریبا علاسوند (عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم) و محمود آذربایجانی از جمله کسانی اند که نامشان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این فهرست افزوده شده است.

اعضای نهایی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سه‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه، به ریاست حسن روحانی و با حضور رؤسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی برگزار شد، معرفی شدند.

برابر آیین‌‌نامه‌ "اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب" مصوب فروردین ماه ۸۹ هیئت نظارتی مرکب از حداقل ۵ تن در دو حوزه بزرگسالان و کودکان و نوجوانان توسط وزیر ارشاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می شوند و بعد از تایید شورا و امضای رئیس جمهور، نظارت عالی بر ممیزی کتاب را بر عهده خواهند گرفت.

در میان اعضای معرفی شده برای هیئت نظارت بر نشر کتاب بزرگسالان نام پنج چهره روحانی دیده می شود: احمد واعظی، محمدعلی مهدوی راد، محمدتقی سبحانی، رضا مختاری، علیرضا اعرافی.

صادق آئینه‌وند (دکترای تاریخ اسلام)، محسن مؤمنی (رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی)، محمود گلزاری (فعال در زمینه مشاوره و رمان‌درمانی)، عماد افروغ (نویسنده و جامعه شناس)، علیرضا صدرا (دکترای فلسفه‌ سیاسی) و علی معلم دامغانی (شاعر و رئیس فرهنگستان هنر) دیگر اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب بزرگسال را تشکیل می دهند.

مهدی فیروزان در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که به نظرش علت حذف نامش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست، گفته است: "نمی‌دانم، اما دوست دارم بدانم چرا این اتفاق افتاده؛ چون تا جایی که من مطلع بودم، شاید از میان افرادی که نام‌شان در لیست ارشاد بود، من قدیمی‌ترین فرد در حوزه کتاب هستم، همچنین از بین اعضای آن فهرست تنها کسی هستم که در تمام سال‌های فعالیتم فقط درباره کتاب کار کرده‌ام."

در میان فهرست نهایی اعضای هیأت نظارت بر بزرگسالان، نام مهدی شجاعی، نویسنده، نیز دیده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات نیستان (به مدیریت مهدی شجاعی)، او "از حضور در این هیئت انصراف نداده بود و این تصمیم صرفا از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است."

اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان

محسن چینی‌فروشان (مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، جواد محقق (نویسنده و سردبیر ماهنامه های رشد)، مظفر سالاری (روحانی)، عبدالله حسن‌زاده (درس‌خوانده حوزه علمیه قم) و مهنوش مشیری (نویسنده کودک و تصویر‌ساز) اعضای هیئت نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان را تشکیل می دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، نام مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، هم از فهرست پیشنهادی وزارت ارشاد حذف شده است.

عباس صالحی درباره تغییرات نهایی این فهرست گفته است: "شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرات مختصری در لیست ایجاد کرد، اما بافت کلی را که نگاه اعتدالی و رو به جلو در حوزه نظارت بود، حفظ کرده و این‌طور نیست که آن‌چه از شورا درآمد با نگاه ارشاد تفاوت‌های زیادی داشته باشد. می‌توان امیدوار بود با ترکیبی که داریم، نگاه به کتاب با گذشته تفاوت محسوس داشته باشد و تغییر نگاه به صورت محسوس رخ دهد."

در سالهای اخیر هیئت های نظارت بر کتاب فعالیت نداشتند و مجموعه امور ممیزی کتاب در اداره کتاب وزارت ارشاد اسلامی صورت می گرفت که انتقادهای فراوانی را از سوی نویسندگان، مترجمان و ناشران برانگیخته بود.

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، چندی پیش در گفتگو با خبرآنلاین، هیئت های نظارت بر کتاب را "رکن اصلی ممیزی" دانسته و گفته بود که در غیاب هیئت های نظارت، درست مثل این است که یک پرونده قضایی را به جای اینکه رئیس دادگاه بررسی کند، به دست منشی دادگاه بسپرند تا او آن را رسیدگی کند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، نام رسول جعفریان، مهدی شجاعی و مهدی فیروزان را از فهرست نهایی هیئت نظارت بر کتاب حذف کرده و نامهایی دیگر را به جای آن معرفی کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.