هشدار سازمان ملل درباره خشونت جنسی علیه زنان مسلمان روهینگیا

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد، تجاوز سازمان یافته و هدفمندی که چهار سال علیه زنان روهینگیایی رخ داد، در حال حاضر در اقلیم تیگرای اتیوپی در حال تکرار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در جریان نشست مجازی شورای امنیت خاطرنشان کرد، تجاوز سیستماتیک و هدفمند در تیگرای اتیوپی همانند چیزی است که چهار سال قبل برای زنان روهینگیایی رخ داد.

این نشست مجازی شورای امنیت بنا به درخواست ویتنام برگزار شد و در آن موضع سازمان ملل در قبال حمایت و حفاظت از غیرنظامیان در مناطق درگیر و حفاظت از مراکز پزشکی و کشاورزی برای ساکنان مورد بررسی قرار گرفت.

این مسئول سازمان ملل سه زمینه اساسی را برای تقویت حفاظت و حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه مشخص کرد و آنها «ضرورت تعیین مراکز و امکانات مدنی، ممانعت از استفاده از تسلیحات منفجره که پیامدهای گسترده‌ای را در مناطق پرجمعیت می‌گذارد و تضمین بازخواست عاملان نقض‌های قوانین بین‌المللی بشردوستانه» است.

لوکوک هشدار داد، سازمان ملل از وضعیت وحشتناک استفاده از تجاوز به عنف و انواع خشونت جنسی به منظور رسیدن به اهداف سیاسی و نظامی در تیگرای مطلع است.

وی در ادامه افزود: این چیزی است که ما در سال ۲۰۱۷ در میانمار شاهد آن بودیم و من هرگز قصه‌های زنانی که با آنها در «کوکس بازار» (اردوگاه آورگان) دیدار کردم و تجربه آنها از تجاوز در مقابل اعضای خانواده و کودکان خود توسط اشخاصی که پوشش نظامی داشتند را فراموش نمی‌کنم و اینگونه اقدامات را من همچنین در شش ماه گذشته در شمال اتیوپی دیدم.

این مسئول سازمان ملل در پایان تاکید کرد، عملیات تجاوز جنسی در تیگرای متوقف نشده بلکه این تجاوزات عامدانه و هدفمند و بر اساس نژادی و قومی و با هدف ارعاب و تحقیر انجام می‌شود.

ارتش میانمار در ۲۵ اوت ۲۰۱۷ حملات خود به منطقه راخین را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی جان باخته و نزدیک به یک میلیون تن به بنگلادش پناهنده شدند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.