انتشار کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی»

کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» نوشته حجت الاسلام صادقی اردستانی به همت موسسه بوستان کتاب منتشر شد. نویسنده در این کتاب به امکان جایگزین کردن نذرهای مرسوم با نذرهای فرهنگی به ویژه نذر کتاب پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی اردستانی نویسنده کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» در گفت و گویی ضمن اعلام خبر انتشار این اثر، اظهار داشت: این کتاب، در ۱۳ فصل و در ۱۸۴ صفحه منتشر شده است.

وی گفت: در فصل اول این اثر، به کلیات نذر و شرایط و انواع نذر اشاره شده است؛ در فصل دوم، به پیشینه نذر در آیین های مختلف پرداخته شده و فصل سوم این اثر به مسأله نهضت کتاب خوانی می پردازد.

نویسنده کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» با اشاره به این که «نذر آب و نذر خون» عنوان چهارمین فصل از این اثر می باشد، تصریح کرد: با توجه به مشکلی که ما در جامعه انقلابی و فرهنگی مان در عرصه کتاب و کتاب خوانی داریم، فصل پنجم کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» درباره نذر کتاب است؛ متأسفانه در جامعه مان با حالت خوشبیخانه ۱۳ درصد و با نظر دقیق ۳ درصد افراد با کتاب سر و کار دارند و این مسأله برای جامعه ما مناسب نیست، چرا که به دنبال خود، آسیب هایی را خواهد داشت و جامعه را گرفتار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی اردستانی اظهار داشت: فصل ششم این اثر، به نذر آموزشی و فرهنگی اختصاص یافته است که در این فصل به مدرسه سازی و امور خیر پرداخته ایم.

وی با بیان این که فصل هفتم کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» در خصوص نذرهای ناقص و نذرهای نامشروع است؛ عموم نذرهایی که افراد دارند و در اجرای آن با مشکل مواجه می شوند، نذرهای ناقص است؛ همچنین، نذرهای نامشروع سابقه تاریخی دارد که الحمدلله اکنون چنین نذرهایی را نداریم.

نویسنده کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» تصریح کرد: در فصل بعد، نمونه های عملی نذرهای فرهنگی مطرح شده است؛ به عنوان مثال، در صدر اسلام، حضرت زهرا(س) برای شفای امام حسن و امام حسین(ع) نذر کردند؛ در این فصل به نذرهای برخی از علما از جمله به نذر شیخ طوسی و آیت الله بروجردی پرداخته شده است.

وی افزود: نهمین فصل به احکام و مسائل نذر از نظر فقهی و فتوایی می پردازد که در این فصل به نظرات امام خمینی(ره)، آیت الله بهجت(ره) و آیت الله موسوی اردبیلی(ره) اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی اردستانی اظهار داشت: فصل دهم از کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» درباره نذر کتاب و نذرهای جاویدان است که از جمله آنها می توان به اطعام صاحبان عزا، نذر سواد آموزی، نذر ازدواج، نذر درخت کاری، نذر آزاد کردن زندانی اشاره کرد.

وی گفت: فصل بعدی این اثر، به تبدیل و تغییر نذر می پردازد؛ به عنوان مثال شاید فردی نذر شربت برای مجلس عزاداری امام حسین(ع) کرده باشد و با توجه به این که دادن شربت در هر فصلی مناسب نیست، تبدیل و تغییر نذر و مسأله شرعی آن در این فصل بیان شده است.

نویسنده کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی» تصریح کرد: در فصل دوازدهم این اثر، ظرفیت های ترویج و توزیع کتاب بررسی شده و به نمونه هایی در این خصوص اشاره گردیده و همچنین به ابزارها و ظرفیت های کتاب نیز پرداخته شده است.

وی افزود: آخرین فصل از این اثر، به «عوامل مؤثر در پیشرفت ژاپن و مشکلات و وظایف» می پردازد که آیت الله سید مصطفی محقق داماد ۲۰ سال پیش گزارشی از کشور ژاپن ارائه کرد و با اجازه ایشان، گزارش مذکور را در این اثر منتشر کردم.

منبع: حوزه نیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.