ماجرای امامزاده ای به نام بیژن

چند ماه پیش در صفحات اینترنتی و فضای مجازی تصویری تابلویی منتشر شد که با امضای اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور مزین بود به نام «امامزاده بیژن»!

به گزارش دین آنلاین، بر این تابلوی سبز رنگ نوشته شده: «امامزاده سیدبیژن(ع) روستای کُپ سفلی». این تصویر را در مدتی کوتاه تمام صفحات و شبکه‌هایی که دنبال سوژه بودند منتشر کردند.
 

در این مدت نقش متولی امامزاده که همانا در مقام نخست اداره اوقاف این شهرستان است کمرنگ نبود. رئیس اداره اوقاف شهرستان نور در واکنش به لبخندهای متعجبانه بسیاری از مخاطبان این امامزاده که نامی چنین را غریب می‌دیدند کوشید وجه تسمیه‌ای برای این امامزاده بیابد. او ابتدا در مصاحبه‌ای با بر خی رسانه‌ها بیان کرد: «امامزاده بیژن» ابتدا «امامزاده بی‌جِن» بوده که در طول سال‌ها در نزد عامه به «بیژن» تغییر کرده است.
 

حجت‌الاسلام عبدالله ولی‌نژاد، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور، علت بر سر زبان افتادن نام امامزاده بیژن را که حالا به «امامزاده بی‌جن» تغییر کرده، ماجرای ضریح‌گردانی انجام شده که در برخی شهرستان‌های استان مازندران انجام شده است.

به نظر می‌رسد خود این سنت ضریح‌گردانی هم که بدعتی شایع شده است پس از آن انجام شده که ضریح امام حسین(ع) را با شیوه‌ای خاص از قم تا به کربلا تشییع کردند و مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفت.
 

رئیس اداره اوقاف شهرستان نور می‌گوید: خیلی‌ها به این امامزاده اعتقاد دارند و با توجه به بررسی‌ها و تحقیقات ما، امامزاده بیژن صاحب کرامت است!


 

این گفته رئیس اداره اوقاف هم بر تعجب می‌افزاید و چنانکه وی ادعا می‌کند انگاری اداره اوقاف دایره‌ای برای ثبت کرامات از امامزادگان دارد که نام امامزاده بیژن هم در میان امامزادگان صاحب کرامت ثبت شده است. وانگهی باید دید اداره اوقاف این دست تحقیقات را با چه شیوه‌ای انجام می‌دهد!
 

درباره هویت امامزاده بیژن، امیر هاشمی‌مقدم، پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی و ایران‌شناسی، مهرماه امسال اظهار کرد: در بررسی‌هایی که درباره امامزاده بیژن انجام دادم، متوجه شدم به باور اهالی، امامزاده بیژن، سید یا درویشی بوده که در گذشته‌ای نه‌چندان دور، روبه‌روی اتاق گلی‌اش می‌نشست و مردم او را باور داشتند. او بین اهالی به «امامزاده بی‌جن» معروف است، «بی‌جن» یعنی امامزاده‌ای که جن ندارد.

گفتنی است بعد از انتشار اخباری درباره نام این امامزاده در رسانه‌ها، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور در مازندران، تابلوی قبلی را برداشته و با اصلاح نام «امامزاده سیدمحمد» از «بیژن» به «بی‌جِن» تلاش کرده تا در راستای اصلاح نامی که به اشتباه بین مردم معروف شده و در شبکه‌های اجتماعی فضای سوء تفاهمی ناخوشایندی را ایجاد کرده بود، گام مهمی بردارد!
 

چند ماه پیش در صفحات اینترنتی و فضای مجازی تصویری تابلویی منتشر شد که با امضای اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور مزین بود به نام «امامزاده بیژن»!

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. مهدی بیژنی

    سلاماز اطلاع رسانی شما سپاسگذارم. متاسفانه اداره اوقاف نور زحمت تحقیق به خود را نداده و بعد از نقل فرضیه نام محمد از طرف اینجانب نام محمد را بر جدمان بیژن(متوفی قرن نهم و جد بیژنی های مازندران) نهاده و چون اولا در تمام اسناد این خطه نام بیژن بصورت بیجن نوشته می شود و در گویش مازنی به بیژن، بیچن گفته شده و کاتبان هم که با رسم الخط عربی آشنا بودند بیژن را بصورت بیجن می نوشته اند. بیجن ارتباطی به جن ندارد و این داستان ساختگی بود که منشا آن خرافات جدید است. طایفه بیژنی حداقل از قرن نهم به بعد در مازندران ساکن بوده و به این طایفه حاجی تبار می گویند، از طوایف زیر مجموعه این طایفه طایفه ملا و یا ملا خیل است. بیژنی های مازندران که 90 سال قبل نام خانوادگی بیژنی را برای خود برگزیده اند، از تحریف نام تاریخی جد خود شاکیند. اطلاعات بیشتر در سایت: http://hajitabarha.ir/post/22

  2. خالقی

    نمیدانم چرا بعضیها فکر میکنند که اسم یک امامزاده نمیتواند بیژن یا مازیار یا مهران یا … باشد درحالی که یک مراجعه ساده به منابع انساب مثل لباب الانساب بیهقی یا سراج الانساب کیا جمال الدین نشان میدهد که از قرن دوم هجری به بعد بسیاری از نوادگان ائمه چنین نامهایی دارندو تقریبا در هر منطقه ای که زندگی کرده اند نامهای رایج همانجا را روی فرزندانشان گذاشته اند مثلا در طبرستان نامهای مازیار و ماکان و قارن و در گیلان کیا و بزرگ امید و در ری مهران و در سمرقند مرزبان و در ساوه مانکدیم و در قم و اهواز مهیار و مهزیار.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.