لغو بودجه برترین دبیرستان خصوصی مسلمانان در فرانسه

فرانسه در دور نگه داشتن دین از حوزه عمومی یا آنچه “لائیسیته” می‌نامد سختگیر است. با این حال بیش از ۷۵۰۰ مدرسه خصوصی بودجه دولتی دریافت می‌کنند ‌که بیشتر آنها کاتولیک هستند. در کشوری که از هر ۱۰ نفر ۱ نفر مسلمان است، فقط سه دبیرستان مسلمان از حمایت دولتی برخوردار بوده یا هستند.

به گزارش دین آنلاین به نقل از رلیجن نیوز، چندی پیش مقامات محلی وزارت کشور فرانسه تصمیم گرفتند بودجه دولتی لیسی آوروئس، بزرگترین و تحسین‌شده‌ترین دبیرستان خصوصی مسلمانان فرانسه را لغو کنند. مقامات علت چنین تصمیمی را “نقض جدی اصول اساسی جمهوری” و نگرانی‌ها درباره تدریس متون خاص در کلاس‌های آموزش دینی دانستند و مدیران را به مدیریت غیرشفاف مالی متهم کردند.

هیچ‌یک از این ادعاها بر اساس گزارش‌های بازرسی تأیید نشده‌است و بسیاری از محققان و فعالان فرانسوی این تصمیم را محکوم کرده و ناشی از انگیزه‌های سیاسی دانسته‌اند. در نتیجه، این اقدام مقامات فرانسه یک طوفان سیاسی در فرانسه به راه انداخته‌است.

دبیرستان لیسی آورئوس واقع در حومه لیل، در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد و در سال ۲۰۰۸ بودجه دولتی دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳، بر اساس رتبه بندی روزنامه Parisien، بهترین دبیرستان فرانسه نام گرفت و در سال‌های اخیر همواره در بین بهترین‌های منطقه قرار داشته‌است. معلمان و مدیران این دبیرستان به خود می‌بالند که هم به ارزش‌های جمهوری‌ فرانسه و هم ارزش‌های اسلامی پایبند هستند.

در بسیاری از جوامع مسلمان فرانسه، مدرسه به عنوان یک چراغ راه تلقی می شود، نمونه ای از یک نهاد مسلمان که با وجود تبعیض، تنش‌های سیاسی درباره اسلام و سکولاریسم جمهوری فرانسه می‌تواند موفق عمل کند.

برخی از شخصیت‌های عمومی استدلال کرده‌اند که تصمیم برای کاهش بودجه لیسی آورئوس نماینده رفتار “ناعادلانه و نامتناسب” است که مسلمانان فرانسوی اغلب در مقایسه با همتایان غیرمسلمان خود با آن مواجه هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مدارس مسلمان در مقایسه با همتایان کاتولیک و یهودی خود تحت نظارت و انتقاد بیشتری قرار دارند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.