واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس و اسرائیلی‌ها به آغاز تحقیقات دادگاه لاهه

پس از اعلام آغاز تحقیقات لاهه درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطین، دولت خودگردان فلسطین و حماس از آن استقبال و ابراز خشنودی کردند، در حالی که اسرائیل به اقدام لاهه اعتراض کرد و آن را حمله به اسرائیل دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در غزه ضمن استقبال از تصمیم دیوان لاهه درخصوص آغاز تحقیق ازبابت جنایات رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین گفت، حماس حامی اقدامات دیوان کیفری بین‌المللی است.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه استقبال کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این وزارتخانه شامگاه امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدام که مدت‌ها بود انتظار آن می‌رفت، به تلاش‌های بی‌وقفه فلسطینیان برای تحقق عدالت و بازخواست رژیم اشغالگر به عنوان یکی از ارکان تحقق صلح در فلسطین کمک خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که جنایات مستمر و هدفمند سران رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین، اقتضا می‌کرد تا دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقاتی سریع و گسترده را به منظور بازخواست و مجازات عاملان این جنایات آغاز کند.

اما دولت رژیم صهیونیستی به این تصمیم حمله کرد و گفت، این اقدام حمله‌ای به اسرائیل است و اسرائیل برای تضمین عدم دسترسی به سربازانش تلاش خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اسرائیل در معرض حمله قرار گرفته و رای دادگاه به منزله ریشه نفاق و یهودی‌ستیزی است و ما به مبارزه برای حقیقت ادامه می‌دهیم!

همچنین روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای تاکید کرد: رای دادگاه درباره گشودن تحقیق علیه اسرائیل شرم‌آور است و ما هرگز ادعاها علیه حق و وظایف‌مان در حمایت از شهروندانمان را نمی‌پذیریم.

او اضافه کرد: ما در تضمین عدم عدم دسترسی به سربازان‌مان هوشیار خواهیم بود.

گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: آغاز تحقیقات درباره جرایم جنگی در اسرائیل “شکست اخلاقی و حقوقی” است.

او اشاره کرد: تصمیم برای آغاز تحقیق علیه اسرائیل یک استثنا در خصوص وظایف دیوان و هدر دادن منابع جامعه جهانی از سوی موسسه‌ای جانبدار است که مشروعیتش را از دست داده است.

دیوان کیفری بین‌المللی امروز رسما اعلام کرد که تحقیقات در مورد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه را آغاز خواهد کرد.

فاتو بنسودا دادستان کل دادگاه اظهار کرد که آغاز تحقیقات این دادگاه در فلسطین، پس از بحث و بررسی‌هایی که پنج سال به طول انجامیده، صورت می‌گیرد.

بنسودا تصریح کرد که تحقیقات به شیوه‌ای مستقل و بدون هرگونه ترس و هراسی انجام می‌گیرد.

وی گفت که دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به امور و مسائل مربوط به نوار غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی را دارد.

دیوان کیفری بین‌المللی فوریه گذشته طی حکمی صلاحیت قضایی خود در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ را تایید کرد.

قضات دیوان کیفری بین‌المللی حکمی را به تصویب رساندند که به موجب آن این دادگاه از صلاحیت قضایی در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ (کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی) برخوردار خواهد بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.