شهروندان دین‌باور نباید از دولت جدا باشند

رئیس اداره مسلمانان قفقاز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ترندنیوز جمهوری آذربایجان، به تشریح وظایف این اداره و سیاست‌گذاری‌های آن پرداخت.

 

وی درباره ارتباط دین و سیاست گفت: گرچه دین از سیاست جدا است اما شهروندان دین‌دار باید در کمک به روند سازندگی کشور از هیچ کوششی فروگزار نکنند و در عبادات و دعاهای‌شان همواره وطن و پاسداری از منافع آن را مد نظر داشته باشند. وطن‌پرستی برای دین‌باوران بسیار بااهمیت است و روحانیان بایستی در خطبه‌هایشان همواره این موضوع را گوشزد کنند. این موضوع در «نمونه خطبه‌ها برای امامان و روحانیان» که امسال تهیه شده نیز مورد توجه قرار گرفته و به واعظان، نمونه خطبه‌هایی را که در مناسبت‌های مختلف میهنی و تاریخی همچون فاجعه 20 ژانویه و یا نسل‌کشی خوجالی می‌توانند ارائه کنند، توصیه شده است.

او با اشاره به این که ریشه بسیاری از اختلافات در ادیان، سیاسی و ناشی از قدرت‌پرستی است، از حرکت‌های افراط‌گرایانه انتقاد کرد و گفت: هر جریانی که کشتن انسان‌ها را مباح بداند و ترور را حق جلوه دهد، قطعاً در برابر خدا و جامعه پاسخگو خواهد بود. تفاوت اندیشه‌ها نباید به تفرقه منجر شود. بدخواهان و دشمنان‌مان وجود ثبات در آذربایجان را برنمی‌تابند و می‌کوشند به هر طریقی از جمله سوء استفاده از دین، آشوب و تفرقه ایجاد کنند.

رئیس اداره مسلمانان قفقاز با اشاره به تخریب آثار تاریخی آذربایجان در مناطق اشغالی توسط ارامنه گفت: این مسئله بارها در مجامع بین‌المللی مطرح شده و خواستار اقدامات بین‌المللی برای پیشگیری از تکرار این اقدامات شده‌ایم. کشورهای اسلامی همواره در این زمینه همراهی کرده‌اند و ما پیوسته تأکید کرده‌ایم که این آثار تاریخی در واقع برای تمام جهان اسلام دارای اهمیت‌اند.
وی با اشاره به دیدارهایش با رهبران مذهبی ارمنستان و روسیه گفت: هدف از این دیدارها این است که بکوشیم درگیری‌های قومی و منطقه‌ای جنبه مذهبی پبیدا نکند. تمامی دیدارها و موافقت‌نامه‌ها و سندهای همکاری امضا شده در راستای این هدف مهم تاریخی است. در حال حاضر ما خادمان دینی همگام با دولت‌مان بر حل عادلانه این مناقشه در چارچوب قوانین بین‌المللی اصرار داریم. هدف ما اعتمادسازی بین دو ملت است و می‌کوشیم به حل صلح‌آمیز این مناقشه کمک کنیم و اگر این گفت‌وگوها بتواند بر این فرآیند تأثیری مثبت ولو جزئی داشته باشد، باید ادامه یابد.

پاشازاده سپس به مسئله آموزش روحانیان آذربایجان پرداخت و گفت: انتقال صحیح ارزش‌های مقدس دینی و آگاهی‌بخشی به انسان‌ها همیشه مهم‌ترین وظیفه پیش روی ما به عنوان یک نهاد مذهبی است. در این زمینه، روحانیان مسؤولیت خطیری دارند. برای این منظور، انتخاب خادمان مذهبی و ارائه بالاترین سطح خدمت به جامعه از سوی آنان همیشه مورد توجه ماست.
وی هم‌چنین تأکید کرد: دوره‌های آموزشی برای روحانیان با در نظر گرفتن نیازهای جامعه و با نظارت اعضای کمیسیون صدور گواهینامه برگزار می‌شود. با این آزمون، سطح معلومات دینی، قرائت قرآن و مهارت‌های اجرای مراسم دینی سنجیده می‌شود و با توجه به نتیجه آزمون به شرکت‌کنندگان گواهینامه مرتبط اعطا شده نوع فعالیت‌شان مشخص می‌شود. در این مدارک اعطایی، جایگاه و مسؤولیت دینی صاحب گواهی‌نامه قید می‌شود.
رئیس اداره مسلمانان قفقاز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ترندنیوز جمهوری آذربایجان، به تشریح وظایف این اداره و سیاست‌گذاری‌های آن پرداخت.پاشازاده در گفت‌وگو با ترندنیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.