لایحه قانون‌گذاران فرانسه برای کشف نقطه ورود ایدئولوژی اسلام‌گرایانه به زندگی مسلمانان

قانون‌گذاران فرانسوی بر روی لایحه‌ای مذاکره می‌کنند که هدف آن ریشه‌یابی اسلام رادیکال است؛ جریانی که از نظر مقامات این کشور در حال هجمه به عرصه عمومی، موسسات و انجمن‌ها، مدرسه‌ها و فضای آنلاین با هدف تضعیف ارزش‌های ملی است.

لایحه بسیار گسترده و بحث برانگیز است و ۱۷۰۰ اصلاحیه دارد و تا دو هفته بحث اصلی مجلس سفلی فرانسه است. این لایحه یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور، امانوئل مکرون است که در سخنرانی اکتبر خود تصویری تاریکی از نسخه انحرافی اسلام ارائه داد و آن را ضدجامعه توصیف کرد.

حملات تروریستی اسلام‌گراهای افراطی در فرانسه حتی اگر از جانب خارجی‌ها بوده‌باشد، زمینه‌ای را برای طرح این لایحه فراهم کرده‌است.

موضوع متن آن دربرگیرنده دیدگاه‌های افراطی در همه ادیان است ولی مسلمانان معتقدند انگشت اشاره آن در اصل به سوی اسلام است.

برخی منتقدان لایحه می‌گویند که آنچه در آن مطرح شده‌است، در قوانین کنونی فرانسه وجود دارد، اما ماری لوپن، رهبر راست‌گرایان فرانسه معتقد است که لایحه جدید آن میزان که لازم است جلو نرفته‌است و حتی نام دشمن اصلی یعنی ” اسلام رادیکال” را نبرده است.

به طور کلی، لایحه جدید به دنبال نظارت بر کارکرد انجمن‌ها و مساجد، از جمله تأمین مالی خارجی و کشف نقطه ورود ایدئولوژی اسلام‌گرایانه به زندگی مسلمانان است.

آنها می‌‌خواهند به ویژه بر موسسات و انجمن‌هایی که مساجد را می‌گردانند نظارت ویژه کنند که از نفوذ خارجی‌ها در امان باشند.

علاوه بر آن مؤسساتی که ار دولت بودجه می‌گیرند باید قراردادی به نام “تعهد به جمهوری” امضا کنند تا پایبندی آنها به ارزش‌های فرانسوی را تضمین کند.

همچنین یکی از اهداف ۵۱ ماده موجود در لایحه، تضمین این موضوع است که کارمندان خدمات عمومی به بی‌طرفی و سکولاریسم پایبند باشند.

از طرف دیگر بر اساس این لایحه، برای جلوگیری از تلقین و شستشوی فکری و دور نگه داشتن کودکان از مدارس زیرزمینی، آنها باید از سه سالگی در مدارس معمول شرکت کنند.

حدود ۵۰ هزار کودک در سال ۲۰۲۰ در خانه درس خواندند، اما تعداد مدارس مخفی و زیرزمینی که درآن به کودکان ایدئولوژی رادیکال تلقین  .می‌شود، نامشخص است

مترجم: نفیسه نیک‌بخت

Lawmakers debate bill to rout out radical Islam in France

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.