باید فیس‌بوک رفع فیلتر شود

وظیفه ما به عنوان وزارت ارشاد، حمایت از مطبوعات و آزادی آنهاست و آنچه که به ما مربوط می‌شود حتی در هیات نظارت که ما در اقلیت قرار داریم سعی داریم که از مطبوعات حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در حاشیه دیدار با جمعی از فعالان رسانه‌های دیجیتال که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب افزود: فیلتر فیس‌بوک مربوط به تصمیم کمیته فیلترینگ است که مستقل زیر نظر وزارت ارشاد نیست و ما فقط یک نماینده در آن کمیته داریم. باید با مجموعه دوستانی که در آنجا هستند صحبت کنیم که نه تنها فیس‌بوک ببلکه برخی شبکه‌های اجتماعی غیرقالب دسترسی دیگر نیز باید در دسترس باشند. البته الان نیز در دسترس است اما باید قید غیرقانونی آن را برداریم تا دسترسی آسان‌تر شود. من از گذشته دفاع نمی‌کنم.

 جنتی همچنین در خصوص توقیف روزنامه‌های هم‌میهن و نشاط توسط قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه بر اساس قوانین خودش عمل می‌کند و نمی‌دانم برای نشاط و هم‌میهن هم چرا این اتفاق افتاده است. وظیفه ما به عنوان وزارت ارشاد، حمایت از مطبوعات و آزادی آنهاست و آنچه که به ما مربوط می‌شود حتی در هیات نظارت که ما در اقلیت قرار داریم سعی داریم که از مطبوعات حمایت کنیم. الان هم آنچه که برای هم‌میهن و نشاط پیش آمده باید در قوه قضائیه پیگیری کنیم تا ببینیم چه مشکلاتی داشته‌اند.

 جنتی همچنین در خصوص وام مسکن خبرنگاران نیز گفت: فعلا نمی‌توانیم قولی بدهیم. دولت دچار مشکل مالی است و صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان نیز 60 هزار عضو دارد. مبلغ این وام نییز بالاست. حالا اگر کسانی در گذشته این قول داده‌اند باید از همان‌ها این سوال را پرسید.

 وی در خصوص دیدار خود با فعالان فضای مجازی نیز گفت: رسانه‌های دیجیتال پدیده‌ای نوپاست که باید حمایت و تقویت شود تا بتواند روی پای خود بیایستد. در طول سال‌های گذشته بسیاری از فعالانی که وارد این حوزه شدند به دلیل عدم حمایت جدی، برخی شرکت‌ها ورشکسته و برخی دیگر نیز در حال ورشکستگی هستند. عمده مشکلاتی که در این جلسه مطرح و روی آن تاکید شد وظیفه خود می‌دانیم آنچه که مربوط به ارشاد هست را دنبال کنیم. اشکالاتی که نیاز به مصوبه دولت و هماهنگی سایر نهادها دارد نیز به دولت و مجلس برده و انها را به تصویر برسانیم. مشکلی که در نشر دیجیتال وبجود دارد استفاده‌هایی است که دیگران بدون حقوق معنوی از آن بهره می‌برند. آنچه که مربوط به داخل کشور است تلاش می‌کنیم که جلوی کپی‌کاری‌ها و کارهای غیرقانونی را بگیریم. در خارج از کشور نیز به حقوق مالکیت معنوی مربوط می‌شود که هنوز به بحث کپی‌رایت نپیوسته‌ایم و دست‌مان بسته است.

 جنتی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فیلترنیگ، ضمن تاکید بر اینکه باید فیلترینگ را به حداقل ممکن و موارد ضروری برسانیم، گفت: برخی فیلم‌های روی یوتیوب و سایت‌ها، سمی برای نسل جوان و افراد جامعه و دولت وظیفه دارد که از فرهنگ ملی و اخلاق و دین و آیین مردم صیانت کند اما بخش‌هایی هم هست که احساس می‌شود واقعا نیازی نیست فیلتر کنیم. به دلیل برخی مشکلات فنی که دارند یک جا را می‌خواهند فیلتر کنند. احیانا یک واژه را می‌گذارند. در ادامه همه مقالات که شامل آن واژه است دچار فیلتر می‌شود. خودم به عنوان کسی که طی دو سه سال گذشته کار تحقیقاتی می‌کردم بسیار با این نوع فیلترینگ‌ها برخورد داشته‌ام. به عنوان عضو کمیته فیلترینگ تلاش داریم تا فیلترینگ فقط در صورت ضرورت باشد. از زمان تشکیل دولت تاکنون این کمیته هیچ جلسه‌ای نداشته است.
وظیفه ما به عنوان وزارت ارشاد، حمایت از مطبوعات و آزادی آنهاست و آنچه که به ما مربوط می‌شود حتی در هیات نظارت که ما در اقلیت قرار داریم سعی داریم که از مطبوعات حمایت کنیم.علی جنتی:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.