انتشار دست‌نوشته‌های منتشر نشده لودویگ ویتگنشتاین

یک مجموعه از دست‌نوشته‌های منتشرنشده لودویگ ویتگنشتاین که به‌تازگی پیدا و در قالب یک کتاب منتشر شده، پرتو روشنی بر دیدگاه‌های فلسفی او به عنوان فیلسوف نامدار اتریشی قرن بیستم انداخته است.

به گزارش اکتوالیته مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های لودویگ ویتگنشتاین که هرگز رنگ چاپ ندیده بودند تحت عنوان «لودویگ ویتگنشتاین: دیکته فلسفه به فرانسیس اسکینر» به تازگی از سوی انتشارات امریکایی اسپرینگر منتشر شده است.

این مجموعه را که فیلسوف نامدار اتریشی زمان انتشار آن را در طی جنگ جهانی دوم و در تاریخ اکتبر 1941 در نظر گرفته بود برای بیش از دو نسل پنهان و ناشناخته باقی مانده بوده است.

تفاسیر متعدد و گاه متعارضی درباره دیدگاه‌های فلسفی ویتگنشتاین وجود دارد اما انتشار مجموعه جدید پرتوی روشنی بر دیدگاه‌های او به عنوان یک فیلسوف و تاثیرش در هنر، علوم انسانی و اجتماعی افکنده است.

این کتاب همچنین شامل توضیحات کلیدی آرتور گیبسون و نیامه امهونی، ویراستاران بر منشأ و پیشینه این دست‌نوشته‌های منتشرنشده می‌شود که توضیح می‌دهند چگونه فرآیندهای تفکر فلسفی ویتگنشتاین در شیوه املای او به فرانسیس اسکینر که منشی ادبی و نسخه‌بردار او بوده و نیز در ویرایش و بازنگری او نمایان شده است.

این کتاب هم‌چنین غنا و تنوع قابل توجهی از آزمایش‌های بنیادی ویتگنشتاین را در فلسفه در طیف وسیعی از موضوعات مختلف که شامل ذهن، ریاضیات کاربردی و محض، متافیزیک، هویت‌های زبان معمولی و خلاقانه و نیز مشکلات مهارناپذیر در منطق و زندگی می‌شود به نمایش می‌گذارد. ویتگنشتاین در این کتاب متناوباً به آثار نیوتن، پیر دو فرما، ریاضیدان فرانسوی و برتراند راسل و دیگران نیز می‌پردازد.

این کتاب همچنین نشان می‌دهد که ویتگنشتاین قویاً علیه محدودیت‌های درک و افسون و آداب و سنت‌های غیرضروری زبانی مخالف بوده است.

بر اساس این خبر، ویتگنشتاین در این کتاب خواننده را مجذوب خود می‌کند؛ زیرا مخاطب خود را تشویق می‌کند تا برای کسب مهارت به او در جدال‌هایش بپیوندند تا آن‌ها نیز بتوانند وارد مسیرهای جدیدی ورای سردرگمی شوند.

لوئینگ ویتگنشتاین از مهم‌ترین فلاسفه سده بیستم میلادی به شمار می‌رود که 26 آوریل 1889 در وین به دنیا آمد. او باب‌های زیادی را در فلسفه ریاضی، فلسفه زبان، و فلسفه ذهن گشود.

منبع خبرگزاری ایبنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.