استقبال عربستان و امارات از موضع بایدن درباره جنگ یمن

بایدن اخیرا بر لزوم توقف جنگ یمن تاکید کرده و گفته‌است حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن را متوقف خواهد کرد. با این وجود عربستان و امارات از موضع او استقبال کردند. برای بسیاری این پرسش پیش می‌آید که علت این استقبال چیست و آیا نتیجه موضع بایدن و استقبال از آن منجر به توقف جنگ در یمن خواهد شد یا نه.

برخی محافل سیاسی و رسانه ای عربی از جمله یمنی به سیاست ادعایی بایدن برای پایان دادن به جنگ یمن که در ۶ سال گذشته به جان باختن بیش از ۱۱۰ هزار یمنی و زخمی و بی خانمان و آواره شدن صدها هزار یمنی دیگر منجر شده است، پرداخته اند.

بررسی ها نشان می دهد، مفسران و ناظران توافق نظر دارند که تصمیم بایدن جنگ یمن را متوقف نخواهد کرد و به فاجعه انسانی در این کشورعربی پایان نخواهد داد.

بایدن بتازگی مدعی قطع حمایت آمریکا از عملیات ائتلاف سعودی علیه یمن، توقف فروش سلاح به سعودی و امارات، تلاش برای برقراری آتش بس، خارج کرن حوثی ها از فهرست تروریسم و آغاز گفت وگوی سیاسی بین سعودی و امارات و دولت هادی با حوثی ها شده است.

استقبال مجبوری سعودی و امارات

«شارل ابی نادر» در روزنامه یمنی «افق نیوز» نوشت: تصمیم اخیر بایدن قابل انتظار بود، همچنین انتظار می رفت دو طرف اصلی تجاوز علیه یمن یعنی سعودی و امارات در استقبال از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تاخیر نکنند البته نه به این دلیل که سعودی و امارات متقاعد شده اند جنگ علیه یمن را باید متوقف کنند.

وی می افزاید: سعودی و امارات استقبال کردند زیرا مجبور بودند و جای هیچ  اعتراضی به تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای آنها وجود نداشته و ندارد.

ابی نادر می‌نویسد: پذیرش این تصمیم بایدن فرصتی مناسب است برای سعودی و امارات تا بر شکست و ناتوانی در دستیابی به اهدافشان در ۶ سال جنگ علیه یمن سرپوش بگذارند و از باتلاق شکست ها در این جنگ بیرون بیایند.

این نویسنده تاکید می کند: بدون رفع محاصره، تسهیل مذاکره برابر بین طرف های یمنی، اعتراف به حقوق سیاسی و اجتماعی همه اقشار مردم یمن و بدون پایان حضور سیاسی و نظامی سعودی و امارات ، جنگ علیه یمن باقی خواهد ماند و این تجاوزها همچنان ادامه خواهد یافت.

اعتراف بایدن به ضرر جنگ یمن برای آمریکا

«طالب الحسنی» صاحبنظر یمنی هم  تصمیم بایدن را اعتراف رئیس جمهوری آمریکا به این واقعیت دانست  که روند جنگ دیگر به نفع استراتژی آمریکا برای سیطره بر یمن نیست دلیل آن هم شکست عملیات نظامی و ثابت قدم بودن یمنی ها در طول این سال ها است و بلکه فراتر از آن  توسعه قدرت دفاعی و نظامی یمنی ها و انتقال از دفاع به حمله است به طوری که همه شهرهای عربستان  از جمله پایتخت در معرض موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین یمنی ها قرار دارند.

این نویسنده با تاکید به اینکه «جنگ هرگز فقط با صدور اعلامیه و بیانیه متوقف نخواهد شد»، می افزاید: با وجود محوریت نقش آمریکا در جنگ علیه یمن. اجرای تصمیم بایدن هنوز مورد تردید است و اما اگر دولت بایدن در این مورد جدی باشد  به یک دوره زمانی ۳ تا ۵ ماه نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: سعودی قادر نخواهد بود به تنهایی جنگ را ادامه دهد اما در هر صورت درخواست بایدن اعتراف آمریکایی ها به دشواری ادامه و تکمیل مداخله نظامی آنها در یمن است.

