داکو عمروف دشمن شماره یک دولت روسیه کیست؟

داکو عمروف کسی است که بیشتر ادارات امنیتی روسیه از او می‌ترسند. او تقاضا نموده است تا از بازی‌های المپیک در شهر سوچی به هر وسیله‌ای جلوگیری شود. عمروف کیست و چه می‌خواهد؟

 

با نزدیک شدن بازی‌های المپیک زمستانی در شهر سوچی روسیه، ترس از حملات تروریستی نیز افزایش یافته است. از دو حمله اخیر تروریستی در شهر ولگاگراد به این سو که 34 کشته به جا گذاشت، ترس در روسیه بازهم بیشتر شده است. با این ترس، تردید نیز در مورد امنیت این بازی‌ها بیشتر می‌شود، زیرا داکو عمروف، دشمن شماره یک دولت روسیه در ماه جولای 2013 ضمن یک پیام ویدئویی اعلام کرده بود که با همه توان مانع برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی 2014 می‌شود.

اووه هالباخ که در بنیاد علوم و سیاست، درباره پیشرفت سیاسی در قفقاز تحقیق می‌کند، گفته است که بنا بر عقیده عمروف «وسایل تروریستی نیز از جانب خدا مجاز می‌باشند». این اعلام را ادارات امنیتی روسی جدی گرفته‌اند، زیرا نفوذ این رهبر تروریست‌های چچن زیاد و گفتار او وزنه دارد.

پروفسور گرهارد مانگوت، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه «اِنسبروک» به دویچه‌وله در این باره گفت: «وقتی که عمروف یک راه حل را نشان دهد، چنان‌که یک و نیم سال پیش گفته بود که دیگر اهداف عمومی را مورد حمله قرار نمی‌دهیم، اکثر هسته‌های تروریستی این پیشنهاد او را قبول کردند. مادامی که وی چند ماه پیش گفت که با توجه به برگزاری بازی‌های المپیک در مناطق اجدادی ما، دوباره اهداف عمومی را در نظر می‌گیریم، این گفته او را نیز همه هسته‌های تروریستی رعایت می‌کنند.»

عمروف که غالباً «بن‌لادن روسیه» نامیده می‌شود، به طور خاص پس از حملات تروریستی در سال 2009 تا 2011 توجه‌ها را به خود جلب کرد. از جمله حمله او به قطار زیرزمینی مسکو در ماه مارس 2010 و حمله به فرودگاه دمودیدووا در ماه ژانویه 2011 بسیار چشمگیر بود که هرکدام حدود 40 کشته بر جا گذاشت.

در ماه فوریه 2012 عمروف دستور پایان حملات تروریستی را داد، اما در ماه جولای علناً آن را اشتباه خواند، زیرا کرملین این اقدام او را علامت ضعف نه حسن نیت پنداشت.

هنوز معلوم نیست آیا این رهبر تروریست‌ها مسؤول حملات ولگاگراد است یا خیر. پروفسور مانگوت می‌گوید از نوع حمله تروریستی و از مواد انفجاری که در آن به کار رفته، چنین برمی‌آید که کار اسلام‌گرایانی است که از عمروف الهام گرفته‌اند. اما این که آیا این حملات به دستور مستقیم او به اجرا درآمده یا نه، در حال حاضر روشن نیست.

هدف عمروف چیست؟

داکو عمروف از هیچ اقدام خشونت‌باری برای رسیدن به هدف ایجاد یک دولت مستقل اسلامی در قفقاز هراس ندارد. برای این منظور، او می‌خواهد روسیه را از هر طریق ممکن مورد حمله قرار دهد. مانگوت می‌گوید پیش‌تر در ماه اکتبر او خود را «امیر امارت قفقاز» خواند. از آن زمان تاکنون، او رهبر ایدئولوژیک و نظامی «مقاومت اسلامی قفقاز» است.

اووه هالباخ از بنیاد علوم و سیاست می‌گوید: او می‌خواهد به سلطه روسیه بر قفقاز پایان دهد و برای این منظور از سرمشق‌های یک مقاومت اسلامی ضداستعماری در قرن نوزدهم پیروی می‌کند که در آن هنگام به رهبری شیخ شامل، یک مرجع دینی اسلامی به راه افتاده بود. در طول توسعه حاکمیت استعماری روسیه، این طولانی‌ترین مقاومت بود. بنابراین یک سرمشق تاریخی بسیار برجسته در مقاومت مردم کوه‌نشین قفقاز شمالی بوده است. عمروف نیز امروز به آن اقتدا می‌کند.

 150 سال پیش در منطقه سوچی تقریباً یک میلیون نفر از قوم چرکس زندگی می‌کردند. این قوم مسلمان سال‌های زیادی علیه الحاق منطقه خود به قلمرو امپراتوری روسیه در برابر تزارها مقاومت نشان دادند. 400 هزار چرکسی در جنگ‌ها کشته شدند و به همین شمار هم آواره گردیدند. ایبرد شنایدر، کارشناس امور سیاسی و عضو «مرکز تحقیقاتی اتحادیه اروپا و روسیه» می‌گوید که عمروف انتقام آن زمان را اعلام کرده است.

در مورد کودکی این دشمن شماره یک دولت روسیه اطلاعات اندکی در دست است. عمروف در 13 آوریل 1964 در روستای چارسنوی واقع در چچن جنوبی به دنیا آمد. گفته می‌شود که او متعلق به یک خانواده روشن‌فکر است. او در رشته متخصص ساختمان در دانشگاه دولتی موسوم به «انستیتو نفت» گروزنی تحصیل کرده است.

گفته می‌شود عمروف با یک خویشاوند دور خانواده‌اش ارتباط داشته که با جنگ‌سالاری پیوند داشته است. او آموزش نظامی دیده و در نخستین جنگ چچن علیه روسیه جنگیده است. در سال 2006 او رهبری مقاومت چچن را بر دوش می‌گیرد. پروفسور مانگوت در مورد وی می‌گوید: «آن وقت او عمدتاً یک ملی‌گرای چچنی بود. هدف او این بود که استقلال دولت چچن را به دست آورد. یک و نیم سال بعد در او تحول ریشه‌ای به وجود آمد. او یک جنگ‌جوی اسلامگرا شد که دیگر تنها برای چچن نه، بلکه برای جدایی همه قفقاز شمالی از روسیه و تشکیل یک امارت جدید یا امارت قفقاز مبارزه می‌کرد.

او در وقفه یک و نیم سال آتش‌بس به فراموشی سپرده شده بود. عموماً دولت روسیه می‌گفت که او کشته شده است. ناظران می‌گویند اکنون عمروف باید به این نتیجه رسیده باشد که بعد از این آتش‌بس خود را همچون رهبر توانای مقاومت اسلامی مطرح سازد.

بازی‌های المپیک زمستانی در شهر سوچی روسیه نزدیک است. به گفته مارگوت در چنین موقعیتی، توجه بین‌المللی به بازی‌های المپیک از عمروف این انتظار را دارد که وی بتواند واقعاً عملیات سمبولیکی را انجام دهد که روسیه را نیز زیر فشار قرار دهد.

همین است که اداره امنیت روسیه این روزها از هیچ‌کسی به اندازه عمروف که خود را امیر امارت قفقاز می‌خواند، نمی‌هراسد.

منبع: دویچه‌وله فارسی
داکو عمروف کسی است که بیشتر ادارات امنیتی روسیه از او می‌ترسند. او تقاضا نموده است تا از بازی‌های المپیک در شهر سوچی به هر وسیله‌ای جلوگیری شود. عمروف کیست و چه می‌خواهد؟

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.