شهری با شورای شهر مسلمان در آمریکا

با وجود اینکه براساس آمار سال ۲۰۲۱ ایالت میشیگان ششمین ایالت آمریکا براساس تعداد مسلمانان بوده (رتبه اول متعلق به ایلینویز) اما یکی از شهرهای این ایالت بیش از همه به دلیل مسلمان بودن ساکنان آن مشهور است.

شهر همترامک (Hamtramck) در ایالت میشیگان اولین شهر در آمریکا و همچنین آمریکای‌ شمالی است که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰، جمعیت این شهر ۲۲۴۲۳ نفر بوده است. همترامک یکی از متراکم‌ترین نواحی شهری در ایالت میشیگان است.

همترامک در قرن بیستم به عنوان یک مرکز پر جنب و جوش زندگی و فرهنگ لهستانی ـ آمریکایی شناخته می‌شد اما مهاجران جدیدی در ۳۰ سال اخیر به ویژه از یمن و بنگلادش به این شهر وارد شدند و در نتیجه بافت این شهر تا حد زیادی تغییر کرد. در سال ۱۹۷۰ حدود ۹۰ درصد از مردم همترامک لهستانی بودند که امروزه به دلیل مهاجرت به بخش‌های مرفه‌تر میشیگان حالا تنها ۱۱ درصد از مردم این شهر لهستانی هستند.

با این همه همترامک از مشکلات بسیاری رنج می‌برد. تعطیلی چند کارخانه تولید قطعات خودرو در این شهر باعث شد که چند صد نفر از ساکنان این شهر شغل خود را از دست بدهند. وضعیت اقتصادی باعث شده که در حدود ۴۹,۱ درصد از ساکنان آن با معیارهای آماری در قشر فقیر طبقه‌بندی شوند. این باعث شده که شهر همترامک به عنوان فقیرترین شهر ایالت میشیگان شناخته شود.

پایگاه Freep نیز در این باره می‌نویسد: در حال حاضر بعد از لهستانی‌ها مهاجران مسلمان بوسنیایی بیشترین جمعیت مهاجر اروپایی در این شهر را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۵ از ۶ عضو شورای شهر همترامک ۴ نفر مسلمان بودند که برای اولین بار در تاریخ آمریکا، اکثریت اعضای شورای شهر یک شهر مسلمان بودند.

موج‌های بعدی مهاجرت شامل آلبانیایی‌ها، مقدونی‌هاو اوکراینی‌ها شد. تا سال ۲۰۰۱ بسیاری از بنگلادشی‌ها‌، بوسنیایی‌ها و مسیحیان کلدانی عراقی به این شهر نقل مکان کردند. از سال ۲۰۱۱ تقریباً از هر ۵ نفر ساکن همترامک یک نفر آسیایی بود (به استثنای ساکنان جنوب غربی آسیا). از سال ۲۰۰۳، بیش از ۳۰ زبان در همترامک صحبت می‌شود و بیش از چهار دین وجود دارد. چهار دین اصلی عبارتند از: اسلام، مسیحیت، هندوئیسم و بودیسم.

در دهه ۲۰۰۰ مسجدی در این شهر به نام مسجد جامع الاصل که متعلق به بنگلادش‌تبارهای همترامک است خواستار اجازه پخش اذان از بلندگوهای خارج از مسجد شد و این را به صورت رسمی از شورای این شهر درخواست کرد. مسلمانان و فعالان ادیان از مسجد حمایت کردند در حالیکه برخی از فعالان ضد مسلمان، با این درخواست مخالف بودند. در سال ۲۰۰۴ شورای شهر به اتفاق آرا اجازه داد مساجد بتوانند اذان را به صورت عمومی پخش کنند تا این شهر تبدیل به یکی از معدود شهرهای آمریکا شود که مساجد اجازه پخش اذان را دارند. در حال حاضر در این شهر ۴ مسجد وجود دارد.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.