گامی بدون چشم انداز اما شاید راهگشا

«رشید حداد» هم در روزنامه لبنانی «الاخبار» در مورد تصمیم بایدن می نویسد: اگرچه این گام بایدن تاکنون بی نتیجه و بدون چشم انداز به نظر می رسد، اما راه را برای آغاز مسیری باز می کند که قرار است به شش سال جنگ متوالی علیه یمن ایان دهد.

این نویسنده لبنانی با  تاکید به «پیشروی بزرگ» حوثی ها به ویژه سیطره نظامی بر شهر مأرب، می نویسد: این پیشروی سعودی ها را مجبور کرده است تا ازدولت آمریکا بخواهند برای جلوگیری تصرف کامل شهر مارب توسط حوثی ها مداخله فوری کند.

وی می افزاید: تحولات دریمن همچنین نگرانی آمریکا و انگلیس را افزایش داده است تا جائیکه «مایکل ارون» سفیرانگلیس دریمن مجبور شده از انصارالله (حوثی ها) خواستار توقف حمله نظامی به مارب شود.

درمقاله ای با عنوان «بایدن و شانس پایان جنگ یمن» در روزنامه العربی الجدید که در لندن منتشر می شود، «حسام ابوحامد» تصمیم بایدن را چیزی شبیه به یک «گام نمادین» دانست و تاکید کرد که سیاست بایدن در خصوص یمن به حل مشکلات در کوتاه مدت کمکی نمی کند و اگر چه گامی خوب است اما کافی نیست.

این نویسنده ادعا می کند که «پایان دادن به پشتیبانی نظامی از سعودی ها ممکن است حوثی ها را به تحکیم اقتدار خود سوق دهد به ویژه که آنها همچنان برای کنترل صنعا پایتخت یمن و سایر مناطق تلاش می کنند».

شاید این اعتراف ابوحامد «هرچه زمان جنگ طولانی تر شود شرایط حوثی ها برای گفت وگوهای آینده را تقویت می کند» خود یکی از بهترین دلیل های تصمیم بایدن برای توقف جنگ علیه یمن و استقبال فوری سعودی ها و اماراتی ها از این تصمیم باشد.

«مرح البقاعی» هم در نشریه لندنی «العرب» نوشت که در خاورمیانه علاوه بر یمن پرونده های پیچیده دیگری مثل سوریه و عراق وجود دارد که دولت بایدن بزودی می فهمد راهی برای دستیابی به راه حل نخواهد یافت.

البقاعی مدعی شده است که «تنها راه بایدن دستیابی به یک توافق نامه جدید و استثنایی با تهران است».

دولت بایدن رویکردی برای پایان جنگ یمن ندارد.

«حسن ابوطالب» هم در روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» که در لندن منتشر می شود، ادعا کرد: واضح است که دولت بایدن برای چگونگی دستیابی به توافق و توقف جنگ یمن دارای رویکری نیست و حوثی ها همچنان روند سیاسی برای پایان و بسته شدن پرونده جنگ را نمی پذیرند …

تصمیم شتابزده

«محمد یوسف» هم در روزنامه اماراتی «البیان» مدعی شد که «بایدن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سخت می گیرد و با ایران و حوثی ها با آسانی رفتار می کند.

او تصمیم بایدن برای پایان جنگ یمن را «تصمیمی شتابزده» و ناشی از «منطقی نادرست» خواند.

یوسف ادعا کرد:کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی و امارات واکنشی رفتار نمی کنند و از صداهای بلند تبعیت نمی کنند، درها را نمی بندند و مواضع خود را شتابزده اعلام نمی کنند.

وی افزود: حتی اگر بایدن از مسیر دیپلماتیک خود خارج شود و ملاحظات و نیت هایی را هم در نظربگیرد اما در نهایت حقیقت را درمی یابد.

برخلاف این ادعای یوسف، مقامات سعودی و اماراتی بسرعت از تصمیم بایدن برای پایان جنگ یمن  استقبال کردند و حتی اماراتی ها مدعی شدند که یکسالی است از یمن خارج شده اند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.