سخنان نخستین سیاست‌مدار اسلامگرای ترکیه کتاب شد

یادداشت‌های مرحوم پروفسور نجم‌الدین اربکان رهبر حزب «دیدگاه ملی» و حزب منحله رفاه ترکیه در کتابی به نام «تداوم» گردآوری شد.

به نوشته روزنامه «ملی گازته» ترکیه، وی در سال ۱۹۴۳ در حالی که ۱۷ سال سن داشت، وارد دانشگاه تکنیک استانبول شد. با تلاش‌های او برای اولین بار در این دانشگاه یک نمازخانه تأسیس شد. تلاش‌های دینی او در عرصه اجتماع و سیاست ۵۵ سال تداوم پیدا کرد.

 

آخرین یادداشت اربکان دو هفته پیش از فوتش است که در بیمارستان و به عنوان مانیفیست اندیشه او به صورت وصیت‌نامه نوشته شد.

 

از عبارات معروف اربکان این است: دعوای ما بر سر اسلام است. هدف نهایی ما کسب رضایت الهی است. هدف‌مان حاکم کردن نظام حق است. آرزویمان سعادت همه انسان‌ها است. راه‌مان جهان است. راه‌مان شیوه اقناع است. ما سیاست نمی‌ورزیم؛ جهاد می‌کنیم.

 

در این کتاب هم‌چنین تصاویری از دیدارهای اربکان با شخصیت‌های مبارز اسلامی در جهان اسلام منتشر شده است. مانند تصویر وی با عبدالقادر ملا که چندی پیش در بنگلادش اعدام شد.

 

علی عزت بگوویچ رئیس‌جمهور سابق بوسنی، یاسر عرفات،‌ قذافی، صدام، احمدی‌نژاد، مقام معظم رهبری، غنوسی و … از شخصیت‌هایی هستند که تصاویر آن‌ها در کنار اربکان آمده است.

 

گفتنی است پروفسور نجم‌الدین اربکان در سال ۱۹۶۹ به عنوان نماینده شهر قونیه به مجلس ترکیه راه یافت. وی در سال ۱۹۷۰ حزب حرکت دیدگاه ملی را تأسیس کرد و بعدها معاون نخست‌وزیر شد. او در سال ۱۹۸۷ در پی کودتا از فعالیت‌های سیاسی منع شد. اما در سال ۱۹۸۷ به ریاست حزب اسلام‌گرای رفاه رسید و مجدداً وارد مجلس شد و در سال ۱۹۹۵ به عنوان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه شد.

 

اربکان در سال ۱۹۹۴ به اتهام سخنرانی بر علیه نظام لائیک به یک سال زندان محکوم شد. حزب رفاه نیز در سال ۱۹۹۸ منحل شد و اربکان به عنوان یک نخست‌وزیر اسلامگرا به مدت پنج سال از فعالیت سیاسی منع شد.

 

اربکان اولین سیاست‌مداری بود که به اندیشه لائیک رایج در ترکیه پشت پا زد و تلاش کرد اسلامی انقلابی در ترکیه پیاده کند. تفکرات او با واکنش‌های شدید ارتش که خود را حامی اندیشه‌های لائیک می‌دانست مواجه شد. اما شاگردان وی در سال‌های بعد با تأسیس حزب عدالت و توسعه، برداشت دیگری از اسلام را عرضه کردند.
یادداشت‌های مرحوم پروفسور نجم‌الدین اربکان رهبر حزب «دیدگاه ملی» و حزب منحله رفاه ترکیه در کتابی به نام «تداوم» گردآوری شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.