روایت جنتی از نگاه امنیتی دولت پیش به فرهنگ

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است: “نوع نگاه برخی از مدیران فرهنگی سابق به ناشران، نویسندگان و هنرمندان امنیتی بود یا حداقل دستگاه‌های امنیتی به آنها دیکته می‌کرده‌اند.”

او در گفت وگویی که در ویژه نامه صدمین روز دولت یازدهم ضمیمه روزنامه ایران منتشر شده، با تایید اینکه "بیشترین انسداد و مشکل در سال‌های اخیر متوجه حوزه چاپ و نشر بوده"، به ملاقات با ناشرانی اشاره کرد که تعلیق یا تعطیل شده بودند یا بدون اینکه پروانه آنها لغو شود محدودیت‌هایی برای آنها اعمال شده بود.

علی جنتی گفته است: "فهرست ۵۰ ناشر را دارد که به آنها گفته شده حق عرضه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی را ندارند."

در دوران معاونت فرهنگی بهمن دری در وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد، فعالیت‌های چند ناشر فعال دچار مشکل شد و در مواردی به حال تعلیق در آمد.

آقای جنتی با ذکر اینکه چاپ آثار شمار زیادی از نویسندگان ممنوع بوده گفت: "کافی بوده که اسم یک نویسنده روی جلد کتاب باشد تا کتاب به محاق بیفتد."

به گفته او "حدود ۴۰۰ عنوان کتاب بدون مجوز در ارشاد بود که بعضی از آنها کاملا رد شده بودند و برخی بلاتکلیف بودند فقط به این خاطر که توسط ناشرانی که در لیست سیاه قرار داشتند منتشر شده بودند. این کتاب‌ها عمدتا در حوزه‌های داستانی، رمان، تاریخ، ادبیات، عرفان و حوزه کودک و نوجوان بوده‌اند."

افزایش سختگیری و تاخیر در صدور مجوز، لغو مجوز کتاب های مجوزدار، عدم پاسخگویی به ناشران، مترجمان و نویسندگان معترض به شیوه ممیزی از جمله انتقادهای روزافزون اهالی کتاب در سال های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود.

آقای جنتی گفته است: "نویسندگان داخل کشور اکنون هیچ ممنوعیتی برای چاپ کتاب‌های خود ندارند. نویسندگان مقیم خارج از کشور هم برای تجدید چاپ آثار خود با مشکل مواجه نیستند."

در همین حال، امروز چهارشنبه، ۱۳ آذر، محمد حسینی، وزیر سابق ارشاد، در واکنش به سخنان علی جنتی گفته است: "ابتدا سخنانی از نفی ممیزی زدند، اما بعد التزام به قانون را مطرح کردند که مبارک است! اخیرا هم اعلام شد افراد زیادی ممنوع القلم بوده اند. جل الخالق! به گونه ای بیان می شود که انگار یک صف طولانی از نویسندگان در کشور نمی توانند قلم بزنند. البته این حرف خوراک خوبی برای رسانه های بیگانه و سازمان های به اصطلاح حقوق بشری است، اما ذره ای انصاف کافی است که ببینیم اگر به کتاب فردی مثل آقای زیباکلام که درخصوص اسرائیل نوشته، ایراد گرفته می شود آیا ممنوع القلم است در حالی که مرتب کتاب های دیگر ایشان منتشر می شود، در روزنامه ها مطلب می نویسد و در برنامه های تلویزیونی و دانشگاه ها در مناظره و میزگرد شرکت می کند؟ آیا این گونه اظهارات جفا در حق نظام جمهوری اسلامی ایران نیست؟"

 

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است: “نوع نگاه برخی از مدیران فرهنگی سابق به ناشران، نویسندگان و هنرمندان امنیتی بود یا حداقل دستگاه‌های امنیتی به آنها دیکته می‌کرده‌اند.”

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.