اختلافات قومی و مذهبی پس از ۲۲ سال زنده می شوند؟

پس از گذشت 22 سال از جنگ بالکان نخستین سرشماری سراسری در بوسنی اجرا می شود اما بیم زنده شدن اختلافات قومی و مذهبی برگزاری آن را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز اولین سرشماری رسمی در کشور بوسنی بعد از استقلال این کشور پس از جنگ سال 1992، روز سه شنبه هفته قبل (برابر نهم مهر) آغاز شده و به مدت 15 روز ادامه خواهد داشت.
 

اما آنچه این سرشماری را تحت تاثیر قرار داده بیم زنده شدن اختلافات قومی و مذهبی و نژادی است که از سال 1992 تا 1995 مسلمانان این کشور را با کروات ها و صرب ها درگیر جنگی خونین کرد و بیش از صد هزار کشته و دو میلیون بی خانمان برجای گذاشت.
 

قرار است نتایج این سرشماری در برنامه ریزی اقتصادی و سیاسی آینده بوسنی برای تحقق رویای این کشور مبنی بر پیوستن به اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گیرد.
 

اما سه گروه نژادی مهم بوسنی یعنی کروات ها، صرب ها و بوسنیایی ها بیم این دارند که در انتهای این سرشماری اوضاع به ضرر خودشان تمام شود و آنچه را که در معاهده 1995 دیتون هم به دست آورده اند از دست بدهند. معاهده ای که جنگ داخلی را متوقف ساخت اما پیشرفت اقصادی این کشور را مختل کرد.
 

آخرین سرشماری در بوسنی در سال 1991 برگزار شد یعنی زمانی که بوسنی هنوز جزئی از یوگسلاوی بود که طی آن 5/43 درصد از جمعیت 4/4 میلیونی آن زمان بوسنی خود را مسلمان، 2/31 درصد صرب و 4/17 خود را کروات می دانستند. 5 درصد نیز خود را یوگسلاو می دانستند.
 

تمامی این امور دست به دست هم داده تا این سرشماری به یک رقابت انتخاباتی شبیه شود و رهبران هریک از سه اقلیت مهم قومی و مذهبی بوسنی از هم نژادان خود بخواهند تا پاسخ دادن به سرشمارگران درباره  قومیت و نژاد خود را به عنوان وظیفه ای ملی و سرنوشت ساز بدانند.
 
پس از گذشت 22 سال از جنگ بالکان نخستین سرشماری سراسری در بوسنی اجرا می شود اما بیم زنده شدن اختلافات قومی و مذهبی برگزاری آن را تحت الشعاع قرار داده است.برگزاری اولین سرشماری در بوسنی؛

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.