امکان حضور زنان محجبه در ارتش آفریقای جنوبی

در پی پیروزی زنی مسلمان در یک دعوای حقوقی، نیروی دفاعی آفریقای جنوبی مجوز حضور و خدمت زنان محجبه را در ارتش افریقای جنوبی صادر کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آی او ال، این تصمیم به دنبال مبارزه سه ساله سرگرد فاطیما آیزاکس (Fatima Isaacs)، یک زن مسلمان که از زمان پیوستن رسمی به این نیرو در فوریه ۲۰۱۰، در هنگام کار، همراه با لباس نظامی خود روسری می‌پوشید گرفته شده است.

در ژوئن ۲۰۱۸، به وی دستور داده شد که استفاده از روسری مغایر با اصلاحیه شماره ۵ دستورالعمل سیاست لباس ارتش است که در آن استفاده از پوشش‌های دینی و طبی از سوی نیرهای SANDF ممنوع اعلام شده است.

رعایت این سیاست مستلزم برداشتن روسری و مغایر اعتقادات دینی وی بود. بنابر این هنگامی که به او دستور داده شد روسری خود را بردارد او از این دستور اطاعت نکرد. در ابتدا به وی اخطار داده شد و سپس به سه مورد نقض قانون و سرپیچی از دستورات نظامی متهم شد.

مرکز منابع حقوقی (LRC) به نمایندگی از آیزاک پیگیری پرونده او را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و منجر به آن شد که دادگاه نظامی در ژانویه سال گذشته اتهامات علیه وی را رد کند.

سپس LRC با طرح شکایتی به دادگاه عدالت، سیاست آیین لباس دینی ارتش را که هنوز در حال اجرا بود به چالش کشید که در نتیجه، این سازمان سیاست خود را اصلاح کرده است تا اجازه دهد زنان مسلمان همراه با لباس نظامی خود حجاب داشته باشند.

سرتیپ مافی مگوبهوزی سخنگوی SANDF اصلاحی این قانون را تأیید کرد و گفت: سیاست لباس دینی نظامی اصلاح شد و به نیروهای زن مسلمان اجازه می‌دهد روسری بپوشد.

آیزاکس اعلام کرد این حکم یک پیروزی مهم است نه تنها برای او بلکه برای همه کسانی که به دلیل دین خود در سکوت قربانی تبعیض شده‌اند.

او گفت: من از نتیجه موفقیت‌آمیز پرونده خوشحالم و از تیم حقوقی‌ برای کمک به خود سپاسگزارم. ما در یک کشور دموکراتیک زندگی می‌کنیم و این بدان معناست که هیچ تبعیضی در اعتقادات دینی نباید وجود داشته باشد. من معتقدم دین بنیان یک کشور اخلاق‌گرا است. این یک پیروزی مهم است.

شورای قضایی مسلمانان آفریقای جنوبی نیز  از نتیجه این پرونده استقبال کرد.

شیخ سعدالله خان، رئیس اجرایی کالج اسلامیه آفریقای جنوبی نیز با تمجید از این تصمیم گفت: از اصلاحیه SANDF در سیاست پوشش لباس، با خوشحالی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: این بازنگری، باید به عنوان الگویی در موارد مربوط به حساسیت‌های دینی یا فرهنگی در آینده باشد.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.