روحانیانی که در افغانستان ریاضیات و علوم تدریس می‌کنند

ساکنان ولایت‌های بدخشان، تخار و قندوز در شمال‌شرق افغانستان از تدریس ریاضیات و علوم طبیعی از سوی روحانیان در مدارس این ولایات شکایت کرده‌اند.

 

شماری از روحانیون مذهبی در مدرسه‌های این مناطق خلاف رشته خود، علوم طبیعی و ریاضیات تدریس می‌کنند. این مسأله سبب اعتراض اهالی این مناطق شده که می‌گویند شمار روحانیان در مدارس بیشتر از آموزگاران تخصصی است.

اگرچه مقامات محلی آموزش و پرورش در این مناطق، کمبود آموزگاران متخصص را دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل می‌دانند اما شماری این موضوع را رد می‌کنند.

نمایندگان مردم در شوراهای ولایتی نیز این مشکل را تأیید می‌کنند و دلیل آن را نفوذ روحانیان در این مناطق می‌دانند. لطیفه سعیدی، عضو شورای ولایتی تخار، اعضای پارلمان را در پیش آمدن این مشکل دخیل می‌داند. او می‌گوید: بعضی‌ها می‌روند پاکستان، دو سال درس می‌خوانند، عمامه به سر می‌گذارند و برمی‌گردند. چون اقوام زیادی دارند و چند صد رأی دارند، نماینده پارلمان واسطه‌اش می‌شود و او را در مدارس استخدام می‌کند.

مقامات محلی آموزش و پرورش در ولایات شمال‌شرقی این مشکلات را تأیید می‌کنند و می‌گویند تلاش دارند آن را حل کنند. محمد ظاهر نظم، رئیس معارف قندوز می‌گوید که پنجاه درصد آموزگاران آنها تخصصی نیستند. آنها به تمام مدارس نامه فرستاده‌اند و از آنها خواسته‌اند تا آموزگاران را با توجه به تخصص‌شان در کلاس‌های درسی موظف سازند.

گفتنی است هم‌اکنون افغانستان بیش از ۹.۳ میلیون دانش‌آموز و بیش از دویست هزار آموزگار دارد.

منبع: بی بی سی فارسی
ساکنان ولایت‌های بدخشان، تخار و قندوز در شمال‌شرق افغانستان از تدریس ریاضیات و علوم طبیعی از سوی روحانیان در مدارس این ولایات شکایت کرده‌اند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.