تشیع در مالزی به کدام سو می‌رود

با رسانه‌ای شدن چند خبر از کشور مالزی مبنی بر شیعه‌ستیزی در این کشور، کم کم نشانه‌های دیگری از این ظلم و تبعیض دینی و مذهبی در مالزی به رسانه‌ها کشیده می‌شود.

 

بر اساس خبری که به تازگی منتشر شده است، امام جماعتی 64 ساله به خاطر استفاده از مهر تربت امام حسین(ع) در نماز از سوی نیروهای امنیتی مالزی دستگیر و به حبس محکوم شد. 

 

چندی پیش نیز ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی در سخنانی از انتشار مذهب شیعه در این کشور اظهار نگرانی کرد و به صورت علنی خواستار منع گسترش این مذهب و مبارزه جدی با آن شد. وی در سخنانی بی‌سابقه شیعه را عامل تهدید جدی برای نظم و امنیت کشور دانست و خاطرنشان کرد: نباید ایرانی‌ها به مالزی بیایند، چرا که آن‌ها ثبات و امنیت ما را تهدید می‌کنند. تا جایی که ما می‌دانیم شیعه به دنبال جنگ و خونریزی و تفرقه است. آن‌ها ثبات و هارمونی ما را به چالش خواهند کشید.

 

حاکم شرعی مالزی نیز مدتی قبل حکمی شرعی صادر کرد که بر اساس آن هرکس به مذهب تشیع درآید، مرتد به شمار خواهد رفت.

 

ذوالکفل محمد امام جماعت مسجد الیونیتین نیز در سخنانی به خطر تشیع اشاره کرد و مدعی شد اگر شیعیان بر عراق و سوریه مسلط شوند، مسلمانان را خواهند کشت.

 

«جمیل خیر» وزیر امور دیانت مالزی در مراسم رونمایی از یک کتاب ضد شیعی با اعتراف ضمنی به حق فعالیت شیعیان در این کشور گفت: تبلیغ شیعه باید زیر نظر و کنترل اداره ادیان غیر اسلامی باشد. دولت مالزی ضمن رصد جریانات شیعی در کشور، به شدت با هرگونه ترویج و گسترش تشیع در جامعه مخالف است و با عاملان آن به شدت برخورد خواهد شد.

 

این کتاب ضد شیعه با عنوان «حقیقت شیعه» از سوی نویسنده‌ای به نام «داتوک وان زهیدی وان» نوشته شده است. طرح روی جلد این کتاب، تصویری از مراسم قمه‌زنی است. این کتاب سعی دارد با وارونه نشان دادن حقایق تاریخ اسلام، اتهاماتی واهی به مکتب اهل‌بیت(ع) وارد سازد. هزار نسخه از چاپ اول این کتاب از سوی اداره فدرال مفتیان مالزی خریداری و بین مساجد این کشور توزیع شد.

 

وی در نشستی با افسر نظارت بر امور مذهبی این کشور نیز گفته بود: ما به مقامات ایالتی در مقابل خطر تلاش شیعیان برای تغییر دین مسلمانان دیگر مذاهب هشدار می‌دهیم.

 

در آخرین مورد نیز پلیس مالزی با حمله به یک حسینیه متعلق به شیعیان، حدود 15 تن را بازداشت و روانه زندان کرد. البته پیش از این نیز تعدادی از مردم مالزی به اتهام شیعه بودن به زندان ابد محکوم شده بودند.

 

علاوه بر چنین اقداماتی، سالانه چند سمینار بر ضد مذهب تشیع در این کشور برگزار می‌شود. از جمله سیمناری که با موضوع «مقابله با ویروس شیعه» برگزار شد. اوایل این ماه اکتبر سال جاری میلادی نیز سمیناری با عنوان «بررسی تهدیدات شیعه در مراکز و مؤسسات آموزش عالی مالزی» از سوی دپارتمان اسلامی دولت محلی ایالت «ترنگانو» مالزی برگزار شد. هدف از برگزاری این سمینار به زعم برگزار کنندگان آن، معرفی «شیعه و آموزه‌های آن» برای دانش‌آموزان و دانشجویان مالزی بود که امروزه به یک تهدید در مؤسسات و مراکز آموزش عالی تبدیل شده است.

 

یک مقام دولت محلی ایالت ترنگانو گفته بود: بر اساس شنیده‌ها بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها در ترویج و گسترش آموزه‌های شیعه در مالزی دست دارند اما اثبات آن دشوار است. به همین دلیل ما باید برای جلوگیری از تهدید شیعه دست به اقدامات پیشگیرانه بزنیم.

 

پلیس مالزی نیز از احتمال جریانات شیعی در این کشور با گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی خبر داد. پلیس مالزی اعلام کرد چندین تبعه خارجی مرتبط با جنبش‌های شیعه در کشورهای متبوع‌شان که مسؤول ترویج و گسترش عقاید شیعی در مالزی هستند شناسایی شده‌اند.

 

از دیگر سو سازمان دیده‌بان حقوق بشر شیعه با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت نگران کننده شیعیان در مالزی هشدار داد. در این بیانیه از مسؤولان مالزی خواسته شده است در سیاست‌های نژادپرستانه و تبعیض مذهبی تجدید نظر کنند و از تبعیت از فعالیت‌هایی که وحدت اسلامی را زیر سؤال می‌برد خودداری کنند.

 

همه این‌ها در حالی است که در سال 1998 شورای فتوای مالزی به عنوان عالی‌ترین نهاد دینی این کشور پس از پادشاه، شیعه زیدیه و جعفری را به عنوان دو گرایش دینی در اسلام به رسمیت شناخته بود. اما این شورا در سال 1996 طی فتوایی با لغو فتوای قبلی، شیعه را در مالزی یک فرقه انحرافی و غیر مجاز نامید و آن را به عنوان تهدیدی برای مسلمان این کشور دانست.

 

گفتنی است این تحرکات را می‌توان حاصل گسترش اندیشه وهابیگری در این کشور دانست که از سوی عربستان به شدت حمایت می‌شوند. همه این‌ها در حالی است که بر اساس آمار رسمی وزارت کشور مالزی، تنها 250 هزار نفر شیعه در مالزی زندگی می‌کنند.

 
با رسانه‌ای شدن چند خبر از کشور مالزی مبنی بر شیعه‌ستیزی در این کشور، کم کم نشانه‌های دیگری از این ظلم و تبعیض دینی و مذهبی در مالزی به رسانه‌ها کشیده می‌شود.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. علی

    یعنی چی که :”در سال 1998 شورای فتوای مالزی به عنوان عالی‌ترین نهاد دینی این کشور پس از پادشاه، شیعه زیدیه و جعفری را به عنوان دو گرایش دینی در اسلام به رسمیت شناخته بود. اما این شورا در سال 1996 طی فتوایی با لغو فتوای قبلی، شیعه را در مالزی یک فرقه انحرافی و غیر مجاز نامید” سال 98 و سال96؟؟اصلاح کنید

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.