پاسخ پاپ فرانسیس اول به پیام تبریک دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)

پاپ در این پیام خاطر نشان کرده است که مسیر گفتگوی میان ادیان ـ با توجه ویژه به گفتگوی بین مسیحیت و اسلام ـ را ادامه داده و آن را تقویت خواهد نمود. 

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ پاپ فرانسیس اول در پاسخ به نامه حجت الاسلام والمسلمین “اختری” دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاکید کرد که مسیر گفتگوی میان ادیان ـ با توجه ویژه به گفتگوی بین مسیحیت و اسلام ـ را ادامه داده و آن را تقویت خواهد نمود.

 

این نامه از شورای اسقفی گفتگوی میان ادیان واتیکان و در پاسخ به پیام تبریک دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) برای انتخاب پاپ فرانسیس اول به مقام پاپی واتیکان برای حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری ارسال شده است.

 

پاپ در این پیام همچنین خاطر نشان کرده است که کلیسای کاتولیک نسبت به اهمیتِ ارتقای سطح دوستی و احترام بین مردان و زنان از سنتها و گرایشهای مذهبی مختلف کاملاً آگاه است و به آن توجه دارد.

 

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در پیام تبریک خود به فرانسیس اول اظهار امیدواری کرده بود که با مساعی مجدانه پاپ، شاهد تثبیت و تبلور هرچه بیشتر اصول و حیانی و آموزه های دینی، سنت ها و ارزشهای والای حضرت عیسی بن مریم (ع) و پیامبران الهی در راه بسط اخلاقیات و استقرار عدالت و نفی هرگونه مظالم، ناهنجاری های غیر انسانی، نا امنی های اجتماعی، فقر و جهل و تبعیضات و نیز مقابله با نظام سلطه و سیاست های دوگانه ظالمانه در سطح جهان باشیم.

 

متن نامه دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و پاسخ شورای اسقفی گفتگوی میان ادیان واتیکان خطاب به حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)  به این شرح است:

 

                                                          بسمه تعالی

 

عالیجناب فرانسیس اول، پاپ اعظم

 

رهبر عالیقدر کلیسای جهانی کاتولیک

 

با تقدیم احترامات فائقه، صمیمانه ترین تبریکات خود را به مناسبت حسن انتخاب جنابعالی به مقام پاپی و رهبری کلیسای جهانی کاتولیک ابراز می دارم.

 

امید است با مساعی مجدانه آن جناب، شاهد تثبیت و تبلور هرچه بیشتر اصول و حیانی و آموزه های دینی، سنت ها و ارزشهای والای حضرت عیسی بن مریم (ع) و پیامبران الهی در راه بسط اخلاقیات و استقرار عدالت و نفی هرگونه مظالم، ناهنجاری های غیر انسانی، نا امنی های اجتماعی، فقر و جهل و تبعیضات و نیز مقابله با نظام سلطه و سیاست های دوگانه ظالمانه در سطح جهان باشیم.

 

مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، به عنوان نهادی غیر دولتی و بین المللی، که با پیروان اهل بیت پیامبر عظیم الشأن اسلام در سراسر جهان در ارتباط است، مستعد و آماده هرگونه همفکری و همکاری در پیشبرد اهداف مذکور در راستای ایفای رسالت مشترک دو دین اسلام و مسیحیت در راه مقابله با فقر و محرومیت و بی بندباری های اخلاقی، گسترش عدالت و تحکیم ارزشهای انسانی، همانگونه که در دیدار سابق اینجانب با عالیجانب راورزی، رئیس محترم شورای پایی فرهنگ نیز مورد تذکر و تأکید قرار داده ام، می باشد.

 

عالیجناب، در پایان ضمن ابراز مراتب تقدیر از زحمات و اقدامات عالیجناب پاپ پندیکت شانزدهم، سربلندی روز افزون و موفقیت جنابعالی را از خداوند مسئلت دارم.

 

محمد حسن اختری

 

دبیر کل

 

پاسخ شورای اسقفی گفتگوی میان ادیان واتیکان خطاب به حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) :

 از: شورای اسقفی گفتگوی میان ادیان ـ واتیکان

 به: آقای محمدحسن اختری ـ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ـ تهران

 

تاریخ: 28 می 2013

 

شماره: 591/13/E-MAIL

 

جناب آقای اختری

 

نامه مورخ 13 آوریل 2013 جنابعالی خطاب به عالیجناب پاپ فرانسیس بمناسبت انتخابشان بعنوان رهبر کلیسای کاتولیک روم به دست ایشان رسید.

 

ایشان ضمن تشکر و ابراز خرسندی از این اقدام شما، از بنده خواستند تا پاسخی را برای شما ارسال نمایم.

 

عالیجناب فرانسیس از ابتدای رهبری خود به عنوان پاپ، قاطعانه اظهار نموده اند که مسیر گفتگوی میان ادیان ـ با توجه ویژه به گفتگوی بین مسیحیت و اسلام ـ را ادامه داده، آن را تقویت خواهند نمود.

 

پاپ فرانسیس هنگامی که در تاریخ 20 مارس 2013 نمایندگان کلیساها و جوامع وابسته به کلیسا و نیز نمایندگانی از مذاهب مختلف را به حضور پذیرفتند، چنین بیان داشتند: «کلیسای کاتولیک نسبت به اهمیتِ ارتقای سطح دوستی و احترام بین مردان و زنان از سنتها و گرایشهای مذهبی مختلف کاملاً آگاه است و به آن توجه دارد ـ مایلم این جمله را تکرار کنم: “ارتقای سطح دوستی و احترام بین مردان و زنان از سنتها و گرایشهای مذهبی مختلف” ـ که نشانه‏ای از آن را میتوان در کار مهمی که توسط شورای اسقفی گفتگوی میان ادیان انجام گرفته است، مشاهده نمود. کلیسای کاتولیک همچنین آگاه است که همه ما در قبال دنیای خود و در قبال کل جهان آفرینش که باید به آن عشق بورزیم و از آن حفاظت کنیم، چه مسئولیتی بر دوش داریم. کارهای بسیاری وجود دارد که ما میتوانیم به نفع فقرا، نیازمندان، و افراد تحت رنج و برای برقرای عدالت، آشتی و ایجاد صلح انجام دهیم.»

 

عالیجناب فرانسیس همچنین عبارات خاصی در خوشامدگویی به هیئتهای مسلمانان داشتند: «من …. به شما خوشامد میگویم و صمیمانه از همه شما دوستان عزیزی که پیرو سایر گرایشهای دینی هستید ـ و در وهله اول از مسلمانان که خداوند را بعنوان خدای یکتا، حیّ، و رحیم می‏پرستند و او را در دعاهایشان میخوانند ـ تشکر میکنم. من از حضور شما در اینجا بسیار تقدیر میکنم؛ و در این حضور، نشانی ملموس از عزم و اراده برای تقویت احترام متقابل و همکاری جهت کامیابی همه بشریت را می بینم.»

 

با اهدای بهترین آرزوها وسلامهای گرم؛

 کاردینال ژان لوئی توران

 

رئیس شورای اسقفی گفتگوی میان ادیان
پاپ در این پیام خاطر نشان کرده است که مسیر گفتگوی میان ادیان ـ با توجه ویژه به گفتگوی بین مسیحیت و اسلام ـ را ادامه داده و آن را تقویت خواهد نمود. 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.